Aihe: Demobiisien myyminen
1
Intohimo
17.05.2009 08:43:40

Kaverin pyynnöstä tein hänen vaimolleen biisin ja yhtäkkiä pitäs sitten alkaa
tehdä vielä lisää biisejä kun "pitäis saada frendeille" tms.

En kuitenkaan jaksais alkaa ilmaiseksi tekemään. En kuitenkaan ole mikään
soittaja- enkä liioin tuottajaguru, joten miten tällaisen raakile-demon voisi hinnoitella?
Jos ajatellaan, että biisi olisi demobiisi jonka artisti joko ostaa oikeuksineen kaikkineen tai sitten esitysoikeudet myy erikseen, mutta pitää itsellään muut oikeudet.

Ongelmana on, että en oikein osaa miksata ja soittajan/biisintekotaidot ovat aika simppelit. Sanoivat, että 300-500 per zipale oikeuksineen, mutta pitää varmaan tuohon hintaan olla jo miksattu ja viimeistelty biisi? (En ole vielä teoston enkä gramexin jäsen ja radio-soitosta en uskalla vielä haaveilla. Ilmeisesti, tämä ilmainen biisi jo tunnetulle artistille (rahat radiosoitosta), mutta "rahat pois nobodylta" on yleinen käytäntö?).
Hargon
18.05.2009 10:08:18
Intohimo: Ilmeisesti, tämä ilmainen biisi jo tunnetulle artistille (rahat radiosoitosta), mutta "rahat pois nobodylta" on yleinen käytäntö?).

Mä en ainakaan ikinä myisi oikeuksiani tekemiini biiseihin. Oli sitten nobody tai somebody. Kuvitteleppa, että tekemäsi biisi breikkaisi oikein isosti ja sinä saat siitä huikeat 300 euroa. Kaverisi sitten tienaisi mukavat summat tekijänoikeuskorvauksia joka vuosi biisistä, jota ei ole edes tehnyt.
Allekirjoitus on lyhyt teksti, joka näkyy jokaisen viestisi lopussa keskustelussa. Se voi sisältää esim. jonkun lentävän lauseen tai jotain muuta persoonallista.
Intohimo
18.05.2009 11:05:37

Hargon: Mä en ainakaan ikinä myisi oikeuksiani tekemiini biiseihin. Oli sitten nobody tai somebody. Kuvitteleppa, että tekemäsi biisi breikkaisi oikein isosti ja sinä saat siitä huikeat 300 euroa. Kaverisi sitten tienaisi mukavat summat tekijänoikeuskorvauksia joka vuosi biisistä, jota ei ole edes tehnyt.

Kiitos vastauksestasi:)
Joo, kyllä tuo riski on olemassa, mutta on kuitenkin todennäköisempää, että se biisi
ei tällä(kään) kertaa kiinnosta ketään, niinkuin ei koskaan aikaisemminkaan, niin tässä tapauksessa saisi ainakin jotain rahaa.

Jos kappaleen esitysoikeudet vuokraisi niin minkä verran niistä voisi pyytää rahaa?
Mun ajatukseni on, et teen itse alkuversion ja joku taitavempi sovittaisi sen paremmaksi. Mut jos kappaleen myisi, niin voiko sen alkuversion hinnoitella miten, et
kun ei omat taidot riitä lopulliseen versioon?
Hanok
19.05.2009 17:17:56
Tuntuu että lähestyt tuota asiaa hieman erikoisesta suunnasta. Asiaa kannattaisi ehkäpä ajatella näin:

Kirjoitat biisin. Sen tekijänoikeudet säilyvät sinulla riippumatta siitä mitä sillä tekee. Jos liityt Teoston asiakkaaksi, saat korvasta aina kun joku (kuka tahansa, myös sinä itse) esittää biisiä livenä tai tallenteena esim radiossa. Myös radiosoitosta saa rahaa biisin tekijä, vaikka esitys olisikin jonkun muun tekemä. Näistä rahoista ei tietenkään rikastu jos esityksiä ei tule (ja tietysti live-esittäjän pitäisi myös tehdä teostoilmoitukset esityksestä).

Mutta vaikka pitäisit oikeudet itselläsi, voit aina pyytää rahaa ESITYKSEN tekemisestä, eli soittamisesta, äänittämisestä ja miksaamisesta. Laske kuinka monta tuntia tuohon työhön suunnilleen menee ja keksi jokin sopiva tuntiveloitus. Näin minä ainakin toimisin, ja olen toiminutkin.
Intohimo
20.05.2009 00:12:53

Mutta vaikka pitäisit oikeudet itselläsi, voit aina pyytää rahaa ESITYKSEN tekemisestä, eli soittamisesta, äänittämisestä ja miksaamisesta. Laske kuinka monta tuntia tuohon työhön suunnilleen menee ja keksi jokin sopiva tuntiveloitus. Näin minä ainakin toimisin, ja olen toiminutkin.

Kiitti vastauksestasi. Mjoo. Kyllä tuossa on ajatusta. Olis vaan mukava tietää suunnilleen mitä ihmiset pyytävät. Mutta jos sen takis vaik, et 150e biisintekokulut tms. Ja sillä saa sit soitella sitä wherever ja whenever :)
Kallekorvola
20.05.2009 13:29:08 (muokattu 20.05.2009 13:30:29)
käsittääkseni jotkut ei ota siitä biisin tekemisestä mitn, mutta pitävät oikeudet itsellään. jos biisi breikkaa, siitä saa sit korvauksen gramexeista ja teostosta.

jos äänität ja miksaat (ja vuokraat soittajia), laitat studiokulut laskuna.

mutta kukin tavallaan. tuossa ylempänä on ihan hyvää neuvoa.
Intohimo
24.05.2009 22:44:29

mutta kukin tavallaan. tuossa ylempänä on ihan hyvää neuvoa.

Mjoo, näin olen myös kuullut, mut en taida osata tehä semmosta joka breikkais. Mut kyl se keskiverto biisikin on parempi tuntemattomalle, kuin ei biisiä ollenkaan.:) Mut kiitos tästäkin neuvosta.
JPQ
13.06.2009 20:04:19

Intohimo: Mjoo, näin olen myös kuullut, mut en taida osata tehä semmosta joka breikkais. Mut kyl se keskiverto biisikin on parempi tuntemattomalle, kuin ei biisiä ollenkaan.:) Mut kiitos tästäkin neuvosta.

ja sanotaan näin niin korkeatasoinen *sensuroitu* on menestynyt joskus että kannattaa olla tosiaan tarkka mihin antaa täydet oikeudet.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)