Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: saksofonin soiton aloittaminen
1
turs
03.03.2008 15:32:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lisään tämän nyt tähän kun kukaan ei tuolla faq:issa vastattu:
eli olen 15 vuotias nuori mies tampereelta ja olisin kiinnostunut saksofonin soitosta. olen soittanut kitaraa (sähkökitaralla pyrin juuri pirkanmaan musiikkiopistoon pop/jazzille) muutaman vuoden ja sitä aiemmin myös pianoa. puhaltimista ei siis ole kokemusta. tarvisin nyt pientä opastusta että kannattaako ostaa ensin saksofoni (millainen), pyrkiä konservatorioon (onko edes mahdollista vaikka ei ole soittanut yhtään) ja muuta tämmöistä. olisin myös kiitollinen jos erityisesti tampereelta löytyisi joku opastamaan näissä asioissa. :)
 
chipie
03.03.2008 15:59:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varsinaiselle konservatorion ammattiasteelle tuskin on pääsyä ilman aiempaa soittokokemusta, mutta perusopetukseen kyllä.
 
Voit ostaa fonin jo heti kättelyssä, jos tiedät, että aiot jatkaa soittoa pidempäänkin. Millaisen - se on ihan sun mieltymyksestä ja rahoista kiinni. Suosittelisin kuitenkin alttoa tai tenoria... Varminta on hankkia "suosittu malli", koska se on helppo myydä pois innostuksen lopahtaessa tai vastaavasti lisääntyessä, kun haluaa paremman soittimen. Tsemppiä fonismiin! :)
 
Feel free to blow
Lucifix
16.06.2008 18:46:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä saisi järkevään hintaan aloitussaksofonin? Liian hintavaa ei uskalla ostaa, sillä aiempaa kokemusta fonista ei ole, ja näin ollen en voi tietää onko se minulle oikea soitin. Noita ei kauheasti voi musiikkiliikkeissäkään kokeilla hygieniasyistä.
 
Klezberg
16.06.2008 18:55:47 (muokattu 16.06.2008 18:57:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä saisi järkevään hintaan aloitussaksofonin? Liian hintavaa ei uskalla ostaa, sillä aiempaa kokemusta fonista ei ole, ja näin ollen en voi tietää onko se minulle oikea soitin. Noita ei kauheasti voi musiikkiliikkeissäkään kokeilla hygieniasyistä.
 
Kyllähän niitä voi kokeilla ja pitääkin, vain hölmö ostaa kokeilematta. Puhdistavat suukappaleen sitten. Minäkin kokeilin fonia ensimmäisen kerran kaupassa, ennenkuin ostin sen. Mutta aloittelija ei toki pysty fonin kuntoa ostaessa arvioimaan. Eikä soitinliikkeitä voi käyttää fonin opetteluun kyllä.
 
Täällä on kahta koulukuntaa halpisfoneista. Moni on hankkinut esim. Thomannin halpisfonin ja ollut tyytyväinen. Toisten mielestä niihin ei missään tapauksessa kannata koskea.
 
Itse sain eilen kokeilla Thomannin halpisfonia enkä huomannut siinä oleellista eroa tonnin Jupiteriini. Mutta en ole mikään asiantuntija foneissa.
 
Mutta totta on sekin että halpisfonin hankinta on riski, varsinkin postimyyntinä. Soitin pitäisi pystyä tarkistamaan heti sen saavuttua jotta sen voi tarvittaessa palauttaa.
 
Varman päälle pelaaja hankkii kotimaisesta kaupasta Yamahan tms. tasalaatuisen merkin oppilasmallin.
 
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
ZaGaali
17.06.2008 14:54:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän niitä voi kokeilla ja pitääkin, vain hölmö ostaa kokeilematta. Puhdistavat suukappaleen sitten. Minäkin kokeilin fonia ensimmäisen kerran kaupassa, ennenkuin ostin sen. Mutta aloittelija ei toki pysty fonin kuntoa ostaessa arvioimaan. Eikä soitinliikkeitä voi käyttää fonin opetteluun kyllä.

Täällä on kahta koulukuntaa halpisfoneista. Moni on hankkinut esim. Thomannin halpisfonin ja ollut tyytyväinen. Toisten mielestä niihin ei missään tapauksessa kannata koskea.

Itse sain eilen kokeilla Thomannin halpisfonia enkä huomannut siinä oleellista eroa tonnin Jupiteriini. Mutta en ole mikään asiantuntija foneissa.

Mutta totta on sekin että halpisfonin hankinta on riski, varsinkin postimyyntinä. Soitin pitäisi pystyä tarkistamaan heti sen saavuttua jotta sen voi tarvittaessa palauttaa.

Varman päälle pelaaja hankkii kotimaisesta kaupasta Yamahan tms. tasalaatuisen merkin oppilasmallin.

 
Itse en uskalla ainakaan ostaa mitään soitinta kokeilematta sitä ensin. Vaikka en vielä osaisikaan soittaa sitä. No lähinnä itselle se on periaate.
 
Ja yamaha on ollut joskus hyvä merkki oppilasmalleille ja on kyllä edelleen, mutta kyllä jupiter on mennyt jo reilusti ohi kuin kehityksessä että myynnissä.
 
Edelleenkin suosittelen lämpimästi menemään joko Turun tai sitten Helsingin soitinlaineelle katsomaan ja kokeilemaan foneja. Saat hyvän ja varmasti ammattitaitoisen palvelun ja vielä pillin halvalla. Ja myös saa pillejä kokeiluun kotiin, vaikka et olisikaan käynyt koko liikkeessä.
 
Toinen vaihtoehto on se että menette paikalliseen musiikkiliikkeeseen ja jos sattumalta siellä foneja on niin kokeilkaa siellä, mutta älkää ostako. Aivan hemmetin kallista. Sitten otatte Soitinlaineelle yhteyttä ja tilatkaa sieltä..
 
Ja myös siksi että he kumminkin omistavat erittäin suuren valikoiman puhallinsoittimia..
 
Itse en edes päreitä mene paikallisesta tai edes lähikaupungista ostamaan.. Hinnan ja valikoiman vuoksi. Soitan vain Soitinlaineelle ja saan ne reilusti halvemmalla ja parinpäivän sisällä.. (joskus jopa samana päivänä)
 
Jos ei muuten, niin sitten fiiliksellä..
Kukkis 77
18.06.2008 00:17:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitin-Laineelta on myös mahdollista vuokrata seksofoni. Jokunen kymppi kuussa, ja jos torven haluaa ostaa itselleen niin jo maksetut vuokrat hyvitetään hinnassa.
 
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
Gleb91
30.06.2008 22:39:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysynpä nyt samantien tässä enkä tee uutta aihetta, eli olen siis 16 vuotias ja en ole soittanut mitään soitinta tunneilla enkä osaa nuoteista kun jotain perusasioita, kitaraa olen kuitenkin soittanut muutaman vuoden itsekseni ja osaan hieman teorian perusjuttuja mutta en paljoa.
 
Nyt on sitten herännyt kiinnostus aloittaa saksofonin soitto, ja sopivasti soitinkin löytyy sillä äidin sängyn alla sattuu olemaan Yamahan alttofoni jota kukaan muu ei tällä hetkellä käytä.
 
Haluaisin tunneille, mutta en yhtään tiedä mistä kysellä jne. kaipaisin siis neuvoja, että minkä tahon puoleen kannattaisi kääntyä. Hyödylliset nettiosoitteetkin ovat avuksi, jos ei muuta. Asun siis Jyväskylän seudulla.
 
Kiitos jo etukäteen.
 
ZaGaali
01.07.2008 19:59:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin tunneille, mutta en yhtään tiedä mistä kysellä jne. kaipaisin siis neuvoja, että minkä tahon puoleen kannattaisi kääntyä. Hyödylliset nettiosoitteetkin ovat avuksi, jos ei muuta. Asun siis Jyväskylän seudulla.
 
Varmaankin kannattaa ottaa Puhkupilleihin yhteyttä tai sitten Jyväskylän puhallinorkesteriin jos jyväskylässä asut. Ja varmasti sieltä osataan ohjata paremmin oikeille teille.
 
Ja usko pois ei sinulla ole mitään ongelmia aloittaa saksofonin soittoa.. Ei kenelläkään ole..
 
Tässä linkkiä puhkupillien sivuille.
http://www.puhkupillit.com/component/option,com_frontpage/Itemid,1/
Ja Jyvaskylän puhallinorkesterin
http://www.jporkesteri.com/
 
Jos ei muuten, niin sitten fiiliksellä..
funkylord
08.07.2008 10:42:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysynpä nyt samantien tässä enkä tee uutta aihetta, eli olen siis 16 vuotias ja en ole soittanut mitään soitinta tunneilla enkä osaa nuoteista kun jotain perusasioita, kitaraa olen kuitenkin soittanut muutaman vuoden itsekseni ja osaan hieman teorian perusjuttuja mutta en paljoa.
 
Nyt on sitten herännyt kiinnostus aloittaa saksofonin soitto, ja sopivasti soitinkin löytyy sillä äidin sängyn alla sattuu olemaan Yamahan alttofoni jota kukaan muu ei tällä hetkellä käytä.
 
Haluaisin tunneille, mutta en yhtään tiedä mistä kysellä jne. kaipaisin siis neuvoja, että minkä tahon puoleen kannattaisi kääntyä. Hyödylliset nettiosoitteetkin ovat avuksi, jos ei muuta. Asun siis Jyväskylän seudulla.
 
Kiitos jo etukäteen.

 
Pistin pikaviestiä...
 
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
miksuu
13.08.2008 22:39:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moi! ostin itelleni sopraanosaksofonin noin viikko sitten. minulla ei ole mitään hajua soittimesta,mistä mitkäkin äänet löytyy,mikä sormitus jne.

soundi on vaan niin hyvä et oli pakko ostaa ja treenata!

kysymys onkin,mistä löytäisi semmoisen aloittejan kirjan,josssa olisi mahd. paljon tietoa ja opetusmateriaalia?

olen soittanut kitaraa 11 vuotta joten musiikin tajua löytyy

kiitos!
 
Sax-pappa
14.08.2008 09:35:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moi! ostin itelleni sopraanosaksofonin noin viikko sitten. minulla ei ole mitään hajua soittimesta,mistä mitkäkin äänet löytyy,mikä sormitus jne.

soundi on vaan niin hyvä et oli pakko ostaa ja treenata!

kysymys onkin,mistä löytäisi semmoisen aloittejan kirjan,josssa olisi mahd. paljon tietoa ja opetusmateriaalia?

olen soittanut kitaraa 11 vuotta joten musiikin tajua löytyy

kiitos!

 
Kirjastosta löytynee The Complete Saxophone Player, jonka avulla itse aikoinaan aloittelin. Tätä lienee myös suomenkielisenä. Varsin haasteellinen tuo sopraano ensimmäiseksi foniksi. Onnea vaan harrastukselle. Muutama tunti ainakin aluksi jonkun opettajan opastuksella olisi jokatapauksessa erittäin hyödyllistä.
 
V1lleK
15.08.2008 17:42:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moi! ostin itelleni sopraanosaksofonin noin viikko sitten. minulla ei ole mitään hajua soittimesta,mistä mitkäkin äänet löytyy,mikä sormitus jne.

soundi on vaan niin hyvä et oli pakko ostaa ja treenata!

kysymys onkin,mistä löytäisi semmoisen aloittejan kirjan,josssa olisi mahd. paljon tietoa ja opetusmateriaalia?

olen soittanut kitaraa 11 vuotta joten musiikin tajua löytyy

kiitos!

 
Raphael Ravenscroftilta loytyy kirjasarja The Complete Saxophone Player. Ensimmainen osa on myos julkaistu suomeksikin nimella Taydellinen Saksofonisti. Sormitustaulukoista tutustumisen arvoinen on Brenda Murphyn Saxophone Fingering Chart. Molempia kannattaa kayda tiedustelemassa paikallisesta kirjastosta, oman kotikuntani kirjastosta molemmat loytyivat, kun aikanaan aloittelin saksofonin soittoa.
 
Googlettamalla loytyy ihan kiitettavasti tietoa, mutta suurin osa siita on kuitenkin englanniksi.
 
Onnittelut viela soitinvalinnasta :)
 
-Ville-
 
llaurra
10.09.2008 21:55:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heippa :D jos jollain on saksofoni hakusessa eikä halua mitään ihan vanhaa kulunutta tai miljoonan soitinta kaupasta, niin mulla olis myynnissä semmonen jupiterin alttosaksofoni. sitä ei paljoa ole soitettu isäni sitä on soitellut pari kertaa ennen kuin antoi soittimen minulle. soitin noin 5v. vanha ja ihan super kunnossa. ollut suurimman osan elämästään kotelossa. kuvia voin lähettää sähköpostilla kaikille joita kiinnostaa tietää lisää. mietin hinnaksi jotain 700€ olisiko osaavia ihmisiä jotka voisivat vaikka kuvien perusteella arvioida hintaa sillä minulla ei mitään kokemusta saksofoneista ole mutta sen tiedän että soitin on kuin uusi ja erittäin hyvässä kunnossa.
 
yhteyden otot: ll-a-@hotmail.com
 
Slaissi
26.03.2018 23:36:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa tsekata tämä sivusto! Tein tällaisen juuri saksofonin soiton aloittelijoita varten. Toivottavasti on hyötyä!
 
https://lassisilventoinen.com/
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «