![]() 01.02.2006 19:02:53 | |
---|---|
Mä olen käsittänyt että mp3:sen juju on siinä että siitä on karsittu kaikki taajuudet ihmisen kuuloalueen ulkopuolelta, ja tämän takia tiedostokoko on saatu pieneksi ilman että äänenlaatu kärsii. Höpöhöpö. Lueppa vaikka tämä artikkeli: http://www.soundonsound.com/sos/may00/articles/mp3.htm | |
![]() 01.02.2006 21:41:09 | |
tämähän alkaa menemään offtopiciksi.. tuosta mastersäröstä.. Californicationin kohdalla sen vielä jotenkuten jaksoi, olihan se aika "rock" -ratkaisu, mutta viimeistään mulla meni hermo Deep Purplen toisiks vipolla lätyllä "Bananas", jossa säröytys meni jo yli hilseen. Puhdas akustinen kitara ja hillitön mastersärö, aivan älytöntä. Mä jatkan omaa vaikuttavien levyjen listaa Deep Purplen Purpendicularilla (miksannut Darren Schneider -96). Loistava tuotantosaundi. Kovin tumma, mutta toimii. Siinä on ratkaisuja jotka ovat rohkaisseet tekemään hulluiltakin tuntuvia juttuja myöhemmin. Mm. se Morsen itkukitaran panorointi biisillä "Sometimes I Feel Like Screaming" on mielenkiintoinen suhteessa efektointiin. Täysin kuiva soolosaundi äärioikealla, ja tap-delay/kaiku äärivasemmalla. Autossa kuulostaa villiltä kun kuulet melkeinpä joko kuivan kitaran tai tap-delayn, riippuu missä istut. Ja sekin tap-delay on hitusen ohi taimista.. Tykkäsin, jostain kumman syystä. Koko levyn läpi on tällaista ääripanorointia kitaran kanssa. Vielä tuosta lujaa soimisesta, ennytmuistakukajamissä puhui siitä että äänittäjät ja masteroijat inhoavat lujaa soimista, mutta tavalliset pulliaiset (=maksavat tavikset) ei välitä siitä. Käytti vertauksena siihen että leffakriitikotkin vihaavat leffojen pidentyneitä esityaikoja, koska leffojen katselu on niiden työtä ja haluavat vain ajoissa himaan. Ei tavalliset katselijat valita pitkiä näytöksiä. hmm, aika naiivi ajatus mutta näin se joskus menee. Ollaan epä-objektiivisia kokonaisuuden suhteen. | |
![]() 01.02.2006 23:18:20 (muokattu 01.02.2006 23:19:28) | |
Vielä tuosta lujaa soimisesta, ennytmuistakukajamissä puhui siitä että äänittäjät ja masteroijat inhoavat lujaa soimista, mutta tavalliset pulliaiset (=maksavat tavikset) ei välitä siitä. Kyllä taviksetkin tajuavat että jokin on pielessä. Ne eivät vaan osaa sanoa mikä se on. Musa vaan tuntuu jotenkin päällekäyvältä ja rasittavalta parin, kolmen biisin jälkeen. Jopa muusikot valittaa toisinaan tosta. Hyvä leffavertaus muuten. Pätee yleisesti amattilaisten objektiivisuuteen. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" | |
![]() 02.02.2006 01:11:13 | |
tämähän alkaa menemään offtopiciksi.. Mä jatkan omaa vaikuttavien levyjen listaa Deep Purplen Purpendicularilla (miksannut Darren Schneider -96). Loistava tuotantosaundi. Kovin tumma, mutta toimii. Siinä on ratkaisuja jotka ovat rohkaisseet tekemään hulluiltakin tuntuvia juttuja myöhemmin. Mm. se Morsen itkukitaran panorointi biisillä "Sometimes I Feel Like Screaming" on mielenkiintoinen suhteessa efektointiin. Täysin kuiva soolosaundi äärioikealla, ja tap-delay/kaiku äärivasemmalla. Autossa kuulostaa villiltä kun kuulet melkeinpä joko kuivan kitaran tai tap-delayn, riippuu missä istut. Ja sekin tap-delay on hitusen ohi taimista.. Tykkäsin, jostain kumman syystä. Koko levyn läpi on tällaista ääripanorointia kitaran kanssa. Tää menee vielä enemmän offtopiciksi, mutta tulin just purplen keikalta ja kyllä harmittaa ihan hemmetisti se morsen saundi noin yleensäkin (enemmän kuin soittotyyli) . Ei tunnu istuvan millään muun bändin saundimaailmaan. Jyräs törkeesti alleen Aireyn kiipparit jne. Semmosta hiton eventidehuttua oli. No tää nyt oli typerä mielipide, mutta sainpa sen ulos = ) | |
![]() 02.02.2006 11:51:27 | |
Kyllä taviksetkin tajuavat että jokin on pielessä. Ne eivät vaan osaa sanoa mikä se on. olet aivan oikeassa. on muuten joskus mukavaa yrittää selvittää noita RMS/dynamiikkajuttuja ihmisille jotka eivät ymmärrä äänitekniikkaa. Meillä äänittäjillä/muusikoilla on poikkeuksellinen kuulo siinä mielessä että osaamme erottaa musiikista sen osat/taajuudet ja niiden ristiinvaikutukset, koska tiedämme miltä ne kuulostaa solona. Huvitti kerran kun mutsi tuli jostain Kuusiston viulukonsertista, jossa taiteilija oli pistänyt sähköviulun PODiin, ja sitten kun mutsi oli nähnyt mulla samanlaisen vehkeen mulla laukussa ni sanoi että se käytti sitä sellasta laitetta. "No, semmonen punainen möhkäle, josta tuli basso-ääni." basso-ääni? WTF? sitten soitin mutsille jotain omaa levyä ja kysyin että kuuletko tuon bassolinjan miten se menee. Se oli ihan hukassa. Ei pystynyt erottamaan diskanttia bassosta, tai edes kuulemaan basarin rytmiä. Eli puurokorvia koko suku. ;) Kävin tuossa jokavuotisessa kuulotestissä. Vedin täydet pisteet kummallakin korvalla, koska satuin ennalta näkemään sen asteikon mitä taajuuksia hoitsu antaa. Oli aika helppoo kuunnella eri siniaaltoja koska tietää tasan tarkkaan miltä ne pitää kuulostaa. Kai se on sitten sitä "älykästä kuuloa", vaikka olen varma että mulla on vaimentumia korvassa. | |
![]() 03.02.2006 23:08:14 | |
olet aivan oikeassa. on muuten joskus mukavaa yrittää selvittää noita RMS/dynamiikkajuttuja ihmisille jotka eivät ymmärrä äänitekniikkaa. Meillä äänittäjillä/muusikoilla on poikkeuksellinen kuulo siinä mielessä että osaamme erottaa musiikista sen osat/taajuudet ja niiden ristiinvaikutukset, koska tiedämme miltä ne kuulostaa solona. Huvitti kerran kun mutsi tuli jostain Kuusiston viulukonsertista, jossa taiteilija oli pistänyt sähköviulun PODiin, ja sitten kun mutsi oli nähnyt mulla samanlaisen vehkeen mulla laukussa ni sanoi että se käytti sitä sellasta laitetta. "No, semmonen punainen möhkäle, josta tuli basso-ääni." basso-ääni? WTF? sitten soitin mutsille jotain omaa levyä ja kysyin että kuuletko tuon bassolinjan miten se menee. Se oli ihan hukassa. Ei pystynyt erottamaan diskanttia bassosta, tai edes kuulemaan basarin rytmiä. Eli puurokorvia koko suku. ;) Kävin tuossa jokavuotisessa kuulotestissä. Vedin täydet pisteet kummallakin korvalla, koska satuin ennalta näkemään sen asteikon mitä taajuuksia hoitsu antaa. Oli aika helppoo kuunnella eri siniaaltoja koska tietää tasan tarkkaan miltä ne pitää kuulostaa. Kai se on sitten sitä "älykästä kuuloa", vaikka olen varma että mulla on vaimentumia korvassa. Kerran selitin kaverille tunnin level wars:ista, RMS/peak-suhteesta, limitoinnista, dynamiikasta ja kaikesta tohon liittyvästä jonka jälkeen kaveri vaan kysyy: - Miksei sitä volaa voi masteroinnissa laittaa vaan lujemmalle? Ja hyvä näin. Mitä siitäkin tulisi jos kaikki olis äänityöläisiä. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" | |
![]() 05.02.2006 21:55:16 | |
Vaikee kyl sanoa mitkä levyt olis oman näkemyksen takana. Mut sellasia levyjä missä on selkeästi oma soundi mistä on tullut diggailtua ja toivottua itselle vastaavaa valaistusta: Suzanne Vega - 99.9F Massive Attack - Mezzanine Kraftwerk - The Man Machine Gomez - Bring It On JJ Cale - Naturally Neil Young - Harvest Tuomari Nurmio ja Viides Kolonna - Maalilmanpyörä Palaa Wigwam - Nuclear Nightclub Nick Lowe - Convincer Suede - Head Music R.E.M. - Up Björk - Debut Johnny Cash - American Recordings (koko show) The Band - The Band Madonna - Ray Of Light Beck - Odeley Tony Joe White - ...Continued Stevie Wonder - Innervisions Ma ei tiedata. Ma oon Pahk. | |
![]() 08.02.2006 10:50:12 | |
Múm - Dusklog Sigur Rós - ( ) Akira Yamaoka - Silent Hill 1 & 2 Original Soundtrack Velvet Acid Christ - Fun With Knives Porcupine Tree - In Absentia Anathema - (kaikki levyt) VNV NAtion - Futureperfect Scooter - Wicked! Tom McRae - s/t & Just Like Blood www.mikseri.net/nowhere
www.mikseri.net/thefourthfloor | |
![]() 08.02.2006 23:05:06 | |
Näissä levyissä on minusta hienot soundit, jotka tukevat levyn musiikkia: Van Halen: I Massive Attack: Mezzanine Black Sabbath: Vol 4 Miles Davis: Kind Of Blue Foo Fighters: The Colur And The Shape Nirvana: In Utero Thin Lizzy: Jailbreak Supergrass: Life On Other Planets Rainbow: Rising John Coltrane: Meditations | |
![]() 13.02.2006 20:19:31 | |
Varmaanki tällaset: Children of bodom - Hatebreeder Children of Bodom - Follow the reaper Iron Maiden - Dance of death Rammsetin - Mutter Metallica - St.Anger Trio Niskalaukaus - Itku pitkästä ilosta Kun nielen sen veren
himosi laupean
sen sokeudessa
sieluusi vajoan | |
![]() 15.02.2006 00:45:06 | |
Mutta joo - ruvelle lätättyjä levyjä tullaan tarvitsemaan niin kauan, kuin kuulijat uskovat, että mp3 ja hyvä soundi eivät ole ristiriitaisia käsitteitä, tai että hyvä bassosoundi on mahdollista saada muovikuorisesta vaimentamattomasta halpakaiuttimesta, joka sijoitetaan kirjahyllyyn. Eipä ole ennen ollu kiven juttuihin mitään sanomista, mutta mp3 ja hyvä soundi eivät kyllä ole ristiriitaisia käsitteitä. Koodataan vaan tarpeeksi korkealla bittivirralla niin saadaan taatusti jokaista hifistiä miellyttävä laatu (olettaen että hifistille ei kerrota kyseessä olevan mp3-tallenne). Siitä sitten voidaankin keskustella missä se raja menee. | |
![]() 15.02.2006 07:57:47 | |
Eipä ole ennen ollu kiven juttuihin mitään sanomista, mutta mp3 ja hyvä soundi eivät kyllä ole ristiriitaisia käsitteitä. Koodataan vaan tarpeeksi korkealla bittivirralla niin saadaan taatusti jokaista hifistiä miellyttävä laatu (olettaen että hifistille ei kerrota kyseessä olevan mp3-tallenne). Siitä sitten voidaankin keskustella missä se raja menee. Periaatteessa kyllä. Ja jos levyn tekis paremmin se ei kuulostais niin huonolta. Ja jos soittais oikein, ei olis vääriä nuotteja. ;-) Valintakysymyksistä on kyse tässäkin. Jos ämpärikolmonen on tarpeeksi korkeatasoinen, se on samalla myös niin kookas, että varsinainen etu jää saavuttamatta. Silloin voisi olla parempi valinta käyttää jotain muuta pakkausalgoritmia. Mp3 on vähän niinkuin JPEG-kuva. Kuvan historia kestää yhden jpeg-pakkauksen, toinen jpeg-käsittely pilaa sen, eli sitä ei voi esmes välillä avata, muokata ja tallentaa uudestaan jpeg:iksi ilman että alkaa näyttää rumalta. Ja tosiasia on, että jos mp3 on niin kevyt, että mä viitsisin sen ladata, sitä ei enää kuuntele Erkkikään (toinen nimeni). (Vihje: kärsivällisyyteni raja menee muutamassa sadassa kilotavussa, ei megoissa.) Jos mp3:n resoluutio on riittävän hyvä, onko se enää mp3 kuin nimellisesti ja periaatteessa? Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan. | |
![]() 15.02.2006 10:59:54 | |
16bit WAV vie keskimäärin 40-50 megaa per loota.. 192 kbps tipauttaa koon 4-5 megaiseksi, ja tuo 192 on suht ok- laatuinen koodaus. Kyllä sillä jo kuuntelee kriittisestikin miksauksia verkon yli jos muuta ei ole tarjolla.. Joten, jos 192 on olosuhteihin nähden, niin onhan kymmenkertainen tiedostokoon tipautus aika paljon. Nyt on jo herännyt maailmalla kysymyksiä, pitäisikö miksauksia alkaa miksaamaan myös kooderin läpi jotta mp3:sena julkaistavat teokset (esim. mainokset, trailerit, maistiaiset, puhumattakaan laillisista mp3 -biisilatauksista) saisivat "paremman" saundin.. Ei oo vielä trendi alkanut mutta saas nähdä.. Olishan se aika hullua. Ensin 16bit stereomix, sitten 5.1 enkooderin läpi ja lisäksi vielä stereo mp3:sen läpi, puhumattakaan juuri julkaistusta 5.1 mp3:sta. No niin, taas mennään offtopic. | |
![]() 15.02.2006 11:11:19 | |
16bit WAV vie keskimäärin 40-50 megaa per loota.. 192 kbps tipauttaa koon 4-5 megaiseksi, ja tuo 192 on suht ok- laatuinen koodaus. Kyllä sillä jo kuuntelee kriittisestikin miksauksia verkon yli jos muuta ei ole tarjolla.. Joten, jos 192 on olosuhteihin nähden, niin onhan kymmenkertainen tiedostokoon tipautus aika paljon. Samaa mieltä. Ei optimi, mut hyvä kompromissi esim. refekäyttöön. Spostissa on niin juuttaan helppoa lähetellä niitä pikkufaileja... Blah. | |
![]() 15.02.2006 22:14:22 | |
Periaatteessa kyllä. Ja jos levyn tekis paremmin se ei kuulostais niin huonolta. Ja jos soittais oikein, ei olis vääriä nuotteja. ;-) Jep, jos koodaa huonolla laadulla tulee huonon kuuloista kamaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että MP3 = huono laatu. Vähän niinku sanois että levyjä ei kannata tehdä koska levyt on huonoja, vaikka osa niistä ei olisikaan. Valintakysymyksistä on kyse tässäkin. Jos ämpärikolmonen on tarpeeksi korkeatasoinen, se on samalla myös niin kookas, että varsinainen etu jää saavuttamatta. Silloin voisi olla parempi valinta käyttää jotain muuta pakkausalgoritmia. Tähän taisikin joku jo vastata. Helskatisti pienempäähän tuo on kuin raakadata eniveis. Mp3 on vähän niinkuin JPEG-kuva. Kuvan historia kestää yhden jpeg-pakkauksen, toinen jpeg-käsittely pilaa sen, eli sitä ei voi esmes välillä avata, muokata ja tallentaa uudestaan jpeg:iksi ilman että alkaa näyttää rumalta. Enpä minä haluaisikaan että kukaan mun julkasemaa musiikkia muokkaisi ja tallentaisi uudestaan :P Ja tosiasia on, että jos mp3 on niin kevyt, että mä viitsisin sen ladata, sitä ei enää kuuntele Erkkikään (toinen nimeni). (Vihje: kärsivällisyyteni raja menee muutamassa sadassa kilotavussa, ei megoissa.) Myy joku noista keppeistäs vaikka niin saat laajakaistan kymmeneks vuodeks :P Jeps, sori saivartelusta. | |
![]() 15.02.2006 23:18:25 | |
Myy joku noista keppeistäs vaikka niin saat laajakaistan kymmeneks vuodeks :P On laajakaista. Ei muuta asiaa miksikään. Mä en ole vielä oppinut edes pitämään cd:tä oikeana levynä, vaan se on mulle niinkuin parempilaatuinen c-kasetti, jotain mitä voi kuunnella autossa. Vaikkakin noita laaserlevyjä alkaa olla hyllyssä jo joku tuhat enemmän kuin vinyylejä (joita ei niitäkään oo ihan vähän)... :-) Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan. | |
![]() 16.02.2006 18:25:32 | |
Nyt on jo herännyt maailmalla kysymyksiä, pitäisikö miksauksia alkaa miksaamaan myös kooderin läpi jotta mp3:sena julkaistavat teokset (esim. mainokset, trailerit, maistiaiset, puhumattakaan laillisista mp3 -biisilatauksista) saisivat "paremman" saundin.. Ei oo vielä trendi alkanut mutta saas nähdä.. Itselläni on käynyt päinvastainen mielessä. Eli pistää soundit niin, että juttu kuulostaa selvästi huonommalta jos se heitetään mp3:ksi. Joten ihmiset alkais arvostaa paremmin CD-laatua, joka sekään ei ole kaksinen. | |
![]() 16.02.2006 21:01:37 (muokattu 16.02.2006 22:01:14) | |
Itselläni on käynyt päinvastainen mielessä. Eli pistää soundit niin, että juttu kuulostaa selvästi huonommalta jos se heitetään mp3:ksi. Joten ihmiset alkais arvostaa paremmin CD-laatua, joka sekään ei ole kaksinen. Jaa että hifistipohjalta liikenteessä? Se selittääkin... :P Uskokaa jo, häviölliset koodekit eivät tule menemään pois. Toivottavasti kaistan kasvun ja koodekkien kehittymisen myötä palaa vielä joskus se hyvä fiilis. Mutta kyllä 160-192 kbps on mielestäni jo about riittävää laatua pikarefeksi tiedostokoon pysyessä vielä järkevänä. (Editeerasin ajatusvirheen ulos, vaikka sanoma olikin näemmä selvä...) Blah. | |
![]() 16.02.2006 21:29:30 (muokattu 16.02.2006 21:31:25) | |
Itselläni on käynyt päinvastainen mielessä. Eli pistää soundit niin, että juttu kuulostaa selvästi huonommalta jos se heitetään mp3:ksi. Joten ihmiset alkais arvostaa paremmin CD-laatua, joka sekään ei ole kaksinen. Ja miten ihmeessä toi onnistuu? hoho toi on vähän sama ku että "ruvetaan boikotoimaan Lähi-Idän öljyä kun ne arabit on niin fanaattisia..." Nimenomaan mitä Raimo sanoi. Mp2 / Mp3 on täällä jäädäkseen. Mukaudu. Sitäpaitsi, YLE on siirtynyt Mp2:seen jo aikapäivää sitten. Ihan hyvä saundi niillä on, jos ei puhuta lähetinlimitteristä. | |
![]() 17.02.2006 15:32:22 (muokattu 17.02.2006 15:34:18) | |
Ja miten ihmeessä toi onnistuu? hoho Kokeilkaapa matalia nousevia taajuuksia tiukasti panoroituina jompaan kumpaan stereokanavaan, niin että toisessakin kanavassa on tavaraa...ja kyllä sopivilla särösoundeillakin saa tilanteen, ettei mp3:eksi taivu pienillä bitrateilla ja yllättäen semmoinen musiikki jossa on vähän puhdasta tavaraa, niin kuuluu sellainen jonkinlainen karheus. Mp2 / Mp3 on täällä jäädäkseen. Mukaudu. Eikös netin suurimman musiikkikaupan iTunes Music Storen jutut ole .m4a eli mpeg4-audiona...minua tosin vaivaa, että eiks niillä ollut joskus .AAC päätteisiäkin... Mutta siis alunperin siis taiteellisena ideana tehdä huonosti mp3:ksi sopiva on kiinnittää ihmisten huomio, kuinka hifi on nykyään unohdettu. Sitäpaitsi, YLE on siirtynyt Mp2:seen jo aikapäivää sitten. Ihan hyvä saundi niillä on, jos ei puhuta lähetinlimitteristä. Niin no lähetinlimitteri niillä on FM-deviaation pitämiseksi kurissa, mutta miksi mennä laadussa taaksepäin pakkaamalla (tiedän tosin miksi YLE on mennyt siihen). | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)