Aihe: Miksi se vinkuu?
1 2 3
tavaton
25.04.2008 17:25:51
Kyllähän noissa eroja kuuluu, tosin ei kovin isoja ja aika vaikea sanoa mikä on parempi tai huonompi, riippuu siitä mitä haetaan. Ensimmäiset olivat minun (puu) korvaani aika samanlaisia mutta kaksi viimeistä sitten poikkesivat enemmän, olivat hiukan "terävämpiä" tai "karkeampia", viimeinen hiukan tummempi kuin toiseksi viimeinen. Mutta aika pieniä eroja ainakin näin tietokoneen kaiuttimilla kuunneltuna.

No juu... hyvin kuultu. Kaksi viimeistä todella ovat eri kapulalla soitettu, ja niin että viimeinen näyte barin muovilla, eli kaikein raskain yhdistelmä soittaa.
En mää tästäkään mitään oikeesti ymmärrä.
NeliX4
28.04.2008 17:12:23 (muokattu 28.04.2008 17:31:37)
Usein tämän jälkeen joutuu vielä tarkistamaan, että kielen molemmat puolet (vasen/oikea) ovat balanssissa - hiomalla asia hoituu ja menetelmä on hyvinkin yksinkertainen. ***** (Kertokaa, jos haluatte, että kerron myöhemmin yksityiskohtaisemmin, nyt en jaksa kirjoittaa enempää, on aika myöhä!) - "Torvela"
Mielellään saa kertoa, jos ehdit. Tästä ei todellakaan ole liikaa oikeita vihjeitä. En tiennytkään, että tuollaisia Vandorenin valmiita settejä myydään.

Itse en ole käyttänyt tuota "humidoria", mutta lähes jokaista lehteä tulee hieman hiottua. Tarvitsee varmaan sijoittaa tuohon humidoriinkin. Jokaisen suukappaleenkin olen tarkistuttanut/hiotuttanut, että ne ovat varmasti suorat. Lehden hiontaan olen käyttänyt kevyestä hiomapaperista ja solumuovista valmistettua naisten kynsiviilaa, noita löytyy jokaisesta Anttilasta. Anna-lehden näytenumerossa tuli mukana sellaisia vähän aikaa sitten. Keräsin kaikilta tutuilta ko. viilat talteen. Myös (varsinkin altossa) tulee leikattua lehden päästä hieman pois terävällä "puukolla", jotta se olisi samanmuotoinen suukappaleen kanssa. Itse olen kanssa huomannut kielten pesemisellä (huuhtelemisella) olevan olennainen vaikutus sen käyttöikään. Pesemätön lehti kestää 2-4 vko, mutta välillä kun sen pesee niin sama lehti saattaa mennä monta kuukautta. (Soittomääräni ovat lähinnä harrastajan tasoa.)

Muistanen, että "Art of Saxophone Playing" -raamatussa oli pitkät pätkät tietoa lehden huoltamisesta. Nuorempana, kun sitä luin, se lähinnä huvitti "Kuinka joku voi nähdä noin paljon vaivaa lehtien eteen". Nyt, ei naurata enää yhtään. =/
NeliX4
28.04.2008 17:38:03 (muokattu 28.04.2008 17:38:39)
Sen verran tuli vielä mieleen, että olen alistunut siihen, että merkistä riippumatta paketissa on 10-50% huonoja lehtiä. Monet "kovat jätkät" soittaa La Vozeilla, jotka ovat halvimpia. Tästä päättelin, että lehden merkillä ei ole väilä laadun suhteen.

Itse olen käyttänyt lähiaikoina Zonda ja Rico Jazz lehtiä, joista keskimäärin joka viides on huono.
sax machine
28.04.2008 19:06:49
Sen verran tuli vielä mieleen, että olen alistunut siihen, että merkistä riippumatta paketissa on 10-50% huonoja lehtiä.

Kokeile Hemken päreitä. 5 tulee paketissa eikä yhtään huonoa. Itse olen noin vuoden niillä soittanut.
Don't play the saxophone. Let it play you. -Charlie Parker
NeliX4
28.04.2008 20:11:14 (muokattu 28.04.2008 20:12:11)
Kokeile Hemken päreitä. 5 tulee paketissa eikä yhtään huonoa. Itse olen noin vuoden niillä soittanut.

Mainitsemanistakin on sanottu, että "noita kun ostat, ei oo yhtään huonoa pärettä"... Noi Hemket on kuitenkin Ricon peruslehtiä, joten älä höpäjä perättömiä. :)
sax machine
28.04.2008 21:19:44 (muokattu 28.04.2008 21:26:21)
Mainitsemanistakin on sanottu, että "noita kun ostat, ei oo yhtään huonoa pärettä"... Noi Hemket on kuitenkin Ricon peruslehtiä, joten älä höpäjä perättömiä. :)

No itse olen ainakin ollut todella tyytyväinen ja samalla päreellä tulee toisinaan soiteltua kuukaudenkin verran koska lehti ei löysty liikaa missään vaiheessa. Osasyynä tähän lienee kylläkin se että olen alkanut käyttää vandorenin "lehtilaatikkoa", sitä samaa mitä torvela topikin alkupuolella suositteli.

Toisaalta jossain soittajanurani vaiheessa ei kelvannut kuin hyvin harvat päreet ja jatkuvasti oli niitä vaihtamassa. Myöhemmin huomasi että heikko saundi oli omasta soitosta kiinni eikä niinkään paljon päreistä, joitten jatkuvalla vaihtamisella luulin parantavani asiaa.
Don't play the saxophone. Let it play you. -Charlie Parker
Saxnovice
25.09.2008 18:06:32
Otsikossa huomautellaan, että ketju on ikivanha... Ei se mitään. Luin sen, ja ajattelin että tähän ketjuun sopisi mun juttu. Löysin sen soundin, jota haluan alkaa tavoitella. Olen käynyt vasta yhdellä sax-tunnilla, mutta tähänhän me pyritään, pehmeään ja hyväilevään:

www.youtube.com/watch?v=yd_-8Iv_Bk8

Mitäs luulette, onnistuuko tytöltä ;)
Aki205dg
26.09.2008 11:58:56

Kaikki onnistuu, kunhan jaksaa rykiä messinkiseensä:) ja aina on hyvä olla tavoitteita, silloin pysyy mielessä miksi sitä soittoa treenataan.
"Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?" -Frank Zappa http://www.myspace.com/hammeroflove
funkylord
01.10.2008 23:36:25

www.youtube.com/watch?v=yd_-8Iv_Bk8

Kheeevyesti. Onhan Candy Dulferkin tehnyt samanlaista. Paitsi vaan että altolla, mutta leveä iso tatsi naamassa, paljon painetta, ja metallikapula. Thats the way aha aha...
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
tavaton
19.10.2008 20:56:39
Vuoden verran olen fonin omistanut, mutta nyt vasta raaskin ostaa suukappaleen, kun en tiennyt minkä ostaisin. Tilasin yamaha c 4:n ja vihdoinkin pystyn soittamaan tota %&/% torvea ilman että jokaisesta nuotista pitää vääntää hirveällä tuskalla. Tällaiselle aloittelijalle se on siis kultaakin (ja kallista soitinta) arvokkaampi kapistus. Ja maksoi vain 35 euroa. Nyt pystyn soittamaan ilman suurempaa tuskaa vaikka kuinka pitkään. Tai no...ehkäpä seinänaapurin tuska on sitäkin kovempi. :)
Soittelin ensin fibracelin mediumilla ja se soi ihan mainiosti. Nyt sitten kokeilin sellaisia rico 2,5 puulehtiä, jotka olin jo hylännyt toimimattomina... ja kas vain, tuolla kapulalla nekin soivat!!! Elämä hymyilee.
En mää tästäkään mitään oikeesti ymmärrä.
popoing
01.11.2008 16:08:08
Halvemmin toteutetuissa (sarjatuotanto/ei käsityö) suukappaleissa saattaa pöytä olla viimeistelemätön. Asiansa osaava (!) suukappale-korjaaja osaa sen hioa ilman, että suukappaleen aukko huomattavasi pienenee (madaltuu). Esim. Pauli Oksala tekee näitä Tampereella.

Kirjoittelinkin jo yksityisviestillä torvelalle, mutta voisin näin yleisestikin kysellä aiheen vierestä. Olen mietiskellyt suukappaleen tilaamista ulkomailta, kun Suomesta sellaista ei löydy. Sinänsä tuntuu vähän jännältä kun sitä ei sitten pääse testaamaan.

Onkohan noista suukappaleista kuinka suuri osa niin paljon pielessä tehtaalta tullessaan ettei niistä tällainen asiansa osaava henkilö saisi hiottua hyvää?

Onkohan metallisissa joku pinnoite mikä voisi mennä pilalle jos sitä hioo. No toki nämä hiojat sen varmaan tietävät, mutta kyselen täältäkin kuitenkin...

Olihan mulla jotain muutakin kysyttävää, mutta en enää muista :) Vapaata keskustelua toivoisin hionnasta.
Soulman63
03.11.2008 08:12:54
Veikkaan että kotikonstein menee vain enemmän pilalle. Kysehän on kymmenysosa, -jopa sadasosamilleistä.

Ainakin Soitin Laineelta olen saanut suukappaleita koepuhallettavaksi. Muutama kokeiltavaksi ja loput palautetaan. Maksat vain sen minkä otat.
Täysillä sisään ja paareilla ulos.
ZaGaali
05.11.2008 14:59:42
Veikkaan että kotikonstein menee vain enemmän pilalle. Kysehän on kymmenysosa, -jopa sadasosamilleistä.

Ainakin Soitin Laineelta olen saanut suukappaleita koepuhallettavaksi. Muutama kokeiltavaksi ja loput palautetaan. Maksat vain sen minkä otat.

Itse uskoisin että jos löytyy pelit ja vehkeet niin sen pystyy itse tekemään..
Ainoahan juttu mikä siiinä on niin eihän metallisen suukpl pinta ole pelkätään hiottu, vaan myös kiillotettu ja sen jälkeen joko hopeoitu, kullattu tai kuparoitu, tai yleensäkin mitä siinä päällä nyt voi ollakin.. Voihan olla että kappale on suoraan tehty valusta, eli vain kiillotettu tasaiseksi hionnan jälkeen.. Ja tottakai pinta "vioittuu" hionnasta vaikka kuinka hienoa hiomanauhaa sinulla olisikin.. Sama asia olisi kun peiliä yrittäisit tasoittaa hiekkapaperilla ja siihen jää naarmuja..

Ja sama juttu myöskin.. Olen myös monestekin saanut Soitin Laineelta suukpleita koekäyttöön ja niin se oma suukpl kannattaa ostaakin. Ulkomailta en tilaisi postimyynnistä säästääkseni paria euroa, koska todennäköisesti se suukpl modifiointi ei ole mitään halpaa hommaa.. Ja suomessa on täysin samat suukpl valikoimat mitä ulkomaillakin kun puhutaan alle 250€ suukpleista.
Jos ei muuten, niin sitten fiiliksellä..
popoing
05.11.2008 15:18:21
Ja sama juttu myöskin.. Olen myös monestekin saanut Soitin Laineelta suukpleita koekäyttöön ja niin se oma suukpl kannattaa ostaakin. Ulkomailta en tilaisi postimyynnistä säästääkseni paria euroa, koska todennäköisesti se suukpl modifiointi ei ole mitään halpaa hommaa.. Ja suomessa on täysin samat suukpl valikoimat mitä ulkomaillakin kun puhutaan alle 250€ suukpleista.

Onko jotain muita paikkoja kuin SoitinLaine, koska siellä ei mielestäni ole lähellekään kaikkia suukappaleita mitä mualimalta löytyy. Toki löytyy melkein vastaavia, mutta ei kuitenkaan saman valmistajan...

Mahtavatko tilata jos tuovat jotain valmistajaa maahan, mutta kaikkia malleja ei löydy? Kysymys kuuluu sarjaan - kysy sieltä, niin tiedät. Kysyn kuitenkin täältä kun tällä hetkellä ei sellaiselle ole tarvetta.
Soulman63
07.11.2008 10:59:11
Mahtavatko tilata jos tuovat jotain valmistajaa maahan, mutta kaikkia malleja ei löydy?
Veikkaan että pitävät varastossa jotain vakiosettiä, varmaan tilaavat harvinaisempiakin. En tiedä joudutko sitten sitoutumaan ottamaan sen erikoisuuden jos tilautat.

Niitä erikoisuuksia on maailmalla ja vaikka missä. Usein myynnissä tuolla huutonetissä ja täälläkin.

Voit miettiä hiljaa itseksesi miksi niitä vakiompia on kuitenkin määrään nähden harvemmin tarjolla. Usein niistä harvinaisuuksista keskustellaan ketjuissa "miksi se vinkuu" tai vastaavaa. Ne vakiot on vakioita just siksi kun ne sopii varsin monille.

Tiedän että monella on haaveena saada soittimestaan upea ääni. Siihen mielestäni tarvitaan kelvollinen soitin, soittajalle sopiva suukappale (ei välttämättä mikään ihmemalli) ja ennenkaikkea soittotaitoa. Ne parhaat artistit kuullostaa parhaalta siellä nauhalla siksi, kun ne osaavat esim. soittaa. Ja osa siitä taidosta kuuluu studiohenkilökunnallekin. Tämä on laji jossa ei ole oikotietä onneen.
Täysillä sisään ja paareilla ulos.
popoing
07.11.2008 13:24:01 (muokattu 07.11.2008 13:29:00)

Voit miettiä hiljaa itseksesi miksi niitä vakiompia on kuitenkin määrään nähden harvemmin tarjolla. Usein niistä harvinaisuuksista keskustellaan ketjuissa "miksi se vinkuu" tai vastaavaa. Ne vakiot on vakioita just siksi kun ne sopii varsin monille.

Kaupassa toimii luonnollisesti kysynnän ja tarjonnan laki. Yksi suurimmista syistä on se että saksofonilla toiset musiikkityylit on yleisempiä kuin toiset. Tummaäänisiä suukappaleita on vaikka millä mitalla, mutta kirkkaampia selkeästi vähemmän. Dukoffia on esimerkiksi käsittääkseni mahdoton ostaa Suomesta, mutta se on tietyn lajin soittajilla todella yleinen ja toimiva kapula.

Eikä kauppiaat ole halukkaita pitämään 400 euron suukappaleita varastossa vaan sen takia että joku haluais ostaa joskus, kenties. Vaikka olisi kuinka hyvä. Hintaluokka määrää myös sen löytyykö hyllystä, koska halvempia menee joka tapauksessa enemmän.

Veikkaan että pitävät varastossa jotain vakiosettiä, varmaan tilaavat harvinaisempiakin. En tiedä joudutko sitten sitoutumaan ottamaan sen erikoisuuden jos tilautat.

Hyvä pointti!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)