Ostin huutokaupasta vanhan Buffet klarinetin. Kun en saanut ääntä, vein sen huoltoon (täys kunnostus tulossa). Sain kuitenkin tilalle toisen, kunnostetun (ainakin niin sanottiin) klarinetin. Pienen harjoittelun ja lehti kokeilu rumban jälkeen saan perusäänistön suurinpiirtein soitettua. Aika hakemista sekin oli vaikka olen soittanut tenoria monta vuotta (eli lehti ongelmat ja ansatsi aika tuttuja). Tarkoitus on kyllä mennä opettajalle, mutta taitaa mennä syksyyn. Nyt en kuitenkaan saa millään syttymään noita ylärekisterin ääniä eli niitä joita soitetaan vasemman käden peukalolla aukko sulkien ja rekisterinäppäintä painaen. Jonkinlainen ääni tulee mutta hyvin tukkoinen ja vaimea. Kun en malttaisi odottaa syksyyn niin mietin, että onko vika edelleen soittajassa vai voisko soittimessa kuitenkin olla joku juttu ?. Olen suurinpiirtein selannut täällä olevat jutut, mutta aivan vastaavaa ei ole löytynyt vaikka hyviä vinkkejä muuten. |
eskotee: Nyt en kuitenkaan saa millään syttymään noita ylärekisterin ääniä eli niitä joita soitetaan vasemman käden peukalolla aukko sulkien ja rekisterinäppäintä painaen. Jonkinlainen ääni tulee mutta hyvin tukkoinen ja vaimea.
No kyllähän nuokin nyt aukes. Luin täältä jonkun vinkin, että ohut lehti menee helposti tukkoon ylä-äänissä. Kokeilin sitten 3 lehdellä ja lisäksi "kaikki napit painettuna" eli vähän matalampi ääni. Aiemmin olin koittanut vaan sitä että peukalo sulkee reiän ja rekisteri näppäin painettuna, eli käytännössä hyvin korkea ääni. Mutta eihän tuo kovin kauniisti vielä soi ja lehti on vähän kompromissi että saa suurinpiirtein kaikki äänet jotenkin. Mielenkiintoista muuten, että kun noita lehtiä testasin niin kokeilin myös alton lehdellä. Se oli kaiken helpoin puhaltaa, mutta ei sillä kaikki äänet tuu ja vire on mitä on. |