Aihe: Aikataulut
1 2 3 4 5 6
Raimo
31.05.2006 00:36:58

Toi aikatauluehdotus näyttää oikein realistiselta. Kuten Xenoblekin vihjasi, harkitse ton editin pituutta viel. Tietty riippuu myös projektin luonteesta paljon mutta enempikin saattaa mennä...

Itse lähden just sekoilemaan yhtä parin biisin tuotantoa vähän koepohjalta.(Ovat jo vähän kansaa kahlanneet läpi... ;) Budjetti on ok mutta ajattelin silti yrittää selvitä 6-7 päivällä. Projektin luonteen ja viimetinkaisuuden takia saatiin aikaiseksi vain yks 4,5 tuntinen iltatreenisessio joten pohjasesioissa menee vähän luomisen puolelle vaikka paljon hyvää aikaan saatiinkin. (Kun ne pohjat on jo tällä viikolla! :P )

Alustavasti 1pv rumpubasso, 1,5pv skebat ja hörhöilyä, 1,5pv voksut ja visiointia ja 2-3pv mix. Editit jossain välissä ennen miksua tietty, saa nähä tarviiko siihenkin puolikkaan päivän erikseen. Bändi on suht stankku kaks kitaraa- combo.

En tosin revi pelipöksyjä jos venähtää kahdeksaan päivään tai sillain, tossa on lieventäviä asianhaaroja.

Juuh tosiaan, kova pro tämä sirdi. :D
Blah.
sirdickyj
31.05.2006 08:32:52
Hoho!

Mikä vitun hoho? Siis biisin soittamiseenhan PITÄIS mennä sen verran aikaa kun biisi kestää. Ei siinä olemitään hohoa. Jos kudotaan kasaan jostain pätkistä, niin se on eri asia.
Mark 3 on miesten Purple
PL
31.05.2006 08:44:52
Mikä vitun hoho? Siis biisin soittamiseenhan PITÄIS mennä sen verran aikaa kun biisi kestää. Ei siinä olemitään hohoa. Jos kudotaan kasaan jostain pätkistä, niin se on eri asia.

Meinaatko, että kaikki raidat kerralla sisään vai per raita? No täytyyjä siihen hiukka jättää häntää molempiin päihin ja tilaa "oliks se siinä???" kommentille.

Pitääkö sitä per..le joka asiasta aloittaa tuo saivartelu??? Hanki elämä!!!!
Mikael
31.05.2006 09:08:46 (muokattu 31.05.2006 09:16:52)

Mä kaivelin noi arviot tohon edellä mainitsemaani projektiin. Kyseessä on siis 60's-henkinen kitarapop-hommeli ja viisuja 11.

Pohjat (samalla kertaa: rummut, basso, komppiskebat ja rhodes): 5 päivää
Päällesoitot (soolot ja extrakiipparit ja perkut): 4 päivää
Laulut: 5 päivää
Editoinnit: 2 päivää

Aika hyvin on pysytty ton puitteissa tai ehkä menty snadisti yli mutta lepposuus korvaa ehkä menetetyn korvauksen yli menneestä ajasta. Ton arvion mukaan siis sovittiin kiinteä hinta äänityksille jonka laskutan kun viimeisetkin laulut on hoilotettu.

Miksauksiin varataan päivä per biisi.

E: Noista 11:stahan olikin kaksi biisiä jo etukäteen äänitetty eli tohon aika-arvioon sisältyi siin 9 biisiä.
Siitä mistä aita on matalin...
Mikael
31.05.2006 09:11:38

Mä en tajuu sun pointtia. Onko tarkoitus siis kritisoida nykyisiä tuotantomenetelmiä vai pelkästään kinata paremman tekemisen puutteessa?
Raimo
31.05.2006 09:14:23 (muokattu 31.05.2006 09:16:37)

Totta, mä olen tehnyt *yhden* pitkäsoiton, jonka kaikki äänitykset olivat n. 2,5 pv ja miksaus 4 pv... (Sis. surround)

Mutta kyseessä oli ns. taidemusiikki, jonkun sortin etnon, progen ja jatsin fuusio. Lähes kaikki satasena sisään, supermuusikot.

Se on vähän eri hommaa kuin mitä pop/rock levyjen teko viimeisen parin- kolmenkymmenen vuoden ajan on perinteisesti ollut. Urpo. :P

(Toinen saman genren levy, omakustanne... Samat kaks satas-livepohjapäivää josta *osa* biiseistä meni sellaisenaan miksuun, ja osaa visioitiin editin ja päällesoiton puolella viikkoja. Levy sai muuten aika mairittelevat arvostelut. ;)
Blah.
sirdickyj
31.05.2006 09:59:18
Mä en tajuu sun pointtia. Onko tarkoitus siis kritisoida nykyisiä tuotantomenetelmiä vai pelkästään kinata paremman tekemisen puutteessa?

No ei todellakan kinata paremman tekemisen puutteessa. Mutta mitä ihmeellistä siinä on, että kun osaa biisin, niin sen soittamiseen menee se aika, minkä se biisi kestää?

Itseasiassa menee ohi aiheen, mutta eilen just juttelin frendin kanssa, jonka skideillä on bändi. Ne oli äänittämässä ekaa demoaan (semmosia 10-13 vuotiaita natiaisia) ja jopa se demo EDITOITIIN kasaan. Mikäs siinä, varmaan tuntuu kivalta kun saa stydin kuuloista äänitettä näppiin. Siinä vaan ihmeteltiin, että mihin jää sitten se fiilis, kun demo ei kuulostakkaan heti Scorpionsin uusimmalta, ja itku kurkussa mennään kämpille harjoittelemaan lisää.

Taas tossa kyselin soittokaveriltani, jolla oli silloisen Warnerin kanssa takavuosina sooloartistidiili, että kauanko hänen sinnkkuaan soiteltiin sisään. Esa Niemisen järkkäämät ukot tuli mestoille, kuunteli biisin ekan kerran ja tokalla sisään. Siinä oli sen sinkun soitot. Tolla iakataululla kok lätyn soitot olis soitettu ihan kevyesti kahdessa päivässä.

Aika ääriesimerkkejä. tietenkin. Totuus on jossain tuolla välissä. Itse deustan tässä vaan soittajan näkökulmaa, ja viime aikoina on tullut ääniteltyä pelkkiä promotarkoitukseen tulevia äänitteitä, covereita enimmäkseen. Mutta se ei muuta mihinkään sitä tosiasiaa, että omaa tai muiden säveltämää, yhtä äkkiä niiden soittojen pitäis sujua. Siis mun mielestä. Että tulis luonnollisen kuuloista. Vain hyvin soitettu on hyvää. "Hyvin soitettu" voi tarkoittaa kaikkea Apulannasta Trio Töykeisiin, riippuen siitä, mitkä kriterit kukakin äänitteilleen asettaa. Mutta jos homma on hallussa, ei niihin soittamisiin mun mielestä saa tuhlaantua noin tuhottomasti aikaa kuin tuolla alussa määriteltiin. Mut siis eihän se oo kuin meitsin mielipide, anteeks, en tiennyt, että tässä kysyttiin vain Kiven ja Mikaelin mielipidettä.
Mark 3 on miesten Purple
sirdickyj
31.05.2006 10:01:03
Totta, mä olen tehnyt *yhden* pitkäsoiton, jonka kaikki äänitykset olivat n. 2,5 pv ja miksaus 4 pv... (Sis. surround)

Mutta kyseessä oli ns. taidemusiikki, jonkun sortin etnon, progen ja jatsin fuusio. Lähes kaikki satasena sisään, supermuusikot.

Se on vähän eri hommaa kuin mitä pop/rock levyjen teko viimeisen parin- kolmenkymmenen vuoden ajan on perinteisesti ollut. Urpo. :P

(Toinen saman genren levy, omakustanne... Samat kaks satas-livepohjapäivää josta *osa* biiseistä meni sellaisenaan miksuun, ja osaa visioitiin editin ja päällesoiton puolella viikkoja. Levy sai muuten aika mairittelevat arvostelut. ;)

Miksi se on vähän eri hommaa? Varmaan tiedät varsin hyvin, että läheskään aina ei pop/rocklevyjen teko ole yhtään tuon kummoisempaa.
Mark 3 on miesten Purple
Mikael
31.05.2006 10:15:31 (muokattu 31.05.2006 10:16:17)

No ei todellakan kinata paremman tekemisen puutteessa.

Mun mielestä tossa alotustekstissä aika selkeästi pyydettiin kertomaan kokemuksia omista aikataulutuksista erilaisissa proggiksissa. Ethän sä voi mitenkään tietää mikä tilanne tossa ko. esimerkissä on, joten siinä mielessä ton aluperäisen tekstin aikataulun dumaaminen on ihan älytöntä. Mitä tulee muuten siihen, että miten kauan mihinkin menee niin kaikkihan on tapauskohtaista ja hyviä levyjä on maailman sivu äänitetty erilaisilla aikatauluilla ja metodeilla. Tässähän nimenomaan haettiin esimerkkejä erilaisista tilanteista...

Useimmat noi sun yksisilmäiset kommentit osoittaa vaan sen, että joko sä et tiedä mistä sa puhut tai sit sä vaan haluut kinata.
Raimo
31.05.2006 10:21:12 (muokattu 31.05.2006 10:23:55)

Miksi se on vähän eri hommaa? Varmaan tiedät varsin hyvin, että läheskään aina ei pop/rocklevyjen teko ole yhtään tuon kummoisempaa.

Siksi se on eri hommaa. Sä et näemmä tiedä, että yli 90%:lla tässä maailmassa julkaistavilla pop/rock levyillä(ainakin joilla on ulkopuolinen rahoitus, nykyään kaikkihan voivat tehdä "levyjä") se *on* paljonkin tuota sisään/ulos- metodia kummoisempaa. Studio instrumenttina ja sillai... Useimmat muusikot ja artistit muuten kanssa tykkäävät siitä että aikaa voidaan käyttää ja haetaan jollain tavalla sitä "täydellisyyden" illuusiota.

Foo Fighters meni studioon ja tekivät kaiken "vitun nopeasti ja livenä" uusiksi viimeisimmälleen(Vitunmoisen standardistudioasumisen jälkeen) ja käyttivät näihin äänityksiin siis 2 viikkoa. Se on tänä päivänä nopeata.
Blah.
sirdickyj
31.05.2006 10:40:56
Mun mielestä tossa alotustekstissä aika selkeästi pyydettiin kertomaan kokemuksia omista aikataulutuksista erilaisissa proggiksissa. Ethän sä voi mitenkään tietää mikä tilanne tossa ko. esimerkissä on, joten siinä mielessä ton aluperäisen tekstin aikataulun dumaaminen on ihan älytöntä. Mitä tulee muuten siihen, että miten kauan mihinkin menee niin kaikkihan on tapauskohtaista ja hyviä levyjä on maailman sivu äänitetty erilaisilla aikatauluilla ja metodeilla. Tässähän nimenomaan haettiin esimerkkejä erilaisista tilanteista...

Useimmat noi sun yksisilmäiset kommentit osoittaa vaan sen, että joko sä et tiedä mistä sa puhut tai sit sä vaan haluut kinata.

No joo, ehkä oli huono juttu lainata sitä ekaa postausta, ja antaa sillä tavalla kuva siitä, että dumaa sitä. Ei suinkaan, tehköön kukin tavallaan.

Kaikki on tapauskohtaista, ja jos mentäis sen mukaan, että helvetin nopeasti sisään, niin sittenhän tässä maailmassa ei levyjä kauheasti julkaistaisi. Mä vaan esitin oman näkemykseni asioiden tärkeysjärjestyksestä.

Mulla on ollut ilo ja kunnia olla mukana (itse huonoimpana lenkkinä, siks mua ei mihinkään levyntekoon lasketakkaan) niissä harvoissa äänitysjutuissa semmosten ukkojen kanssa, jotka tekee aikalailla nopeeta jälkeä, eivätkä ole edes ammattireiskoja. Voisin kuvitella, että ammattireiskoilta pitäis voida edellyttää vielä ripeämpää työotetta.

Mikä muuten on niin kovin yksisilmäistä noissa mun jutissa? Huomasitko, kuinka esim. otin tuolla onnistuneesta tuotannosta esimerkiksi Dingon ja P. Maijasen? Siinähän nimenomaan on kyse vähän toisenlaisesta tuottamisesta, kuten sanoit. Tapoja on monia.

Soittajana koitan edellyttää itseltäni sitä, että jos ei multa suju hommat VIIMEISTÄÄN kolmannella otolla ja niin, että biisin pystyy soittamaan suurinpiirtein alusta loppuun kerralla, niin mua ei kuulu studioon päästääkkään. Ja on ihan oikeutetusti lähetettykin kotiin harjottelemaan, kun ei biisi mennyt puolen tunnin ihmettelyn jälkeen. Silloin sattui, nyt olen asiasta kiitollinen.

Ja ennenkun joku taas kerkii sanoa että "varsinainen pro tämä sirdickyj", niin ei suinkaan, kysehän on vaan siitä, että bändi tai soittaja soittaa vain ja ainoastaan matskua, jota osaa soittaa. Ymmärrän, että nää jutut hihityttää, kun ne tulee mun suusta, kun teistäkin moni on kuitenkin levyjä äänitellyt. Silti myös tolla mun peräänkuuluttamalla metodilla on levyjä tehty kautta aikain. Voi vain pohtia, miks ei enään.
Mark 3 on miesten Purple
sirdickyj
31.05.2006 10:45:07
Siksi se on eri hommaa. Sä et näemmä tiedä, että yli 90%:lla tässä maailmassa julkaistavilla pop/rock levyillä(ainakin joilla on ulkopuolinen rahoitus, nykyään kaikkihan voivat tehdä "levyjä") se *on* paljonkin tuota sisään/ulos- metodia kummoisempaa. Studio instrumenttina ja sillai... Useimmat muusikot ja artistit muuten kanssa tykkäävät siitä että aikaa voidaan käyttää ja haetaan jollain tavalla sitä "täydellisyyden" illuusiota.

Jep, mutta tuohon kuuluu siis usein myös se, että se musa hakee muotoaan vielä siinä äänitysvaiheessa. Mähän tuolla just toin oman näkemykseni esiin siitä, että se esituotanto on mun mielestä kaiken A ja O.

Foo Fighters meni studioon ja tekivät kaiken "vitun nopeasti ja livenä" uusiksi viimeisimmälleen(Vitunmoisen standardistudioasumisen jälkeen) ja käyttivät näihin äänityksiin siis 2 viikkoa. Se on tänä päivänä nopeata.

Nykyään on, joskus ennen ei ollut, eikä välttämättä ole tulevaisuudessakaan. Eikä kaikilla siinä mitään kahta viikkoa mene. Kornia käyttää muita bändejä esimerkkinä, mutta jos kyseessä olis ollu Toto, k.o. äänityksiin olis tod. näk. mennyt sen aikaa kun ne biisit kestää. Tai Kari Peitsamo. Mutta kuten sanottu, musaa ja sen tekijöitä on moneen lähtöön.
Mark 3 on miesten Purple
Zammy
31.05.2006 11:01:01
Oli ihan mielenkiintoista lueskella oikeasti tapahtuneista sessioista ja niiden aikataulusta. Mun mielestä ei oo mitään ideaa keskustella tässä siitä, että onko joku enemmän pro kun toinen kun se vetää 2 otolla sisään ja tää toinen joutuu ottamaan sen 4 kertaa? Mitä väliä? Eikös se lopputulos ratkaise ja tässä ketjussa tosiaan kai oli tarkoitus keskustella oikeista sessioista eikä mistään "näin parhaimmillaan" jutuista.
Susikoira Roi Orbison
kivi
31.05.2006 11:33:58
anteeks, en tiennyt, että tässä kysyttiin vain Kiven ja Mikaelin mielipidettä.

Hiljoo! Se on piis tai turpiin!
>:-C

Sir Dickyllä on pointtinsa, sikäli että olis varmaan terveellistä meille jokaiselle välillä mennä miettimään levyjen funktiota, luonnetta ja illuusiota myös tuotannolliselta kannalta lähinnä sillai että miettis ne omat rutiinit uusiksi. Monet meistä ovatkin saaneet tehdä niin esim joissain jazz-, folk-, etno-, tai retrosessioissa.

On musta ihan validi juttu ajatella äänitettä dokumenttina artistin tai yhtyeen senhetkisestä tilasta, kaikkine mokineen ja puutteineen, ja sellaiseen logiikkaanhan Sir Dickyn ajattelu istuu kuin se kuuluisa suutarin sormi räätälin hm-hm-hm.

Nyt kuitenkin on niin, että yksi tilaus sadasta on sitä dokkariosastoa, ja nekin on harmissaan jos lopputulos ei sitten olekaan elämää suurempi. Niissäkin usein käy viimeistään kun pohjat ovat sisällä, että se "luomu" heivataan vaivihkaa laidan yli tai ainakin korvataan niin kovilla soittajilla, ettei heidän luomussaan ole nokan koputtamista.

Mua kyllä kiinnostaisi kuulla esim livenä kaksiraidalle vedettyjen levyjen sessioista, jos jollakulla sellaisia tarinoita on. Leikattiinko paljon? Monestako otosta koottiin? Mites treenaus ja arraus?
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Notefix
31.05.2006 12:06:54 (muokattu 31.05.2006 12:28:48)

Soittajana koitan edellyttää itseltäni sitä, että jos ei multa suju hommat VIIMEISTÄÄN kolmannella otolla ja niin, että biisin pystyy soittamaan suurinpiirtein alusta loppuun kerralla, niin mua ei kuulu studioon päästääkkään.

No, mutta kun ne jutut ei aina oli niin simppeleitä. Mulla on ollut studiossa suunnilleen maailman parhaita muusikoita, jotka soittavat ottoja oton perään, jotta homma olisi oikeasti hyvä, ei siis suurinpiirtein. Ja kaikki kyllä tietävät milloin homma oikeasti toimii. Itse diggaan kyllä tehdä nopeasti duunia, mutta se ei ole itseisarvo. Homma on valmis sitten kun biisi toimii.

Samoin on laulajien kanssa. Studiossa on ollut ihan mielettömän hyviä laulajia, mutta aika harva vetää ykkösellä sisään...tai edes kymmenellä...Kyse on estetiikasta ja ennenkaikkea käytännöstä. Periaatteessa on kiva tehdä vaikka mitä.

Ja diggaan kyllä monista dogma-levyistäkin. Itse en vain ole saanut sillä tavalla tyydyttävää jälkeä. Ei ole yhtä ainoaa oikeata tapaa tehdä duunia. Ja muiden työtapojen kritisoiminen mutu pohjalta on just tätä nettikeskustelujen mahtavuutta...."asiantuntijoita" ja neuvojia löytyy.
"Layers of layers of shit!"
varakeef
31.05.2006 12:15:28
Mua kyllä kiinnostaisi kuulla esim livenä kaksiraidalle vedettyjen levyjen sessioista, jos jollakulla sellaisia tarinoita on. Leikattiinko paljon? Monestako otosta koottiin? Mites treenaus ja arraus?

Tehtiin kyllä äskettäin aivan äärimmäinen "levytys" Ry Cooder -metodilla. Otettiin käsittelyyn itsellemme aiemmin tuntemattomia traditionaalisia kappaleita akateemisesta tutkimuksesta löytyneiden nuottien perusteella. Äänitettiin kahdella mikillä kokoonpanolla laulu, piano ja kitara suoraan levyllinen (18 biisiä) purkkiin pohjalta laulaja tapailee alkua, etsitään sävellaji (n. 15 sekuntia) ja narulle koko hoito yhdeltä istumalta. Nuottia seurasi lähinnä solisti.

Siis ei treenattu, ei sovitettu, annettiin tilanteen kehittyä. Editointina osa biisien välisistä hölinöistä poistettiin, lisättiin seuraintalotyypppinen kaiku ja biisien väleihin indexit. Sessio kesti noin tunnin. Valokuvasessioon meni vartti ja kansien tekoon pari tuntia. Levy oli jakelussa seuraavana päivänä. Ei sitä oikein kyllä kuunnella voi, mutta mukavaa oli.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
kivi
31.05.2006 12:25:34
Tehtiin kyllä äskettäin aivan äärimmäinen "levytys" ---Siis ei treenattu, ei sovitettu, annettiin tilanteen kehittyä. Editointina biisien välisistä hölinöistä poistettiin, lisättiin seuraintalotyypppinen kaiku ja biisien väleihin indexit. Sessio kesti noin tunnin. Valokuvasessioon meni vartti ja kansien tekoon pari tuntia. Levy oli jakelussa seuraavana päivänä. Ei sitä oikein kyllä kuunnella voi, mutta mukavaa oli.

Heh, mä tein kans viime keväänä Dogma-levyn, joka nyt parhaillaan odottaa euroopan jakelusopparia saksalaisilta ennen kuin tulee Suomessakaan ulos.

Kirjoitin 87 biisintekstiä, sovittiin suullisesti miten biisi tullaan soittamaan, ja ekalla purkkiin. Esituotantona istuttiin yksi päivä keskustelemassa levyn konseptista kunnes kaikki varmasti tiesivät mitä haettiin, toinen päivä käytettiin mikittämiseen ja tilan + rumpujen virittämiseen. Ensimmäisenä studiopäivänä vedettiin livenä 36 biisiä, seuraavana vähän vähemmän.

BD - Sennheiser e602
SD - Shure Unidyne III
OH - Röde NT3
BS ala - AKG D12
BS ylä - Shure Unidyne III
GTR - Shure Unidyne III
VOC - TSM MT87 kädessä ilman pop-filtteriä

Soundtracks 2482 -pöytä, 1/2" kasiraita.

Tuli ihan hemmetin hyvä.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
sirdickyj
31.05.2006 15:17:35 (muokattu 31.05.2006 15:24:46)
Hiljoo! Se on piis tai turpiin!
>:-C

Sir Dickyllä on pointtinsa, sikäli että olis varmaan terveellistä meille jokaiselle välillä mennä miettimään levyjen funktiota, luonnetta ja illuusiota myös tuotannolliselta kannalta lähinnä sillai että miettis ne omat rutiinit uusiksi. Monet meistä ovatkin saaneet tehdä niin esim joissain jazz-, folk-, etno-, tai retrosessioissa.

On musta ihan validi juttu ajatella äänitettä dokumenttina artistin tai yhtyeen senhetkisestä tilasta, kaikkine mokineen ja puutteineen, ja sellaiseen logiikkaanhan Sir Dickyn ajattelu istuu kuin se kuuluisa suutarin sormi räätälin hm-hm-hm.

Tottakai siinä on pointtinsa, se van häviää usein siihen, että oon niin vittumaisella tavalla asiat ilmaiseva ihminen. Mä en oo tota ton syvällisemmin ajatellu, kelaan vaan tota juttua niin, että on tarkoitus tehdä bändin levy, ei tuottajan. Mutta eihän se niin mene, tietenkään.

Nyt kuitenkin on niin, että yksi tilaus sadasta on sitä dokkariosastoa, ja nekin on harmissaan jos lopputulos ei sitten olekaan elämää suurempi. Niissäkin usein käy viimeistään kun pohjat ovat sisällä, että se "luomu" heivataan vaivihkaa laidan yli tai ainakin korvataan niin kovilla soittajilla, ettei heidän luomussaan ole nokan koputtamista.

No, siis tuottajan kuuluu mun mielestä valita jo ennen tuottamisen aloittamista projektit, joihin on lähdössä mukaan. Jos siitä ei alunperinkään voi tulla yhtään mitään, niin sittenhän ei kannata lähteä tuottamaankaan. Mitä nyt tuottamisella tarkoitetaan, kaikkihan riippuu siitä.

EDIT; siis siksi juuri yleispätevien aikataulujenkin tekeminen liene lähes mahdotonta, projektikohtaisiahan ne ovat.
Mark 3 on miesten Purple
milcoin
31.05.2006 16:01:15
No, siis tuottajan kuuluu mun mielestä valita jo ennen tuottamisen aloittamista projektit, joihin on lähdössä mukaan. Jos siitä ei alunperinkään voi tulla yhtään mitään, niin sittenhän ei kannata lähteä tuottamaankaan. Mitä nyt tuottamisella tarkoitetaan, kaikkihan riippuu siitä.

Tääkin lause saa ihan uuden merkityksen kun alat tekeen työksesi. Laskut pitää maksaa vaikka hyviä bändejä ei olis just sillon jonossa. Ja biisit on kuitenkin tärkein osa yhtälöä. Ei soittotaito. Huonosti soittavilla bändeillä voi olla tosi hyviä biisejä ja muutenkin homma hyvin kuosissa.

EDIT; siis siksi juuri yleispätevien aikataulujenkin tekeminen liene lähes mahdotonta, projektikohtaisiahan ne ovat.

Ja juuri siksi kukaan ei oo esittäny vielä mitään yleispätevää aikataulua.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
sirdickyj
31.05.2006 17:01:27
Tääkin lause saa ihan uuden merkityksen kun alat tekeen työksesi. Laskut pitää maksaa vaikka hyviä bändejä ei olis just sillon jonossa. Ja biisit on kuitenkin tärkein osa yhtälöä. Ei soittotaito. Huonosti soittavilla bändeillä voi olla tosi hyviä biisejä ja muutenkin homma hyvin kuosissa.

Jep. Niinku Dingo. Tai moni nykyään editoimalla levyn kasaan saava bändi. Kuten ennenkin sanottu, entisaikaan hommat hoiti ulkopuolinen soittaja, nykyään editointi ja muu hässäkkä.

Juuri tuon takia mä tuossa ysitinkin esittää soittajan näkökulmaa tuohon, enkä yrittänyt itse päteä millään soitto- saati tuotanto-osaamisella.

Varmaan te työksenne tekevät myös usein toivotte, että bändi osaisi hommansa, että saataisiin edes jotenkin se lätty tehtyä ajallaan Tiedän itsekin soittajia, jotka ovat menneet soittamaan yhtyeen x-levylle, kun bändin oikea jäsen ei ole suoriutunut urakasta. Tällaisessa tapauksessa mitkään aikataulut eivät oisi asiaa pelastaneet, siis sama vaikka rumpujen soittoon olisi kulutettu 600 päivää.

Ja juuri siksi kukaan ei oo esittäny vielä mitään yleispätevää aikataulua.

Juu ei.
Mark 3 on miesten Purple
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)