Moi, olen soittanut klarinettia nyt kaksi vuotta ja ostin viime keväänä Buffet E13 -klarinetin Sointin Laineelta. Tiesin, että vuoto-ongelmia tulee jossain vaiheessa vastaan, ja nyt sellainen näyttää ilmaantuneen. Ongelma: C#-kosketinta painettaessa avautuva läppä (alin läppä vasemmalla puolella) ei sulkeudu lepoasenossa kunnolla ja vuotaa. Tämän vuoksi en saa soitettua H:ta tai kaksiviivaista C:tä. Havaintoja: - Es-koskettimen liikerata vaikuttaa melko suurelta verrattuna edelliseen klarinettiini. - Es-koskettimen alla oleva tappi osuu lepoasennossa C#-koskettimen yläosaan, mikä estää läppää sulkeutumasta täysin. - Kun ostin klarinetin, huomasin jo silloin, että C#-koskettimen ja tapin väli oli hyvin pieni, mutta koska kaikki toimi, en kiinnittänyt siihen enempää huomiota. Kysymykset: - Miten tämä ongelma kannattaisi korjata? - Onko vika mielestänne tapissa vai läpässä? - Kannattaako minun yrittää korjata tämä itse, vai olisiko parempi viedä klarinetti huoltoon? Kiitos jo etukäteen avusta! |