Aihe: Fonin soiton aloittaminen
1 2 3 4 5 612 13 14 15 16
sax_O Fonisti
08.03.2008 19:00:01
en nyt tiedä tuliko oikeaan aiheeseen, mutta mites on, olen kiinnostunut saksofonin soiton aloittamisesta. olen soittanut pienenä pianoa ja nyt muutaman vuoden kitaraa (pyrin pirkanmaanmusiikkiopistoon sähkökitara opetukseen) (olen nyt 15), en ole siis iklinä soittanut mitään puhallinta, teoriaa ymmärrän jonku verran. eli mistä kannattaisi aloittaa, ostanko soittimen (minkä soittimien, tenori, altto jne..)vai pyrinkö jonnekkin esim. konservatorioon ensin?
ps. suositelkaa jotain aloittelia saksofoneja

Varmaan kannattaa hakea ensiksi musiikkiopistoon/konsalle fonia opiskelemaan, opistolla on yleensä antaa soitin käytettäväksi. Varsinkin alussa voi olla parempi ettei lähde rynnimään soitinkauppaan kun ei ole minkäänlaista kokemusta asiasta.
Kannattaa ottaa puhelin kauniiseen käteen ja soittaa oppilaitokseen, siellä osataan varmasti neuvoa. Soittoharrastuksen aloittaminen ei saa jäädä väliin tiedonpuutteen vuoksi.

Jos omaa fonia olet sitten joskus ostamassa, voin suositella yanagisawa a901, hinta pyörii jossain 1700 paikkeilla. Hieman kallis aloittelijalle, mutta hintansa väärti. Jos halvempaa hakee niin yamahan oppilasmalli kuulemma toimii, hintaa muistaakseni jotain 700-800 ellen väärin muista. Mitään halpismerkkejä en suosittele, eli alle 500e foni on täysi lelu.
popoing
10.03.2008 18:19:04 (muokattu 10.03.2008 18:21:45)
Täytyy taas palata viisaudenlähteelle tänne :)

Nyt on sellainen ongelma, että ansatsi meni hukkaan. Opettajalle pääsen aikaisintaan kolmen viikon päästä. Sitä ennen on pitkä loma ja ehtisi kerrankin hyvin soittelemaan.

Asiaan, yritän nyt kuvailla kahta tapaa. Ensimmäinen on sellainen että suukpl on suussa niin paljon, että alahuulella voi puristaa kohtuu paljon ilman, että vire nousee kovin paljoa. Vire määräytyy pääasiassa siis fonin ominaisuuksien mukaan. Virettä saa laskettua tiputtamalla leukaa, ei kovinkaan paljoa nostettua. Ääni on kohtuullisen kirkas ja räikeä. Sama ansatsi toimii matalilla ja korkeilla äänillä.

Toinen on sellainen suukpl on vähemmän suussa. Alahuuli on tosi kevyesti lehden alla kiinni siinä, lähempänä lehden kärkeä. Huulella ei voi juurikaan puristaa. Tällä tavalla saa virettä nostettua helposti ylös, mutta alas ei niinkään pääse. Ääni on paljon matalampi ja muhkeampi, ehkä vähän tumppu. Suukpl pitää olla syvemmällä fonissa kiinni. Korkeissa äänissä pitää hieman puristaa lehteä ja alas tultaessa täytyy laskea leukaa vielä alemmaksi eli keventää otetta lehteen, (jotta pysyy vireessä). Vireessä pysyminen vaikeampaa. Kielittäminen on vaikeampaa, kun tuntuu että sitä suukappaletta on niin vähän suussa. Lehden värinä tuntuu selkeästi alahuulessa ja siihen on jonkinlainen kontrolli (ainakin jos osaisi).

Eli olisiko toinen noista ehdottomasti huono tai hyvä, tahi pitäisikö tehdä jotain eri tavalla?
funkylord
17.03.2008 21:31:07 (muokattu 17.03.2008 21:31:25)

Nämä on niitä asioita, jotka pitäisi nähdä ja kuulla. Jos täältä käsin rupeaa tekstimuodossa auttamaan, voi asia vaan pahentua.
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
popoing
17.03.2008 23:20:20
Se kyllä saattaa olla juuri näin, mutta jos tuntuu että sait vähänkin kiinni tuosta mun sepustuksesta, niin anna palaa vaan. Ei se hukkaan mene, vaikka luulen että soittelen tämän pari viikkoa vielä sillä samalla ansatsilla, minkä opettaja on todennut ihan kelpaavaksi ja menen sitten loman jälkeen kyselemään olenko oppinut jotain uutta vai meneekö vaan pieleen jos alkaa hienosäätämään... jos osaat jotain vastailla näihin mun juttuihin, niin osaan ehkä paremmin kysyä sitten opettajaltakin.
funkylord
17.03.2008 23:30:45 (muokattu 17.03.2008 23:31:36)

Se kyllä saattaa olla juuri näin, mutta jos tuntuu että sait vähänkin kiinni tuosta mun sepustuksesta, niin anna palaa vaan. Ei se hukkaan mene, vaikka luulen että soittelen tämän pari viikkoa vielä sillä samalla ansatsilla, minkä opettaja on todennut ihan kelpaavaksi ja menen sitten loman jälkeen kyselemään olenko oppinut jotain uutta vai meneekö vaan pieleen jos alkaa hienosäätämään... jos osaat jotain vastailla näihin mun juttuihin, niin osaan ehkä paremmin kysyä sitten opettajaltakin.

No suosittelen kokeilemaan tota testiä missä kohti kapulan pitää olla. Siinä paljastuu pelottavia totuuksia suukappaleitten eroista.

Ei sen vireen hirvittävästi pitäis noustakkaan puristamalla.
Kokeile avaamalla kurkkua (vanha kuuluisa kuuma peruna suussa), ja ajatuksen verran puristamalla (puhuisin ennemminkin tukemisesta) sivuilta. Kokeile eri kohtia suukappaleesta, mihin pistät suun. Jos joudut nielemään sen kapulan kiristimineen kaikkineen, niin alkaa olla liikaa suussa. =)

Enempää en oikein osaa sanoa...
popoing
18.03.2008 10:32:04 (muokattu 18.03.2008 11:00:06)
Oikeastaan tuossa tuli kaikki oleellinen :) Eli kyllä se vanha tapa taitaa olla ihan hyvä. Kysäisen vielä siltä opettajalta mitä se tuumii tuosta erilaisesta ansatsista. Oppia se vääränkin oppiminen!

Veikkaan että oma syy tähän hairahdukseen on siinä, että otin testiin reilusti ohuemman lehden ja sitä kun puhalteli liian voimakkaasti vanhalla tyylillä, niin se räikeys tuli siitä (jos ei huulella pitänyt tarpeeksi kiinni). Paksummalla lehdellä en enää huomannut ongelmia ja soitto oli kivaa. Muutenkin tuntuu että kun joutuu painetta pitämään enemmän, niin kurkkukin pysyy paremmin auki. Tiedä sitten onko aloittelijan ominaisuus, kun ei voima riitä kurkussa :)

Voisitko vielä hitusen avata tuota suukappaletestiä eli mitä havaintoja teet kun suukappale on liikaa/liian vähän suussa ja mitä eroa voi olla näissä tilanteissa hyvillä ja huonoilla kapuloilla? Näkis vähän että olenko tehnyt samanlaisia havaintoja.

Onneks on nahkainen tuo lehdenkiristin, niin menee paremmin ruuansulatuksen läpi, jos vaikka sattuu imaisemaan sen kokonaan sisuksiin =D
funkylord
20.03.2008 11:42:17 (muokattu 20.03.2008 11:43:54)

Voisitko vielä hitusen avata tuota suukappaletestiä eli mitä havaintoja teet kun suukappale on liikaa/liian vähän suussa ja mitä eroa voi olla näissä tilanteissa hyvillä ja huonoilla kapuloilla? Näkis vähän että olenko tehnyt samanlaisia havaintoja.

En oo montaakaan suukappaletta kokeillu. Oon ollu niin tyytyväinen tuohon meyerin 6m kapulaan.

Perushuomiot mistä erottaa liikaa ja liian vähän suussa olemisen on:
Liikaa: Räikeä, kontrolloimaton prööt ääni, kiksit lisääntyy
Liian vähän: Tuhnu, ylääänes painotteinen kireä ääni, joissakin kapuloissa vuotaa reunoilta ilma, eikä torvi soi kunnolla.

edit. Tosin tässäkin vaikuttaa puristus hyvin paljon. Myös suun asento vaikuttaa. Aika vaikea ruotia ilman fonia tässä nyt tätä, mutta noita tuli mieleen.
V1lleK
25.03.2008 12:26:05
Hei,

Sain yhden projektin sivutuotteena aikaiseksi kirjoitelman saksofonin suukappaleista. Kyseessä on sen verran pitkä kirjoitus, että en viitsinyt laittaa sitä tänne foorumille suoraan luettavaksi. Kirjoitus löytyy uusilta kotisivuiltani Saksofoni -sivulta löytyvän linkin kautta.

http://www.freewebs.com/villekyllonen/saksofoni.htm

--> Tietoa saksofonin suukappaleista

Toivoisin kirjoitelmastani muilta fonisteilta palautetta sekä erityisesti korjaus- ja parannusehdotuksia. Myöskin sivujeni kehittämiseksi saa tarjota ideoita.

Terveisin

Ville Kyllönen
funkylord
25.03.2008 14:25:24

Hei,

Sain yhden projektin sivutuotteena aikaiseksi kirjoitelman saksofonin suukappaleista. Kyseessä on sen verran pitkä kirjoitus, että en viitsinyt laittaa sitä tänne foorumille suoraan luettavaksi. Kirjoitus löytyy uusilta kotisivuiltani Saksofoni -sivulta löytyvän linkin kautta.

http://www.freewebs.com/villekyllonen/saksofoni.htm

--> Tietoa saksofonin suukappaleista

Toivoisin kirjoitelmastani muilta fonisteilta palautetta sekä erityisesti korjaus- ja parannusehdotuksia. Myöskin sivujeni kehittämiseksi saa tarjota ideoita.

Terveisin

Ville Kyllönen

Oli hieno teos. Plussaa kovasti. Plop plop
popoing
25.03.2008 17:23:01

Oli kyllä mukava tavata tuo juttu läpi! Todella hyvää asiaa! En tiedä millaiseen tarkoitukseen tuo on tehty, mutta jos se jotain koulun harkkatöitä on, niin selittäisin joitain termejä vielä vähän auki. Lopussa oli jotain termejä, niin niitä ainakin sinne tekstin sekaan avaisin. Siellä taisi olla myös muutama termi pariin otteeseen (mm.window ja embouchure).
V1lleK
25.03.2008 21:27:54
Kiitoksia palautteesta. En kehdannut pantata tuota kirjoitusta enää kauemmin vaan ajattelin, että voin sitä vielä myöhemminkin täydentää.

En pistänyt kirjoitelmaan omiani vaan yritin sen sijaan tulkita suomeksi saman mitä asiantuntijat ovat kertoneet lontoon kielellä. Tokihan noita termejä pitää vielä tarkentaa ja avata.
Dana
13.04.2008 22:05:43
Nyt tarttettais vinkkejä miten pääsis takaisin kiinni fonin soitosta, kun taukoa on melkein tullut pari vuotta.. Sitä ennen olen soittanut reilu kaksi vuotta opetuksen johdolla ja yhdessä jonninmoisessa puhallineorkesterissa tovin. Ongelma on soittotilojen puuttuminen kun kerrostalossa ei paljoa hotsitasoittaa sekä, muiden puhallinsoittajien puuttuminen lähiympäristöstä joilta sais mahdollisesti alku kannustinta ja ohjeistusta.
Ensi syksynä pyrin kyllä taas opetukseen, koska tuntuu, että alusta melkein tästä on taas lähdettävä joka laskee entisestään motivaatiota. Mutta haluja olisi silti lähteä taas soittamise pariin. Tuntuu vaan että on vähän tippunut kelkasta ulos pahemman kerran ja mukaan on vaikea päästä.

Eli onko hyviä neuvoja tauon jälkeen aloittamiseen ja kuinka kaivaa se motivaatio ja osaaminen taas esiin kun tuntee itsensä surkeaksi soittajaksi?
"Leikki-ikä on koko ikä"
Master of Disguise
06.05.2008 15:09:33
Moi

Olen tässä jo jonkun aikaa ollut kiinnostunut saksofonin soitosta ja syksyllä alkaisi sitten tunnit. Ajattelin nyt ensialkuun jonkun halvan soittimen hommata jolla pääseen alkuun. Mietin vain onko siitä haittaa, jos tässä kesän aikana omatoimisesti reenailen sillä ja käytän vaikka väärää puhallustekniikkaa tai muuta tällaista, jota on vaikea sitten myöhemmin korjata? Pitäisikö suosiolla vaan odottaa syksyyn?
sax machine
08.05.2008 12:12:25
Moi

Olen tässä jo jonkun aikaa ollut kiinnostunut saksofonin soitosta ja syksyllä alkaisi sitten tunnit. Ajattelin nyt ensialkuun jonkun halvan soittimen hommata jolla pääseen alkuun. Mietin vain onko siitä haittaa, jos tässä kesän aikana omatoimisesti reenailen sillä ja käytän vaikka väärää puhallustekniikkaa tai muuta tällaista, jota on vaikea sitten myöhemmin korjata? Pitäisikö suosiolla vaan odottaa syksyyn?

Ota kesällä yksityistunteja joltain kokeeneemmalta. Amattiopiskelijalta tai vähän pidemälle päässeeltä soittajalta.
Don't play the saxophone. Let it play you. -Charlie Parker
MrBee
27.07.2008 12:51:58

Ota kesällä yksityistunteja joltain kokeeneemmalta. Amattiopiskelijalta tai vähän pidemälle päässeeltä soittajalta.

Nyt tuli meikäläisellekin soittopeli hommattua. YA 901. Olen ihan täpinöissäni. Ensimmäiset töräytykset on jo ulkona ja lupaavalta vaikuttaa. Mutta, mutta. Onko minun tosiaan viisasta nyt vain odottaa soittotuntien alkua yksi kuukausi? Voinko tosiaan oppia kuukaudessa niin pesusteelliseti väärille tavoille, että se vaikeuttaa oppimista, näin olen kuullut sanottavan. Mitkähän on ne yleisimmät virheet? Olen lukenut ja katsellut netistä aika liudan alkeisopastuksia. Tämä keskusteluketjun aloitus oli ehdottomasti yksi parhaita.
funkylord
28.07.2008 00:37:33

Nyt tuli meikäläisellekin soittopeli hommattua. YA 901. Olen ihan täpinöissäni. Ensimmäiset töräytykset on jo ulkona ja lupaavalta vaikuttaa. Mutta, mutta. Onko minun tosiaan viisasta nyt vain odottaa soittotuntien alkua yksi kuukausi? Voinko tosiaan oppia kuukaudessa niin pesusteelliseti väärille tavoille, että se vaikeuttaa oppimista, näin olen kuullut sanottavan. Mitkähän on ne yleisimmät virheet? Olen lukenut ja katsellut netistä aika liudan alkeisopastuksia. Tämä keskusteluketjun aloitus oli ehdottomasti yksi parhaita.

Kiitosta vain.
Kuukaudessa ei periaatteessa opi hirveästi väärille tavoille, mutta... Varmuus on aina varmuus. Onhan se helpompi tulevaisuutta nähden aloittaa juuri oikein.
tforsell
29.07.2008 14:39:24 (muokattu 31.07.2008 10:50:01)
Vibraton opettelu

Osaako joku neuvoa tai antaa jotain mielikuvaa siitä, miten vibraton alkeisharjoituksesta, jossa käytetään selkeästi leukaa (n. frekvenssiin 240 "rpm"), päästään siihen, että vibrato tapahtuu alahuulella? Modulaation amplitudia tietenkin pienennetään ja taajuus nostetaan (300-350 bpm), mutta että homma pitäisi tapahtua ainoastaan alahuulella, eikä leualla. Tämän väitteen löysin jostain kohtuu huolella laaditusta parikymmensivuisesta kuvitetusta opettajan oppaasta, jossa viitattiin ranskalaiseen koulukuntaan ( ja Mulen vibraatto-oppeihin).

Henkilökohtaisesti, jos pidän leuan täysin liikkumatta, en mielestäni käytännössä saa alahuulta liikkumaan ylös/alas-suunnassa, vaan pikemminkin eteen/taakse-suunnassa.

Jos ois jotain ymmärrystä, mitä pitäisi yrittää, olis vähemmän tuskaista...nyt ei oo mitään mielikuvaa, mihin suuntaan naamaa pitäisi väännellä.

Ja just kun on oppinut puhaltamaan vähän purematta, leukavibraaton harjoittelu halvaannuttaa koko naaman, tunnelma naamalihaksissa on suunnilleen sama kuin ekoissa ansatsiharjoitteissa.

(Lisäys: Tässä välissä ulkopuolella tämän keskustelun on kyllä eräs ammattifonisti väittänyt päinvastaistakin: että homma loppupeleissä tapahtuu leualla, mutta liike on vain pienempi - kuulostaa musta järkevältä).

Sitten, mulle on jostain tullut sellainen hengitysvibra, joka kai lähinnä on tremolo tai sekoitus amplitudimodulaaatiota ja taajuusmodulaatiota. Onko se täysin no-no, mielestäni se kuulostaa paloin käytettynä kohtuulliselta?

(Lisäys: Ilmeisesti ns. palleavibra, voiko käyttää myös fonilla)

Tomppa
sax_O Fonisti
07.08.2008 10:20:10
Jos ois jotain ymmärrystä, mitä pitäisi yrittää, olis vähemmän tuskaista...nyt ei oo mitään mielikuvaa, mihin suuntaan naamaa pitäisi väännellä.

(Lisäys: Tässä välissä ulkopuolella tämän keskustelun on kyllä eräs ammattifonisti väittänyt päinvastaistakin: että homma loppupeleissä tapahtuu leualla, mutta liike on vain pienempi - kuulostaa musta järkevältä).

Sitten, mulle on jostain tullut sellainen hengitysvibra, joka kai lähinnä on tremolo tai sekoitus amplitudimodulaaatiota ja taajuusmodulaatiota. Onko se täysin no-no, mielestäni se kuulostaa paloin käytettynä kohtuulliselta?

(Lisäys: Ilmeisesti ns. palleavibra, voiko käyttää myös fonilla)

Tomppa

Vibraton oppiminen ei käy ihan tuosta vaan kun ottaa fonin käteen ja alkaa soittelemaan. Itselläni siihen taisi mennä useita vuosia ennenkuin aloin sitä käyttämään.

Liikehän (käsittääkseni) tapahtuu leualla, joskin hyvin pienillä liikkeillä, suuremmat kun kuullostavat hieman mielipuoliselta. Osaako joku muka liikutella alahuulta ilman leukalihaksia? Alahuulihan lehdessä toki on kiinni eikä leuka...

Palleavibra...yksi sana: ei
miksuu
13.08.2008 22:34:25
moi! ostin itelleni sopraanosaksofonin noin viikko sitten. minulla ei ole mitään hajua soittimesta,mistä mitkäkin äänet löytyy,mikä sormitus jne.

soundi on vaan niin hyvä et oli pakko ostaa ja treenata!

kysymys onkin,mistä löytäisi semmoisen aloittejan kirjan,josssa olisi mahd. paljon tietoa ja opetusmateriaalia?

olen soittanut kitaraa 11 vuotta joten musiikin tajua löytyy

kiitos!
V1lleK
14.08.2008 15:22:56
moi! ostin itelleni sopraanosaksofonin noin viikko sitten. minulla ei ole mitään hajua soittimesta,mistä mitkäkin äänet löytyy,mikä sormitus jne.

soundi on vaan niin hyvä et oli pakko ostaa ja treenata!

kysymys onkin,mistä löytäisi semmoisen aloittejan kirjan,josssa olisi mahd. paljon tietoa ja opetusmateriaalia?

olen soittanut kitaraa 11 vuotta joten musiikin tajua löytyy

kiitos!

Kirjastosta. Sielta mina ainakin aloittaessani loysin pari aloittelijalle sopivaa teosta, toinen oli Raphael Ravenscroftin Taydellinen Saksofonisti ja toinen oli Brenda Murphyn saxophone fingering chart -sormitustaulukko. Ei muuta kuin kirjastoon kyselemaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)