Aihe: Sovitan biisejä soolokitaralle. Mistä haen luvat jne.?
1
Topah
11.01.2006 07:38:31

Olen tehnyt vinon pinon sovituksia soolokitaralle ja ajattelin julkaistanuotit/tabit. Miten nämä lupa-asiat hoituu ja onko olemassa instanssia, josta sais kokonaisvaltaista tukea asioihin. Teosto ei antanu vinkkejä.

Eli jos mulla on vaikka Madonnan Like A Prayer ja haluan sovittaa biisin ja tehdä nuotinnoksen. Keneltä kysyn lupaa? Tiedän, että oikeuden omistajilta, mutta onko joku paikka esim. Suomessa josta sais paremmin tietoa asiasta? Ja en aio pelkästään tehdä omaan käyttöön.

Onko kaikki aina kysyneet lupaa omien sovitustensa tekoon?

Toivottavasti joku osaa auttaa..
I play more best than you!
Dr Dominant
11.01.2006 10:01:54

Olen tehnyt vinon pinon sovituksia soolokitaralle ja ajattelin julkaistanuotit/tabit. Miten nämä lupa-asiat hoituu ja onko olemassa instanssia, josta sais kokonaisvaltaista tukea asioihin. Teosto ei antanu vinkkejä.

Hassua ettei Teosto antanut apua. Oletko asiakas?

Eli jos mulla on vaikka Madonnan Like A Prayer ja haluan sovittaa biisin ja tehdä nuotinnoksen. Keneltä kysyn lupaa?

Jos biisi on kustannettu (niinkuin tämän biisin tapauksessa on), sun pitää pyytää ensin sovituslupa. Kun säveltäjä tekee kustannussopimuksen, siinä sovitaan siitä kumpi osapuoli antaa sovitusluvan, säveltäjä vai kustantaja. Yleensä isossa maailmassa kustantajat omivat sovituslupien antamisen itselleen. Eli sun pitäisi ottaa yhteyttä Like a Prayerin kustantajaan ja anoa heiltä sovituslupaa. Omakohtaiseen ja usean tuttavan kokemuksiin perustuen ulkomailta ei saa sovituslupia ainakaan niin että he myöntäisivät sovittajalle osuuksia tekijänoikeustuloihin. Enintä mitä voit odottaa on sovituslupa ilman osuuksia.

Todennäköisesti kustantaja latelee vielä tarkat reunaehdot milloin ja miten sovitusta saa esittää. Esimerkiksi kaverini arrasi Beatlesien "Eleanor Rigbyn" isolle bändille (big band + sinfis), ja anoi sovituslupaa. Prosessi vei aikaa muistaakseni kolme viikkoa, ja lopputulos oli se, että saa sovittaa mutta ei saa osuuksia, ja sovituksen saa esittää vain anomuksessa mainitussa konserttisarjassa eikä sitten enää sen jälkeen missään. Eli jatkossa joka esitykseenkin pitäisi anoa luvat erikseen. Hohhoijaa!! Itse arrasin samaan proggikseen "Muistatko Monrepos'n", kysyin luvat Erik Lindströmiltä (ei ole tehnyt kustannussopimuksia joten luvat voi kysyä suoraan tekijältä), joka antoi luvan ja vielä sovitusosuudetkin. Ainoat muuten joita olen koskaan saanut mistään!

Summa summarum: Periaate on periaate, mutta käytännössä voit toimia siltä pohjalta että voit sovittaa, mutta et saa sovituksesi esityksistä teostosta mitään, vaan kaikki tekijänoikeuskorvaukset tilittyvät alkuperäiselle säveltäjälle, sanoittajalle, sovittajalle ja kustantajalle.

Teostosta saat tiedon siitä, ketkä ovat minkäkin biisin tekijät, sekä tiedon siitä kuka on kustantaja, mikäli haluat lupaprosessin hoitaa.

Onko kaikki aina kysyneet lupaa omien sovitustensa tekoon?

Eivät ole. Koska tämä sirkus toimii kuten yllä kuvailin, käytännössä mennään niin, että sovitetaan ja esitetään. Jos haluat julkaista omia sovituksiasi äänitteellä, nuotinnoksina tai tabeina tarkoituksena tienata niillä rahaa, silloin luvat on syytä hankkia. Mikäli et toimi ansaintamielessä vaan harrastuspohjalta, sen kuin sovitat.
"Dr Dominant, I Presume?!"
varakeef
11.01.2006 10:34:12
Miten nämä lupa-asiat hoituu ja onko olemassa instanssia, josta sais kokonaisvaltaista tukea asioihin. Teosto ei antanu vinkkejä.

Tarvitset sovitusluvan säveltäjältä ja teoksen mahdolliselta kustantajalta. Teostolla on palvelu oikeudenhaltijoiden etsimiseksi - lähetät postia tai soitat ja pyydät säveltäjän ja kustantajan yhteystiedot sovitusluvan pyytämistä varten.

Siitä eteenpäim asioit kustantajayhtiön ja säveltäjän kanssa - ja kun kyse on Madonnan biisistä todennäköisesti et kirjoittele säveltäfjälle itselleen vaan jollekin häntä edustavalle taholle.

Madonnatapuksessa sovituskrediittejä ei mitä suurimmalla todennäköisyydellä ole luvassa, julkaisemisluvan voi saadakin.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Topah
11.01.2006 11:54:23

Kiitos vastauksista. +
I play more best than you!
cubasisti
11.01.2006 15:27:58
Kerran kyselin yhden piisin ulkomaalaiselta tekijältä sovitus- ja käännöslupaa. Ei oikein ottanut vakavasti, koska en ollut firma, eikä biisi ollut menossa levylle. ---> olkoon, ei jaksa, ei kiinnosta. Käytännössä homma toimii niin, että teet mitä teet. Jos et halua siitä itsellesi rahaa, etkä ole laittamassa sitä levylle, niin ketään ei kiinnosta. Onneksi on sentään Teosto, joka auliisti myöntää esityslupia kaikkiin biiseihin. Biisit voi soittaa miten persieelleen vaan... Kunhan maailma ja tekniikka tästä kehittyy, niin kohta joku snobisäveltäjä pystyy estämään, että mun biisejähän ette soita, jos ette soita tarpeeksi hyvin.
Deadline tekee mestarin.
Jake.e
12.07.2006 19:54:56
Kunhan maailma ja tekniikka tästä kehittyy, niin kohta joku snobisäveltäjä pystyy estämään, että mun biisejähän ette soita, jos ette soita tarpeeksi hyvin.

Toivottavasti herra Laiho tekee tämän pian. :).
Jerk.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)