![]() 29.10.2008 20:43:03 | |
---|---|
Samoja fiiliksiä täälläkin. Kun ostin ton 4c:n (oli jopa halpa) niin soitto muuttui kerralla helpoksi. Voi kun olis vaan aikaa enemmän, mutta hupiahan tämä vain on ja niin paljon muutakin huvitusta. Täytyy nyt kuitenkin täsmentää, että 4C on helpposoittoinen aloittelijan suukappale, ei mitenkään erityisen hyvä pitemmän päälle tai soundillisesti. kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan | |
![]() 29.10.2008 20:54:43 | |
Täytyy nyt kuitenkin täsmentää, että 4C on helpposoittoinen aloittelijan suukappale, ei mitenkään erityisen hyvä pitemmän päälle tai soundillisesti. Toki varmasti näin, mutta kun sunnuntaipuhaltelijasta on kyse, niin sillä taitaa pärjätä aika pitkälle. En ole huomannut soundissa itse juurikaan eroa, mutta siinä on, että pystyy ja jaksaa soittaa kauemmin kuin 10 minuuttia kerrallaan. Eiköhän se saundikin parane ajan kanssa, ja sitten ollaan uusien haasteiden edessä. Aloittelijan on hirveän vaikea ostaa hienoa ja kallista kapulaa kun ei vielä oikeasti tiedä johtuuko soiton ongelmat soittajasta, torvesta vai suukappaleesta. Voi tulla kallis virheinvestointi. Toki haluaisi testailla saisiko vähän karheampaakin ääntä irti... mutta olkoon se vaikka vuoden päästä edessä... ja vaihtuisiko tenori barskaan saman tien...katsellaan ja kuulostellaan. Eihän tässä kiire ole, sunnuntaisoittelijalla kun on vain 52 soittokertaa vuodessa. :) En mää tästäkään mitään oikeesti ymmärrä. | |
![]() 29.10.2008 22:06:41 | |
Ostin kanssa uuden suukappaleen foniin pari vuotta sitten. Sain opettajan kautta testattavaksi viikoksi Soitinlaineelta varmaan viitisen kappaletta erilaisia kapuloita. Niitä sitten viikon ajan tutkailin ja aika erilaisia oli kaikki, mutta kyllä se omantuntuinenkin sieltä löytyi. Sitten palautin muut kapulat ja valitsemani kanssa menin Soitinlaineen ja siellä sitten maksettiin. Silloin päädyin Vandorenin A27, mutta ehkä nyt voisin valita toisin. | |
![]() 30.10.2008 07:21:40 (muokattu 30.10.2008 07:24:20) | |
Toki haluaisi testailla saisiko vähän karheampaakin ääntä irti... mutta olkoon se vaikka vuoden päästä edessä... ja vaihtuisiko tenori barskaan saman tien...katsellaan ja kuulostellaan. Eihän tässä kiire ole, sunnuntaisoittelijalla kun on vain 52 soittokertaa vuodessa. :) Viimeksi Thomannilta tilatessani otin kokeeksi tuollaisen http://www.thomann.de/fi/rico_rockmundstueck_tenorsax_c3.htm kun ei maksanut paljon mitään. Siitä lähtee muutaman kokeilun perusteella melko karhea ja "rähisevä" ääni, vaatii enemmän puhaltamista kuin C5. Ei tosin ole vielä kauheasti tullut testailtua eri lehtiä yms. kun barska on viime aikoina vienyt lähes kaiken harjoitteluajan (tulee soiteltua muulloinkin kuin sunnuntaisin, viime aikoina olen käyttänyt taloyhtiön mankelihuonetta hyväkseni, sen yläpuolella on liikehuoneisto, joten ei pitäisi iltaisin häiritä ketään :). Olen myös havainnut (etenkin baritonissa, mutta myös tenorissa) että Fibracellin muovilehdellä tulee ainakin minulla karheampi ääni kuin puisella. Tenorissa tykkään puulehdestä enemmän, muovilla on jo turhan terävä, mutta barskassa taas Fibracell antaa minusta juuri sopivasti särmää. Valitettavasti tuo medium soft taitaa vain vielä olla hiukan löysä, ylä-F tahtoo olla pahuksen vaikea saada soimaan(puulehdellä soi hyvin), lehti ei "kestä" tarvittavaa painetta vaan menee "tukkoon", pitänee jossain vaiheessa kokeilla medium-jäykkyyttä ja toivoa ettei se taas ole liian kova. Gonzalesin 2,5 puulehtiä sain hommattua, mutta ne ovat suoraan paketista turhan jäykkiä, menee soittaminen väkinäiseksi eikä hiljaa soittaminen tahdo onnistua. Yhdestä sain hiomalla ja aina välillä kokeilemalla jo aika passelin, soundi on pehmeämpi kuin Fibracellilla, ehkä turhankin pehmeä minun makuuni. Tuolla Berg Larsen metallisuukappaleella ja Fibracellilla tuleekin sitten oikein röyhkeä rock-pärinä kunhan jaksaa puhaltaa kuin viimeistä päivää. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 02.12.2008 17:12:22 | |
No niin, epäilijöiden ennustukset ovat käyneet toteen sikäli että Startone tenori on nyt myyty :) Syynä ei kylläkään ollut torven huonous (itse asiassa olin siihen erittäin tyytyväinen, samoin uusi omistaja kehui yllättyneensä positiivisesti) tai innostuksen loppuminen, tavallaan päinvastoin. Eli innostus kasvoi siinä määrin että hankin tuon baritonin, jolloin tenori jäi tavallaan "ylimääräiseksi", joten rupesin himoitsemaan alttoa ajatuksena että olisi helposti reissuihin mukaanotettava treenaustorvi joka soi samassa sävellajissa baritonin kanssa (oktaavia ylempää toki). Baritoni kun on "lievästi" roudausrajoitteinen. Ensin ajattelin hommata Walsteinin, mutta sähköpostikysely myyjälle kertoi ettei toimitus postin kautta onnistu (Englannin posti ei kuulemma kuljeta noin isoja paketteja ?!), ja UPS:stä olen kuullut niin paljon negatiivista (ja ainoa omakin koemus ko. firmasta oli melkoista farssia), etten viitsinyt ruveta säätämään sen kanssa, päivät kun olen töissä enkä välttämättä aina samassa toimipisteessä, joten toimitus satunnaiseen aikaan satunnaisena päivänä etukäteen ilmoittamatta ei oikein innostanut. Niinpä tilasin Tompalta Startonen alton (on vielä matkalla Saksasta), kokemus tuosta tenorista kuitenkin oli senverran hyvä että jollei aivan maanantaikappale satu niin todennäköisesti riittää pitkään, päätorveksi kun tuntuisi minulle muodostuvan tuo barska, eli tulee tosiaan lähinnä otettavaksi mukaan sellaisiin paikkoihin (kuten mökille tms.) joihin ei barskaa viitsi raahata. Eli jos laatu on tasoissa tuon tenorin kanssa niin olen enemmän kuin tyytyväinen, mahdolliset pienet säätö-yms. häikät osaan jo tarvittaessa hoidella itse. Barskaan sain hommattua kelvolliset lehdet, Vandorenin 2 ja Legeren 1,75 synteettinen jotka toimivat melko mukavasti. Legerellä lähinnä tulee töräyteltyä sen vaivattomuuden takian, mutta puulehti kuulostaa pehmeämmältä. Fibtacell medium soft taas toimii hyvin tuossa Berg Larsenin terässuukappaleessa, Selmeriin se oli hiukan turhan pehmeä. Eli lehtiasiat alkavat olla hanskassa, nyt vaan treeniä. Treeniolosuhteet tosin huononivat, jouduin lopettamaan mankelihuoneessa soittamisen koska kolmannessa (!) kerroksessa asuva naishenkilö oli valittanut isännöitsijälle melusta! Siis 1 ja 2 kerroksen väki ei ollut häiriintynyt (1 kerroksessa tuolla kohdalla on tyhjillään oleva liikehuoneisto, minkä takia kuvittelin ettei soitteluni voisi häiritä ketään). Ja soittelin siis iltapäivisin 16-18 välillä, en todellakaan kenenkään nukkuma-aikaan. Tietysti kyseessä saattaa olla joku akustiikan oikku jonka takia ääni kantaa kellarista jotain ilmanvaihtohormia tms. pitkin ylimpään kerrokseen, mutta ei oikein voi välttyä epäilykseltä että kyseessä on joku "ammattivalittaja" joka on kellarissa käydessään kuullut soitteluni ja häiriintynyt pelkästä tiedosta että treenaan siellä tai henkilö jonka mielestä muusta talosta ei saa kuulua risahdustakaan mihinkään aikaan päivästä. Tuntuu nimittäin aika epätodennäköiseltä että se oikeasti voisi kuulua niin hyvin että se keskellä päivää olisi häiriöksi. joka tapauksessa joudun siis taas lähtemään treenikämpälle joka kerta kun haluan treenata. Sellaista se kerrostaloasuminen on. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 02.12.2008 23:22:22 (muokattu 02.12.2008 23:29:09) | |
No niin, epäilijöiden ennustukset ovat käyneet toteen sikäli että Startone tenori on nyt myyty :) Syynä ei kylläkään ollut torven huonous (itse asiassa olin siihen erittäin tyytyväinen, samoin uusi omistaja kehui yllättyneensä positiivisesti) tai innostuksen loppuminen, tavallaan päinvastoin. Eli innostus kasvoi siinä määrin että hankin tuon baritonin, jolloin tenori jäi tavallaan "ylimääräiseksi", joten rupesin himoitsemaan alttoa ajatuksena että olisi helposti reissuihin mukaanotettava treenaustorvi joka soi samassa sävellajissa baritonin kanssa (oktaavia ylempää toki). Baritoni kun on "lievästi" roudausrajoitteinen. Ensin ajattelin hommata Walsteinin, mutta sähköpostikysely myyjälle kertoi ettei toimitus postin kautta onnistu (Englannin posti ei kuulemma kuljeta noin isoja paketteja ?!), ja UPS:stä olen kuullut niin paljon negatiivista (ja ainoa omakin koemus ko. firmasta oli melkoista farssia), etten viitsinyt ruveta säätämään sen kanssa, päivät kun olen töissä enkä välttämättä aina samassa toimipisteessä, joten toimitus satunnaiseen aikaan satunnaisena päivänä etukäteen ilmoittamatta ei oikein innostanut. Niinpä tilasin Tompalta Startonen alton (on vielä matkalla Saksasta), kokemus tuosta tenorista kuitenkin oli senverran hyvä että jollei aivan maanantaikappale satu niin todennäköisesti riittää pitkään, päätorveksi kun tuntuisi minulle muodostuvan tuo barska, eli tulee tosiaan lähinnä otettavaksi mukaan sellaisiin paikkoihin (kuten mökille tms.) joihin ei barskaa viitsi raahata. Eli jos laatu on tasoissa tuon tenorin kanssa niin olen enemmän kuin tyytyväinen, mahdolliset pienet säätö-yms. häikät osaan jo tarvittaessa hoidella itse. Barskaan sain hommattua kelvolliset lehdet, Vandorenin 2 ja Legeren 1,75 synteettinen jotka toimivat melko mukavasti. Legerellä lähinnä tulee töräyteltyä sen vaivattomuuden takian, mutta puulehti kuulostaa pehmeämmältä. Fibtacell medium soft taas toimii hyvin tuossa Berg Larsenin terässuukappaleessa, Selmeriin se oli hiukan turhan pehmeä. Eli lehtiasiat alkavat olla hanskassa, nyt vaan treeniä. Treeniolosuhteet tosin huononivat, jouduin lopettamaan mankelihuoneessa soittamisen koska kolmannessa (!) kerroksessa asuva naishenkilö oli valittanut isännöitsijälle melusta! Siis 1 ja 2 kerroksen väki ei ollut häiriintynyt (1 kerroksessa tuolla kohdalla on tyhjillään oleva liikehuoneisto, minkä takia kuvittelin ettei soitteluni voisi häiritä ketään). Ja soittelin siis iltapäivisin 16-18 välillä, en todellakaan kenenkään nukkuma-aikaan. Tietysti kyseessä saattaa olla joku akustiikan oikku jonka takia ääni kantaa kellarista jotain ilmanvaihtohormia tms. pitkin ylimpään kerrokseen, mutta ei oikein voi välttyä epäilykseltä että kyseessä on joku "ammattivalittaja" joka on kellarissa käydessään kuullut soitteluni ja häiriintynyt pelkästä tiedosta että treenaan siellä tai henkilö jonka mielestä muusta talosta ei saa kuulua risahdustakaan mihinkään aikaan päivästä. Tuntuu nimittäin aika epätodennäköiseltä että se oikeasti voisi kuulua niin hyvin että se keskellä päivää olisi häiriöksi. joka tapauksessa joudun siis taas lähtemään treenikämpälle joka kerta kun haluan treenata. Sellaista se kerrostaloasuminen on. Et käynyt katsomassa "torilta" - siellä nyt myynnissä oikeitakin soittimia. Mm. Eero Koivistoinen myymässä alttoa: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=276681 -voisihan olla että joitain edellisen omistajan taidoista olisi tarttunut pilliinkin;-). Itse ostin aikoinaan 2. alttoni Pekka Pöyryltä ja kyllä SE SIELLÄ OLI! | |
![]() 03.12.2008 05:52:40 (muokattu 03.12.2008 05:54:51) | |
Kyllähän minä noita käytettyjäkin katselin, mutta ihan noin paljoa en ajatellut sijoittaa kun tosiaan ihan kakkostorveksi tuon barskan rinnalle. Katsotaan parin vuoden päästä mihin tämä harrastus kehittyy jos oppisi oikein soittamaankin niin sitten ehkä voisi jo investoida laatutorveen, toistaiseksi halpamalli riittää kun ovat kuitenkin osoittautuneet toimiviksi eikä ole paljoa rahaa kiinni niin uskaltaa viedä mökillekin tai ottaa mukaan vierailuille lapsiperheiden luo. Soundin viimeisiä vivahteita ei kuitenkaan aloittelija varmaankaan saa esille ensimmäisinä vuosina, joten vanha huipputorvi menisi kuitenkin tavallaan "hukkaan". Roudausystävällisyyden takia mietiskelin välillä jopa Walsteinin käyrää sopraanoa, menisi melkein povitaskuun :) Arvelin sopraanon kuitenkin turhan vaativaksi ansatsiltaan sekä makuuni hiukan "kireäksi" ääneltäänkin, joten katsellaan josko altto olisi sopiva kompromissi kuljetettavuuden ja äänen välillä. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 04.12.2008 18:57:19 | |
Kyllähän minä noita käytettyjäkin katselin, mutta ihan noin paljoa en ajatellut sijoittaa kun tosiaan ihan kakkostorveksi tuon barskan rinnalle........Soundin viimeisiä vivahteita ei kuitenkaan aloittelija varmaankaan saa esille ensimmäisinä vuosina, joten vanha huipputorvi menisi kuitenkin tavallaan "hukkaan". Tarkoitinkin lähinnä sitä, että vanhasta, hyvinpidetystä huippupillistä saa aina omansa takaisin - varsinkin, jos se on todistettavasti ollut huippusoittajan työkaluna. Omanikin myin rahapulassa 20 vuotta sitten pois lähinnä "Pöyryn entisenä" tulevalle huippufonistille - soittaa sillä tiemmä vieläkin. Sain paljon enemmän kuin itse maksoin. | |
![]() 08.12.2008 20:23:12 | |
No niin, altto-Startone saapui. http://s273.photobucket.com/albums/ … ction=view¤t=PC080216.jpg Vaikuttaisi olevan samaa luokkaa tenorin kanssa, eli varsin toimivan oloinen pilli hintaisekseen. Söpö kuin sika pienenä, väri hiukan punertavampi kuin tenorissa (muistuttaa Walsteinin pronssinväriä, mutta tässä on myös mekanismi samanvärinen, lienee tosin tässä lakalla tehty tuo sävytys eikä metalliseoksella) ja yllättävän painavan tuntuinen kokoonsa nähden, sekä mukavan pieni ja helppo kuljetella tenoriin ja etenkin baritoniin verrattuna, mikä olikin tärkein syy vaihtoon. Näppäimien asettelukin on luontevan tuntuinen, tenorin nappulat tuntuivat barskan jälkeen olevan kaukana toisistaan, piti "harottaa" sormia. Tässä osuvat muut sormet kuin itsestään, vain vasemman käden pikkusormen näppäimet ovat kauempana kuin barskassa, ensimmäisllä kerroilla meinasi jäädä "lyhyeksi". Käsien väli tietysti on sitten eri juttu, tuntuu siinä suhteessa lähinnä klarinetilta baritonin jälkeen :) Mukaan tuohon otin tenorin kanssa hyväksi havaitun Yamahan 5C-suukappaleen. Tarjolla olisi tällä kertaa ollut 4C:kin, mutta arvelin jo pärjääväni tuon "isommankin" kanssa. Tuntuisi soivan varsin mukavasti, ansatsissahan tietysti on taas hiukan opettelemista, mutta aikalailla samalla menee kuitenkin kuin tenorikin, ainoastaan yläpäässä joutuu vähän "pinnistämään". Muuten soi kaikki nuotit hyvin, mutta ylä F:ää ja F#:ää en saanut soimaan kuin alempaa liu-uttamalla, F#:n sittenkin vain satunnaisesti, sama ongelma kuin barskassakin aluksi (sillä on jo alkanut pikkuhiljaa irrota). Tenorissa sain melkein heti ylä-f#:nkin soimaan helposti, onko Eb-vireisissä jotenkin vaikeampi? Keski-D (eli siis ylemmän oktaavin alin sävel) on jostain syystä vähän hankala saada soimaan puhtaasti, mutta pienellä keskittymisellä sekin kyllä irtoaa ihan ok. Tenorissa oli muuten sama juttu, mistähän johtunee? Soundikaan ei kuulosta hassummalta, välillä sain ihan kohtalaisen pehmeääkin ääntä aikaan. Ala Bb:ssä oli ihan aluksi sama ongelma kuin Klezbergillä sopraanossa, "väpätti", mutta ratkesi puhaltamalla vähän hiljempaa ja hiukan ansatsia löysäämällä, minkä jälkeen alkoi sekin soida asiallisesti. Kaulakorkki on tässäkin hyvin tiukka ja tuntuisi olevan vielä käsitelty parafiinilla tms. vahamaisella aineella, joten suukappale jäi vielä hiukan turhan ulos kun en viitsinyt runnoa väkisin mikä voi myös vaikuttaa asiaan, pitää pikkuhiljaa hivuttaa sitä sisemmäs sitämukaa kuin korkki puristuu kasaan. Mutta tuntuisi olevan sitä mitä halusinkin, eli halpa ja helposti kuljetettava "kakkostorvi". Ja onhan tuossa sitten myös ihan oma soundinsa, joten sikälikin ihan kiva. Pitää nyt "soittaa sisään" vähän aikaa ja sen jälkeen tarkistaa läppien asennot ja ajoitukset jos olisi jotain paranneltavaa, ne kun saattavat kuulemma uudessa torvessa aluksi "elää". Samalla kertaa tilasin kokeeksi Ricon Plasticover-lehden tähän ja toisen baritoniin, saa nähdä millainen on. Kyseessähän siis on muovilla pinnoitettu puulehti, jolla on tavoiteltu molempien hyviä puolia. Ensikokeilun perusteella tuntui kovasti samanlaiselta kuin vastaava puinen. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 08.12.2008 21:34:18 | |
Ala Bb:ssä oli ihan aluksi sama ongelma kuin Klezbergillä sopraanossa, "väpätti" Täytyy nyt korjata että tuo sopraanon ongelma oli ala E:n tienoilla +- kokosävelaskel, siis paljon ylempänä kuin tuo altoista ja tenoreista tuttu juttu. Väpätys e:n tienoilla taitaa olla suorien fonimaisten soittimien ongelma, koska tuli vastaan tarogaton kanssa myös. Ja liittynee suukappaleeseen ja sen paikkaan. Mutta tuntuisi olevan sitä mitä halusinkin, eli halpa ja helposti kuljetettava "kakkostorvi". Hyvä homma. Itse kävin tänään Tallinnassa (19e päiväristeily) katsastamassa klarinetinlehtitarjontaa. Vandorenin lisäksi oli Alexanderin punaista rasiaa ja sitten Rico Royaleja. Lopuksi kävin tsekkaamassa paikan jossa kuuleman ja webbisaitin mukaan olisi etnisiä huiluja ja rumpuja. Valikoima olikin yllättäen odotettua parempi ja nyt mulla on turkkilainen ney. kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan | |
![]() 08.12.2008 21:59:40 | |
Itse kävin tänään Tallinnassa (19e päiväristeily) katsastamassa klarinetinlehtitarjontaa. Vandorenin lisäksi oli Alexanderin punaista rasiaa ja sitten Rico Royaleja. Lopuksi kävin tsekkaamassa paikan jossa kuuleman ja webbisaitin mukaan olisi etnisiä huiluja ja rumpuja. Valikoima olikin yllättäen odotettua parempi ja nyt mulla on turkkilainen ney. Kerrotko paikan, itse lähdössä ensi viikonloppuna. | |
![]() 08.12.2008 22:07:26 | |
Kerrotko paikan, itse lähdössä ensi viikonloppuna. Oletan että tarkoitat tuota etnokauppaa: Könelev trumm, Olevimägi 16. Eli vanhassa kaupungissa Olevimäen ja Venen kulmassa. Kaupassa on muutakin etnokrääsää, soittimia on yksi huone. Jossain toisessa ketjussa epäiltiin laatua, hinnan perusteella arvelen samaa. Kaupalla on webbisaitti http://www.eksootika.ee/ , mutta siellä ei näy koko soitinvalikoima. kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan | |
![]() 09.12.2008 06:28:00 | |
Joo, tarkoitin että samankuuloinen väpätys, eri sävelellä toki. Tenorilla ei vastaavaa tapahtunut kertaakaan, mutta loppui tässäkin onneksi pienellä hakemisella. Mielenkiintoiset nuo virolaisen kaupan sivut, ei ainakaan kallista. Tietysti saattaa laadultaan sitten olla pahimmansorttista turistikrääsää :) Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 09.12.2008 18:15:50 | |
Joo, tarkoitin että samankuuloinen väpätys, eri sävelellä toki. Tenorilla ei vastaavaa tapahtunut kertaakaan, mutta loppui tässäkin onneksi pienellä hakemisella. Lisää palleaa, ja painetta, niin auttaa myös väpättäviin alaääniin Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista 2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita | |
![]() 09.12.2008 20:45:01 | |
Lisää palleaa, ja painetta, niin auttaa myös väpättäviin alaääniin Joo, tuntuu tuo altto "rankaisevan" aika helposti "lepsusta" soittamisesta verrattuna barskaan ja tenoriin, mikä ei varmaankaan ole ollenkaan huono asia tekniikan oppimisen kannalta :) Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 13.12.2008 12:15:38 | |
Äänitin kokeeksi taas tuollaisen pätkän altolla tällä kertaa. http://www.mikseri.net/artists/?id=57968 ja sieltä Rosvo Roope. Äänitetty kahdella mikillä, Sennheiserin laulumikki parin metrin päässä ja T-bonen halpa klippimikki kellossa, hiukan kaikua ja kompuraa. Lehtenä Ricon plasticover 2,5. Kumma juttu muuten että vaikka näiden lehtien ei pitäisi käpertyä kuivuessaan, niin tämä käpertyy, lieneekö huono yksilö? Oli kolmas tai neljäs kerta kun altolla soittelin, joten aika hakusessa on vielä. Se keski-D on edelleen vaikea, tahtoo oktaavinäppäimen käytöstä huolimatta soida molemmat oktaavit päällekkäin ellei erikseen keskity "pinnistämään", eli siis kai käyttämään palleaa?. seuraavat nuotit ylös ja alaspäin soivat sitten taas helposti, samoin ala-C ja kaikki siitä alaspäin, joten vuodosta ei liene kyse vaan syy lienee soittajassa. Tarkistin läpät lampulla, kaikki sulkeutuvat täysin tiiviisti normaalilla soitto-otteella, tosin pientä eriaikaisuutta on parin läpän ajoituksissa, täytyy tarkkailla. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 13.12.2008 12:25:24 | |
Äänitin kokeeksi taas tuollaisen pätkän altolla tällä kertaa. http://www.mikseri.net/artists/?id=57968 ja sieltä Rosvo Roope. Äänitetty kahdella mikillä, Sennheiserin laulumikki parin metrin päässä ja T-bonen halpa klippimikki kellossa, hiukan kaikua ja kompuraa. Olikohan tuossa nyt vähän vaihe-eron aiheuttamaa kampasuodatusta mukana? Soundissa oli jotain elektronista. Voisi olla parempi käyttää vain yhtä mikkiä näissä näytteissä, kun ei ole äänityskikkailupalsta :-) Se keski-D on edelleen vaikea, tahtoo oktaavinäppäimen käytöstä huolimatta soida molemmat oktaavit päällekkäin ellei erikseen keskity "pinnistämään", eli siis kai käyttämään palleaa?. seuraavat nuotit ylös ja alaspäin soivat sitten taas helposti, samoin ala-C ja kaikki siitä alaspäin, joten vuodosta ei liene kyse vaan syy lienee soittajassa. Meinaatko tosiaan että ala-oktaavi yrittää soida siinä mukana? Itselläni on tyypillisempää, että keski-D karkaa kvinttiä ylemmäs eli seuraavaan ylä-ääneen. kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan | |
![]() 13.12.2008 13:03:01 (muokattu 13.12.2008 13:17:55) | |
Olikohan tuossa nyt vähän vaihe-eron aiheuttamaa kampasuodatusta mukana? Soundissa oli jotain elektronista. Voisi olla parempi käyttää vain yhtä mikkiä näissä näytteissä, kun ei ole äänityskikkailupalsta :-) Saattaa tietysti johtua myös kaiku- tai kompressoriplugarista, kone on vaihtunut (oikeastaan tärkein syy tuon pätkän äänittämiseen olikin uuden koneen kokeileminen äänityskäytössä) enkä ole siihen vielä ehtinyt asennella kaikkia juttuja kuten parempia plugareita, nuo on Cubase LE:n mukana tulevat perusplugarit. Tai sitten laitoin alapääleikkauksen turhan korkealle tai lyttäsin liikaa kompuralla. Tuo plasticover on myös hiukan "muovisemman" kuuloinen kuin puulehti. Mutta voihan vaihe-erolla tosiaan olla myös osuutta asiaan. Tässä oli myös tarkoitus kokeilla tuota klippimikkiä, tuntuu toimivan paljon paremmin kuin rumpumikki jota aiemmin yritin käyttää, läppien kolina ei ainakaan kauhean pahasti kuulu, lähinnä tulee matalana jysähtelynä jonka saa leikattua EQ:lla kutakuinkin kuulumattomiin. Eipä sille kahden mikin käytölle liene paljon syytä, kunhan kokeilin. Meinaatko tosiaan että ala-oktaavi yrittää soida siinä mukana? Itselläni on tyypillisempää, että keski-D karkaa kvinttiä ylemmäs eli seuraavaan ylä-ääneen. Ei, kyllä se on alaoktaavi. Oktaavimekanismi kuitenkin näyttäisi toimivan ihan normaalisti, läpät tosin eivät nouse kuin pari milliä, mutta ovathan nuo reiätkin altossa varsin pienet joten sen kai pitäisi riittää? Baritonissa nousevat n. 5 mm. Pitääpä muuten tarkkailla tuota alempaa läppää, se kun aukeaa jousivoimalla ja jos se tahmaa hetkeksi ennen avautumista niin saattaisi varmaan aiheuttaa juuri tuollaista. Uusilla tyynyilla kun kuulemma saattaa aluksi olla tahmautumistaipumusta. Tässä tosin en ole paljon moista huomannut, tenorissa ylälusikoiden tyynyt välillä "maiskuttelivat". Asiaan tuntuu toisaalta vaikuttavan mm. lehti, kakkosen lehdellä ongelma on selvempi kuin 2,5:llä ja kun seuraavat äänet taas sitten soivat helposti niin veikkaisin että vika on minussa. Joka tapauksessa pystyn jo aika hyvin välttämään tuon. Edit. Lisäsin sinne "luomuversion", pelkästään Senkulla äänitetty raita ilman mitään käsittelyä. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 13.12.2008 19:45:59 | |
Ei, kyllä se on alaoktaavi. Oktaavimekanismi kuitenkin näyttäisi toimivan ihan normaalisti, läpät tosin eivät nouse kuin pari milliä, mutta ovathan nuo reiätkin altossa varsin pienet joten sen kai pitäisi riittää? Baritonissa nousevat n. 5 mm. Pitääpä muuten tarkkailla tuota alempaa läppää, se kun aukeaa jousivoimalla ja jos se tahmaa hetkeksi ennen avautumista niin saattaisi varmaan aiheuttaa juuri tuollaista. Noissa näytteissä olen kuulevinani että kestää hetkisen ennenkuin ääni hyppää oikeaan oktaaviin, siitäkö on kyse? Edit. Lisäsin sinne "luomuversion", pelkästään Senkulla äänitetty raita ilman mitään käsittelyä. Siitä saa paljon paremmin käsityksen äänestä. Alton kanssa joudut muuten enemmän tekemään töitä vireen ja ansatsin kanssa. Kyllä siinä ekassa saattoi olla vaiheongelmaa, vaikka olihan siinä sitä kaikuakin. Sopivasti kaikua toisaalta on hyvä olla mukana. Vaikka Kjaerhusin ilmainen Classic Reverb, on kelvannut minulle. kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan | |
![]() 14.12.2008 08:09:16 (muokattu 14.12.2008 08:30:22) | |
Noissa näytteissä olen kuulevinani että kestää hetkisen ennenkuin ääni hyppää oikeaan oktaaviin, siitäkö on kyse? "Ongelma" lievimmillään ilmenee juuri noin eli pienenä viiveenä, joskus (pehmeällä lehdellä) tahtoo väkisin jäädä oktaavit soimaan "päällekkäin" vaikka mitä tekisi. Pitänee varmuuden vuoksi putsata oktaaviläpät sytkärinbensalla jos kyseessä kumminkin olisi tahmaantuminen. Mutta totta kyllä että vire on haasteellinen. Myöskään ylälusikoille ei tahdo ihan helposti päästä mutta eiköhän se siitä harjoittelemalla, onneksi on joululoma tulossa :) Barskan kanssa sain oikean kyynärpään kipeäksi kun peukalokoukku oli liian alhaalla ja käsi joutui huonoon asentoon. Viime viikolla juotin koukun uuteen paikkaan ja kyynärpää alkoi parantua. Sopivasti kaikua toisaalta on hyvä olla mukana. Vaikka Kjaerhusin ilmainen Classic Reverb, on kelvannut minulle. Joo, sitä on myös tullut käytettyä, täytyy ladata tuo Classic-sarja tuohon uuteenkin koneeseen. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)