Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fonin perushuollot!
1
ZaGaali
20.04.2006 10:31:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve. Minua on pyydetty pistämään jotain perushuolto ohjeita fonia varten. Joten päätin ottaa asian käsittelyyn. Toivon että joku ottaa yhteyttä jos minulla on kauheita asiavirheitä, sillä niitä saattaa olla. Ja tottakai tänne myös saa asioita lisätä. Luonnollisesti.
 

 
Fonin perus puhdistaminen:
 
Tavallisen puhdistusliinan lisäksi kannattaa välillä tehdä ihan perushuoltoa. Esimerkiksi suukappaleen definsioiminen on tärkeää tietyin väliajoin. Definsioimiseen käytän itse ainakin kahta keinoa. Joko sumutan jotain definsiointi ainetta suukappaleeseen tai tämä perinteinen jos ei mitään aineita ole on SUUKAPPALEEN KEITTÄMINEN eli siis vettä kattilaan ja suukappaleet sinne. Olkoon sinulla sitten metallinen tai eboniittinen suukappale on tämä vain hyväksi sillä vaikka vesi on kiehuvaa niin ei siitä ole mitään haittaa suukappaleelle. Tämä on operaatio jonka suosittelen tekemään vähintään kerran kuukaudessa. Sillä suukappaleeseen jää kiinni todella paljon kaikkea esim. sokeripitoista kuolaa ja tottakai plakkia.
 
Seuraava asia jota tarvisee tehdä mös tietyin väliajoin on kaulaosan putsaaminen. Tämä on kanssa yksi arka alue fonissa johon jää helposti sokeria tai plakkia seinämiin kiinni. Tämä vaatii yksinkertaisen toimenpiteen noin 2-3 kuukauden välein. KAULASTA PITÄÄ OTTAA OKTAAVILÄPPÄ IRTI ETTEI SEN TYYNY PILAANNU. Eli otetaan oktaaviläppä pois ja haetaan joku pieni astia johon pistetään käsilämmintä vettä ja pistetään kaula sinne. Heitetään sekaan pikkuisen lasinpuhdistusainetta (esim. Fairy on kova) ja otetaan pulloharja käteen. Putsataan ja kuivataan hyvin se kaula. Ja ei muuten uskoisi kuinka paljon sieltä likaa irtoaa.
 
Nämä kaksi operaatiota on sellaisia jota on itse helppo tehdä kotikonstein. Jo pelkästään nämä kaksi asiaa riittävät siirtämään fonin perushuoltoa paljon eteenpäin.
 
Tulen lisäämään erillaisia huoltotoimen piteitä tänne sivustolle ja kotisivutkin on tekeillä.
 
kotisivuille yritän laittaa paljon informaatiota mitä kaikkea fonin perushuoltoon kuuluu ja muita erillaisia toimen piteitä.
Jos vain haluatte voitte lähettää minulle toiveita mitä kaikkea sinne pistäisin.
 
Jussi
V1lleK
20.04.2006 11:10:10 (muokattu 21.04.2006 14:12:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse puhdistan suukappaleen heti soiton jälkeen huuhtelemalla sitä ensin hanan alla haalealla vedellä ja sitten kuivaamalla puhtaalla rievulla (mikrokuituliina tms). Suukappaleen keittämiseen suhtaudun varauksella, en usko että se pidemmän päälle tekee suukappaleelle hyvää. Esim. messinkisen suukappaleen pinnoitus voi tällöin kulua nopeammin pois ja se voi altistaa messinkimyrkytykselle (luulisin). En usko että kiehuvan kuuma vesi tekee hyvää myöskään kovakumiselle suukappaleelle. Itse suosittelisinkin keittämisen sijaan säännöllistä huuhtelua ja kuivaamista. Samaa menetelmää olen soveltanut myös fonin kaulaan. Olen lisäksi kuivannut torven sisäpuolen soiton päätteeksi mikrokuitupuhdistusliinalla. Ja vielä lopuksi, fonin (kuten suukappaleenkin) on annettava kuivua normaalissa huoneenlämmössä täysin kuivaksi ennen sen sulkemista laukkuun.
 
Stephen Howardin sivuilta löytyy hyviä vinkkejä:
http://www.shwoodwind.co.uk/Testing/Cleaning_mouthpieces.htm
http://www.shwoodwind.co.uk/HandyHints/Crook_cleaning.htm
http://www.shwoodwind.co.uk/HandyHints/HandyHints.htm
 
Syntymän ja kuoleman välillä on vain sattumia ja valintoja.
V1lleK
20.04.2006 11:35:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seuraavilta sivustoilta löytyy lisää asiaa saksofonien huollosta/puhdistamisesta.
 
http://www.zacharymusic.com/Zachary_Music/AScarePics.htm
http://www.yamaha.co.jp/edu/english/mnt/mnt_sax.html
http://www.cybersax.com/QA/Q&A_Clean_Polish.html
http://wiki.ehow.com/Clean-a-Saxophone
 
Syntymän ja kuoleman välillä on vain sattumia ja valintoja.
V1lleK
20.04.2006 13:45:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myös fonin lehdet kannattaa huuhdella käytön jälkeen haalealla vedellä ja pyyhkäistä sitten enimmät vedet pois vaikkapa talouspaperilla ennen lehtirasiaan laittamista, jos sellainen on käytössä. Myös lehtirasia kannattaa puhdistaa säännöllisesti.
 
Syntymän ja kuoleman välillä on vain sattumia ja valintoja.
ktk
22.04.2006 09:28:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun tuo englannin kieli ei ole aivan hallussa ja en missään tapauksessa halua tehdä fonilleni mitää sellaista mikä ei sille olisi hyväksi. Niin voisiko joku vähän suomennella näitä linkkejä?
 
funkylord
22.04.2006 12:20:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. tuo kovakumisuukappale ei tykkää hirveästi tuosta keitetystä vedestä. siittä tulee semmonen ulosteen värinen.
 
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
V1lleK
25.04.2006 17:48:49 (muokattu 25.04.2006 17:51:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun tuo englannin kieli ei ole aivan hallussa ja en missään tapauksessa halua tehdä fonilleni mitää sellaista mikä ei sille olisi hyväksi. Niin voisiko joku vähän suomennella näitä linkkejä?
 
Kuvista näkee, kuinka fonia tulisi käsitellä ja kuinka soitin kootaan.
http://www.zacharymusic.com/Zachary_Music/AScarePics.htm
 
1. Puhdista soittimen sisä- ja ulkopuoli soiton päätteeksi. Älä jätä mitään kuivausriepua tai vastaavaa (swab) soittimen sisään. Rievut vain pitävät kosteuden poistamatta sitä.
2. Älä sulje soitinta laukkuun kun soitin on vielä kostea. Kosteus vahingoittaa instrumenttia.
3. Laita foni telineeseen (sax stand) tai makaamaan läppien suojien puolelle. Fonistandin käyttöä kannattaa välttää, jos fonia voi pitää laukussa.
4. Haluttaessa läpät voi lukita. Tämä on vaihtoehtoinen. Jos soitinta on tarkoitus säilyttää todella pitkään käyttämättömänä, voi vaikkapa korkilla tms. sulkea läpät kiinni. Niiden pitäminen suljettuina saa läppien pehmusteet asettumaan paikoilleen.Tätä ei tarvitse tehdä, jos soitinta käytetään säännöllisesti tai ainakin silloin tällöin.
5. Älä koskaan nosta saksofonia kaulasta. Jos näin tekee ja kaula luiskahtaa irti, putoaa saksofoni maahan - ja siitä ei hyvä seuraa.
6. Kun laitat suukappaletta kaulaan, pidä aina tiukasti kiinni kaulasta. Korkkirasvan käyttö voi helpottaa suukappaleen kiinnittämistä paikoilleen, jos kaulan korkki on kovin paksua ja suukappaleen kammio on kapea.
7. Ennen kuin nostat fonilaukun, huolehdi että se on kunnolla suljettu. Voi sitä kauheutta, kun huolimattomasti suljettua laukkua nostettaessa foni tippuukin maahan.
 
Syntymän ja kuoleman välillä on vain sattumia ja valintoja.
ktk
27.04.2006 16:51:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suuri kumarrus!
 
V1lleK
27.04.2006 19:17:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suuri kumarrus!
 
Eipä kestä :)
 
Syntymän ja kuoleman välillä on vain sattumia ja valintoja.
kontrabasisti
05.05.2006 19:43:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ennen kuin nostat fonilaukun, huolehdi että se on kunnolla suljettu. Voi sitä kauheutta, kun huolimattomasti suljettua laukkua nostettaessa foni tippuukin maahan.
 
Minä oon kerran tiputtanut just näin. Onneksi oli sen verran paksu altto, että tuli vaan pieni lommo alas, josta sitä ei soittoasennossa nää. Ja yksi tyyny lähti irti. Vielähän tuo rakas puoliso antaa minun sen fonia lainata, eikä edes huutanut yhtään tapahtumalle.
 
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
rairsilf
15.11.2006 13:25:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä oon kerran tiputtanut just näin. Onneksi oli sen verran paksu altto, että tuli vaan pieni lommo alas, josta sitä ei soittoasennossa nää. Ja yksi tyyny lähti irti..
 
Lommo fonissa ei toki ole vain pieni kauneusvirhe, vaan voi vaikuttaa dramaattisesti soundiin.. Tiedoksi näin..
 
kontrabasisti
15.11.2006 14:44:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lommo fonissa ei toki ole vain pieni kauneusvirhe, vaan voi vaikuttaa dramaattisesti soundiin.. Tiedoksi näin..
 
Testattu on soitinkorjaajalla, joka oli myös kihlatun silloinen opettaja. Sanoi vaan että sääli niin kaunista soitinta, mutta ei se muuten vaikuttanut. Foni ei siis ollut edes minun, eikä tämä vuosi sitten tapahtunut tapaturma edes aiheuttanut parisuhdekriisiä... ;)
 
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
V1lleK
15.11.2006 16:57:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Testattu on soitinkorjaajalla, joka oli myös kihlatun silloinen opettaja. Sanoi vaan että sääli niin kaunista soitinta, mutta ei se muuten vaikuttanut. Foni ei siis ollut edes minun, eikä tämä vuosi sitten tapahtunut tapaturma edes aiheuttanut parisuhdekriisiä... ;)
 
Itseltänikin löytyy torvesta tällainen pieni kauneusvirhe, joka ei kuitenkaan merkkaa mitään. Torvi on tarkistettu soitonopettajallani, hänen kollegallaan ja soitinkorjaajalla. Eikä sitä onneksi edes huomaa, piilossa kun on.
 
Olen täällä erityisesti kahdesta syystä: saadakseni päteä ja tullakseni huomioiduksi.
iikkuli
16.11.2006 14:42:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄLKÄÄ KEITTÄKö NIITÄ SUUKAPPALEITA!
menevät piloillle. Metallisista irtoaa lakka ja eboniittiset menee muuten karmeen näkösiksi!!!
 
SPEKULOISIN JOS...
ZaGaali
17.11.2006 19:47:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eipäs ole ollut tuollaisia ongelmia..
 
iikkuli
18.11.2006 14:54:28 (muokattu 18.11.2006 14:57:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lainaus netistä:
 
Do not wash the mouthpiece in water that is so hot you cannot place your hand in it. Use liquid soap and avoid getting the cork on clarinet mouthpieces soaked. WARNING: extremely hot water will warp mouthpiece tips and ruin the mouthpiece.
 
http://www.dollarhide.com/windcareclar.htm
 
Tämä siis klarinetin suukapulasta, mutta sama pätee mielstäni foniin!
 
SPEKULOISIN JOS...
iikkuli
18.11.2006 15:01:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja sama fonille:
 
10. Never leave the reed and ligature on the mouthpiece when the instrument is stored. Wash the mouthpiece daily with lukewarm (never hot) water
 
http://www.saxontheweb.net/Learning/Maintenance.html
 
SPEKULOISIN JOS...
Raaka_Arska
12.02.2007 17:10:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kukaan koskaan vaihtanut suukappalekorkkia??? Ostin metallisen suukappaleen ja korkki on niinsanotusti hölppäväljä. Suukappale menee liian pitkälle kaulaan ja ei soi. Onko muuta kuin hankkia esim. Rigotin suukappalekorkkia ja liimate se esim. kontaktiliimalla tiukasti kiinni???
 
Onko kellään kokemusta???
 
gandar
12.02.2007 17:59:02 (muokattu 12.02.2007 18:01:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari kertaa olen korkkeja vaihtanut, syynä tosin vuosikymmeniä vanhan korkin kuluminen eikä niinkään uusi suukappale.
Internetissä oli selkeät ohjeet (http://www.shwoodwind.co.uk/HandyHints/Recorking_crooks.htm ) ja saksofonit, joihin korkinvaihdon tein, olivat jo elämää nähneitä joten ei ollut oikeastaan mitään hävittävää. Tuloksesta tuli kuitenkin mielestäni oikein hyvä enkä vuotojakaan ole havainnut. Toinen kerta menikin jo rutiinilla.
 
Ceci n'est pas une signature
Raaka_Arska
12.02.2007 18:37:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps!
 
Täng juu veri meni, näin niinko lontoon murteella. Hyvät ohjeet ja vielä kuvien kanssa. Taitaa olla tuossa minunkin pillissä molemmat viat eli vanha korkki kulunut (painunut todella ohueksi) ja sitten vielä uusi suukappale, jossa poraus suurempi kuin vanhassa. Täytynee kait kävellä rautanaulakauppaan ja kysellä korkkia. Alkaa fonin kaulaa veitsellä ja santapaperilla sorkkia...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «