Nythän viimeaikoina on nostettu esille tuota suukappalemetallien myrkyllisyyttä (esim. messinkiin lisätty lyijyä työstämisen helpottamiseksi). Mitä nyt olen lukeut niin tuo vaarallisuushan on kiistelty aihe mutta ainakin itse olen aika varovainen jos hopeoinnin, kultauksen tms. kuluttua puhki alkaa messinki maistua suussa. Oma lukunsa ovat sitten vielä edulliset kiinalaiset suukappaleet joiden metallikoostumus monen mukaan on epäselvä ja joiden varoitellaan saattavan sisältää raskasmetalleja jo päällystysmateriaalista lähtien (tällaista ainakin olen lukenut). Silti monet ovat saattaneet mielistyä johonkin omistamaansa kiinalaiseen metallisuukappaleeseen mutta eivät asioita tutkittuaan enää uskalla soittaa sillä. Itselleni kävi juuri näin. Sekä vanhan kuluneen tai uuden kiinalaisen metallisuukappaleen tapauksessa ratkaisu tähän voi kaiketi olla suukappaleen päällystyttäminen. Ongelma joka itselleni vain tässä tuli vastaan oli se että suomessa päällystäjää tuntuu nykyisin olevan vaikea löytää. Mitä itse kyselin niin tuntui että useimpia kultasepänliikkeitä, koruvalmistajia tai teollista päällystystä tekeviä ei asia juurikaan kiinnostanut. Nämä joko suoraan ilmoittivat etteivät tee tällaisia päällystyksiä tai sitten hinta oli niin korkea (suukappaleelta yli sadasta eurosta satoihin euroihin, toimijasta riippuen) ettei päällystys vaikuttanut monessa tapauksessa kovin kannattavalta kun päällystys usein kalliimpaa kuin itse suukappale. Oma käsitys on kuitenkin että esim. hopeaa kuluu päällystykseen niin vähän ettei sen hinta selitä tätä hinnoittelua vaan hinta koostuu pääosin työstä. Kyseltyäni useista liikkeistä löysin kuitenkin yhden kultasepän joka päällysti itselleni hopealla kolme tenorisaksofonin suukappaletta satasella. Onko teillä vastaavia kokemuksia? Oletteko päällystyttäneet ulkomailla, välitättekö päällysteen kulumisesta, käytättekö kiinalaisia suukappaleita? |