Aihe: Fonin soiton aloittaminen
1 2 3 4 59 10 11 12 13 14 15 16
shak12ti
31.01.2012 21:51:12
Klezberg: Aika vaikea uskoa, kyllä , että olisi ollut puoli sävelaskelta alavireinen. Jos joku läppä jumittaa, siellä keskivaiheilla on semmoinen joka voisi sitä tehdä, niin se voisi aavistuksen laskea virettä, muttei noin paljon tyhjällä putkella.

Enemmän epäilisin jotain ihan muuta virhettä, niinkuin että digipianossa on ollut transpoosi päällä.

Joo enköhän mä jotain oo sählännyt. Mutta tosiaan pääasia että nyt pelittää ja tulee mietittyä oikeita säveliä soittaessa... :)
Wazup
09.02.2012 18:18:25
Hei!
Saksofoni on postissa, ja minä odotan malttamattomana (kokonainen viikon odotus..). Mutta eikös eri hengitystekniikoita voi harjoitella myös ilman saksofonia? Kertokaas joku niistä tietävä enemmän. :)
No one knows what's like, to be a Batman.
Pitkis
09.02.2012 20:52:47
Hei!

Onko mahdollista, että koneellinen ilmastointi vaikuttaa foninsoittoon? Työpaikalla on aika tehokas ilmastointi ja tuntuu, että soitto menee vaikeaksi/työlääksi. Kotona soittaessa tuntuisi helpommalta. Onko kukaan törmännyt vastaavaan?
Elinikäinen oppiminen.
Murgo
10.02.2012 05:56:49 (muokattu 10.02.2012 05:58:26)

Pitkis: Hei!

Onko mahdollista, että koneellinen ilmastointi vaikuttaa foninsoittoon? Työpaikalla on aika tehokas ilmastointi ja tuntuu, että soitto menee vaikeaksi/työlääksi. Kotona soittaessa tuntuisi helpommalta. Onko kukaan törmännyt vastaavaan?

Ainakin ilmankosteus (kuivuus) ilmeisesti vaikuttaa lehteen jos ei ole synteettinen, edellisellä työpaikalla (korjaamohallissa jossa erittäin tehokas koneellinen ilmanvaihto) oli talvisin erittäin kuiva ilma (jousisoittimet vääntyilivät yms.) ja ongelmana oli että lehdet jotka normaalisti pienen vedessä liottamisen jälkeen olivat täysin suoria vääntyivät silmin nähden kaareviksi (kärki "sulkeutui" jopa lähes millin verran) ja lakkasivat soimasta kunnolla n. 15-30 minuutin soiton jälkeen, muutaman minuutin vesilasissa pito "normalisoi" tilanteen taas joksikin aikaa kunnes ilmiö taas toistui.

Ilmiö esiintyi ainoastaan työpaikalla ja ainoastaan talvella ja useammalla lehdellä sekä tenorilla että baritonilla. Synteettisiin lehtiin ei tietenkään mitään vaikutusta.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Sax-pappa
10.02.2012 09:02:21
Murgo: Ainakin ilmankosteus (kuivuus) ilmeisesti vaikuttaa lehteen jos ei ole synteettinen, edellisellä työpaikalla (korjaamohallissa jossa erittäin tehokas koneellinen ilmanvaihto) oli talvisin erittäin kuiva ilma (jousisoittimet vääntyilivät yms.) ja ongelmana oli että lehdet jotka normaalisti pienen vedessä liottamisen jälkeen olivat täysin suoria vääntyivät silmin nähden kaareviksi (kärki "sulkeutui" jopa lähes millin verran) ja lakkasivat soimasta kunnolla n. 15-30 minuutin soiton jälkeen, muutaman minuutin vesilasissa pito "normalisoi" tilanteen taas joksikin aikaa kunnes ilmiö taas toistui.

Ilmiö esiintyi ainoastaan työpaikalla ja ainoastaan talvella ja useammalla lehdellä sekä tenorilla että baritonilla. Synteettisiin lehtiin ei tietenkään mitään vaikutusta.

Samaan ilmiöön olen törmännyt etenkin barskalla. Täytyy näin talviaikaan olla aina vesilasi vieressä lehden äkkinäisen kuivumisen varalta. Sointi vain kertakaikkiaan lakkaa ja pieni liotus palauttaa tilanteen taas normaaliksi.
Pitkis
10.02.2012 19:05:44
Murgo: Ainakin ilmankosteus (kuivuus) ilmeisesti vaikuttaa lehteen jos ei ole synteettinen, edellisellä työpaikalla (korjaamohallissa jossa erittäin tehokas koneellinen ilmanvaihto) oli talvisin erittäin kuiva ilma (jousisoittimet vääntyilivät yms.) ja ongelmana oli että lehdet jotka normaalisti pienen vedessä liottamisen jälkeen olivat täysin suoria vääntyivät silmin nähden kaareviksi (kärki "sulkeutui" jopa lähes millin verran) ja lakkasivat soimasta kunnolla n. 15-30 minuutin soiton jälkeen, muutaman minuutin vesilasissa pito "normalisoi" tilanteen taas joksikin aikaa kunnes ilmiö taas toistui.

Joo, kuulostaa tutulta. Ei meinaa kuulua pihahdustakaan, sitten yhtäkkiä pomppaa 2.rekisteriin jne.. ei mitään kontrollia. Vaikeaa se tosin on välillä kotonakin. :D Mulla on käytössä Jupiterin 4c suukappale ja siinä 2 rico royal kiinni. Oon miettiny uuden suukappaleen hankintaa ja Meyerin 5 ja 6 sekä Otto Linkin 5 on käväisseet mielessä.

Onko joku huomannu liottavansa liian kauan lehteä? Itse tein havainnon, että lehden litteä osa menee kuperaksi, jos liottaa liian kauan. Tuolloin oli kyllä hankaluuksia myöskin.
Elinikäinen oppiminen.
megan
27.03.2012 18:54:20
Hetken aikaa (kohta vuoden) on pyörinyt mielessä fonin kokeileminen. Tämä on varmaan aika hyvä ketju tulla kyselemään typeriä. :D Ikinä en siis ole fonia kädessäni pitänyt, joten aika kovalta urakalta tuntuu aloittaminen ihan itsekseen. Ensimmäisenä tuo torven valinta. Tiedättekö valmistaako Jupiter ja Yamaha nykyään oppilasmallinsa omilla tehtaillaan, vai tuleeko ne kiinasta samalla lailla kuin musakauppojen omilla merkeillään myymät? Torilla näkyy olevan aika hyvään hintaan Jupiter 500. Ja vanha Conn mutta niitähän ei noobille suositeltu! Jotenkin kyllä houkuttais Startone tai Gear4music + yamaha 4c combo. Stephen-setä kertoi että noilla halpiksilla voi nykyään jopa soittaa.
ahvenonkala
27.03.2012 19:29:14

Itse opin juuri kantapään kautta, että 2-3kk alttoa soittaneena ei kannata ihan sokkona tilata käytettyä soitinta. Kitarat ja niihin liittyvä romu tulee aina ostettua käytettynä joten ajattelin, että kyllähän tämäkin vaan onnistuu... no ei mennyt ihan putkeen. Nyt on kuitenkin kaupan hyllyltä haettu uusi soitin ja hyvin soi.

Hirveän vaikeana en saksofonin aloitusta pitäisi, juonesta saa kiinni melko helposti. "Oikea" soittotaito sitten on asia erikseen. Sormitukset ovat hyvin loogiset ja samankaltaiset kuin muissakin puhaltimissa eikä ansatsi ole minusta aivan niin vaativa kuin vaikka trumpetilla (erilainen totta kai).
täpinä
08.08.2012 13:38:40
Hmm nyt on usko itseen fonistina koetuksella.. Olen pari kk opetellut fonin soittoa muutamien ulkomailla ottamieni tuntien jälkeen. Aloitin hyvin ohuella lehdellä, kun 2:sta ei oikein meinannut lähteä kuin pihinää, hiottiin sitä sitten ohuemmaksi. Opettaja sanoi tuolloin, ettei lehden paksuus vaikuta saundiin, vaan on ihan soittajan tottumuksesta kiinni. Tätä foorumia lueskellessa olen kuitenkin saanut ihan päinvastaisen vaikutelman, joten eilen sitten päätin vaihtaa kakkoslehteen. Noh, saan jonkinmoisen äänen ulos, kenties paremman kuuloisen kuin aiemmalla ohuella mutta jotenkin hiljaisemman, ja hippu ettei tahdo keuhkot riittää! En enää pysty soittamaan kappaleitakaan ilman että ilma loppuu kesken. Tämä on kaiketi hengitystekniikka- ja ylipäänsä tekniikkakysymys joka ratkeaa sitkeästi harjoittelemalla, mutta lähinnä haluaisin kai kysyä onko muilla ollut samanlaista ongelmaa ja kauanko meni sen ylipääsyyn? Opettajaan ei valitettavasti ole mitään saumaa rahatilanteen takia. Harmittaa lähinnä etten enää harjoittele yhtä innoissani kun ei voi "mukavasti luritella" uudella lehdykällä. Mutta parempihan on totutella ennemmin kuin myöhemmin soittamaan "kunnon" lehdellä, vai olenko jotenkin hakoteillä koko hommassa?
Klezberg
08.08.2012 13:53:15

täpinä: Hmm nyt on usko itseen fonistina koetuksella.. Olen pari kk opetellut fonin soittoa muutamien ulkomailla ottamieni tuntien jälkeen. Aloitin hyvin ohuella lehdellä, kun 2:sta ei oikein meinannut lähteä kuin pihinää, hiottiin sitä sitten ohuemmaksi. Opettaja sanoi tuolloin, ettei lehden paksuus vaikuta saundiin, vaan on ihan soittajan tottumuksesta kiinni. Tätä foorumia lueskellessa olen kuitenkin saanut ihan päinvastaisen vaikutelman, joten eilen sitten päätin vaihtaa kakkoslehteen. Noh, saan jonkinmoisen äänen ulos, kenties paremman kuuloisen kuin aiemmalla ohuella mutta jotenkin hiljaisemman, ja hippu ettei tahdo keuhkot riittää! En enää pysty soittamaan kappaleitakaan ilman että ilma loppuu kesken. Tämä on kaiketi hengitystekniikka- ja ylipäänsä tekniikkakysymys joka ratkeaa sitkeästi harjoittelemalla, mutta lähinnä haluaisin kai kysyä onko muilla ollut samanlaista ongelmaa ja kauanko meni sen ylipääsyyn? Opettajaan ei valitettavasti ole mitään saumaa rahatilanteen takia. Harmittaa lähinnä etten enää harjoittele yhtä innoissani kun ei voi "mukavasti luritella" uudella lehdykällä. Mutta parempihan on totutella ennemmin kuin myöhemmin soittamaan "kunnon" lehdellä, vai olenko jotenkin hakoteillä koko hommassa?

Kyllä lehden paksuudella on vaikutusta soundiin ja myös vireeseen. Eri juttu on sitten tosi ammattilaiset jotka saavat mitä tahansa irti mistä tahansa.

Itselläni on ollut tuon tapaisia ongelmia klaran kanssa, mutta jostain syystä ei juuri fonin kanssa. Tuntuu olevan lehdestä kiinni, ei niinkään sen vahvuudesta vaan jostain muusta. Vandorenin lehtiä, jotka tuntuvat olevan niitä kaikkein suosituimpia täällä, minun oli vaikea saada soimaan. Ricon lehdet soivat helpommin, ja Alexanderin lehdet soivat helposti ja hyvällä soundilla. Niinkin on että jokin lehdykkä ei vain soi. Lehti voi olla kiero tai jotain, en tiedä, ja suukappalekin voi olla kiero.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
täpinä
08.08.2012 19:13:10
Klezberg: Kyllä lehden paksuudella on vaikutusta soundiin ja myös vireeseen. Eri juttu on sitten tosi ammattilaiset jotka saavat mitä tahansa irti mistä tahansa.

Itselläni on ollut tuon tapaisia ongelmia klaran kanssa, mutta jostain syystä ei juuri fonin kanssa. Tuntuu olevan lehdestä kiinni, ei niinkään sen vahvuudesta vaan jostain muusta. Vandorenin lehtiä, jotka tuntuvat olevan niitä kaikkein suosituimpia täällä, minun oli vaikea saada soimaan. Ricon lehdet soivat helpommin, ja Alexanderin lehdet soivat helposti ja hyvällä soundilla. Niinkin on että jokin lehdykkä ei vain soi. Lehti voi olla kiero tai jotain, en tiedä, ja suukappalekin voi olla kiero.

Hienoa kun joku jaksoi vastata ja näin nopeasti vielä, kiitos siitä! Mahtavan intterkneebelin ansiosta voi köyhäkin saada apua ongelmiinsa.
Pitää siis kokeilla eri lehtiä.. Itsellä nyt juurikin noita Vandoreneita. Ja alahuuli turtana.
Voisiko siis sanoa, että on kannattavaa opetella soittamaan paksummalla lehdellä oman kehityksen sen salliessa? Aikaisemman ohuen lehden kanssa korkeimmat äänet tuotti jonkun verran vaikeuksia, kuten on täällä foorumillakin todettu. Niin ja onkos mahdollista ilman vertailukohdetta tietää onko suukappaleeni kiero?
Klezberg
08.08.2012 19:34:59 (muokattu 08.08.2012 19:44:26)

täpinä:
Voisiko siis sanoa, että on kannattavaa opetella soittamaan paksummalla lehdellä oman kehityksen sen salliessa? Aikaisemman ohuen lehden kanssa korkeimmat äänet tuotti jonkun verran vaikeuksia, kuten on täällä foorumillakin todettu. Niin ja onkos mahdollista ilman vertailukohdetta tietää onko suukappaleeni kiero?

Jos huvikseen soittaa, niin eihän sitä tarvitse siirtyä sen paksumpaan kuin millä saa pelin soimaan kelvollisesti ja vireessä tarpeeksi ylös. Alle kakkosen lehdet on yleensä liian löysiä pitemmän päälle, mutta 2 - 3 väliltä pitäisi löytyä se optimi. Kannattaa muistaa että jos suukappaleen aukko on iso, niin lehti saa olla löysempi, ja päinvastoin. Pienen aukon ja löysän lehden kanssa voi mennä tukkoon eikä soi sen takia. Ja on mulla turkkilainen klarinetti jossa erikoinen suukappale, hyvin iso aukko ja itse suukappale on hyvin lyhyt. Sitä en saa soimaan kuin aivan löysimmillä lehdillä.

En mä ensimmäisenä epäilisi sitä suukappaletta, ainakaan jos se on jokin tunnettu merkki. Mutta jos se on ihan tuntematon, niin Yamahan 4C ei maksa paljon ja pitäisi pelata. Ricon lehtiä kannattaa kokeilla, tai jos sattuu saamaan niin Alexanderia. Vaikka kakkosen vahvuutta alkuun. Kyllä pitäisi soida jos on jo vähän soittanut.

Sitten tietysti, jos ei ole koskaan käynyt opettajalla, niin voi olla jotain oikeasti pielessä. Niinkuin itse soitin fonia kolme viikkoa niin että ylähuulikin oli hampaiden ja suukappaleen välissä. Luulen että laitoin sen huulen siihen vaimentamaan tärinää (en ollut kuullut niistä hammastarroista). Opettaja neuvoi sen pois. Jälkikäteen en enää käsitä miten edes sain sen niin.

Lisäys: Kannattaa ajatella että soitettaessa on saatava se lehti värähtelemään niin että se aukko menee melkein kiinni silloin kun se lehti heilahtaa sinne päin. Jos ei se mene tarpeeksi kiinni niin ilma menee siitä läpi eikä siinä välttämättä riitä vaikka puhaltaa keuhkot nurin. Jos se taas menee heti kiinni, niin se on tukossa eikä soi. Siksi jäykkä lehti vaatii pienen aukon. Ansatsilla taitaa voida vaikuttaa asiaan jonkin verran (saa lehden asemaa siirrettyä niin että aukko on efektiivisesti pienempi). Mutta tämä ei ole nyt mitään täsmällistä oppia kyllä.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Sax-pappa
09.08.2012 09:49:26
täpinä: Hienoa kun joku jaksoi vastata ja näin nopeasti vielä, kiitos siitä! Mahtavan intterkneebelin ansiosta voi köyhäkin saada apua ongelmiinsa.
Pitää siis kokeilla eri lehtiä.. Itsellä nyt juurikin noita Vandoreneita. Ja alahuuli turtana.

Et kertonut mitä suukappaletta käytät. Saattaisi auttaa suukappaleen vaihtokin. Minusta suukappaleella on suurempi merkitys soiton helppouteen ´kuin lehden paksuudella kun kuitenkin puhutaan varsin ohuista lehdistä.
täpinä
09.08.2012 17:18:40
Suukappale on ei-metallinen B&S. Täytyy kokeilla Klezbergin mainitsemia ricoja/alexandereja, lienee muutenkin hyvä kokeilla erilaisia lehtiä jotta tietää mikä on itselle paras.. Niin ja tavoitteena siis olisi soittaa bändissä kunhan olen siihen kypsä :) Vaikka huvikseenkin on nautinnollista soittaa niin olen kuitenkin "vakavalla" mielellä liikenteessä, eli haluaisin foninsoitosta enemmän kuin harrastuksen jos minusta vain suinkin siihen on.
Klezberg
09.08.2012 17:50:04

täpinä: Suukappale on ei-metallinen B&S.

Olen Sax-Papan kanssa samaa mieltä siinä että suukappaleella on tässä iso merkitys, ja itsekin sitä lähestyin kun yritin selittää suukappaleen aukon ja lehden vahvuuden välistä riippuvuutta. Et nyt maininnut mitään tarkemmasta tyypistä, mistä selviäisi tuo aukon koko. Hankkimalla vaikka tuommoisen Yamaha 4C:n pääsee ainakin muiden kanssa selvästi samalle hehtaarille, tarkoitan sitä että sen kanssa ovat muutkin pärjänneet.

Mutta ne omat ongelmani klaran ja Vandorenin lehtien kanssa jatkuivat usealla suukappaleella, kuten B40, 5RV, Yamaha 4C ja 4CM. Muistelisin, että muillakin oli kokemusta että Vandorenin paketissa oli suurempi osa niitä lehtiä mitä ei saanut soimaan, kuin mitä vaikka Ricolla. Mutta tuo oli klaran kanssa, ei fonin.
Sax-pappa
09.08.2012 20:41:59
Kuten Klezberg sanoi puuttuu vielä oleellisin tieto tuosta suukappaleesta eli aukon suuruus. Riittävän pieniaukkoisella suukappaleella pitäisi aloittelijankin päästä 2-lehdellä alkuun. Esim. tuo mainittu Yamaha 4C. Tässä vaiheessa ei ehkä kannata hakea sitä ihanteellisinta soundia, vaan ensin kehittää ansatsia sekä keuhkojen ja pallean toimintaa. Tuo kehitys vaatii pitkäjänteistä harjoittelua aivan kuin minkä tahansa lihasten kehittäminen. Kaikenmerkkisistä lehdistä löytyy soitettavaksi kelpaavia yksilöitä, joten lehden merkkikään ei ole ratkaiseva. Sitkeyttä vain harjoitteluun! Se oma soundi löytyy aikanaan ja sen oikean lehti-suukappale-yhdistelmän etsiminen jatkuu lopun ikää :-) Alussa kuitenikin kannattaa valita mahdollisimman helpposoittoinen yhdistelmä joka mahdollistaa kunnollisen harjoittelun.
Armando Bugari
09.08.2012 20:57:18
Klezberg: Olen Sax-Papan kanssa samaa mieltä siinä että suukappaleella on tässä iso merkitys, ja itsekin sitä lähestyin kun yritin selittää suukappaleen aukon ja lehden vahvuuden välistä riippuvuutta. Et nyt maininnut mitään tarkemmasta tyypistä, mistä selviäisi tuo aukon koko. Hankkimalla vaikka tuommoisen Yamaha 4C:n pääsee ainakin muiden kanssa selvästi samalle hehtaarille, tarkoitan sitä että sen kanssa ovat muutkin pärjänneet.

Mutta ne omat ongelmani klaran ja Vandorenin lehtien kanssa jatkuivat usealla suukappaleella, kuten B40, 5RV, Yamaha 4C ja 4CM. Muistelisin, että muillakin oli kokemusta että Vandorenin paketissa oli suurempi osa niitä lehtiä mitä ei saanut soimaan, kuin mitä vaikka Ricolla. Mutta tuo oli klaran kanssa, ei fonin.

Olen soittanut (harjoitellut) nyt sopranon kanssa vuoden veran, joten ansatsi on jo jollain lailla kunnossa, kun tunnin verran päivässä soittelee. Sopraninon hanklin muutama kuukausi sitten , joten sen kanssa olen vielä ihan methässä...
-. Soitin nuorena alttoa 40v. sitten ihan puoliammattilaisena, joten sormitus on kyllä takaraivossa.

- Sitten suukappaleista ja lehdistä: Halpohin kiinalaisiin pilleihin kun tyytyy, niin voi "satsata" kokeiluihin eri suukappaleisiin, Vandorenin Optimum on on hyvä sopran klasari-suukappale; juuri hankin Selmerin Super Session F:n, joka on enemmän jatsisuukappale. Näitä on mukava sitten kokeilla eri vahvuisten lehtien kanssa. Tuo SS tuntuu istuvan paremmin esim. Vandorenin 2,5 kanssa, mutta taas Vandorenin 5 Optimum on kuin nappi Gonzalezin 3,5:n kanssa.
- Yamahan 4C:tä kehutaan tuollaiseksi "referenssiksi" aloittelijalle, samoinkuin Selmerin Super Sessionia sitten enemmän jo ansatsia hankkineille?
Klezberg
09.08.2012 21:31:35 (muokattu 09.08.2012 21:37:04)

Sax-pappa: Kaikenmerkkisistä lehdistä löytyy soitettavaksi kelpaavia yksilöitä, joten lehden merkkikään ei ole ratkaiseva.

Ei ratkaiseva mutta kyllä se soivien lehtien valikointi on aika ikävää. Kuka mistäkin tykkää. Soittaa vai etsiskellä soivaa lehteä. Lehden hintakin kannattaa laskea per kunnolla soiva lehti.

Toiset tykkää ilmeisesti puuhata lehtien kanssa. Kostutella jollain systeemillä, painella lasilevyn päällä, ajaa sisään tietyllä systeemillä, pitää huolta että kunkin ehden kunto pysyy tiedossa, pitää lehdet kostutuspussissa tai -lootassa ja niin edelleen. Viilata. (Kyllä minäkin noita enimpiä kokeilin, paitsi viilausta. Pare kostutuslootaakin hommasin, mutta ei ne toimineet. Toinen ilmeisesti falskasi, toinen, kalliimpi jossa oli mittari ja kaikki, päästi vedet vuotamaan lehtien joukkoon.

Mutta jälleen kerran pitää lisätä että ei mulla fonin kanssa ollut tätä ongelmaa vaan klarassa Vandorenin lehdillä. Siis fonin kanssa enimmät lehdet soivat ihan hyvin.
Armando Bugari
09.08.2012 23:34:08
Klezberg: Ei ratkaiseva mutta kyllä se soivien lehtien valikointi on aika ikävää. Kuka mistäkin tykkää. Soittaa vai etsiskellä soivaa lehteä. Lehden hintakin kannattaa laskea per kunnolla soiva lehti.

Toiset tykkää ilmeisesti puuhata lehtien kanssa. Kostutella jollain systeemillä, painella lasilevyn päällä, ajaa sisään tietyllä systeemillä, pitää huolta että kunkin ehden kunto pysyy tiedossa, pitää lehdet kostutuspussissa tai -lootassa ja niin edelleen. Viilata. (Kyllä minäkin noita enimpiä kokeilin, paitsi viilausta. Pare kostutuslootaakin hommasin, mutta ei ne toimineet. Toinen ilmeisesti falskasi, toinen, kalliimpi jossa oli mittari ja kaikki, päästi vedet vuotamaan lehtien joukkoon.

Mutta jälleen kerran pitää lisätä että ei mulla fonin kanssa ollut tätä ongelmaa vaan klarassa Vandorenin lehdillä. Siis fonin kanssa enimmät lehdet soivat ihan hyvin.

Suukappaleen kun ottaa suihin ja vähän syljeskelee sen verran, että lehti suoristuu, niin kyllä se alkaa väpättää. Jossain alan harrastajasivustolla kehotetaan huljuttelemaan lehteä vedessä ties kuinka pitkiä aikoja ennen aktia...
- Lehdethän on oikeesti ihan halpoja ja eipä niissä varmaan mitään laatueroja ole merkkikohtaisesti. Ei esimerkiksi Soitin Laine myy mitään roskaa.
Klezberg
10.08.2012 09:42:16 (muokattu 10.08.2012 09:42:46)

Armando Bugari: Suukappaleen kun ottaa suihin ja vähän syljeskelee sen verran, että lehti suoristuu, niin kyllä se alkaa väpättää. Jossain alan harrastajasivustolla kehotetaan huljuttelemaan lehteä vedessä ties kuinka pitkiä aikoja ennen aktia...

Näinhän se menee silloin kun se menee.

- Lehdethän on oikeesti ihan halpoja ja eipä niissä varmaan mitään laatueroja ole merkkikohtaisesti. Ei esimerkiksi Soitin Laine myy mitään roskaa.

Tässä menee sekaisin pari asiaa. Vandoren on laatulehti jota minun klaraopettajani suosittelivat ja käyttivät itse. Rico taas on vähemmän arvostettu halpismerkki. Käsitän että tässä on kysymys lehden laadun soittamisen kannalta.

Mutta lehdykkä kun tehdään luonnonaineista, niin kaikki lehdykät eivät lähde hyvin soimaan, vaikka ovat tehty samalla lailla ja laatumerkkiä. Klaran kohdalla näistä asioista on netissä vaikka kuinka monta keskustelua ja omat kokemukseni vastaavat näitä. Vandorenin kanssa on ollut ongelmia, Rico-pakkauksesta löytyy enemmän soivia lehtiä.

Toinen juttu on että ne lehdet elää. Jotkut ei tahdo pakkauksesta otettuna soida juuri millään. Jotkut soivat sen päivän hyvin mutta lopettavat muutaman päivän jälkeen. Pitäisi kai mennä niin että vaatii jonkun aikaa ennenkuin soi hyvin.

En tiedä, ehkä Armandolla on kotona/soittotilassa jotenkin ilmankosteus hallinnassa. Toisaalta, jostain syystä fonissa on täälläkin soinut vaivatta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)