Aihe: Normalisointi ja kompressointi
1 2
Nick Leeson
28.04.2006 12:40:35
Yleensä jos olen tehnyt lauluraidalle jotain, niin ensiksikkin
olen normalisoinut, piikki 0 db:hen ja sitten alkanut muokkaamaan,
esimerkiksi kompressoimaan tms.
Nyt kaverini esittikin kysymyksen, entä jos,
ensin kompressoi lyttyyn ja sitten vasta normalisoi 0 db:hen.
Kumpi oikea tapa, jos noin yleensä aikoo menetellä ?
kivi
28.04.2006 14:02:26

Oikea tapa on jättää normalisointi tekemättä
:-)
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
virtalahde
28.04.2006 15:53:21

Jep, normalisointi on täysin turha työvaihe, jäänne 16-bittisiltä ajoilta. Pelkkää lisälaskentaa & äänen huonontamista.

Miksi pistää piikit nollaan? Isoo-bittisissä ympäristöissä siitä ei ole mitään käytännön hyötyä, enemmänkin haittaa.
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
Exhausted
28.04.2006 16:58:10

Normalisoinnin vaikutushan riippuu lähtösignaalista. Jos se on valmiiksi tasaista niin taso nousee enemmän, jos taas matskussa on piikkejä jotka ovat valmiiksi lujalla, ei se tee sellaisenaan mitään. Ennemmästi kannattaa lähtötasot katsoa nauhoittaessa kuntoon ja mahdollisesti vähän kompressoida jo nauhoittaessa niin ei tarvitse moisesta huolehtia.
Nick Leeson
29.04.2006 16:11:20
Kiitos neuvoistanne ja sorry kaikenkaikkiaan, kun kirjoitukseni olisi pitänyt mennä tuonne Studiotyöskentely-osiolle.
Mitä aiheeseen tulee, niin minulla on analogiajan äijänä todella "vihreä" kuva digitaaliääänen periaatteista ja sen vuoksi on varmaankin tuo tekeminen hieman epäselvää.
Äänitystilanteessa varon 0db:ylittämistä kun epäonnistuessani tuloshan on särö.
Siksi vetelen äänityksissä ehkä liikaakin alakanttiin ja sitten sen vuoksi ensin normalisoin raidan. Jos se on turha toimenpide, niin ok, ei vaan helposti mene vanhan jakeluun.Elämä on...
koponen
30.04.2006 00:25:46
Siksi vetelen äänityksissä ehkä liikaakin alakanttiin ja sitten sen vuoksi ensin normalisoin raidan. Jos se on turha toimenpide, niin ok, ei vaan helposti mene vanhan jakeluun.Elämä on...

Jos vetelet 16-bittisessä systeemissä esim -6dB:ssä piikittävää signaalia, niin äänität maksimissaan enää 14-bittisenä. Signaali on 16bittistä vain 0dB tasossa ja jokainen -3dB sen alle on -1bitti. Tästä johtuu korkeabittisten systeemien parempi headroom esim prosessoinnissa. Se että normalisoimalla annat koneen ihan omasta päästä arpoa noitten puuttuvien bittien tilalle "jotain", tuskin johtaa mihinkään mestariteokseen.
Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä..
Torniojaws
30.04.2006 11:00:41 (muokattu 30.04.2006 11:01:35)

Signaaliketjuksi lähde -> kompura/vastaava -> sisääntulo niin voit nauhoittaa lujemmalla vähemmällä digitaalisärön vaaralla. Mitä parempi kompura, sitä parempi lopputulos. Muista sitten, että tuolla metodilla äänitetty ei kuulosta samalta kuin lähde - joskus parempaan päin, joskus huonompaan.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
teroyk
30.04.2006 19:47:49 (muokattu 02.05.2006 09:45:21)
Se että normalisoimalla annat koneen ihan omasta päästä arpoa noitten puuttuvien bittien tilalle "jotain", tuskin johtaa mihinkään mestariteokseen.

No ei niitä sentään arvota. Se vain kerrotaan kertoimella, mutta tämä kertoimella lisääminen aiheuttaa pyöristyksen, että normalisoinnissa tavallaan aina menetetään yksi bitti tarkkuudessa. Eli jos olet äänittänyt -3db (eli tavallaan 15-bit) ja normalisoit 0db:n, niin tavallaan lopputulos on 14-bittistä 16-bittisenä...Näin niinku lyhyesti sanottuna 16-bit esimerkillä.

Mutta syy miksi kannattaa joskus normalisoida on se, että jos sen jälkeen on lisää digitaaliprosessointeja, niin niihin ei kannata puskea aivan hiljaista, koska sitten siellä muuten häviää likaa pyöristyksiin.

edit: tietenkin digitaalisiin prosesseihin ei kestä liiankaan lujaa
teroyk
30.04.2006 19:51:28 (muokattu 30.04.2006 19:54:21)
Signaaliketjuksi lähde -> kompura/vastaava -> sisääntulo niin voit nauhoittaa lujemmalla vähemmällä digitaalisärön vaaralla. Mitä parempi kompura, sitä parempi lopputulos. Muista sitten, että tuolla metodilla äänitetty ei kuulosta samalta kuin lähde - joskus parempaan päin, joskus huonompaan.

Näin on. Analoginen kompurointi ennen A/D-muunnosta, niin saadaan _tavallaan_ enemmän soundia sisään. Mutta kuten tuossa huomautettiin pitää ymmärtää mitä tällöin tekee. Ja etenkin 24-bit A/D-muunnoksessa hyötyä, sillä siellä jää lukuarvoja
kompuroituunkin signaaliin.
Nick Leeson
01.05.2006 09:38:29
Jeps.
Näin teenkin, sisääntuloon terve kompressointi, niin tottakai, pahimmat piikit jää pois ja voi ajaa sisään valmiiksi aika lähelle 0db:tä.
Voihan sen sittenkin sen jälkeen normalisoida, liekkö siitä jotakin haittaa ?
Helposti kyllä en haittaa usko olevan toimenpiteestä, jossa nostetaan vain taso 0 deebeehen.
kivi
01.05.2006 19:15:25
Voihan sen sittenkin sen jälkeen normalisoida, liekkö siitä jotakin haittaa ?
Helposti kyllä en haittaa usko olevan toimenpiteestä, jossa nostetaan vain taso 0 deebeehen.

Nyt mun täytyy kysyä, että mille tasolle sä sitten olet kompressorisi säätänyt, jos se jo yksinään ei riitä puskemaan tasoja nollaan - ja vielä rutkasti paremmalla RMS-teholla?

Edes silloin ennen vanhaan kun normalisointi oli arkipäivää, ei sitä tehty ennen kuin vihoviimeisenä työvaiheena. Normalisointihan olisi estänyt - ja estää - EQ:n ja kompressorin käytön enää sen jälkeen, tai ainakin homma on kuin laittaisi lankaa neulansilmään siirtämällä koko maailmaa.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
milcoin
01.05.2006 22:53:18
Mä oon pari kertaa normalisoinu jotain yksittäisiä raitoja. Ei projektit ainakaan siihen kaatunu:) Eli ei jokaiselle raidalle koko ajan vaan hätäratkaisuna tarvittaessa. Jos Chris Lord-Alge voi käyttää 16 bittistä moniraitanauhuria, mäkin voin silloin tällöin normalisoida. Sovitaanko näin?
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
kivi
02.05.2006 10:49:13
Mä oon pari kertaa normalisoinu jotain yksittäisiä raitoja. Ei projektit ainakaan siihen kaatunu:) Eli ei jokaiselle raidalle koko ajan vaan hätäratkaisuna tarvittaessa. Jos Chris Lord-Alge voi käyttää 16 bittistä moniraitanauhuria, mäkin voin silloin tällöin normalisoida. Sovitaanko näin?

Yksittäisiä raitoja saakin normalisoida jos tarvetta vain on, sillä saadaan faderi paremmin oikealle alueelle.
milcoin
03.05.2006 19:49:48
Yksittäisiä raitoja saakin normalisoida jos tarvetta vain on, sillä saadaan faderi paremmin oikealle alueelle.

Oikein luvan kanssa!
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
kivi
03.05.2006 20:02:33
Oikein luvan kanssa!

Komitea on harkinnut näin. Oota vaan, vielä sen mastermittarinkin saa laittaa ketjuun.
Nick Leeson
05.05.2006 13:04:13 (muokattu 05.05.2006 13:06:30)
Tätähän minä tarkoitinkin, että yksittäinen raita on esim -6 db (äänittäjän ylivarovaisuus), niin normalisoin sen nollaan. Mietinkin jo, että mikähän erhe siinä on. Ei se voi huonontaa laatua, tosin voi olla, että digitaalimaailmassa ei parannakkaan.
Siispä nyt, vaikka ollaan täällä tuottaminen sovittaminen osiolla, niin rohkenen kysyä,
josko sitten löytyisi, lähinnä laulua äänittäessä, hyvää mono-kompressoria siihen
mikin ja sekvensserin väliin, jotta raita onnistuisi mahd. hyvin ja olisi sitten omalla raidallaan kompressoituna ja terveesti lähellä 0 deebeetä.
Kompressori 500 - 800 euron luokassa ?
kivi
05.05.2006 13:06:39
Kompressori 500 - 800 euron luokassa ?

FMR audion RNLA, tai kaksi kappaletta saman firman RNC:itä peräkkäin.

Hakukriteeriksi optisuus, se rulettaa.
Nick Leeson
05.05.2006 14:30:22
Entäs :
DBX 160AD ?
loosah
05.05.2006 23:08:38
FMR audion RNLA, tai kaksi kappaletta saman firman RNC:itä peräkkäin.

Hakukriteeriksi optisuus, se rulettaa.

Sanopa Kivi rehellinen mielipide RNLA:sta ja RNC:sta. Löytyykö niille oikeasti käyttöä? Onko jotain vertailukohtia, ku ovat jotenkin täysin tuntemattomia vermeitä meitsille. Jätkä kuitenki tietää.
kivi
07.05.2006 02:48:38
Sanopa Kivi rehellinen mielipide RNLA:sta ja RNC:sta. Löytyykö niille oikeasti käyttöä? Onko jotain vertailukohtia, ku ovat jotenkin täysin tuntemattomia vermeitä meitsille. Jätkä kuitenki tietää.

Löytyy. Mä en ole mikään insinööri, mutta sellaisen lähteen mukaan, johon itse luotan, laitteissa on säästetty oikeassa paikassa = kaikessa muussa paitsi signaalitiessä.

Omaa kokemusta on vain siitä, että kuulostavat riittävän hyvältä oikeaan paikkaan ja sopivaan tarpeeseen. Mitään ihmelaitteita, jotka saisivat kaiken hyväksi, ne eivät varmaankaan ole.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)