Aihe: Digitaalinen trumpetti
1 2 3 4 514 15 16 17 1824 25 26 27 28
Cliffies
09.11.2006 16:27:02 (muokattu 09.11.2006 16:35:21)
Palaan vielä tuohon. Jos oma soitto on pielessä ja alkaa Fred Foxin tjm. opeilla, niin soiton pitääkin mennä vielä enemmän pieleen...aluksi, sillä silloinhan aloitetaan melkein nollatilanteesta uudelleen.

Ansatsinmuutoksen mielekkyyttä voidaan aina kysyä jos kaikki asiat menee huonompaan suuntaan. Jotain täytyy heti muuttua parempaan suuntaan, ihan sama kuin myös suukappaleen vaihdossa. Ettei jauheta tätä iänikuista "ostin uuden suukappaleen ja vuoden jälkeen se alkoi toimia"-soopaa. Tai sitten yltiöoptimistista "kyllä tää naama alkaa pelaamaan mutta nyt täytyy treenata vaan pirusti".

Ansatsinmuutoksessa on aina kysymys ajattelutavan muutoksesta, ja ennenkaikkea soundikuvan muutoksesta. Yleensä uusi soundi ei miellytä korvaa, joten siksi en suosittele kenellekään dramaattista soittotavan muutosta ilman että sitä kontrolloi ylimääräinen korvapari, ja tämän korvaparin omistaja pitää olla ihminen joka tietää mitä tekee.

Tällöin kasvoissa eivät ole kehittyneet oikeat huulien puristamiseen tarvittavat lihakset.

No nyt puhutaan asiaa.

Huulien päristeleminen kasvattaa/muokkaa/voimistaa (vai miten sen nyt kuvaisi) huulien ja kasvojen lihaksia.

Mutta tästä huulten lihasten kehittämisestä en olisi sitten varma. Kovin soundia kiristävillä vesillä liikutaan. Mitä saavutetaan huulten lihasten treenamisella? Enemmän värähtelevää ainesta, vai tuntuma siitä että tehdään jotain?
(Max Reger: Kirje kriitikolle) Istun taloni pienimmässä huoneessa. Arvostelunne on edessäni. Tuossa tuokiossa se on oleva takanani.
Cliffies
09.11.2006 16:34:47
Kirjoitat paljon, mutta miksi suurin osa on asian vierestä kuten edm.? Keskity kirjoittamaan oleellista, eikä mitään pitkiä psykologisia tarinoita eri ihmisten/soittajien ajatusmaailmoista jne..

Niinhän minä teenkin, luulisi sinun tekniikan ihmisenä arvostavan kun siirrytään puhumaan hankalammin. Eli kysymys oli vain siitä että on loukkaus ihmisen kieltä kohtaan mallintaa sen toimintaa yhdellä viivalla. Koskaan et kuitenkaan pysty joka kohtaa kielestäsi kontrolloimaan tietoisesti, siksi tarvitaan muita keinoja.

On tarpeetonta puhua vakavista puheongelmista. Kuvassa lukee selvästi, että kielen keskellä on kouru ja vain reunat koskettaa kitalakea. Jos minä puolustaisin esittämääsi tapaa ja uskoisin sen todella auttavan laittaisin kielen alahampaiden eteen ja lausuisin suhisevasti "cccc"...kieli edelleen kourulla.

Jos puolustaisit tapaani varmaan kokeilisit sitä, mutta parempaa tapaa odotellessa tyydyn pitäytymään omassani.

Kerro sinä? Sinun tarinoista saa käsityksen, että huulet tuottavat vain äänen ja äänet nousee ja laskee maagisesti kieltä liikuttamalla. Sovitaan niin, että minä olen kyselijän roolissa, koska minulla se ansatsi ongelma on/oli.

Huulet tuottavat äänen ja mukautuvat ja säätyvät annetun puhalluksen mukaan. Jos koko hommaa ajatellaan huulista käsin niin koko ajatusmalli on nurinkurinen eikä tuota muuta kuin ongelmia.

Sovitaan vaan, asiallisia kysymyksiä odotellessa... Kovasti vaan käyttäydyt kuin olisit jo ongelmasi ratkaissut, siksi olisi kiva kuulla vastauksia kysymyksiin.
(Max Reger: Kirje kriitikolle) Istun taloni pienimmässä huoneessa. Arvostelunne on edessäni. Tuossa tuokiossa se on oleva takanani.
Baryton-B
09.11.2006 23:06:35

Hmm. Tänä syksynä aloittanut oppilaani saa oikein mainion ääneen torvesta ja sai heti oikean mainion äänen torvesta kun huolellisesti mutta helposti lähdettiin alkuun. On huikeaa kuunnella kun mies vetelee glissandoja ylärekkariin hienolla soundilla ja kovaa.

Olet saanut oppilaaksi ihmelapsen tai valehtelet...sorry ;-)

"Aloittelija ei voi koskaan saada hyvää ääntä trumpetista". Mihin tuo kommentti perustuu? Vuosien opetuskokemukseen?

Esim. Kopave puhui 10-vuoden projektista. Olavi Koskela oli sinfoniakonserttitasoinen soittaja ja alkoi silti muuttamaan ansatsiaan. Kun kysyin kauanko siihen menee, vastaus oli "10-vuotta". Siihen en osaa vastata onko jollain syntyjään huulet heti valmiit soittamaan mitä vaan, mutta ehkä sinä tiedät?

Olet itsekin ollut kevyehkön ansatsin vastustaja. Jotta huulet pystyy ottamaan vastaan sen 3...5 kg suukappaleen painamisesta aiheutuvan voiman on huulien lihaksiston oltava kehitetty 'kimmoisiksi', kuten Koskela asian ilmaisi. Jos huulia ei ole treenattu kimmoisiksi suukappale painaa huulet littiin hampaita vasten ja niiden toiminta lukkiutuu?

Siten aloittelija saa nopeasti jotensakin kelvokkaan äänen kun kääntää huuliaan sisäänpäin. Silloin huulien etuosan kiinteämpi liha värähtelee. Onko se sitten oikea tapa? Minä soitin niin ja nyt katson sen virheeksi.

Kovasti harmittelit kun taannoin joku trumpetisti neuvoi sinua että treenaa treenaa, mutta samaa lääkettä olisi näköjään sinullakin tyrkyllä.

Kun olin saanut Koskelan opit innostuin hirveästi. Treenasin joka päivä joskus jopa kaksi tuntia. Hän ei maininnut pakollisista tauoista harjoitusten välillä. Hän ei myöskään tiennyt, etten käyttänyt "mum"-lihaksia lainkaan. Ja niin se kaksi vuotta meni hukkaan. Siirryin soittamaan barytonia.
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Baryton-B
09.11.2006 23:12:13

Viimeistään siinä vaiheessa kun Fox alkaa "selvittää" vatsan alueen jakamista niin alkaa hymynkare tulla huuliin.

Sitä kohtaa en minäkään ymmärtänyt, mutta hän on kuuluisa- opettaja ja soittaja. Ehkä hän tietääkin enemmän kuin sinä?

Soittamiseen ja laulamisen tarvittavia pallealihaksia ei ole kuin yksi ja se kiertää ihmisen kehon ympäri.
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Baryton-B
09.11.2006 23:17:21

Ansatsinmuutoksen mielekkyyttä voidaan aina kysyä jos kaikki asiat menee huonompaan suuntaan.Jotain täytyy heti muuttua parempaan suuntaan

Ei ole mielekästä muuttaa mutta kuitenkin on jotain tehtävä??
Baryton-B
09.11.2006 23:41:08

Niinhän minä teenkin, luulisi sinun tekniikan ihmisenä arvostavan kun siirrytään puhumaan hankalammin.

Satun vihaamaan psykologeja, diplomi-insinöörejä, teennäisen kirjakielen puhujia ja huippulahjakkuuksia. En heidän tekojensa vuoksi vaan teennäisyyden vuoksi. He ovat yhden asian ihmisiä. Minä voisin pitää sinulle viikon kurssin psykologiasta ;-)

Jos puolustaisit tapaani varmaan kokeilisit sitä, mutta parempaa tapaa odotellessa tyydyn pitäytymään omassani.

Olen maininnut, etten itse voi enää näitä kokeilla, koska en jaksa puhaltaa, siksi ostin helpomman soittimen. Haluan silti lisää kokemuksia, koska minulta niitä usein kysytään.

Sovitaan vaan, asiallisia kysymyksiä odotellessa... Kovasti vaan käyttäydyt kuin olisit jo ongelmasi ratkaissut, siksi olisi kiva kuulla vastauksia kysymyksiin.

Toki olen ottanut selville niin paljon kuin kielitaidoton voi saada. Olenko kysellyt asiattomia?

Toistan edelleen kysymykseni ties kuinka monetta kertaa; mitä teetät oppilaalla joka tulee tunnille ja ei ole ennen soittanut? Laitatko päristelemään ilman suukappaletta, sitten suukappaleen kanssa, seuraavaksi soittimen kanssa jne. kuten niin monet opettaa? Vai lähdetko huulista välittämättä vokaalilinjalle, kuten jutuistasi saa käsityksen?
Baryton-B
14.11.2006 13:11:11

Viimeistään siinä vaiheessa kun Fox alkaa "selvittää" vatsan alueen jakamista niin alkaa hymynkare tulla huuliin.
Sitä kohtaa en minäkään ymmärtänyt, mutta hän on kuuluisa- opettaja ja soittaja. Ehkä hän tietääkin enemmän kuin sinä?
Soittamiseen ja laulamisen tarvittavia pallealihaksia ei ole kuin yksi ja se kiertää ihmisen kehon ympäri.

Palaan vielä tähän ja yritän tarkentaa sanomisiani. "Pallean jännittäminen" ei ole yksinkertainen tapahtuma ajateltaessa soittamista ja laulamista.

Pallealihaksia ei ole kuin yksi, mutta toisin kun sanoin se ei kierrä kehon ympäri vaan on karkeasti sanottuna molemmilta sivuilta lantiossa kiinni. Pallealihas on vahvuudeltaan vain noin 2…3 cm.

Ns. vatsalihas sen sijaan on leveä ja kiertää koko kehon ympäri. Vie sormesi vasemmalle puolelle niin, että toinen sormi on kiinni alimmassa kylkiluussa ja toinen sormi kiinni lantioluussa. Vatsalihas sijaitsee siinä välissä. Vatsalihas toimii tehokkaimmin kun ryhti on hyvä. Niiden avulla oikeastaan korjataan ryhtivikoja.

Kolmas lihas jota käytetään puhuttaessa, laulettaessa ja soitettaessa on alemmat vatsalihakset. Ne löytää esim. siten; kun puet hieman kireitä housuja jalkaasi joudut vetämään vatsaa sisään, jotta saat vetoketjun kiinni. Toinen tapa ajatella niitä on istua pytyllä ja yrittää ponnistaa peräpukamia ulospäin. Soitettaessa homma tehdään päinvastoin, eli pyritään vetämään peräpukamat sisäänpäin.
Kun Luis Amstrong sanoi "painan suolet alas" korkeita ääniä ottaessani. Arvatenkin hän tarkoittaa, että painaa alimmilla vatsalihaksilla suolia ylöspäin auttamaan palleatukea.

Nyt onkin jo kolme lihasta, joita käytetään soittamisessa. Näiden lihasten löytäminen ja niiden hallitseminen on yksi fysioterapeuttien oppiala jonka nimi on "Pilates". Nyt tästä on kehittymässä uusi oppiala jonka nimi on "Äänipilates". Kun on opittu tuntemaan ja hallitsemaan edm. lihakset, niistä on puhujat, laulajat ja soittajat alkaneet kiinnostua.

Näitä kaikkia voidaan käyttää apuna soittaessa, eli ei se Fred Foxin juttu ihan naurettava taida olla. Nimitykset ovat vain väärät. Tiedättekö te tarkkaan mitä noista lihaksista käytätte kun soitatte?

Nämä tiedot eivät ole minun keksimiä, vaan olen puhunut tuntitolkulla näistä erään fysioterapeutin kanssa joka opettaa Tampereella Äänipilatesta puhetyöläisille, laulajille ja soittajille, Kuten muistakin monimutkaisista asioista, on tästäkin syntynyt luennon jälkeen vilkas keskustelu. Kuulijat kun yleensä ovat ammattilaisia puhujina, laulajina tai soittajina. Nuo lihasten olemassaolo on fakta tietoa, mutta niiden oikea käyttäminen oikeaan tarkoitukseen tuottaakin paljon spekulointia. Myös minun edm. selitykseni voi sisältää epätarkkuutta. Noiden lihasten seassa kulkee muitakin lihaksia ristiin rastiin.
Klezberg
15.11.2006 18:28:07

Windcontroller-listalla joku peräsi EWI4000:seen luonnollisia soitinääniä. Matt vastasi ihan suoraan, että neljätonninen vastaa analogiasynaa, kuten moogit, ja äänet ovat sen mukaisia. Luonnollisiin ääniin tarvitaan lisäksi esim. VL70m tai XV2020.
jag har trott att alla stormarna som rasat / i min själ skulle blandas till en vansinnig sång
Baryton-B
15.11.2006 21:26:34

Windcontroller-listalla joku peräsi EWI4000:seen luonnollisia soitinääniä. Matt vastasi ihan suoraan, että neljätonninen vastaa analogiasynaa, kuten moogit, ja äänet ovat sen mukaisia. Luonnollisiin ääniin tarvitaan lisäksi esim. VL70m tai XV2020.

Juu hän kertoi sen jo ennen kuin uusi pankki julkaistiin. Menin vipuun, kun pankkia kehuttiin etukäteen ja demossa oli suht hyvä trumpetin ääni...vaan eipä sitä löydykään. Minusta Matt ei ole edes yrittänyt parantaa tehtaan ääniä, sillä niin kummallisia ne on. Ääniin on lisätty pirusti kaikua ja ne on niin voimakkaita, että viisarit menee tappiin pienestä henkäisystä. No nuo on tietysti itsekin helppo korjata. Kaikua ei tarvita kuin live soitossa, sillä sitä voi lisätä esim. Cubasessa, mutta pois sitä on vaikeampaa saada. Olen soitellut midien päälle sooloiksi n. 30 kappaletta ja en ole mihinkään niistä kelpuuttanut uuden pankin ääniä. Mutta jos tykkää erikoisista äänistä, niin miksi ei, voin myydä puoleen hintaan pankin halukkaille...enkä tunne tunnontuskia, sillä silloinhan hinta on sama kuin jenkeille ;-)

Tuolta muuten löytyisi XV2020 aika halvalla, eikä Matt:n lisä-äänetkään maksa kuin 50$. Eli tulisi aika paljon halvemmaksi kuin VL70-m.

http://cgi.ebay.co.uk/Rloand-XV-202 … hZ013QQcategoryZ38090QQcmdZViewItem

ps. Cubasella voi myös jonkin verran muokata ääniä...minunkin taidoilla.
Klezberg
15.11.2006 21:47:24 (muokattu 15.11.2006 23:02:35)

Tuolta muuten löytyisi XV2020 aika halvalla, eikä Matt:n lisä-äänetkään maksa kuin 50$. Eli tulisi aika paljon halvemmaksi kuin VL70-m.

Ota kuitenkin huomioon että XV on samplepohjainen kun taas VL mallintaa soittimien fysiikkaa. Sample kuulostaa luonnolliselta nauhoituksen tapaan mutta voi alkaa pitemmän päälle tuntua köyhältä. Mattin äänetkään tuskin sisältävät uusia sampleja (pitäisi katsoa voiko XV2020:een ylipäänsä lisätä sampleja) joten ohjelmointi rajoittuu vain voimakkuuden, vireisyyden ja suodattimen kanssa pelaamiseen. XV tekee siis likipitäen samaa kuin taannoin väsäämäni softa; muistaakseni et ollut siihen tyytyväinen.

EDIT: Sen tuota kirjoittaessa unohdin, että Mattin patchit taidetaan tarvita jotta XV alkaa totella puhallusta.
jag har trott att alla stormarna som rasat / i min själ skulle blandas till en vansinnig sång
isojussi
16.11.2006 14:21:52 (muokattu 16.11.2006 14:24:40)
Sedäthän on panneet täällä kehon anatomian uuteen uskoon.

Tsekatkaas nyt ihan pahuuttanne noita vatsalihasasioita vaikka tuolta:

http://www.fitstep.com/Advanced/Anatomy/Anatomy.htm

Samoin tämä arvaus ei voisi minusta olla enää enemmän väärin:

Kun Luis Amstrong sanoi "painan suolet alas" korkeita ääniä ottaessani. Arvatenkin hän tarkoittaa, että painaa alimmilla vatsalihaksilla suolia ylöspäin auttamaan palleatukea.

Minä minä olen kohtaamiltani mestareilta hengityksestä oppinut, homma tapahtuu juuri Satchmon kuvaamalla tavalla, eikä päinvastoin, kuten väität.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Baryton-B
16.11.2006 18:45:47

Ota kuitenkin huomioon että XV on samplepohjainen kun taas VL mallintaa soittimien fysiikkaa. Sample kuulostaa luonnolliselta nauhoituksen tapaan mutta voi alkaa pitemmän päälle tuntua köyhältä...jne

Kiitti selvennyksestä, minähän noista en paljoa ymmärrä. Niistä meidän kokeiluista: olin tyytymätön vain siihen, ettei homma totellut EWI:n puhallusta oikein.
Klezberg
16.11.2006 18:56:58

Kiitti selvennyksestä, minähän noista en paljoa ymmärrä. Niistä meidän kokeiluista: olin tyytymätön vain siihen, ettei homma totellut EWI:n puhallusta oikein.

Tuo onkin tosiaan edelleenkin selvittämätön asia. Jos se ei totellut, niin miksi XV tottelisi? Tai edes VL70m? Paitsi tietysti jos ongelmana oli äänikortin latenssi.
Baryton-B
16.11.2006 19:16:48

Sedäthän on panneet täällä kehon anatomian uuteen uskoon.

Ei tässä mitään uusiksi laiteta. Kertomani lihakset on olemassa ja fysioterapeutit opettaa niitä käyttämään. Kerroin myös sen, etten osaa asia ehkä oikein selittää. Joka tapauksessa lihaksia on muitakin kuin pieni pallelihas jolla yksistään ei pitkälle pötkitä. Fred Fox kertoi kolmesta käyttämällä (suomennoksessa) nimityksiä ylä-, keski- ja alapallea. Ehkä hän tarkoitti juuri kertomiani lihaksia?

Samoin tämä arvaus ei voisi minusta olla enää enemmän väärin:
Minä minä olen kohtaamiltani mestareilta hengityksestä oppinut, homma tapahtuu juuri Satchmon kuvaamalla tavalla, eikä päinvastoin, kuten väität.

Tärkeintä tässä on osata tunnistaa ko. lihakset jotta niitä voi vahvistaa ja käyttää hyödykseen. Esim. naiset (virtsan pidätysvaikeuksia) harjoituttavat alavatsan lihaksia laittamalla erikokoisia teräskuulia alapään reikään ja pyrkivät alavatsan lihaksia tiukentamalla saada ne pysymään siellä. Jos naistrumpetisti pyrkii käyttämään niitä siten, että saa kuset housuun, niin olisiko se oikein päin toimittu? Se kuinka päin Sathmo niitä käyttää oli arvelu. Ei minulla kuitenkaan ole varaa naureskella Foxin oppeille, sillä suomennoskin voi olla päin p...tä.

Mutta kerroppa sinä mitä lihaksia käytät ja miten? Minulle ei tarkkaan selvinnyt mitä yritit kumota.
Baryton-B
16.11.2006 19:53:28

Tuo onkin tosiaan edelleenkin selvittämätön asia. Jos se ei totellut, niin miksi XV tottelisi? Tai edes VL70m? Paitsi tietysti jos ongelmana oli äänikortin latenssi.

Latenssi aikaa voi testata siten, että pienentää sitä niin kauan, että ääni Cubasessa alkaa nikottelemaan. Minulla se tapahtui 1 ms. kohdalla. Greativen kortissa oli oletuksena 4 ms.
Tuo tarkoittaa, että koneeni on melko tehokas ja nopea...keväällä ei tehokkaampia koneita ollut edes saatavissa, ellei mennyt tuplaprosessori hommaan. Mitä hitaampi kone, niin sitä pidemmäksi latenssiaika pitää laittaa. En siis usko, että homma oli siitä kiinni.

EWI:ssä on monta asetusta (viisi?) midi tarkoitukseen. Mielestäni kokeilin nekin kaikki silloin. Olisiko sittenkin joku väärin. Äänikorttini on Greative Sound Blaster X-Fi Platinum. Siinä pitäisi olla joku "superuusihyvä" äänipiiri. Emolevyn äänipiirin ajurin olen kytkenyt kokonaan pois, joten se ei ole sekoittamassa hommaa.
isojussi
16.11.2006 20:07:38
...Mutta kerroppa sinä mitä lihaksia käytät ja miten? Minulle ei tarkkaan selvinnyt mitä yritit kumota.

Siis nääs ne vatsalihakset eivät kierrä koko kehoa, vaan melkein rintalastasta lantionkoukistajiin sijaitsee se laittamassani linkissäkin hyvinkuvattu "sikspäkkiosasto" ja niihin taas liittyy sivuilla vinot vatsalihakset, jotka liittyvät selkäpuolella leveisiin selkälihaksiin joiden välissä kahtapuolta selkärankaa ovat pitkät selkälihakset.

Sit sen Satchmon suolten laskeminen alas tukee mun ymmärrystäni siitä, että pallealle on annettava tilaa laajentua. Mä oon taas monen mesun suusta/kynästä kuullu/lukenu ja antanut itseni ymmärtää, että sitä esim. ylöspäinmennessä ei välttämättä ole tarkoituksenmukaista lisätä painetta ja ilmamäärää, vaan nostaa virtausnopeutta. Balanssi on avain ylärekisteriin. Suosittelisin lukemiseksi Bart van Lierin "Coordination training program for trombone". Siinä käsitellään juuri tota osastoo. Bartin soitto ei sitten jätäkään epäilyn varaa, tietääkö hän mistä puhuu.

Samoin muistan hyvin, miten Heikkisen Esko painotti luennollaan "avaamista" ja "löysäämistä". Avoin, hyvävireinen ylärekisteri perustuu isolta osalta mähdollisimman pieneen lihasjännitykseen.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Klezberg
16.11.2006 20:07:45

Latenssi aikaa voi testata siten, että pienentää sitä niin kauan, että ääni Cubasessa alkaa nikottelemaan. Minulla se tapahtui 1 ms. kohdalla. Greativen kortissa oli oletuksena 4 ms.
Tuo tarkoittaa, että koneeni on melko tehokas ja nopea...keväällä ei tehokkaampia koneita ollut edes saatavissa, ellei mennyt tuplaprosessori hommaan. Mitä hitaampi kone, niin sitä pidemmäksi latenssiaika pitää laittaa. En siis usko, että homma oli siitä kiinni.

Puhut nyt tekemästäsi latenssiasetuksesta. Se ei kerro jos viivettä on jossain muualla. Koko latenssin voi mitata tekemällä vaikka Cubasessa midiraita ja äänittämällä sen ohjaamana ääntä. Sitten katsotaan ruudulta paljonko ääni on myöhässä. Tosin tuokin mittaa äänityslatenssia eikä toiston latenssia. Ja tuotakin tehdessä pitää olla tarkkana että tietää mitä on tekemässä.

EWI:ssä on monta asetusta (viisi?) midi tarkoitukseen. Mielestäni kokeilin nekin kaikki silloin. Olisiko sittenkin joku väärin. Äänikorttini on Greative Sound Blaster X-Fi Platinum. Siinä pitäisi olla joku "superuusihyvä" äänipiiri. Emolevyn äänipiirin ajurin olen kytkenyt kokonaan pois, joten se ei ole sekoittamassa hommaa.

Kyllä kaikkein paras olisi että pääsisit kokeilemaan EWI:äsi siten että saat sen piuhalla kiinni johonkin syntikkaan tai moduliin, ilman tietokoneita. Syntikkaan tarvitaan toki midipuhallinta totteleva patch.
Baryton-B
16.11.2006 23:41:11

Kyllä kaikkein paras olisi että pääsisit kokeilemaan EWI:äsi siten että saat sen piuhalla kiinni johonkin syntikkaan tai moduliin, ilman tietokoneita. Syntikkaan tarvitaan toki midipuhallinta totteleva patch.

Niin pitäisi saada lainaksi joku, mutta harvassa niitä taitaa olla. Voisin saada lainaksi Oberheim Matrix-6R. Sekin on siellä Pathmanin listoilla. Kai sekin vaatisi jonkun Matt:n jutskun peliin.

Yksi asia josta voisit jotain tietää. Ihmettelin, kun kuulen biisin cubasessa erilaisena kuin tallennuksen jälkeen vaikkapa Greativen soittimella tai Media Playerilla. Molemmat käyttää Greativen ääniominaisuuksia. Minulla oli Gretiven mikserin ASIO:ssa kaikenlaisia efektejä päällä ja ne muutti äänen cubasessa. Mutta kun tallensin biisin cubasessa, niin Greativen efektit eivät tietenkään tallentuneet. Poistin mikseristä kaikki efektit ja homma ok. Voisiko se aiheuttaa viivettä hommaan?
Klezberg
17.11.2006 00:00:00

Niin pitäisi saada lainaksi joku, mutta harvassa niitä taitaa olla. Voisin saada lainaksi Oberheim Matrix-6R. Sekin on siellä Pathmanin listoilla. Kai sekin vaatisi jonkun Matt:n jutskun peliin.

Muistin että mulla on tuolla Yamahan TX81Z joka oli 20 vuotta sitten midipuhaltajien suosiossa. Ei ole ihan mahdoton asia että kävisin joskus sielläpäin niin voisi kokeilla. Enpä muista onko siinä nyt muistissa valmiina jotain sopivia patcheja, mutta niitä on kasetilla (kaapeli puuttuu) ja kirjassa. Fantomia en viitsi alkaa raahata mutta tuo voisi kulkea mukana. Tampereelta se on tuotukin, kauan sitten.

Yksi asia josta voisit jotain tietää. Ihmettelin, kun kuulen biisin cubasessa erilaisena kuin tallennuksen jälkeen vaikkapa Greativen soittimella tai Media Playerilla. Molemmat käyttää Greativen ääniominaisuuksia. Minulla oli Gretiven mikserin ASIO:ssa kaikenlaisia efektejä päällä ja ne muutti äänen cubasessa. Mutta kun tallensin biisin cubasessa, niin Greativen efektit eivät tietenkään tallentuneet. Poistin mikseristä kaikki efektit ja homma ok. Voisiko se aiheuttaa viivettä hommaan?

Nuo on juuri niitä juttuja miksi pidän Creativea hupielektroniikkana enkä musiikinharrastajan työkaluna. Tottakai efektit voivat aiheuttaa viivettä. Siksi itse lähden siitä että äänikortti hoitaa vain a/d-muunnokset ja efektit lisätään sitten tietokoneella, yleensä jälkikäteen.

Creativen asiakaskunta kun ei pääosin itse soita, vaan kuuntelee, ja kuuntelussa ei kukaan huomaa jos on viivettä mukana.
Baryton-B
17.11.2006 00:24:57

Siis nääs ne vatsalihakset eivät kierrä koko kehoa, vaan melkein rintalastasta lantionkoukistajiin sijaitsee se laittamassani linkissäkin hyvinkuvattu "sikspäkkiosasto" ja niihin taas liittyy sivuilla vinot vatsalihakset, jotka liittyvät selkäpuolella leveisiin selkälihaksiin joiden välissä kahtapuolta selkärankaa ovat pitkät selkälihakset.

Jaha, ollaankos sitä "nääs" oltu Tampereella kieliä opiskelemassa ;-)

Pistetäänpä fysioterapeutille noottia asiasta, sillä noista kuvista en tolkkua saanut, en osaa latinaa ja kaikenlaisia lihaksia risteilee siellä täällä. Jännitä vaikka istuallasi vatsalihakset (ne keskimmäiset), niin tunnet kuin jännitys tuntuu kehon ympäri. Ihminen pysyy kasassa niiden lihasten avulla, koska siinä välissä ei ole luita, ainoastaan selkäranka. Jos ne lihakset veltostuu ihmiselle tulee ryhtivika=painuu kasaan. Mutta palataan astialle.

Sit sen Satchmon suolten laskeminen alas tukee mun ymmärrystäni siitä, että pallealle on annettava tilaa laajentua.

Voipi olla noinkin. Jos vedät pirusti ilmaa mahdollimman alas vatsan seudulle, niin "suolet" painuu alas. Alavatsalihakset sallii sen, jos ne eivät ole jo valmiiksi jännitetyt. Sit jännitetään kaikki kolme lihasta ja pusketaan ilmaa torveen. Sen tuntee helposti kokeilemalla. Tuo sinun teoria kaiketi vaatisi sen, että lihakset ovat valmiiksi jännityksessä myös sisään hengityksessä, vai kuinka olisi?
Kun alavatsalihaksia jännitetään, niin jumpparit sanoo "pakarat suppuun".

Mä oon taas monen mesun suusta/kynästä kuullu/lukenu ja antanut itseni ymmärtää, että sitä esim. ylöspäinmennessä ei välttämättä ole tarkoituksenmukaista lisätä painetta ja ilmamäärää, vaan nostaa virtausnopeutta.

Palaamme taas siihen vokaalijuttuun. kai se on sitten uskottava. Olen sitä kokeillut, mutta on vaikea havaita nouseeko ääni virtausnopeuden vuoksi vai siksi, että lausumalla "iiii", suupielet vaistomaiseksi hieman levenevät viirumaisemmaksi. Myös tämä nostaa äänen korkeutta. Mutta tästä e pysty olemaan eri mieltä, sillä en jaksa enää torvea puhaltamaan kunnolla.

Suosittelisin lukemiseksi Bart van Lierin "Coordination training program for trombone". Siinä käsitellään juuri tota osastoo. Bartin soitto ei sitten jätäkään epäilyn varaa, tietääkö hän mistä puhuu.

Kielitaidon puute suojelee minua liialta tiedon määrältä ;-)

Samoin muistan hyvin, miten Heikkisen Esko painotti luennollaan "avaamista" ja "löysäämistä". Avoin, hyvävireinen ylärekisteri perustuu isolta osalta mähdollisimman pieneen lihasjännitykseen.

Tuo on totta kuin pläkki. Mahdollisimman paljon voimaa yläpäästä siirretään alapäähän. Ristiriita syntyy minulla siitä, että avoin kurkku (kieli alhaalla) aiheuttaa lavean äänen. "iiii" vokaali taas aiheuttaa kapean äänen. Tässä on tietysti kyse kuinka suuri kaikukammio suuhun järkätään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)