![]() 01.11.2006 18:22:38 | |
---|---|
Niin, tarkoitin siis, että nämä näytteet eivät olleet minkään valtakunnan koesoitosta, vaan jonkun epäonnisen soittajaparan otoksia, jotka on huumorimielessä nettiin laitettu. Koesoittoja ei siis saa taltioida itse, eikä myöskään lautakunta, joka muuten istuu sermin takan, eikä tiedä kandidaatista kuin numeron. Näin säilyy tasapuolisuus. Sermin takaa kuuluu usein kaikkea motivoivaa, kahvikupin kilinää yms. Tunnelmoi siinä sitten... ;D (Max Reger: Kirje kriitikolle)
Istun taloni pienimmässä huoneessa.
Arvostelunne on edessäni.
Tuossa tuokiossa se on oleva takanani. | |
![]() 01.11.2006 23:57:46 | |
Yksi legaton tapainen siellä oli, muuten glissandoja. Vaistomaisesti välttelen 'oikean' legaton soittamista tällä digivimpaimella, sillä se on vaikeaa (minulle). Sormet ovat aika koppurat ja huulet/puhallustekniikka ei auta mitään. Mutta enhän ole tällä soittanut vasta kuin pari kuukautta. Legato soitto olisi kuitenkin baryton soittimella tärkeintä. Baryton soittaa omiaan laulavia melodioitaan taustalla ja siksi se on mielenkiintoinen soitin. Hmm, näen suuren vaskiteknisen keskustelun alun mutta kestän kiusauksen ;-) Se olisi enemmän kuin tervetullutta, mutta oikean otsikon alla ja vähän maanläheisemmällä tasolla. Nyt siitä on keskusteltu monessa ryhmässä ja kenellekään ei tule selkeää johdomukaista tietoa. Arvaan kyllä vastauksesi "ei näitä voi kirjoittamalla opettaa". Siitä olen erimieltä. "EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida" | |
![]() 02.11.2006 00:15:24 | |
Mitenkähän sähkökitara tähän asiaan liittyy? Aika onnetonta sillä on soittaa ilman sähköä + vahvistin. Sähkö ei auta kitaristia muussa kuin äänen särkemisessä ;-) Takaisinkytkennästä johtuen asia on monimutkaisempi. Jos soittaa pelkällä kuulokevahvistuksella, huomaa mistä on kysymys Minun puhallin (EWI4000s) on sellaisenaan ääniltään huono, mutta digipuhallin + sampleri VL70-m + Matt Traumin siihen väsäämät äänet ovat hyvin lähellä oikeita puhaltimia...paljon lähempänä kuin sähkökitara ilman sähköä verrattuna akustiseen kitaraan. Toki on selvää kuin pläkki, että sämplerin (ja EWI4000s:n) saa kuulostamaan miltä tahansa, mutta niin saa CD-soittimenkin... Mutta asiaan, onko Jari saanut VL70-m:n pelittämään hyvin, eli kannattaako ostaa? EWI ja VL70-m keräävät tällä hetkellä pölyä. Ostin tuon VL70m:n, koska niitä ei usein ole myynnissä. En ole tehnyt sillä omia soundeja, mutta voin vilpittömästi suositella EWI:n kanssa käytettäväksi ja ehkä myydäkin. Olen siirtymässä analogiselle puolelle... "Perse-foni" pitäisi tulla huomenna perille. http://www.monstersynths.com/gallery.htm Lisäksi on tilauksessa kasa analogisia moduleja (Analogue Systems, Cwejman, Doepfer). Pimeät talvi-illat sujunevat rattoisasti. Noihin moduleihin pitäisi sitten saada kytkettyä joku puhalluskontrolleri mieluiten suoraan analogisesti - MIDI:llä ratkaisu on jo tiedossa. Kysyin asiasta MDT:n suunnittelijalta ajatuksena tehdä MDT:stä pelkkä suukappaleversio. Hän ei kuitenkaan innostunut ajatuksesta. Varmasti se onnistuu, jos vain osaa. Voisin kokeilla ensin Yamahan BC3:lla. Tehtävänä on mitata muuttuvaa kapasitanssia ja saada siitä aikaan 0V - +10V säätöjännite. Neuvoja otetaan vastaan... | |
![]() 02.11.2006 01:40:58 | |
EWI ja VL70-m keräävät tällä hetkellä pölyä. Ostin tuon VL70m:n, koska niitä ei usein ole myynnissä. En ole tehnyt sillä omia soundeja, mutta voin vilpittömästi suositella EWI:n kanssa käytettäväksi ja ehkä myydäkin. Olen siirtymässä analogiselle puolelle... Laitoin ostoilmoituksen Tori puolelle, mutta tuskin kukaan vastaa. Laita pikaviestinä jonkinlainen tarjous, jos se ei sinulle kovin tärkeä ole. Mutta kerro sitä ennen miten homma toimii sen kanssa: - kytketäänkö EWI midijohdolla VL70-m:n? - ja siitä eteenpäin outputista vaikka vahvistimelle? - onko siinä Matt Traumin lisämikropiiri, eli uudet lisä-äänet? - onko siinä mitään johtoja mukana? Olen kyllä kiinnostunut siitä, mutta se voi poikia lisävempaimia, esim. vahvistimen, ettei tarvi aina tietokoneen kautta soitella. Noihin moduleihin pitäisi sitten saada kytkettyä joku puhalluskontrolleri mieluiten suoraan analogisesti - MIDI:llä ratkaisu on jo tiedossa. Kysyin asiasta MDT:n suunnittelijalta ajatuksena tehdä MDT:stä pelkkä suukappaleversio. Hän ei kuitenkaan innostunut ajatuksesta. Niin eivät taida paljastaa liikoja, mutta mielenkiintoiselta kuulostaa nuo suunnitelmasi. Tehtävänä on mitata muuttuvaa kapasitanssia ja saada siitä aikaan 0V - +10V säätöjännite. Neuvoja otetaan vastaan... Kasitanssi muuttaa jännitettä vai päinvastoin? Missä suuruuluokassa kapasitanssiarvot ovat? Pitäisikö muutoksen olla lineaarinen? Jännite nollan lähellä voi olla häiriöherkkä, en tiedä. Heitä kysymys ryhmään "Elektroniikka ja soitinrakennus". Itse olen suunnitellut ammatikseni teollisuuden instrumenttija, tosin askaroin mekaniikan parissa, mutta työkavereina oli elektroniikkasuunnittelijoita. Jos saan heitä kiinni niin voin kysäistä hommaa. "EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida" | |
![]() 02.11.2006 09:39:01 (muokattu 02.11.2006 09:40:32) | |
Se olisi enemmän kuin tervetullutta, mutta oikean otsikon alla ja vähän maanläheisemmällä tasolla. Nyt siitä on keskusteltu monessa ryhmässä ja kenellekään ei tule selkeää johdomukaista tietoa. Arvaan kyllä vastauksesi "ei näitä voi kirjoittamalla opettaa". Siitä olen erimieltä. Voihan kirjoittamallakin opettaa. En vain ymmärrä miksi koska käytännössä tarvitaan viisi sekuntia aikaa jotta ansatsin saa oikealle alulle. Lapsella se on siinä heti, aikuista joutuu vähän motivoimaan kun aikuiset tietää aina liikaa. Kirjoittaessa virhekäsitysten määrä on niin suuri että saatava hyöty on liian vähäinen. (Max Reger: Kirje kriitikolle)
![]() 02.11.2006 13:28:21 | |
Voihan kirjoittamallakin opettaa. En vain ymmärrä miksi koska käytännössä tarvitaan viisi sekuntia aikaa jotta ansatsin saa oikealle alulle. Lapsella se on siinä heti, aikuista joutuu vähän motivoimaan kun aikuiset tietää aina liikaa. Kirjoittaessa virhekäsitysten määrä on niin suuri että saatava hyöty on liian vähäinen. Niinpä. Itse olen aina ollut taipuvainen itseopiskeluun. Vähä vähältä sitä alkaa tajuta oikean opetuksen hyödyt. Kun ajattelen vuosikymmenten sähläystäni kitaran kanssa, niin tosiasiassa asiat ovat enimmäkseen nytkähtäneet eteenpäin kun joku on näyttänyt että teepäs näin. Ja leuan asennosta klarinetin (ja fonin) kanssa olen lukenut vaikka kuinka, ja silti (vai juuri siksi) oli todella vaikeaa tajuta kun opettaja näytti miten sen pitää olla. Mutta edelleenkin mietin etäopetuksen mahdollisuutta netin kautta. Kuva ja äänihän saadaan kulkemaan. Se voisi olla parempi kuin ei mitään. Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají | |
![]() 02.11.2006 14:22:15 | |
Niinpä. Itse olen aina ollut taipuvainen itseopiskeluun. Vähä vähältä sitä alkaa tajuta oikean opetuksen hyödyt. Kun ajattelen vuosikymmenten sähläystäni kitaran kanssa, niin tosiasiassa asiat ovat enimmäkseen nytkähtäneet eteenpäin kun joku on näyttänyt että teepäs näin. Ja leuan asennosta klarinetin (ja fonin) kanssa olen lukenut vaikka kuinka, ja silti (vai juuri siksi) oli todella vaikeaa tajuta kun opettaja näytti miten sen pitää olla. Mutta edelleenkin mietin etäopetuksen mahdollisuutta netin kautta. Kuva ja äänihän saadaan kulkemaan. Se voisi olla parempi kuin ei mitään. Kun vuosikymmeniä kokemusta yhdistyy hyvään mielikuvitukseen niin tietysti siitä saa enemmän kuin itse yrittämällä ja erehtymällä. Ei joka kuoppaa tiellä kannata koluta, toisinaan sitäkin tarvitsee toki tehdä. Kirja voi kertoa miten jotain tehdään oikein mutta kirja ei näe eikä kuule mitään. Se tärkein asia on siis kontrolli ja vuorovaikutus. Mitä etäopetukseen tulee, niin lapissa ainakin on käytössä, tosin käsittääkseni se täydentää opetusta, eli esimerkiksi viikon toinen tunti voi olla koneen välityksellä mutta toinen kuitenkin aina perinteisesti samassa luokassa. (Max Reger: Kirje kriitikolle)
![]() 02.11.2006 18:24:20 | |
Kun vuosikymmeniä kokemusta yhdistyy hyvään mielikuvitukseen niin tietysti siitä saa enemmän kuin itse yrittämällä ja erehtymällä. "Mielikuvitukseen?" Minusta alkaa enemmän ja enemmän tuntua siltä, että tässä on kyseessä humanistien ja tekniikan ihmisten ajatusmaailmojen yhteentörmäys. Esimerkki (ehkä huono)i: kun opetetaan, että vokaaleilla mennään ylä-ääniin, niin miten sen humanisti käsittää? Tekniikan ihmiselle tulee heti eteen kysymys "mitä fysikaalista siinä tapahtuu, muuttuuko huulien, pallean, kielen, kurkun asento tjmv. tekijä ja miten muuttuu". Tekniikan ihminen haluaa aina perustelut...ja ne perustelut ovat olemassa. Minä ainakin haluan tietää (ja etsin koko ajan) vastauksia tuollaisiin kysymyksiin. Ei voi olla niin että "kuvittelemalla" vokaaleita ylärekisteri paranee. Jos se vokaalihomma ei toimikaan, pitää olla vastaus olemassa, miksi ei toimi? Jos näistä asioista halutaan keskustella, niin on 'vastuun pakoilua' vastata: "mene hyvälle opettajalle". Jos muuta vastausta ei ole, ei tuota moneen kertaan kannata mainita. Jos taas tarkoitetaan, että vokaaleita kuvittelemalla saadaan parempi fiilinki tulkita musiikkia haluamallaan tavalla, niin sillä ei ole paljoakaan tekemistä ansatsin kanssa fysikaalisena tapahtumana. Sitäpaitsi monet opettajat kuvaavat vokaaleilla muitakin asioita: aah = avoin kurkku, mm = huulien keskiosan puristaminen, ii = huulien sivuosien puristaminen, äh = kurkku lukittuu jne. Kun puhutaan vokaaleista, pitää mainita tarkoitetaanko noita vai jotain aivan muuta. Nuokin asiat pystytään kirjoittamalla kertoa, kuten juuri tein. Voin laittaa kuviakin nähtäväksenne. Te voitte äänittää esimerkkejä eri tavoin soitettuna aivan samoin kun minäkin olen esitellyt EWI:n (digipuhaltimen) ominaisuuksia. Kirjoittamalla tapahtuva opetus toimii niin, että jos ei ymmärrä jotain neuvoa voi esittää vastakysymyksen "tarkoitatko sitä....". Valitettavasti jotkut käsittää sen väittelyksi, vaikka sen pitäisi olla vuoropuhelua. Toki kirjoittamalla itsensä ilmaiseminen oma taitolajinsa ja kaikki ei siihen pysty, mutta ei yrittäminen maailmaa kaada. Mutta siirtäkää tämä keskustelu oikeaan ryhmään. Minut on jo kerran 'teilattu' kirjoitustyylini vuoksi ja en halua sotkea asioita uudelleen. Ehkä joidenkin mielestä nytkin provosoin liikaa, vaikka se ei ole tarkoitukseni. Anteeksi en enää pyytele ;-) "EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida" | |
![]() 02.11.2006 18:47:19 | |
Kirjoitinkin jo, että ostin EWI:n uuden äänipankin. Siinä ei ole yhtään hyvää ääntä. Eikä ole sitä trumpetin ääntä, joka on netissä olevassa demossa. Kaikkiin ääniin on lisätty ylimitoitetu kaiku ja voimakkuus kaikissa äänissä on maksimissaan. Sitä en ole kokeillut mitä tapahtuu kun puhallinsensorin herkkyyttä kiristää, ettei äänet mene tappiin asti. Hiljaa puhaltamalla trumpetin äänessä on Pan-huilun tapainen suhina...miksi? Esittelysivulle on tullut myös kiitos kehuja uudesta pankista. Kehujat ovat samoja heppuja jotka kehuvat kaikki Matt:n samplet 'loistaviksi'. Tässä alkaa olla huijauksen maku. Miten asia on VL70-m:n kohdalla, onko sama juttu vai onko siinä oikeasti paremmat äänet? "EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida" | |
![]() 02.11.2006 18:48:07 | |
Kirjoittamalla tapahtuva opetus toimii niin, että jos ei ymmärrä jotain neuvoa voi esittää vastakysymyksen "tarkoitatko sitä....". Tuo toimiikin, mutta ongelma on siinä valtaosassa tapauksia että luulee ymmärtävänsä. Ja toinen kompastuskivi ainakin alussa on se, että vaikka tietää miten pitäisi tehdä, tekee kuitenkin väärin, kun keskittyy tekemään jonkin toisen jutun oikein. Mutta siirtäkää tämä keskustelu oikeaan ryhmään. Minut on jo kerran 'teilattu' kirjoitustyylini vuoksi ja en halua sotkea asioita uudelleen. Ehkä joidenkin mielestä nytkin provosoin liikaa, vaikka se ei ole tarkoitukseni. Anteeksi en enää pyytele ;-) Eikös tämä ole sinun aloittamasi ketju, joten puhutaan täällä vaan. Tästä on joka tapauksessa jo tullut eräänlainen pysyvä keskustelukerho jollaisia täällä on muitakin. Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají | |
![]() 02.11.2006 18:53:31 | |
Kirjoitinkin jo, että ostin EWI:n uuden äänipankin. Siinä ei ole yhtään hyvää ääntä. Eikä ole sitä trumpetin ääntä, joka on netissä olevassa demossa. Kaikkiin ääniin on lisätty ylimitoitetu kaiku ja voimakkuus kaikissa äänissä on maksimissaan. Sitä en ole kokeillut mitä tapahtuu kun puhallinsensorin herkkyyttä kiristää, ettei äänet mene tappiin asti. Hiljaa puhaltamalla trumpetin äänessä on Pan-huilun tapainen suhina...miksi? Esittelysivulle on tullut myös kiitos kehuja uudesta pankista. Kehujat ovat samoja heppuja jotka kehuvat kaikki Matt:n samplet 'loistaviksi'. Tässä alkaa olla huijauksen maku. Miten asia on VL70-m:n kohdalla, onko sama juttu vai onko siinä oikeasti paremmat äänet? Tuosta ei minulla ole faktaa, mutta rivit yleensä jakautuvat niin, että Yamahan tuotteita (kuten VL) suosivat ne jotka haluavat aitoja soitinääniä, Akain tuotteita ne jotka käyttävät digipuhaltimia etsimään uudenlaisia soitinääniä. Akain valitsemat tekniset ratkaisut (analogista synaa matkiva) sopivat yhteen tämän kanssa. VL70m taas perustuu fyysiseen mallinnukseen, joka pyrkii oikeasti mallintamaan sitä miten oikean soittimen ääni muodostuu. Hankin tässä äskettäin oikein paksun ja pätevän opuksen fyysisen mallinnuksen teoriasta. Jos olisi rajattomasti aikaa, kiinnostaisi alkaa kokeilla tehdä oma fyysisesti mallintava softasyna. Mutta haaveeksi taitaa jäädä. Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají | |
![]() 02.11.2006 19:16:02 | |
Tuo toimiikin, mutta ongelma on siinä valtaosassa tapauksia että luulee ymmärtävänsä. Ja toinen kompastuskivi ainakin alussa on se, että vaikka tietää miten pitäisi tehdä, tekee kuitenkin väärin, kun keskittyy tekemään jonkin toisen jutun oikein. Näin voitaisiin tuomita aika monet oppikirjat. Toki hyvä opettaja on paras ratkaisu, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta siihen. Kerroin kerran hyvän keinon jota itse käytän. Minulla ei ole nuottitelineellä nuotteja vaan ohjeita, vaikka viisi ohjetta kerrallaan. Soitetaan esim. skaaloja ja joka toiston jälkeen luetaan "noudatinko jokaista ohjetta". Eikös tämä ole sinun aloittamasi ketju, joten puhutaan täällä vaan. Tästä on joka tapauksessa jo tullut eräänlainen pysyvä keskustelukerho jollaisia täällä on muitakin. Myös ketju "Ansatsi, aloke ja hengitystekniikka" on minun aloittama. Nyt ansatsista on keskusteltu ainakin viidessä ryhmässä. Uusien lukijoiden pitäisi kahlata kaikki ketjut läpi löytääkseen kaiken mitä ansatsista on kirjoitettu. Mutta miten vain haluatte. "EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida" | |
![]() 02.11.2006 19:27:44 | |
Näin voitaisiin tuomita aika monet oppikirjat. Toki hyvä opettaja on paras ratkaisu, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta siihen. En minä kyllä oppikirjoja tuomitse. Joka tapauksessa hankin ne kaikki jos ovat hyödyllisen tuntuisia. Ja minusta myös on parempi opetella itsekseen kuin olla kokonaan opettelematta. Mutta sinäkin tiedät että väärät tavat ovat ne kaikkein sitkeimmät. Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají | |
![]() 02.11.2006 19:59:42 | |
"Mielikuvitukseen?" Minusta alkaa enemmän ja enemmän tuntua siltä, että tässä on kyseessä humanistien ja tekniikan ihmisten ajatusmaailmojen yhteentörmäys. Päinvastoin. Ensinnäkin hyvää mielikuvitusta tarvitaan jotta löydetään uusia teknisiä ratkaisuja jotka edesauttavat soittamista, sen sijaan että vuosia vaan lyödään päätä seinään. Toiseksi tarvitaan hyvää mielikuvitusta oikeiden mielikuvien löytämiseen, jos halutaan mennä oikein detaljitasolle ja pistää koko paketti pieniksi niin miksei, mutta onko se järkevää kuin vain tilanteissa jossa joudutaan alkamaan kokonaan alusta (ansatsiremontti, vocal dystonia, vikaan mennyt viisaudenhammasoperaatio tms.). Onhan se kiva tietää mitä auton moottorissa on, mutta se autolla ajo on kuitenkin varmaan se tärkein juttu. Varsinkin kun liikutaan amatööritasolla, eli opetellaan auton hallintaa. Esimerkki (ehkä huono)i: kun opetetaan, että vokaaleilla mennään ylä-ääniin, niin miten sen humanisti käsittää? Tekniikan ihmiselle tulee heti eteen kysymys "mitä fysikaalista siinä tapahtuu, muuttuuko huulien, pallean, kielen, kurkun asento tjmv. tekijä ja miten muuttuu". Tekniikan ihminen haluaa aina perustelut...ja ne perustelut ovat olemassa. Minä ainakin haluan tietää (ja etsin koko ajan) vastauksia tuollaisiin kysymyksiin. Ei voi olla niin että "kuvittelemalla" vokaaleita ylärekisteri paranee. Jos se vokaalihomma ei toimikaan, pitää olla vastaus olemassa, miksi ei toimi? Jos näistä asioista halutaan keskustella, niin on 'vastuun pakoilua' vastata: "mene hyvälle opettajalle". Jos muuta vastausta ei ole, ei tuota moneen kertaan kannata mainita. Tekniikan ihminenkin varmaan haluaa kuitenkin ensi sijassa soittaa hyvin. Ihminen ei pysty kontrolloimaan soittaessaan kuin hyvin rajallisen määrän asioita. Käyttämällä mielikuvia saadaan mahdollisesti yhdellä iskulla monta tekijää muuttumaan pienellä vaivalla, sen sijaan että käydään kaikki asiat läpi yksityiskohtaisesti. "Ime ylähuuli kiinni hampaiden pintoihin, työnnä ylähuulen sisäpintaa alaspäin hampaiden väliin, säädä purenta oikeaksi, työnnä tukipisteistä (en jaksa selittää) alaspäin. Ja nyt soita." Kovin menee hankalaksi. "Ajattele että nenäsi alla on höyryävä läjä skeidaa" Näin voisi vaikka saada kaikki nämä edellä mainitut asiat kerralla niputettua, jos mielikuva ei toimi niin sitten kokeillaan toista, ja jos on kovin paljon paketti levällään niin sitten aletaan käymään tarkasti läpi ja pistetään hommaa pienempiin osiin, mutta vain jos on pakko. Soittamisesta ei kannata tehdä vaikeaa ellei ole aivan pakko. Onko joku sitä mieltä että kannattaa? Kyllä se vokaalihomma toimii (eikä niitä kuvitella) jos vaan on vaskipuhaltimen soittamisesta kyse. Kyllähän siitä täälläkin on kirjoitettu mutta onko siitä ollut kenellekään hyötyä, epäilen. Eikä kyseessä ole hankalasti selitettävä asia, mutta siitä saadaan hankalaa jos asiaa vatvotaan viestikaupalla ja koko alkuperäinen asia sirpaloituu, ja kuka näistäkään keskusteluista tekee yhteenvetoja. Paljon porua vähän villoja. Jos taas tarkoitetaan, että vokaaleita kuvittelemalla saadaan parempi fiilinki tulkita musiikkia haluamallaan tavalla, niin sillä ei ole paljoakaan tekemistä ansatsin kanssa fysikaalisena tapahtumana. Siitä ei varmaan ole ollut puhetta. Vokaaleista puhumalla voidaan niputtaa suutilaan, kieleen, kurkkuun, puhallukseen, soittotekniikkaan, soittamiseen, sointiväreihin ja ties kuinka moneen asiaan liittyviä helposti lähestyttävään ja tajuttavaan muotoon, useimmat ihmiset kun kuitenkin puhuvat. Vaikka se tekninen mieli sitten arpoisi vaikka sitä kurkun auki pysymistä ja suutilan kokoa ja vaikka mitä niin eikö koko systeemiä kannata kontrolloida kaikkein luontevimmalla ja luonnollisella tavalla. (Lähes) Jokainen meistä on revitty tähän maailmaan niin että on huudettu kurkku suorana. Siitä se sitten on lähtenyt jalostumaan. Sitäpaitsi monet opettajat kuvaavat vokaaleilla muitakin asioita: aah = avoin kurkku, mm = huulien keskiosan puristaminen, ii = huulien sivuosien puristaminen, äh = kurkku lukittuu jne. Kun puhutaan vokaaleista, pitää mainita tarkoitetaanko noita vai jotain aivan muuta. Taas kerran ksyisin että ketkä ovat ne monet opettajat ja muistuttaisin että mm ei vokaali. Kehotan kokeilemaan suu kiinni muodostaa kielellä vaikka vokaaleita aa-ee-ii-ee-aa-ee-ii-ee-aa... Jos ihan tarkkaan tunnustellaan niin kyllä se kurkku pysyy kyllä avonaisena koko ajan, jos se ii:llä menee niin sitten pitää vähän tarkentaa missä sitä vokaalia muodotetaankaan. Täsmennyksenä vokaaleista puhuttaessa vaskisoiton yhteydessä tarkoitetaan kielellä tehtäviä muutoksia, eli soitettaessa tehtävät vokaalinmuutokset eivtä vaikuta suupieliin kuten puhuttaessa (jos silloinkaan, paitsi jos oikein ylikorostetaan) vaan puhallukseen, ilman nopeuteen jne. (joka tietysti sitä kautta vaikuttaa sitten muuhun ansatsiin, pienempi vokaali -> nopeampi ilma -> korkeampi ääni) Nuokin asiat pystytään kirjoittamalla kertoa, kuten juuri tein. Voin laittaa kuviakin nähtäväksenne. Te voitte äänittää esimerkkejä eri tavoin soitettuna aivan samoin kun minäkin olen esitellyt EWI:n (digipuhaltimen) ominaisuuksia. Ja nyt tarkkaan ottaen kerrottiin mitä? Kirjoittamalla tapahtuva opetus toimii niin, että jos ei ymmärrä jotain neuvoa voi esittää vastakysymyksen "tarkoitatko sitä....". Valitettavasti jotkut käsittää sen väittelyksi, vaikka sen pitäisi olla vuoropuhelua. Toki kirjoittamalla itsensä ilmaiseminen oma taitolajinsa ja kaikki ei siihen pysty, mutta ei yrittäminen maailmaa kaada. Niinhän se toimii, täällä. Fred Fox taasen ei paljon kirjottele eikä kirjalta voi tarkistaa mitä se sitten ihan lopulta tarkoittaa. Kuka tahansa saa huulensa näyttämään samalta kuin jonkun gurun huulet kirjassa sata ja yksi hienoa ansatsia, mutta silti opittu tulos on nolla. Kirjat ovat hyvin vaarallisia myös siksi että monasti niissä hyvä soittaja x on alkanut pilkkoa tekniikkaansa osiin, kirjaa kaiken ja kokonaisuus leviää. Miksi käyttää viikkoja siihen minkä livenä saisi perille viidessä minuutissa? Mitä soitonoppimiseen ja -opettamiseen tulee, niin soittotunteja ei kannata oppilaan ja opiskelijan juuri keskusteluun tuhlata. Opettaja puhuu ja toimii korvina oppilaalle niin kauan kunnes oppilas pystyy kontrolloimaan itse soittoaan. Se vuoropuhelu käydään lähinnä omassa päässä, ja tietysti kollegoiden kanssa voi vähän turista. Jokainen vaskisoittaja löytää sen oikean lopullisen ansatsin kymmeniä kertoja, mutta aina se vaan jalostuu eteenpäin jos sitä haluaa jalostaa. Mutta siirtäkää tämä keskustelu oikeaan ryhmään. Minut on jo kerran 'teilattu' kirjoitustyylini vuoksi ja en halua sotkea asioita uudelleen. Ehkä joidenkin mielestä nytkin provosoin liikaa, vaikka se ei ole tarkoitukseni. Anteeksi en enää pyytele ;-) Sotke hyvä ihminen ja provosoi mielesi mukaan, netissä tässä ollaan! Provosoinnissa ei ole mitään vikaa jos sille on perustelut, mikä tietysti aina kannattaa tarkistaa. Minä pysyn ristiretkelläni vaskisoittamisen turhaa vaikeuttamista vastaan kyllä maailman tappiin asti, haasta vaan jos mielipiteeni eivät iske! :D Mutta mielellään tiukasti perustellen. (Max Reger: Kirje kriitikolle)
![]() 02.11.2006 20:09:15 | |
Näin voitaisiin tuomita aika monet oppikirjat. Toki hyvä opettaja on paras ratkaisu, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta siihen. Kerroin kerran hyvän keinon jota itse käytän. Minulla ei ole nuottitelineellä nuotteja vaan ohjeita, vaikka viisi ohjetta kerrallaan. Soitetaan esim. skaaloja ja joka toiston jälkeen luetaan "noudatinko jokaista ohjetta". Kaikilla on mahdollisuus saada hyvää opetusta, kyse on vain halusta. Niin paljon on korpimetsien miehet käyneet Helsingissä asti hakemassa oppia. Tuo ohjemeininki on aika hyvä, eräs opettajani piti aikoinaan ansatsiaan muuttaessaan joka sormella jonkin asian joka piti muistaa, ja ajan kuluessa lista lyheni kunnes eräänä päivänä alkoi sitten asiat olla kohdillaan. Ihmisen muistiin ei kannata luottaa, koko ajan pitäisi jäsentää oppimaansa ja laittaa muistiin, ja myös osata luopua vanhoista virheellisistä opeista mahdollisimman perusteellisesti ettei sitten taas tiukan paikan tullen vanhat maneerit iske päälle. Tässä taannoin katselin erästä hyvää trumpetistia, jolla ei ollut ihan paras päivänsä ja eikös tampio valokuvaaja vielä ängennyt ihan viereen kameroineen. Kaukaa asti näki kuinka yhtäkkiä koko soittotapa mureni ja soitto meni ihan kuraksi, kaikki vain sen takia että tiukassa paikassa alkoi päässä tykyttää sen vanhan mestarin neuvot, vaikka aikaa sitten jo oli omat paremmat systeemit kehittyneet. Myös ketju "Ansatsi, aloke ja hengitystekniikka" on minun aloittama. Nyt ansatsista on keskusteltu ainakin viidessä ryhmässä. Uusien lukijoiden pitäisi kahlata kaikki ketjut läpi löytääkseen kaiken mitä ansatsista on kirjoitettu. Mutta miten vain haluatte. Aina ei ole helppoa vaskisoittajalla... Ehkä tätä ketjua ei kaikki lue, harmi että tämä on ainoa paikka jossa on vilkasta keskustelua. (Max Reger: Kirje kriitikolle)
![]() 02.11.2006 21:58:29 | |
Hyvä Cliffies. Eipä ole montaa asiaa, jossa olisin eri mieltä kanssasi. Juuri näin ajattelen, mutta kun on kirjallisesti törttö, niin ei saa niitä "paperille". Ja Baryton-B. Älä suotta loukkaannu, asiathan tässä väittelevät, eivätkä ihmiset. "Se parhaiten nauraa, jolla on paras lääkitys" | |
![]() 02.11.2006 22:11:58 | |
Hyvä Cliffies. Eipä ole montaa asiaa, jossa olisin eri mieltä kanssasi. Juuri näin ajattelen, mutta kun on kirjallisesti törttö, niin ei saa niitä "paperille". Ja Baryton-B. Älä suotta loukkaannu, asiathan tässä väittelevät, eivätkä ihmiset. Kovasti kiitoksia! On onneksi ollut niin hyviä opettajia että tällaseenkin luupäähän jäi jotain oppia! :D (Max Reger: Kirje kriitikolle)
![]() 03.11.2006 01:58:57 | |
Hyvä Cliffies. Eipä ole montaa asiaa, jossa olisin eri mieltä kanssasi.... Jotain kuitenkin tekisit toisin?...kerro Ja Baryton-B. Älä suotta loukkaannu, asiathan tässä väittelevät, eivätkä ihmiset. En minä loukkaannu. Me olemme vaan liikaa eri tasolla ja kirjoitamme väärässä ryhmässä. Luulen, että te kummatkin hallitsette ylärekisterin, vaikka vokaali olisi mikä tahansa. Jos vokaaleja ajatellessa ei mikään muu muutu kun kielen asento, niin silloin sillä muutetaan ainoastaan soundia...vaiko? Minä taas haluaisin kuulla miten luodaan "hyvä perustus ansatsille" (Fred Foxia lainatakseni). Se ei ole helppoa kun on 20-vuotta soittanut väärin. Minua ei auta neuvo: "lapsikin pääsee oikeille jäljille, mutta aikuinen ei siksi, koska ajattelee liikaa järjellä", vaikka tuossa puoleksi totta onkin. Eikä ole tarpeen viisastella, ettei "mm" ole vokaali, koska kerroin mitä sillä tarkoitan...samalla mitalla takaisin ;-) "EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida" | |
![]() 03.11.2006 15:54:16 | |
Opettelin sitä legaton soittoa EWI:llä. Säätönupin kohta jossa legato muuttuu glissannoksi onkin hyvin tarkka. Etsin sopivaa kohtaa kauan, jotta _minä_ pystyisin soittamaan 'oikean' legaton. Seuravassa pätkä kappaleesta jota jauhoin aika kauan: http://www.35plus.fi/Alesha%20_legato.mp3 "EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida" | |
![]() 03.11.2006 18:03:52 | |
Jotain kuitenkin tekisit toisin?...kerro No, tarkennetaan nyt, että IHAN sama mieltä. "Se parhaiten nauraa, jolla on paras lääkitys" | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)