Muusikoiden.net
09.05.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Perustietoa saxofonista?
1
qtm
19.12.2005 09:47:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moi,
olen nyt lukenut lähes "kaiken", mitä löytyy muusikoiden netistä koskien saksofoneja. Silti jäi paljon kysyttävää:
1. soitetaanko saxofonilla pelkkiä yksittäisiä säveliä vai sointuja?
2. tuleeko sävelet pelkästään painelemalla niitä nappuloita, vai vaikuttaako puhaltaminen sävelkorkeuteen?
3. altto, tenori, ym. fonien erot? Vire ilmeisesti, mutta mitä yleisimmin käyttävät blues-bändien fonistit?
4. mitä muita osia, kuin lehtiä(vai oliko ne kieliä) joutuu vaihtelemaan saxofonissa?
 
Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista.
 
Klezberg
19.12.2005 11:26:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moi,
olen nyt lukenut lähes "kaiken", mitä löytyy muusikoiden netistä koskien saksofoneja. Silti jäi paljon kysyttävää:
1. soitetaanko saxofonilla pelkkiä yksittäisiä säveliä vai sointuja?
2. tuleeko sävelet pelkästään painelemalla niitä nappuloita, vai vaikuttaako puhaltaminen sävelkorkeuteen?
3. altto, tenori, ym. fonien erot? Vire ilmeisesti, mutta mitä yleisimmin käyttävät blues-bändien fonistit?
4. mitä muita osia, kuin lehtiä(vai oliko ne kieliä) joutuu vaihtelemaan saxofonissa?
 
Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista.

 
Heitetään nyt aluksi amatöörin vastaukset:
 
1. Yksittäisiä säveliä.
2. Sen paljonko lehtä puristaa vaikuttaa vähän vireeseen. Puhaltamalla & ansatsilla voi saada ylä/perussävelen soimaan oktaavireiästä huolimatta.
3. oma mielikuva on että noissa on soundiero silloinkin kun soitetaan samalta korkeudelta, mutta voi johtua rajallisesta kokemuksesta; ja tenorihan se taitaa olla yleisin
4. ei pitäisi muita osia joutua vaihtelemaan
 
qtm
20.12.2005 09:14:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiitos.
onko muuten järkevää aloittaa tenorisaxofonilla vai olisiko altto parempi vaihtoehto...?
 
gandar
20.12.2005 11:10:03 (muokattu 20.12.2005 11:11:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kumpi tuntuu sopivan omiin käsiin paremmin. Tuossa iässä ei tarvitse enää miettiä, yltävätkö sormet tenorilla joka puolelle, kuten kävi muutamalle niihin aikoihin kun itse aloitin soiton, joten kannattaa valita se, kummasta pitää enemmän. Yhtä helppoja tai vaikeita ne ovat aloittaa.
 
Ceci n'est pas une signature
Klezberg
20.12.2005 20:18:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiitos.
onko muuten järkevää aloittaa tenorisaxofonilla vai olisiko altto parempi vaihtoehto...?

 
Oma kokemus on, että tenori on raskaampi puhaltaa, mutta helpompi saada ylös asti äänet kuta kuinkin puhtaina. Tenorista löytyy ehkä helpommin tutumpia sävellajeja. Altto on kevyempi kuljetella mukana. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin kummasta pitää enemmän, kumpaa tykkäisi kuunnella. Jos tenoria haluaa soittaa niin sitten ilman muuta suoraan tenoriin.
 
Gamka
06.01.2006 09:54:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai sitten tekee kuten minä. En osannut valita, tenori vai altto, joten annoin rahan ratkaista. Alttofonihan on halvempi (kuin vastaava tenorifoni) =)
 
gibsonjp
09.01.2006 11:08:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen paljonko lehtä puristaa vaikuttaa vähän vireeseen
 
Riippuu kuinka kauan olet soittanut!:) Ansatsi vaikuttaa hyvin vahvasti... Itse iästäni huolimatta 12v soittaneena olen tuotakin lähinnnä jazzissa treenannut mutta kyllä paljon kokeneemmat sen tyylikkäästi tekevät..
 
"Kuka nyt keksintösi voisi varastaa?! Täällähän on vain puutarhuri Gibson, putkimies Fender ja palvelija Ibanez!"
gibsonjp
09.01.2006 11:12:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma kokemus on, että tenori on raskaampi puhaltaa
 
Ehdottomasti ei minusta!? (Oma kokemus toki..:) Yleinen totuus mikä fysiikan lakeihinkin sopii on että tenorissa on putkea enemmän ja ilman hyvin saa kiertämään.. äänet syttyvät helpommin ja pehmeämmin. Raha-aspekti on tietysti vähän vaikea kysymys.. Laatu kun maksaa..:/ Saa sitä edukkaita tenoreita myös kun jaksaa katsella..
 
"Kuka nyt keksintösi voisi varastaa?! Täällähän on vain puutarhuri Gibson, putkimies Fender ja palvelija Ibanez!"
Klezberg
09.01.2006 12:33:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu kuinka kauan olet soittanut!:) Ansatsi vaikuttaa hyvin vahvasti... Itse iästäni huolimatta 12v soittaneena olen tuotakin lähinnnä jazzissa treenannut mutta kyllä paljon kokeneemmat sen tyylikkäästi tekevät..
 
Tottakai se vaikuttaa vahvasti, mutta alkuperäinen kysymys oli sensuuntainen että valitaanko sävelet painelemalla vai myös puhaltamalla.
 
chipie
10.01.2006 23:45:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

{1. soitetaanko saxofonilla pelkkiä yksittäisiä säveliä vai sointuja?
2. tuleeko sävelet pelkästään painelemalla niitä nappuloita, vai vaikuttaako puhaltaminen sävelkorkeuteen?
3. altto, tenori, ym. fonien erot? Vire ilmeisesti, mutta mitä yleisimmin käyttävät blues-bändien fonistit?
4. mitä muita osia, kuin lehtiä(vai oliko ne kieliä) joutuu vaihtelemaan saxofonissa?
 
1. kolmella fonistilla saa aikaan kivan c-duurin
2. puhaltaminen auttaa oleellisesti sävelten aikaansaantiin
3. viskiä
4. soittajaa aika usein
 
..joo-o.
 
I blow.
Klezberg
11.01.2006 10:33:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


1. kolmella fonistilla saa aikaan kivan c-duurin

 
Jossainpäin nettiä liikkui sellainen videopätkä, jossa joku soitti kolmea fonia yhtaikaa.
 
chipie
12.01.2006 10:30:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

soitti kolmea fonia yhtaikaa.
 
Ei hitsi hienoa! Olen kokeillut vaan klanetin ja fonin soittamista yhtä aikaa, tosin kohtalaisen epäilyttävän lopputuloksin. Oispa 4 kättä...
 
I blow.
gibsonjp
13.01.2006 14:48:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu kunhan vaan laitoin..:)
 
viskiä
:)
 
"Kuka nyt keksintösi voisi varastaa?! Täällähän on vain puutarhuri Gibson, putkimies Fender ja palvelija Ibanez!"
M.i.k.key
13.01.2006 22:40:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jossainpäin nettiä liikkui sellainen videopätkä, jossa joku soitti kolmea fonia yhtaikaa.
 
Tsekatkaa Roland Kirk, tässä eka googletettu kuva:
http://www.moldejazz.no/2003/site/img/2698/Roland_Kirk.jpg
 
Mä lopetan nää hommat!
isojussi
13.01.2006 22:42:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsekatkaa Roland Kirk, tässä eka googletettu kuva:
http://www.moldejazz.no/2003/site/img/2698/Roland_Kirk.jpg

 
Jea man - Rashaan rules!
 
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «