Aihe: Rouheus
1 2 3 4 5 6
Jucciz
09.06.2005 10:54:53
Nykypäivänä ne, jotka ovat kyllästyneet ylituotettuun musiikkimateriaaliin, puhuvat yleensä siitä että ennen vanhaan levyjen soundit olivat rouheammat, viitaten yleensä (ymmärtääkseni) lähinnä kitarasoundeihin, joskin muissakin yhteyksissä olen termiin törmännyt.

Koska jokainen on varmasti törmännyt tuohon sanaan ja ymmärtää sen jollain tapaa, kysyisinkin, miten juuri sinä ymmärrät sanan "rouheus"? Mitkä ovat sen tuntomerkit ja mitkä olisivat hyviä esimerkkilevyjä/-biisejä, joista kävisi eriyisen hyvin ilmi, miten ymmärrät rouheuden. Keiden tuottajien johdolla nykyään syntyy rouheaa matskua?
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Mikael
09.06.2005 10:58:13

Mä oon ruvennut saamaan tosta näppyjä. Groove meni pilalle jo vuosia sitten ja Rock'n'Rolliakin löytyy nykyään vaan mainostoimiston liiketoimintasuunnitelmasta... Näin taitaa käydä kaikille hyville termeille jossain vaiheessa, kun niitä ruvetaan viljelemään vähän siellä sun täällä.

Jotenkin tuntuu että rouhea on nykyään yhtä kuin särö.
"Vire on vain suositus, ei pakko" -Juzzu-
Mikael
09.06.2005 11:14:02 (muokattu 09.06.2005 11:16:06)

Ehkä pitää kuitenkin yrittää omista nykyasenteista huolimatta, koska perustermi on kuitenkin kuvaava ja hyvä. Kun oikein mietin mistä se oma mielikuva rouheudesta oikein tulee, niin vaikuttaisi siltä että se on sellainen soundi, jossa instrumentin koko sointi on sellaisenaan mukana. Tätä mun mielikuvaa kuulee levyillä, joissa on riittävän vähän tavaraa, jolloin soittimet mahtuvat sellaisenaan äänikuvaan. Eli tilanteet joisissa instrumenteistä joudutaan vaikkapa EQ:lla karsimaan pois alueita jotta kaikki mahtuisi, ovat omiaan viemään hommaa poispäin siitä mun käsityksestä rouheudesta. Luonnollisen tuntuinen tila taitaa olla myös osa tätä mun mielikuvaa, samoin kuin luonnollisen tuntuinen dynamiikka. Hmm.. aika haparointia, mutta näkäjään mä miellän asian jonkinlaisena luonnollisuutena - mitä se sitten ikinä onkaan.
Ostinaatio
09.06.2005 11:26:47
Tuottamisen kohdalla käytetään tällaisia omituisuustermejä muutenkin aika paljon:

Lämpimät vs. kliiniset soundit - Tämä vastaa aika paljon analogi/digitaalierottelua, lämpimiä pidetään pyöreämpinä eikä niin "tarkkarajaisina" kai. 70-luvun progessa on aika paljon lämpimiä soundeja, myös tulee mieleen joku hyvä putkivahvistin, kun taas monissa digitaalisissa hässäköinneissä tulee tuota kliinisyyttä, esimerkiksi jyrkkien leikkausten ansiosta.

Mikäköhän olisi rouhean vastakohta sitten, pehmeä kenties? Tämä on kieltämättä aika hämärä, tulee mieleen ehkä pieni säröytyminen, tai voisi ajatella että laajemmat dynamiikat. Myöskin tilaefektien käytön voisi ajatella olevan aika vähissä rouheissa soundeissa.

Munakkaat vs. munattomat - Tästä tulee mieleen matalien taajuuksien korostuminen ja toisaalta se että kliinisyyttä ei saisi olla liikaa.

Täyteläiset vs. ohuet - Miittaa mataliin taajuuksiin ainakin ja myös ylipäätänsä siihen, että soittimista erottuu tarpeaksi ylääänisarjaa.

Kaikissa ylläolevissa erotteluissa tuntuu olevan jotain samaa.

Sitten on esimerkiksi:
Ilmavat vs. tunkkaiset. Joka liittyy lähinnä selkeään erotteluun ja siihen, että on annettu tarpeaksi tilaa jokaiselle soittimelle tai sitten taas vastakohtana kirottu puuroutuminen.

Näitähän varmaan riittää, näitähän voisi kerätä tänne jonnekkin.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
kivi
09.06.2005 13:39:34
miten juuri sinä ymmärrät sanan "rouheus"? Mitkä ovat sen tuntomerkit ja mitkä olisivat hyviä esimerkkilevyjä/-biisejä, joista kävisi eriyisen hyvin ilmi, miten ymmärrät rouheuden.

Että "rakeet näkyy". Ja esimerkkilevy: Edwyn Collins - Girl Like You, se fuzz-kitarasoundi. Rouheammaksi ei mene
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Jabbe
09.06.2005 17:22:15
Jotta soundi olisi rouhea, niin siinä pitää olla multaa.
Hyvät biisit on kyl parhaita.
Roberto
09.06.2005 21:31:34

The Who - Live at Leeds. Suht' rouheeta mun mielestä. Siinä kuuluu kun ilma liikahtaa :)
BaariMikko
09.06.2005 22:53:54 (muokattu 09.06.2005 22:54:30)

Kyllähän tän voi ymmärtää monella tavalla. Itselleni tulee mieleen ensimmäisenä soundi, joka kuulostaa elävältä ja hengittää.(Ja mitäs se sitten on tarkottavinaan, kysyy joku seuraavaksi, hehe)

Toisaalta taas rouhean assosioi helposti rosoon. Esim. Tuomari Nurmio & Korkein oikeus -livellä olisi tällä sanan määritelmällä ehkä rouheimmat mahdollisimmat soundit.
"Jos 8-biitissä on groove hakusessa, niin ei siinä kiipparisti voi käsittääkseni ihmeitä tehdä. Voi tietysti ostaa rumpalille ja basistille drinkin, mutta se saattaa vain pahentaa tilannetta"
-U. Honey
Mikael
09.06.2005 22:57:27 (muokattu 09.06.2005 22:57:44)

Esim. Tuomari Nurmio & Korkein oikeus -livellä olisi tällä sanan määritelmällä ehkä rouheimmat mahdollisimmat soundit.

Oli muuten paikanpäälläkin aika meno. Vittu vaan sitä tsilitsanin vitunmoista Z-crashiä... tuli meinaan ihan vitun lujaa. Pimee jäbä se Hillilä noinniinku soitannollisestikin, sellasta ei voi opetella.
musamies
10.06.2005 01:05:28
Kaverilla on kotona jukeboxi, jonka merkkiä en muista. Reteän näköinen vehje kuitenkin. Siitä kun laittaa minkä tahansa levyn soimaan, niin aika rouheelta kuulostaa.
U.Honey
10.06.2005 11:20:18 (muokattu 10.06.2005 11:22:13)

Jabbe hyvä: Ymmärrän että jo isoisäsikin tykkäsi Beatlesin tuotannosta mutta silti arvostaisin jos heittäisit palautetta myöa tälle pappa-palstalle! ;-)
My name is Baron, U.Honey Baron.
Feggy
10.06.2005 17:59:36 (muokattu 11.06.2005 18:11:32)

Rouheus on sitä, että äänitetään kitara sellaisena kuin se on eikä turhia tasoitella. Esim. Sonic Youthin, Bo Diddleyn, Velvet Undergroundin ja Jon Spencer Blues Explosionin levyiltä löytyy hyviä esimerkkejä.

Tähän liittyy usein myös se, että kitaraita on ainutkertainen ja yksilöllinen, ei viisinkertainen.
Less is more.
U.Honey
11.06.2005 02:43:39 (muokattu 11.06.2005 02:44:14)
Jabbe hyvä: Ymmärrän että jo isoisäsikin tykkäsi Beatlesin tuotannosta mutta silti arvostaisin jos heittäisit palautetta myöa tälle pappa-palstalle! ;-)

Täytyy vähän tarkentaa, olin nauttinut pari Coronaa kun kirjoitin ton...

Tarkoitin siis että kiva juttu tää uusi osasto, mutta olis mukavaa jos Jabbe ja muut 'nuoren polven tuottajat' kirjoittelis tänne enemmän kanssa!
My name is Baron, U.Honey Baron.
JCM
11.06.2005 11:03:59

Koska jokainen on varmasti törmännyt tuohon sanaan ja ymmärtää sen jollain tapaa, kysyisinkin, miten juuri sinä ymmärrät sanan "rouheus"?

vrt. old school Deep Purple vs. Maroon 5

Tossa on aika selkeä kontrasti, ja referenssinä rouheudelle toimii mulle nimenomaan Purple, Maroon 5 on taas mulle sitä "ei lainkaan rouheaa" juttua.

Jokainen joka peräkkäin noita kuuntelee, ymmärtää varmasti mitä tarkoitan, olematta silti välttämättä samaa mieltä mun kanssa.
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan.
Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin,
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
kivi
11.06.2005 13:38:03 (muokattu 11.06.2005 13:40:19)
Jabbe:

Eipäs. Jos soundissa on multaa, siinä on suistoa ja suota helposti myös.

Rouhea soundi vaatii soraa, joskus myös hiekkaa. Ruskohiilikin käy, mut se on sit kevytrosoa.

Ei kande kinata ristikokemisvaivaisen kanssa. Jos soundi on punainen, niin se sit on. Ja peltojen päällä lejuu hapan.

JCM:
vrt. old school Deep Purple vs. Maroon 5

Olet asian ytimessä. Tiettyä rehtiyttä ja vilpittömyyttä tässä kai haetaan, tuoretta yhden oton fiilaria. Kutsukoot sitä sitten vaikka rouheudeksi, on sille muitakin nimiä
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Jabbe
11.06.2005 15:33:32
Eipäs.

Juupas. Ja minun mielipide on ainoa oikea eikä siinä ole neuvottelunvaraa!

:)
Jabbe
11.06.2005 15:34:37
Täytyy vähän tarkentaa, olin nauttinut pari Coronaa kun kirjoitin ton...

Tarkoitin siis että kiva juttu tää uusi osasto, mutta olis mukavaa jos Jabbe ja muut 'nuoren polven tuottajat' kirjoittelis tänne enemmän kanssa!

Heh, kieltämättä täytyy myöntää että tosta ekasta viestistä ei oikein auennut toi pointti. Mutta joo, pitääpä kirjotella. Tää on kyl hyvä alue, hienoo et tämmönenkin saatiin! :)
Notefix
11.06.2005 18:17:12

Nykypäivänä ne, jotka ovat kyllästyneet ylituotettuun musiikkimateriaaliin, puhuvat yleensä siitä että ennen vanhaan levyjen soundit olivat rouheammat, viitaten yleensä (ymmärtääkseni) lähinnä kitarasoundeihin, joskin muissakin yhteyksissä olen termiin törmännyt.

Koska jokainen on varmasti törmännyt tuohon sanaan ja ymmärtää sen jollain tapaa, kysyisinkin, miten juuri sinä ymmärrät sanan "rouheus"? Mitkä ovat sen tuntomerkit ja mitkä olisivat hyviä esimerkkilevyjä/-biisejä, joista kävisi eriyisen hyvin ilmi, miten ymmärrät rouheuden. Keiden tuottajien johdolla nykyään syntyy rouheaa matskua?

Kitaristit eivät ymmärrä rouheudesta mitään!
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
Notefix
11.06.2005 18:25:32

Ruoheus on sillee niinku rakeista!
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
Ossi
11.06.2005 23:50:39

Kitaristit eivät ymmärrä rouheudesta mitään!

Oho! Miksei tätä ole sanottu ennemmin?

*siirtää ainakin puolet vinyylilevyistään saunansytykkeiksi*
Elwood Blues: "What kind of music do you usually have here?" Claire: "Oh, we got both kinds. We got country *and* western."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)