Aihe: (Esi)tuotantoa amatööreille?
1 2
Niq
08.04.2009 15:02:54

Mä oon siinä mielessä eri mieltä Bonhamin kanssa, että kyllä se biisimateriaali ja bändin omaperäisyys kuuluu siinä itse tehdyssäkin, joko hyvässä tai huonossa mielessä. Sillä hyvällä, sliipatulla tuotannolla ja levytason soundilla voi tietenkin jotain huijata sen verran että saa keikan tai kaks enemmän, ehkä joku osaamaton demoarvioitsija pitää sitä jotain toista demoa parempana koska se soi kovaa ja saundit on siistejä. Sisältöhän se kuitenkin on tärkeintä kun yritetään vakuuttaa musiikkiteollisuutta ja keikkapaikkoja siitä että me ollaan se seuraava iso bändi. Tuotantoa ja soundia voi ostaa myöhemmin tarvittaessa rahalla; hyviä biisejä, omaperäisyyttä, soittotaitoja ja uskottavuutta ei.

Sanoisin että tuo meidän itse tekemä kuulostaa just siltä miltä me kuulostetaan treeneissä tai livenäkin, siis meiltä, lisäksi se kuulostaa bändiltä eikä rumpukoneelta ja kitaraloopeilta tuunatulla laululla. Mikä demo se on jos sitä editoidaan, tunetetaan ja trigataan älyttömästi? Ei anna ihan realistista kuvaa bändistä noin ylimalkaan. Mä on käynyt todistamassa aika monta demotason bändin keikkaa, jossa bändi on kuulostanut todella huonolta, ei lainkaan siltä mitä myspace-playerissä kuuntelin.

Tuossa sähköpostittelussa yms. olen samaa mieltä. En ole itse yhtään keikkaa vielä hoitanut sähköpostilla, soitan, myyn keikan ja käyn paikan päälläkin mikäli se vaan on mahdollista. En ole yhtään demoa vielä keikkapaikalle tähän mennessä lähettänyt, parille baarinomistajalle olen antanut kotisivun osoitteen, kun on halunnut kuulla yhtyeen tuotantoa. Ja puhelin on soinut viimeistään 10 minuutin päästä ja keikka on lyöty lukkoon siltä seisomalta.
"I have a cunning plan" -Baldrick
iso j
21.04.2009 01:10:31

Niq:

Sanoisin että tuo meidän itse tekemä kuulostaa just siltä miltä me kuulostetaan treeneissä tai livenäkin, siis meiltä, lisäksi se kuulostaa bändiltä eikä rumpukoneelta ja kitaraloopeilta tuunatulla laululla. Mikä demo se on jos sitä editoidaan, tunetetaan ja trigataan älyttömästi? Ei anna ihan realistista kuvaa bändistä noin ylimalkaan. Mä on käynyt todistamassa aika monta demotason bändin keikkaa, jossa bändi on kuulostanut todella huonolta, ei lainkaan siltä mitä myspace-playerissä kuuntelin.

Mä kun kattelin sen livevideon ja sit kuuntelin ton ääninäytteen ni kyllä mullekin tuli heti ekaks kyl mieleen että tässä musa ja visuaalisuus (lavaesiintyminen) ei nyt kohtaa. Vai oliko edes samasta bändistä kyse?

Munmielestä siinä livevedon biisissä ei ollut hyvä sen kitarariffin alla vaihtaa bassolla ääntä, ei toiminu. Kitarasooloonkin pitäis jotain keksiä, jos ei muuta niin vaikkapa sellanen David Gilmore tyyppinen "vuoristodelay"? Ja tämä kommentti ei maksanu mitään.. :-)
Kun ois aina ilta ja Lauantai, eikä koskaan aamu ja Maanantai
Koivulahti
24.04.2009 18:38:29

Niq: Kertoisko joku mitä mä haluun? :)

Veikkaanpa että te tarvitsette kaikesta päätellen hyvän äänityspaikan ja ammattitaitoisen henkilökunnan. Teillä on omia ideoita ja näkemystä ihan tarpeeksi kunhan vain älyätte luottaa siihen.

Jos kuitenkin ajattelet että ulkopuolinen näkemys on teille rahan arvoista tavaraa, niin mä voin järkätä palaverin jossa mä muutaman muun musiikintekijän kanssa tutustun materiaaliinne jonka jälkeen me kukin teemme siitä joitakin ehdotuksia ja sitten yhdessä stormataan näiden pohjalta jossain rauhallisessa paikassa tavoitteena saada matsku kuulostamaan noin 3xtoimivammalta ja yhtenäisemmältä. Samalla voidaan miettiä tuotannon toteuttamista ja sitä että löytyykö sellainen yhteinen sävel että joku mun kumppaneista haluaisi riskillä lähteä tuottajaksi. Jos ei niin saatte kuitenkin sen henkisen pääoman stormauspalaverista mukaanne. Kuulostaisiko ihan hullulta ajatukselta? Minkä arvoinen tällainen palvelu voisi olla?
Niq
06.05.2009 14:52:47

tekstiurakoitsija: Veikkaanpa että te tarvitsette kaikesta päätellen hyvän äänityspaikan ja ammattitaitoisen henkilökunnan. Teillä on omia ideoita ja näkemystä ihan tarpeeksi kunhan vain älyätte luottaa siihen.

Totta. Tarpeeksi hyvä äänityspaikka ja tarpeeksi ammattitaitoinen henkilökunta vaan maksavat rahaa. Kuppasia ns. kaupallisia studioita on nähty, jotenkin on vaan vaikea uskaltaa luottaa siihen että saa rahoilleen vastinetta. Mieluummin teen sen ite huonosti kuin maksan jollekin siitä. Lisäksi työskentelymetodit on aika rajattuja, tuosta vaan ei lähdetä viikoksi johonkin äänittämään, eli homma hoituu pitkän kaavan mukaan silloin tällöin iltaisin ja viikonloppuisin.

Jos kuitenkin ajattelet että ulkopuolinen näkemys on teille rahan arvoista tavaraa, niin mä voin järkätä palaverin jossa mä muutaman muun musiikintekijän kanssa tutustun materiaaliinne jonka jälkeen me kukin teemme siitä joitakin ehdotuksia ja sitten yhdessä stormataan näiden pohjalta jossain rauhallisessa paikassa tavoitteena saada matsku kuulostamaan noin 3xtoimivammalta ja yhtenäisemmältä. Samalla voidaan miettiä tuotannon toteuttamista ja sitä että löytyykö sellainen yhteinen sävel että joku mun kumppaneista haluaisi riskillä lähteä tuottajaksi. Jos ei niin saatte kuitenkin sen henkisen pääoman stormauspalaverista mukaanne. Kuulostaisiko ihan hullulta ajatukselta? Minkä arvoinen tällainen palvelu voisi olla?

Mietin aika pitkään mitä tähän vastaisin. Palveluhan voisi olla parhaimmillaan kullanarvoinen tai vastaavasti taas tarpeeton. Mä oon sen verran materialisti että jotenkin henkisestä pääomasta maksaminen tuntuu jotenkin haaskaukselta, vaikkei se sitä todellisuudessa olisikaan. :)

Tässä tietenkin pitäisi saada myös koko yhtye innostumaan moisesta. Tiedän että löytyisi niitä, jotka eivät osaa ottaa palautetta vastaan kypsästi ja toisaalta myös sellaista ihmistyyppiä jotka kokisivat tämän turhaksi rahanmenoksi.

Hankala on vastata suoraan.. :)
"I have a cunning plan" -Baldrick
Koivulahti
08.05.2009 15:10:24

Niq:
Mietin aika pitkään mitä tähän vastaisin. Palveluhan voisi olla parhaimmillaan kullanarvoinen tai vastaavasti taas tarpeeton. Mä oon sen verran materialisti että jotenkin henkisestä pääomasta maksaminen tuntuu jotenkin haaskaukselta, vaikkei se sitä todellisuudessa olisikaan. :)

Tässä tietenkin pitäisi saada myös koko yhtye innostumaan moisesta. Tiedän että löytyisi niitä, jotka eivät osaa ottaa palautetta vastaan kypsästi ja toisaalta myös sellaista ihmistyyppiä jotka kokisivat tämän turhaksi rahanmenoksi.

Hankala on vastata suoraan.. :)

Miettikää ihan rauhassa.

Mä en ole tällaista "tuotetta" vielä aikaisemmin myynytkään joten uskoisin että tämä voitaisiin tällaisena "pilottihankkeena" melkein kulupohjalta, tai ainakin sika-halvalla ;D Suurin osa kuluistahan syntyy siitä kun ihmiset roudataan paikalle eri puolilta suomea (jonka vuoksi pitää vähän kattoa että keillä on niin paljon näkemystä ja kykyä jakaa sitä, että se kannattaa repiä pöydän ääreen).

Voisin vaikka kysellä vähän että kuka olisi kiinnostunut ja sitten heittää sua listalla nimiä (kuvauksineen ja mahdollisine CV:neen). Joitain ihmisiä voinee sitten pudottaa pois sen mukaan mikä on teidän budjettinne, kunhan ensin saadaan selville että mitä ne matkatkin kustantais.

Jatketaan juttua sähköposteitse / pikaviesteitse.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)