Aihe: Ylä-äänet trumpetilla..
1 2 3 4 514 15 16 17 18
Baryton-B
14.06.2009 16:20:09

"Säätösuppari" - trumpetin säädettävä suukappale
http://www.guns.connect.fi/innoplaza/trumpet/suppari.html

Vastuu on lukijalla ;-)
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
lmfmis
20.06.2009 22:00:41 (muokattu 20.06.2009 23:59:40)
Baryton-B:

Enemmistö netissä tuntuu suosittelevan 2/3 ylähuulta suukappaleen sisällä, mutta jos haluaa hyvän laajan rekisterin, niin 50%/50%. Tuossa Wyntonin videolla huomasin, että hänellä ei ole paljoakaan ylähuulta suukappaleen sisällä. Hickmanin kirjassa on sivutolkulla kuvia hyvien trumpetistien huulista alarekisterissä ja high c. ...myös ansatsirenkaan läpi kuvattuna. Monenmoista morgertajaa sopii joukkoon.

Vähän menee semantiikaksi..

1/3 ylähuulta on ehkä enemmän sitä rekisterisoittajan anstatsia trumpetilla. Näin suosittelee moni ja olen itse hyväksi havainnut.

Itse ainakin laitan nykyään ansatsin niin että ylähuulen pehmeän osan reunan suukappaleen ylärimmiin ja sitten loppu kohdalleen. Ihan käyttökelpoinen rekkari tällein tulee. Tämä siis trumpetilla.

Pasuunalla homma on on kyllä mielestäni juuri 50/50 mutta en sitä oikeastaan osaa vielä soittaakkaan....

Mutta toisaalta jos osaa soittaa niiin kuka sitä ansatsia tulee mittailemaan?

:-)
kuismat
28.06.2009 22:38:27
kuismat: Bolvinmusic.com: Tuttu nettipaikka. Hyvä kokemus Bolvinista ja halpa hinta pistivät minut tilaamaan tämän. Saa nähdä onko siitä seuraavan vuoden harjoitusohjelmaksi.

Lainaan yllä itseäni ja kerron tilannetietoa:

5 harjoitteluviikkoa on takana Bolvinin opuksen kanssa. Yksinkertaista ja helppoa kamaa. Olen soittanut joka päivä alkuverryttelynä. On se ihme miten yksinkertaiset asiat huolellisesti tehtynä ja riittävällä määrällä toistoja tehoavat. Sisääntulojen ja intervallien osumatarkkuus on selvästi parantunut. Rekisteri ei ole laajennut mutta äänen kvaliteetti välillä G2-E3 on parantunut. Mikä tässä on mennyt oikein ei ole vielä ihan kirkastunut, mutta aion jatkaa Bolvinin kanssa. Kerron sitten myöhemmin lisää.
Baryton-B
28.06.2009 23:36:31 (muokattu 29.06.2009 00:04:40)

kuismat: 5 harjoitteluviikkoa on takana Bolvinin opuksen kanssa. Yksinkertaista ja helppoa kamaa. Olen soittanut joka päivä alkuverryttelynä. On se ihme miten yksinkertaiset asiat huolellisesti tehtynä ja riittävällä määrällä toistoja tehoavat.

...ja riittävästi taukoja. Kovaa kuriahan se vaatii. Monet tuomitsevat pelkällä suukappaleella päristelyn, mutta minä harrastan sitä. Se pitää tehdä ihan yhtä huolella ja varovaisesti kuin torvenkin kanssa varoen liika kireyttä. Suukappale on aina mukana, mutta tuo iso torven rotjale ei. Trumpetti on helpompi pitää aina käden ulottuvilla.

Oletko katsellut nuo videot?
http://www.youtube.com/results?sear … music.com&search_type=&aq=f

Löytyi nimittäin hakusanalla Bolvinmusic.com
Baryton-B
28.06.2009 23:56:07

Lieksan vaskiviikot lähestyy.
http://www.lieksabrass.com/index.php?lang=fin&page=news

Kiire sen vuoksi, että:
"Mnozil Brassin konsertti torstaina 30.7. on loppuunmyyty. Muihin konsertteihin saa vielä lippuja, mutta Mnozilin perjaintain konsertti sekä Canadian Brassin molemmat konsertit täyttyvät myös ripeästi."
kuismat
29.06.2009 12:25:00 (muokattu 29.06.2009 12:30:02)
Baryton-B: Lieksan vaskiviikot lähestyy.
http://www.lieksabrass.com/index.php?lang=fin&page=news

Kiire sen vuoksi, että:
"Mnozil Brassin konsertti torstaina 30.7. on loppuunmyyty. Muihin konsertteihin saa vielä lippuja, mutta Mnozilin perjaintain konsertti sekä Canadian Brassin molemmat konsertit täyttyvät myös ripeästi."

Lieksaan olen minäkin menossa ensimmäistä kertaa ikinä. Suunnitelmat ovat kevään kuluessa eläneet siten, että nyt minulla on ylimääräinen lippu sekä Mnozil Brassin 30.7. että Canadian Brassin 29.7. konsertteihin. Myyn hintaan 20 € kpl.

Ehdin ostaa lippuja ennen kuin tulin pyydetyksi erääseen kvintettiin tuuraajaksi kurssille. Sen lisäksi voi osallistua seitsikkokurssille. Ja pienestä lisämaksusta ilmottauduin trumpetin perusopetukseen Aki Välimäen oppilaaksi. Tai kornettia aion soittaa, trumpettiin en ole koskenut vappukeikkojen jälkeen. Pari pihasoittoakin on tiedossa. Miten lie naama kestää sen määrän soittoa. Onneksi eivät 2. kornetin stemmat ole kovin raskaita.

Ilmottauduin yksityisopetukseen yllytyksestä ilman ajatusta mitä oikein haen. Ei ole mitään isoa ongelmaa, kehitys ei ole vielä pysähtynyt uudellen aloituksen jälkeen 4 ja puoli vuotta sitten. No, kai ammattimies jotain korjattavaa aina löytää.

Vuonna 1969 olin Partaharjulla musiikkileirillä. Aki Välimäki oli siellä ehkä vähän yli kymmenvuotiaana trumpetin ihmelapsena. Silloin muuten sain edellisen kerran henkilökohtaista opetusta, Jalo Nuutiselta.
Baryton-B
29.06.2009 14:50:54

kuismat: Vuonna 1969 olin Partaharjulla musiikkileirillä. Aki Välimäki oli siellä ehkä vähän yli kymmenvuotiaana trumpetin ihmelapsena. Silloin muuten sain edellisen kerran henkilökohtaista opetusta, Jalo Nuutiselta.

Tuolloin Nuutinen taisi soittaa jo Hesan orkesterissa. Minä olin Voionmaan opistolla hänen opissaan v. 1959. Silloin hän soitti vielä Tampereen sinfoniaorkesterissa ja treenasi Hesan koesoittoon. En minä häneltä mitään oppinut, mutta vika lienee siinäkin, että olin liian innnokas soittelemaan kaikkia muuta kun harjoituksia.
kuismat
29.06.2009 22:33:56
Onko kellään kokemusta Välimäestä opettajana? Tai edes huhua tiedossa?
Baryton-B
30.06.2009 00:48:25

kuismat: Onko kellään kokemusta Välimäestä opettajana? Tai edes huhua tiedossa?

Hän on Sarmaksen oppilas ja suomen huipputrumpetisteja, mutta se ei vielä takaa opettajan taitoja. Siis ei minulla ainakaan ole kokemusta/tietoa.
Baryton-B
02.07.2009 19:38:00

Thomannilla myynnissä oleva kiinalainen baryton (500 euroa) painaa 3 kg.
Minulla soittokunnalta lainassa oleva pirun vanha baryton ränni painaa 3 kg
eBaysta ostamani baryton (266 euroa) painaa 3,8 kg

Mitähän tuosta voi päätellä...ei kai mitään? Tukeva ääni tuossa painavassa on, mutta raskas kantaa. En laukun painoa punninnut.
kuismat
03.08.2009 11:09:51
kuismat: Onko kellään kokemusta Välimäestä opettajana? Tai edes huhua tiedossa?

Baryton-B: Hän on Sarmaksen oppilas ja suomen huipputrumpetisteja, mutta se ei vielä takaa opettajan taitoja. Siis ei minulla ainakaan ole kokemusta/tietoa.

Nyt on sitten takana Lieksa ja tosi paljon soittamista. 4-6 tuntia päivässä. 5 omaa keikkaa. Iltaisin 10 konserttia. Ja kokemus Aki Välimäestä opettajana ja jotain näkökulmaa tämän säikeen teemaan trumpetin ansatsista.

Aki oli tarkka ja tehokas opettaja, ei tuhlannut aikaa turhiin jaaritteluihin. Opettaja puhuu ja näyttää, oppilas kuuntelee ja soittaa, ei selittele. "Et sä opi mitään, jos et kuuntele!" Ei ehkä sovi kovin herkkähipiäiselle.

Soittamisen tärkeimmät asiat ovat ilma, kieli ja sormet. Ja jokainen on itsensä paras opettaja. Akin mukaan ansatsin tulee olla tiivis, huulet kevyesti yhdessä. Jos ei saa tuntumaa, voi sanoa phyy ilman suukappaletta. Ylös-alas liikutaan kieltä ylös-alas liikuttamalla erilaisia vokaaleja matkien, alhaalla uu ja oo, ylhäällä ee, ii, ja (Heikkis-rekisterissä) jjj, keskellä lähinnä yy. Ylös mennessä tarvitaan myös pallean avulla ilmasyöksy. Ylhäällä virtaa vähän ilmaa mutta isolla paineella, alhaalla paljon mutta pienellä paineella. Äänen alku kielitetään taakse-liikkeellä ylähampaiden takaa: thyy; lähtee kuin nuoli jousesta.

Minulla Aki ei juurikaan tähän puoleen liittyviä ongelmia havainnut, joskus tosin yritin auttaa isoa ja nopeaa intervallihyppyä alas avaamalla huulia, jolloin syntyi pieni luukku. Sen sijaa fraseerauksessa ja ajoitusten täsmällisyydessä oli paljonkin aiheellista sanomista. Niitä sitten selviteltiin Conconen lyyristen etydien avulla, joka vihko sattui olemaan mukana.
Baryton-B
03.08.2009 18:35:55

kuismat: Nyt on sitten takana Lieksa ja tosi paljon soittamista. 4-6 tuntia päivässä. 5 omaa keikkaa. Iltaisin 10 konserttia.

Kuuntelin YLE Areenalta kvintettikilpailun finaalia. Meni minun hilseen yli tuollainen musiikki. Toki loistavia soittajia. Toivottavasti Canadian Brass soitteli jotain tajuttavaa?

Aki oli tarkka ja tehokas opettaja, ei tuhlannut aikaa turhiin jaaritteluihin. Opettaja puhuu ja näyttää, oppilas kuuntelee ja soittaa, ei selittele. "Et sä opi mitään, jos et kuuntele!" Ei ehkä sovi kovin herkkähipiäiselle.

Jassoo, en siis päädy hänen tunneilleen. Opettajan ehkä kannattaa toimia noin, jos pelkää, että oppilas saattaa kysyä hankalia :)

Sen sijaa fraseerauksessa ja ajoitusten täsmällisyydessä oli paljonkin aiheellista sanomista. Niitä sitten selviteltiin Conconen lyyristen etydien avulla, joka vihko sattui olemaan mukana.

Noiden riittävä harjoittelu tahtoo jäädä ei klassisen musiikin soittajilta vähemmälle, niin tärkeää kuin se onkin kaikessa musiikissa.
kuismat
03.08.2009 20:01:52
Baryton-B: Kuuntelin YLE Areenalta kvintettikilpailun finaalia. Meni minun hilseen yli tuollainen musiikki. Toki loistavia soittajia. Toivottavasti Canadian Brass soitteli jotain tajuttavaa?

Olen koko ikäni kuunnellut enemmän juuri tuon kaltaista joten se kyllä kolahti. Espanjalaisille sattui kömmähdyksiä ja muutama paha loppusoinnun puhtausvirhe. Mutta niiden balanssi ja teosten luonteen tajuaminen oli omaa luokkaansa. Venäläisillä oli hirveän paksu saundi, kaikki kuulosti samalta, mutta soittivat puhtaasti.

CB soitti kaikkea vanhan musiikin , jatsin ja komedian välimaastosta. Ihan kivaa, todella taitavaa ja kaunista, mutta en ostaisi levyä. Kertakuulema (tai kaksi konserttia) riittää tälle musiikkille.

Jassoo, en siis päädy hänen tunneilleen. Opettajan ehkä kannattaa toimia noin, jos pelkää, että oppilas saattaa kysyä hankalia :)

Ei Aki mitään pelännyt. On vain tajunnut vuosikymmenien kuluessa, että oppilaalla on aina selityksiä miksi nyt lipsahti noin vaikka piti soittaa näin ja soitanpa nyt äkkiä uudestaan ja lisää ettei opettaja luule, että olen näin huono. Kun opettaja sanoo, että seis, niin pulinat pois ja korvat auki. Sieltä voi tulla joku arvokas vihje.
Baryton-B
08.09.2009 19:08:18 (muokattu 08.09.2009 19:21:43)

Baryton-B: Minä ostin eilen huutokaupasta tommosen. Saa nähdä mikä se on, ei paljoa menetäkään (244 + 22 euroa).
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270398287533

Mukana tukeva kotelo, joka erikseen ostettuna maksaa jo tuon verran. Taitaa vaan olla niin, että minun soittoni on soitettu. Olen miettinyt myisinkö soittimen. Sen hintakin nousee eBayssa koko ajan. Kävin juuri katsomassa. Seuraavassa eBayssa viimeksi myydyt samanlaiset torvet. Hinnassa mukana suukappale, kotelo ja rahti:
04.9.2009. 329 euroa
03.9.2009. 301 euoa
24.8.2009. 312 euroa
28.8.2009. 303 euroa
Baryton-B
28.10.2009 14:46:37 (muokattu 28.10.2009 14:50:45)

Baryton-B: Minä ostin eilen huutokaupasta tommosen. Saa nähdä mikä se on, ei paljoa menetäkään (240 + 22 euroa).

Hinnat nousee edelleen (mukana rahti): 312 -> 300 -> 320 -> 315 -> 321 -> 322 -> 373 euroa. Siinä niiden torvien hinnat joista on annettu palautetta. Esim. minä en antanut, kun en tiennyt miten se saksan kielellä annetaan ja mihin.
Jokohan omastaan voisi pyytää 300 euroa? :)
karg
04.05.2011 11:44:22 (muokattu 04.05.2011 11:45:20)
Yksi ääni Esko Heikkisen opeille. Näyttäisi toimivan samat opit myös käyrätorven soitteluun. 4kk Heikkisen kirjan metodilla soittelun jälkeen alkaa näkyä valoa tunnelin päässä ;)
lmfmis
09.05.2011 11:45:30
karg: Yksi ääni Esko Heikkisen opeille. Näyttäisi toimivan samat opit myös käyrätorven soitteluun. 4kk Heikkisen kirjan metodilla soittelun jälkeen alkaa näkyä valoa tunnelin päässä ;)

Kerro nyt mihin pääset?

Itse luokittelen rangen (trumpetillä) näin

1 level - tähän saan äänen syttymään kun kotona revin - vireestä viis, mutta ei mitään ohuita vinkuja

2 level - tähän osun pääsääintöisesti aina kun on muuten soitettu ilta Satin Dollia - laatu on siinä ja siinä

3 level - osun aina, keikalla ja unissaan, pystyn soittamaan vireessä ja nätisti, ei aiheuta pulssin kohoamista

:-D
karg
13.05.2011 13:35:50
lmfmis: Kerro nyt mihin pääset?

Itse luokittelen rangen (trumpetillä) näin

1 level - tähän saan äänen syttymään kun kotona revin - vireestä viis, mutta ei mitään ohuita vinkuja

2 level - tähän osun pääsääintöisesti aina kun on muuten soitettu ilta Satin Dollia - laatu on siinä ja siinä

3 level - osun aina, keikalla ja unissaan, pystyn soittamaan vireessä ja nätisti, ei aiheuta pulssin kohoamista

:-D

Alkaa onnistumaan ylä-äänien soittelu myös orkesteriharjoitusten loppupuolella sekä pitemmillä keikoilla on myös helpompaa kuin koskaan aiemmin mitä muistelen historiaa. Nykyisin alkaa käyrätorvesta irtoamaan tositilanteessa 2-viivaiseen A:han asti helposti ja tuota ylemmät ainakin kotioloissa, juttu joka on tuntunut aiemmin aika mahdottomalta. No, ei tällä nykyisellä ansatsilla vielä kuuhun mennä, mutta parempaan päin menee koko ajan. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 514 15 16 17 18
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)