Aihe: Mitkä levyt vaikuttaneet saundiinne?
1 2 3 4
koopop
17.02.2006 18:14:36

Kokeilkaapa matalia nousevia taajuuksia tiukasti panoroituina jompaan kumpaan stereokanavaan

minkä ihmeen takia haluaisin tehdä noin miksaukseen? pelkästään vain siksi että mp3 ei toimisi? geez!

Mutta siis alunperin siis taiteellisena ideana tehdä huonosti mp3:ksi sopiva on kiinnittää ihmisten huomio, kuinka hifi on nykyään unohdettu

Idea on kyllä kaunis mutta valmiiksi kuollut. Mun mielestä nimenomaan toisinpäin, että omat miksaukset mp3:selle, tai mille tahansa tulevaisuudessa kehitettävälle formaatille.

mutta miksi mennä laadussa taaksepäin pakkaamalla (tiedän tosin miksi YLE on mennyt siihen).

Oletat siis että Mp2 on huonompi kuin Mp3? Päinvastoin! Mpeg Layer 2 on lineaarisempi kuin mp3.. Mp2 pakkaa noin viidesosaan, mp3 noin kymmenesosaan ja pienempään. Erittäin järkevä ratkaisu YLEltä, koska koko organisaation digitoitu materiaalikoko pysyy kurissa hyvnkin siedettävällä äänenlaadulla.

Viisaammat korjatkaa jos olen väärässä.
teroyk
18.02.2006 13:58:51
minkä ihmeen takia haluaisin tehdä noin miksaukseen? pelkästään vain siksi että mp3 ei toimisi? geez!

No en tarkoittanut suoranaisesti noin, vaan tehdä musiikillisesti järkevä kappale, joka ei taivu mp3, mutta tosiaan vain siksi että ei toimisi mp3:na...siinä olis ihmisillä ihmettelemistä.

Idea on kyllä kaunis mutta valmiiksi kuollut. Mun mielestä nimenomaan toisinpäin, että omat miksaukset mp3:selle, tai mille tahansa tulevaisuudessa kehitettävälle formaatille.

Itse tekisin kaikille formaateilla saman miksauksen ja masteroinnissa ottaisin huomioon lopullisen formaattin eli se mitä masterointi on muuten alunperin tarkoittanut.

Oletat siis että Mp2 on huonompi kuin Mp3? Päinvastoin! Mpeg Layer 2 on lineaarisempi kuin mp3.. Mp2 pakkaa noin viidesosaan, mp3 noin kymmenesosaan ja pienempään. Erittäin järkevä ratkaisu YLEltä, koska koko organisaation digitoitu materiaalikoko pysyy kurissa hyvnkin siedettävällä äänenlaadulla.

Ei ei...tarkoitin CD:stä taakseppäin äänenlaadussa. On ehkä väärin verrata layer 2 ja layer 3 kumpi on parempi, riippuu hieman materiaalista. Ja tosiaan tietämisellä miksi YLE tekee noin, on juuri tuo mitä sanoit.
PJS
01.03.2006 16:23:13

Jees. Ihan mielenkiintonen kysymys...Ihanne saundi on sopiva sekoitus jotain vanhaa jotain uutta jotain lainattua ja jotain sinistä.

listaa:

The Smashing Pumpkins - Siamese Dream

Tältä lävyltä löytyy useita elementtejä joita itsekkin tavoittelen. Kokonaissaundi on SD:llä ehkä sellanen tavoittelun aihe joihin ite pyrin omassa tuotannossani. Esimerkki biiseinä vaikkapa Soma ja Geek USA

Saman artistin muusta tuotannosta saatan jäljitellä Mellon Collien saundeja, mutta kyllä Siamese on tuotannollisesti se levy jolla niitä korvia viritellään.

Tool - Lateralus

Toinen levy jonka saundit ja tuotanto miellyttää oikeastaan joka osa alueella. Apinoinnin kohde.

Rush - Moving Pictures, Fly By Night ym.

Rushilta löytyy tiettyjä juttuja joista pidän todella paljon. Varsinkin vanhempien levyjen saundimaailmaa ihastelen aina.
Jees.
loosah
01.03.2006 22:13:46
Jees. Ihan mielenkiintonen kysymys...Ihanne saundi on sopiva sekoitus jotain vanhaa jotain uutta jotain lainattua ja jotain sinistä.

listaa:

Tältä lävyltä löytyy useita elementtejä joita itsekkin tavoittelen. Kokonaissaundi on SD:llä ehkä sellanen tavoittelun aihe joihin ite pyrin omassa tuotannossani. Esimerkki biiseinä vaikkapa Soma ja Geek USA

Saman artistin muusta tuotannosta saatan jäljitellä Mellon Collien saundeja, mutta kyllä Siamese on tuotannollisesti se levy jolla niitä korvia viritellään.

Tool - Lateralus

Toinen levy jonka saundit ja tuotanto miellyttää oikeastaan joka osa alueella. Apinoinnin kohde.

Rush - Moving Pictures, Fly By Night ym.

Rushilta löytyy tiettyjä juttuja joista pidän todella paljon. Varsinkin vanhempien levyjen saundimaailmaa ihastelen aina.

Hyvä vastaus. Muutenkin kivempi kuulla vähän perusteluja, eikä vain levyluetteloja. Jokaisella on kuitenkin korvassa yleensä oma EQ-käyrä, joka miellyttää jne jne...
Ambrusin
03.03.2006 14:20:29

Kyllä mä itse nostaisin tähän vielä yhden sellaisen dinosauruksen, joka ehkä jopa itsestäänselvyytenä jää maintsematta: Led Zeppelin. Page on loihtinut sellaisen soundimaailman, että eipä levyjä ole tarvinnu paljoa päivitellä CD_formaatille kääntämisen jälkeen, tosin live-DVD osoitti, että Page handlaa tarvittaessa senkin... Ne rumpusoundit niillä levyillä! Ei haittaa mitään, että välillä Bonzon basaripedaali inisee(Since I've Been Loving You), mut kitaristin tuottamaks soundit yleisesti ottaen ensiluokkaista jälkeä 70-luvun kontekstiin. Ja miettikääpä "When The Levee Brakes": mikä tila! Itse kitaristina olen vahvasti sitä mieltä, että meitä ei pitäisi päästää tuottajan pallille, mut Page tekee poikkeuksen.
blueroom
23.05.2006 22:59:38 (muokattu 23.05.2006 23:03:03)
mut kitaristin tuottamaks soundit yleisesti ottaen ensiluokkaista jälkeä 70-luvun kontekstiin.

Lisäisin Pagesta sen verran että jo ennen Zeppeliniä ukko pyöri musiikki- ja studioympyröissä hyvinkin tosissaan joten "pelkästä" kitaristista ei missään nimessä ole kyse. Jimbo mm. mäiskii pannuja Tom Jonesin läpimurtohitillä It's not unusual (1965).
konehes
05.06.2006 00:18:24

Tämä bändi ja levy ovat vaikuttanut paljolti myös minun soittotyyliini ja kitarasoundiini. Nuorena tuli vietettyä satoja todella epätoivoisia tunteja jäljittäen levyn kitarasoundia apunani Smarvon köpöinen vahvistin ja kaamea strato-kopio:)

Tällä hetkellä olen mieltynyt suuresti soundiin, joka bändillä oli vuonna 1998 Adore-kiertueella.
cherub with heavy metal machine
ten
15.06.2006 10:15:00
Alun alkujaan:
- Koko Nirvanan tuotanto
- Deftones
- Varhaisempi Apulanta

Nykyään:

- The Mars Volta
- Muse
- Disco Ensemble

Tossa kait noi tärkeimmät. Koko ajan tulee lisää.
THV-klubi #44. "Mä oon kyllä semmonen ateisti, että mä tommoset jeesukset upotan!" -mohkis
BenGlenton
15.06.2006 12:04:40
Hmm..

Olisi kiva tietää miten ko. levyt ovat vaikuttaneet soundiinne. Noista listauksista ei paljoa viisaammaksi tule, vaikka tuttuja levyjä useasti vilahtelee.
www.supremecourtband.fi
kivi
30.06.2006 00:36:41 (muokattu 30.06.2006 00:56:10)
Hmm..

Olisi kiva tietää miten ko. levyt ovat vaikuttaneet soundiinne. Noista listauksista ei paljoa viisaammaksi tule, vaikka tuttuja levyjä useasti vilahtelee.

No, jos vertaat vaikka Studiotyö-alueen soundinäyteketjua ja mun vaikuttajalistaani, huomaat helposti että ihan samojen soundi-ihanteiden kanssa puuhastellaan. Sitä newyorkilaista kompressoria multa myös tilataan jos jotain, ja sitä myös saadaan.

Radiosoitosta (tai radioystävällisyydestä) lienee turha haaveillakaan, mutta nää nykyajan Hivesit ja Hellacoptersit pärjäävät ihan hyvin samalla kaivolla
:-)

Jos haluat gamelan-orkesterisi, harmonikkapartiosi tai kantriduosi kuulostavan vähä-älyiseltä 70-luvun katurokilta, kutsu mut apuun. Jos harmittelet etteivät särökitarat tihku kyllin visvaa ja hikeä ja transvestiittien nahkahousut nau'u heroiinia lastenlevylläsi, olen oikea mies miksaajaksi. Runonlausuntaasi tuon mausteeksi Vietnamin viidakot ja napalmin käryn.
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
BenGlenton
30.06.2006 17:15:42
Jos haluat gamelan-orkesterisi, harmonikkapartiosi tai kantriduosi kuulostavan vähä-älyiseltä 70-luvun katurokilta, kutsu mut apuun. Jos harmittelet etteivät särökitarat tihku kyllin visvaa ja hikeä ja transvestiittien nahkahousut nau'u heroiinia lastenlevylläsi, olen oikea mies miksaajaksi. Runonlausuntaasi tuon mausteeksi Vietnamin viidakot ja napalmin käryn.
:-D

Tää kuulostaa hyvältä. Pidetään mielessä :D
www.supremecourtband.fi
rajajoki
09.05.2007 14:52:04
Strung out
In Flames
Cmx
Propagandhi
Nofx
Cradle of filth
Pain
LAGWAGON
Mozart
piiskaa sydäntalvella!
Hargon
16.05.2007 12:16:43
Mozart

Onko sulla tosiaan levy, jossa Mozart itse soittaa?
Tietämättömyys on autuain olotila silloin, kun kiveksesi ovat alasimella ja pajavasara jo matkalla alaspäin.
milcoin
19.05.2007 22:28:57
Onko sulla tosiaan levy, jossa Mozart itse soittaa?

Tuli mieleen tää yks kaveri joka kysyi levykaupassa:

- Onko Paganinin sooloviuluteoksia maestron itsensä soittamana?
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Timo JM
19.05.2007 23:27:35

-TOTO Tambu, täydellinen saundi.

Toton viimeisimmissä on kyllä käsittämättömän hieno yleissointi. Kummallista niissä on kuitenkin se, että kun itse kuuntelee referenssinä niin melkein aina joku menee todella poskelle. Joo, osaamisen puutetta :-)

Mulla ei ole mitään kokonaisia levyjä referensseinä vaan yleensä yksittäisiä biisejä joiden soundista pidän. Olenpa käyttänyt jopa Aki Louhelan "Jos oon liikaa" biisiä joissakin jutuissa. On vaan niin jotenkin miellyttävän ilmava ja tasapainoinen suomipop-miksaus.
...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido DIVARi
Chunga
24.05.2007 12:54:24

...Itse kitaristina olen vahvasti sitä mieltä, että meitä ei pitäisi päästää tuottajan pallille, mut Page tekee poikkeuksen.

ai eikö..?
http://www.youtube.com/watch?v=92c_YOjdprs

Asiaan:

Tuotannollisissa kikoissa ja levyjen yleissoundeissa olen luottanut Totoon Mindfields-levyyn saakka. Uusin oli jotenkin liian kompressoitu omaan makuuni. Tambulla varsinkin on hienoa akustisen kitaran käyttöä!
Meidän isi tekee teidän äitien lapset!
jannu
25.05.2007 00:55:11
Sinä järjestyksesä kuin mielestä pulppusivat:

Smashing Pumpkins - koko tuotanto
Echo & The Bunnymen - Ocean Rain
The Cure - Disintegration
The Prodigy - Music For The Jilted Generation
ZZ Top - Tres Hombres, Rhythmeen
Queen - Queen II
Queens Of The Stone Age - koko tuotanto
Beach Boys - Pet Sounds
Joy Division - koko tuotanto
Nirvana - In Utero
Kyuss - Sky Valley
Led Zeppelin - III ja IV
Ozric Tentacles - Become The Other
Slint - Spiderland
Radiohead - koko tuotanto(ehkä Pablo Honey:a lukuunottamatta)

Siinä varmaan oleellisimmat.
"Most people don't realize that two large pieces of coral painted brown and attached to his skull with common wood screws would make a child look like a deer."
-Kurt Cobain
Kain
vipu5
26.05.2007 16:05:06

Esp
27.05.2007 21:36:04

Queensr˙che - Operation Mindcrime, Empire ja Promised Land

Tuotannollisesti jokainen näistä levyistä on tehty täysin viimeisen päälle. Empirellä on valitettavasti hieman liian 90-luvun alun soundit, mutta Promised Land on täydellinen oppitunti siitä, miltä hevilevyn tulisi kuulostaa. Näitä levyjä tuli kuunneltua korvat höröllä ja opeteltua samankaltaista kaikujen käyttöä sekä jykevän alakerran miksaamista... matkaa siihen on vielä, mutta perässä tullaan :D

the Ramones - koko tuotanto

Mitä tähän voi sanoa, tämä yhtye opetti minulle, ettei musiikin tarvitse olla urheilua (mikä oli nuorelle hevimiehelle aikanaan hyvä opetus). Tämä yhtye opetti myös sen, että aina ei tarvitse hieroa jokaista särmää pois, mikä tuntuu unohtuvan aika usealta nykypäivän raskaamman rockin bändiltä.

Pink Floyd - Division Bell

Tämä levy kolahtaa tuotannollisesti todella lujaa. Soundit ovat juuri niin hyvät kuin voi odottaa ja materiaali toimii sovittamisen oppaana vielä vuosiksi etiäpäin.

Stratovarius - Visions

Karmila herättää tunteita puolesta ja vastaan, mutta muistan elävästi sen järkytyksen kun ostin tämän levyn ja mietin että onko tämä oikeasti muka tehty Suomessa. Todella hyvin tehty levy, jonka soundeista moni voi ottaa edelleen oppia, näin 10 vuotta julkaisun jälkeenkin...
Täh?!?
koopop
01.06.2007 00:08:38 (muokattu 01.06.2007 00:14:17)

Toton viimeisimmissä on kyllä käsittämättömän hieno yleissointi.

Mä petyin aika pahasti. Ehkä siksi, että TOTO on aina edustanu äänittämisen ja miksaamisen aatelia, ja että kaikki bändiltä tulevat levyt on vähintäänkin teknisesti grammyehdokkuuden veroisia.

Kattelin tän uusimman levyn krediittejä, ja siellä se seisoi. Äänitys: Simon Phillips. En tiedä miksi näin, kai sitten kaveri on kovakin äänittäjä mutta mä en vaan tykkää. Oon aikaisemmin kuullu jotain Phillipsin töitä sen himastudiosta, eikä ne vakuuttanu pätkääkään. Vaikkei Simon tätä miksannu, silti tää ei kuulosta hyvältä. Periaatteessa, missään ei ole sen suurempaa vikaa, kaikki kuuluu jne. Miksut on mun korvaan ylipäätään ihan tukossa.

Sitten myöhemmin luin Luken haastattelun, jossa Luke kertoi levyn saundin olevan huomattavan poikkeuksellinen ja ovat hakeneet alku-aikojen autotallisaundia. Hmm.. ketkäköhän yritti tätä ihan samaa, sotaisin tuloksin?? :)

Mä inhoan tota Luken uutta no-middle-at-all -skebasaundia.

Noh, mä totun kohta tähänkin levyyn ja kohta se on jo klassikko. Livenä oli sata kertaa parempi. Tampereella nähdään uudestaan!
BIISILLENNE MIKSAUS? OTA YHTEYTTÄ JA PYYDÄ TARJOUS!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)