Aihe: Cup-mute
1 2 3 4 515 16 17 18 19 20 21 22 23
funkylord
03.12.2008 21:16:53

Sinä olet jo niin pitkällä tuon soittamisen kanssa, että kannattaa hoitaa mahdollisimman käytännönläheisesti.

Te soitatte ilmeisesti vielä virsiä tms. aamuisin? Pidennä fraasin pituuutta ajatuksen kanssa? ts. mieti kohtiaa missä otat ilmaa ja ota sitä paljon - oikeaan paikkaan!! Koita soittaa se seuraava fraasi, mikä tähän asti on hengitetty keskeltä, loppuun asti. Ne on hyviä ansatsi/hengitystreenejä.

Sulla on hieno kollega (kosonen) siellä. Keskustele.

Kiitosta vaan. Ei soiteta enää virsiä aamuisin. Sillon kun tulin taloon niin vielä soitettiin. Harmi vaan. Tekis hyvää vireelle ja hengitykselle.
Pitääpi jutella kossun kanssa asiasta. Eiku siis...
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
enary
03.12.2008 22:43:58
Kohtalotoverit. Mulla on siippani jäljiltä oma torvi samassa kunnossa.

Lommoja ei onneksi tullut mutta oktaaviläpälle kävi jotain, koko torvesta ei siis lähtenyt kun vinkumista. Pistin aamulla Mortti-tohtorille sen menemään, jospa saisin takaisin vaikka ennen kun pitää keikalle mennä...
'Jos eduskunta olisi musiikkia, se olisi varmaankin jazzia.' -Eduskunnan esittelyvideo
isojussi
03.12.2008 23:16:37
Musiikkimyyrä: Eli pistänpä siis tännekin, ku pasuunaosiosta en saanut vastausta...
Siis:
Nyt on kyllä sellanen ongelma, että huhhuh. Tekis aivan sairaasti mieli alkaa soittamaan trumpetin lisäksi pasuunaa, mutta aina kuulee niitä kauhujuttuja,ot miten ne tuhoaa toistensa ansatsit. Onko kenelläkään pasunistilla kokemuksia?

Mä en pitkässä juoksussa usko tohon. Kuppikoot on kumminkin niin kaukana toisistaan. Ite oon alkanu pikkuhiljaa ajaa trumppaa sisään ja mulla ei oo nyt ainakan tänhetkisellä kura-ansatsilla soittaa molempia samoissa treeneissä. ja onhan noita koviakin molempien torvien mesuja vaikka ketä:

http://www.jamesmorrison.com.au/

Ja sitten sellasta, että jos on trumpetissa jo sellasta D:n tasoa, olisko turhan rankkaa asettaa ittelleen tavoitteeksi pasuunan 3/3 seitsemään kuukauteen?

Ihan miten saat ansatsin ylös ja slaidin haduun

Ja mitäs tää on, että pasuuna soittaa tenoriavaimeltakin?

C-avaimelta?

Lähinnä alttopasuunaa.

Paljon kysymyksiä, vielä enemmän intoa :D

Pääasia, että intoo piisaa.

Älä heitä vielä kirvestä kiveen, vaikka Martso sanookin, että:

Minä meinasin tuossa ostaa vent.pasuunan, mutta pienen kokeilun jälkeen alko tuntumaan trumpetin soittaminen aika epävakaalta. En tiedä kuinka henkilökohtaista tämä asia on, mutta minulla se ihan selvästi vaikutti.

Voi vitun vitun vittu sun kanssas. Sä tiät, kuinka mieluusti olisin nähny / kuullu sut sen pillin varressa... Tää ei ollu hyvä uutinen.

Mä väitän, että jokainen uus ansatsitreeniin tuotu asia aiheuttaa tota sun mainitsemaa epävakautta tulee varmasti hyväksikin aikaa, mutta pitkässä juoksussa eri kokoisilla torvilla soittaminen vaan tukee toistaa.

Sit pitää vielä muistaa, että venttiillipasuunaa soitetaan monessakin mielessä ihan eri lailla, kuin vetopasuunaa.

Ohjenuorani on, että jos sinulla on mitään aikomusta/lahjakkuutta hankkia trumpalla leipä, niin pysy pelkästään nätissä torvessa. Kilpailukin alkaa olemaan hurjaa luokkaa, eli pitää olla kova! Kaikki treeniaika trumppaan ja kaikki ylimääräinen säätö hiiteen. Mutta jos aiot harrastaa, niin pasuunansoitto on kivaa, non probs.

Ihan totta.

Tosin pitää miettiä, mikä on se scene, missä meinaa leipänsä hankkia.

Heitänpä teille ilmaan ajatuksen: Kuka hoitaa sinfoniabändissä tarvittaessa bassotrumpetin?
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
kopave
04.12.2008 00:31:50
Heitänpä teille ilmaan ajatuksen: Kuka hoitaa sinfoniabändissä tarvittaessa bassotrumpetin?

Jon Kotka.
"Se parhaiten nauraa, jolla on paras lääkitys"
isojussi
04.12.2008 00:52:16
Jon Kotka.

Eheheheeeeheheheeheeeeee.....
Frye
04.12.2008 12:34:50
Aijaijai, hirvee täpinä. Parin viikon päästä pitäs soittaa eka keikka fonilla. Saas nähdä kuin menee. Treenattua on kyllä tullu ihan sikana. Vaan jospa se tästä. Mukaavaa on ollut kyllä treenata, joten toivottavasti ei jää viimeseksi...
Samuli Järvinen
kopave
04.12.2008 23:32:33
Eheheheeeeheheheeheeeeee.....
Ihan totta. Ne kerrat kun bassotrumpettia sinfoniaorkesterissa tarvitaan, niin sen soittovelvollisuus on pasunisteilla. Mieleen tulee tietysti Kevätuhri, jossa trumppastemmat ovat Picc. Tr. in D, 1,2 ja 3 Tr in C ja jaettu 4. tr/ Bassotr in Es. Käytännössä neljäs trumpetisti ei soita teoksen lopussa, vaan Bass tr. soittaa. Koska instrumentti ja kappale eivät ole helpoimmasta päästä, on siihen valikoitunut tietty porukka, joka sen hoitaa. Nykyään kai enimmäkseen J. Kotka.Ja hyvin hoitaakin, kun olen kirjoittanut sormitukset nuottien päälle. ( Se siitä transponoinnista, Basso tr. soi in Bb)
"Se parhaiten nauraa, jolla on paras lääkitys"
Baryton-B
05.12.2008 00:03:22

Törmäsin yhdellä myyntipalstalla Intiassa valmistettuun trumpettiin. Mukana tuli kaksi böökeliä, eli siten hoitui molemmat viritykset B ja C. Luulisi, ettei tuolla keinoin oikein saa kokonaisvirityksiä kohdalle. Onko kokemuksia?

Transponoinnista. Minä kirjoitan soittokunnan partituurin kaikki stemmat B-vireisenä ja diskanttiklaaviin, koska useimmat soittimet on B. Naputan ne tietokoneelle (Finale) ja parilla napin painalluksella saa stemmasta minkä vireisen hyvänsä. Minulla on muistilappu jokaisen soittajan kyvyistä (äänialue jne), jota noudatan. Ammattimuusikoillehan voi kirjoittaa vapaammin lähes mitä vaan.

Tämä on vähän sama asia kuin; tuttu musiikin opettaja peruskoulussa piti laulukokeet. Hän muutti lauletut kappaleet kunkin laulajan äänialueelle. Tämä muutti aika paljon laulajien paremmuusjärjestystä.
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
isojussi
05.12.2008 00:07:52
Oolrait - enpäs tiennyt.

Paitti että ei se bassotrumppa sen kummempi tai vaikeempi oo kun muutkan soittimet. Tai no sen verran annan siimaa, että lienee periny venttiilipasuunan vireongelmat.

Ja on niitä Eb vireisenäkin.
isojussi
05.12.2008 00:16:44
Törmäsin yhdellä myyntipalstalla Intiassa valmistettuun trumpettiin. Mukana tuli kaksi böökeliä, eli siten hoitui molemmat viritykset B ja C. Luulisi, ettei tuolla keinoin oikein saa kokonaisvirityksiä kohdalle. Onko kokemuksia?

Käyttäähän tota systeemiä moni laatumerkkikin.

Transponoinnista. Minä kirjoitan soittokunnan partituurin kaikki stemmat B-vireisenä ja diskanttiklaaviin, koska useimmat soittimet on B.

Useimmat?

Riippunee soittokunnan kokoonpanosta.

No okei - trumpat, kornetit, tenoritorvet, klarat ja tenorifonit - mutta onhan siä paljon muutakin.

Naputan ne tietokoneelle (Finale) ja parilla napin painalluksella saa stemmasta minkä vireisen hyvänsä. Minulla on muistilappu jokaisen soittajan kyvyistä (äänialue jne), jota noudatan. Ammattimuusikoillehan voi kirjoittaa vapaammin lähes mitä vaan.

Tämä on vähän sama asia kuin; tuttu musiikin opettaja peruskoulussa piti laulukokeet. Hän muutti lauletut kappaleet kunkin laulajan äänialueelle. Tämä muutti aika paljon laulajien paremmuusjärjestystä.

Toi on tärkee juttu huomioida - tosinhan rekisteri on myös sävyjuttu
Klezberg
05.12.2008 10:11:26 (muokattu 05.12.2008 10:11:49)

Tuntuu oikein hyvältä lähestymistavalta. Tosin mulla on sellainen muistikuva, että meillä kukin lauloi ilman säestystä miltä korkeudelta nyt lauloikaan. Ja mulla taisi mennä aikaa ennenkuin tajusin että laulunkin pitää mennä sävellajissa ja vireessä. Koulun laulunopettaja oli opettanut minulle pianon alkeet, tiesin mitä sävellajit ovat mutta en ollut vielä tajunnut että ne koskivat lauluakin. Sitten televisiossa olikohan Tapio Rautavaara sanoi säestäjälle että menee g-duurista, se pani miettimään.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
Baryton-B
05.12.2008 16:04:37

Useimmat? Riippunee soittokunnan kokoonpanosta.
No okei - trumpat, kornetit, tenoritorvet, klarat ja tenorifonit - mutta onhan siä paljon muutakin.

Myös barytonit ja tuuba. Tämä on harrastelijasoittokunnissa yleistä. Niissä harva osaa stansponoida. Johtunee myös siitä että usein trumpetisti on siirtynyt barytoniin ja barytonisti tuubaan jne.. Tuuban ja barytonin stemmat kirjoitetaann kaiken lisäksi diskanttiklaaviin. Soitetaan samoin sormituksin kun trumpettia. Mitä asioita tekee vaikeammiksi mitä ne ovat :)
Jotta ei syytettäisi yleistyksestä, niin näin ainakin Tampereella.

Fonit heittäisin soittokunnasta pihalle jos saisin valita, sorry heitä kohtaan. Fonit (ja klarinettikin) harrastelijan käsissä on kamala soitin, sorry heitä kohtaan.
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Klezberg
05.12.2008 16:34:52 (muokattu 05.12.2008 17:14:34)

Fonit heittäisin soittokunnasta pihalle jos saisin valita, sorry heitä kohtaan. Fonit (ja klarinettikin) harrastelijan käsissä on kamala soitin, sorry heitä kohtaan.

Kai harrastelijakin oppii, ajan myötä, jos opiskelee ja joku opettaa. Ei se ammattilainenkaan mitään aluksi ole osannut. Vai onko nuo soittokuntien harrastajat sellaisia että olettavat siellä soittamalla oppivan?

No, minua ei onneksi tarvitse heittää mistään soittokunnasta ulos.

EDIT: No joo, en mä kyllä tiedä mihin foneja soittokunnissa tarvitaan.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
EP
05.12.2008 17:09:56
..

Ok, mut anna niille mun yhteystiedot ensin! :)
Klezberg
05.12.2008 17:13:20

Ok, mut anna niille mun yhteystiedot ensin! :)

Oletko sä soitinkauppias, soitonopettaja vai mikä?
Sax-pappa
05.12.2008 17:47:42
Myös barytonit ja tuuba. Tämä on harrastelijasoittokunnissa yleistä. Niissä harva osaa stansponoida. Johtunee myös siitä että usein trumpetisti on siirtynyt barytoniin ja barytonisti tuubaan jne.. Tuuban ja barytonin stemmat kirjoitetaann kaiken lisäksi diskanttiklaaviin. Soitetaan samoin sormituksin kun trumpettia. Mitä asioita tekee vaikeammiksi mitä ne ovat :)

Vaikka puupuhaltaja olenkin täytyy kyllä sanoa että kaikki tuuban stemmat joita olen katsellut ja barskafonilla soitellutkin ovat olleet bassoklaavissa. C-tuuba lienee yleisin, joskin löytyy myös Bb ja Eb tuubia.
Baryton-B
05.12.2008 19:15:15

Kai harrastelijakin oppii, ajan myötä, jos opiskelee ja joku opettaa. Ei se ammattilainenkaan mitään aluksi ole osannut. Vai onko nuo soittokuntien harrastajat sellaisia että olettavat siellä soittamalla oppivan?

No, minua ei onneksi tarvitse heittää mistään soittokunnasta ulos.

EDIT: No joo, en mä kyllä tiedä mihin foneja soittokunnissa tarvitaan.

Juu, puoliksi totta ja puoliksi leikkiä...huomioiden tämän foorumin otsikon. Unohtui hymiömerkki lopusta. On se vaskien kuuntelukin kärsimystä, jos ansatsi on päin p...tä.
EP
05.12.2008 20:15:39
Oletko sä soitinkauppias, soitonopettaja vai mikä?

..aattelin josko noista löytys sellainen joka haluais soittaa tanssipäntissä, jos ajetaan soittokunnasta veks?
isojussi
06.12.2008 03:13:49

Siis kaikissa soittokunnissa?

Eiks Mansessa kukaan soita Eb-tuubaa?

Rehellisesti sanoen toi on niin vanhanaikanen ja monessa mielessä hölmö tapa, että olis syytä vaa vaikka puoliväkisin siirtyä kansainväliseen tapaan kirjoittaa tuubat ja baritonitorvi C:lle. Sen diskantti / in Bb tyylin vaaliminen on väärin soittajia kohtaan - jossain vaiheessa tulee esim ostosovitusten kanssa ongelmia. Ei oo iso vaiva opetella soittamaan nykysysteemillä.

hohhoijjakkaata.....
isojussi
06.12.2008 03:16:25
Vaikka puupuhaltaja olenkin täytyy kyllä sanoa että kaikki tuuban stemmat joita olen katsellut ja barskafonilla soitellutkin ovat olleet bassoklaavissa. C-tuuba lienee yleisin, joskin löytyy myös Bb ja Eb tuubia.

Eikä - Bb ja Eb on yleisemmät - ne vaa kirjoitetaan in C.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)