Aihe: Ylä-äänet trumpetilla..
1 2 3 4 59 10 11 12 13 14 15 16 17 18
javirta
26.04.2009 20:35:21
Pete V.: ...Kaivokadulla Kaivopihan sisäänmenon tuntumissa soitti joku "itäinen" kolleegamme, miten nyt kuvaisin. venttiilipasuunatrumpettia, mikähän tällainen olisi ihan oikealta nimeltään .... eli, hyvin trumpetin näköistä mittasuhteiltaan hieman isompaa instrumenttia pasuunakokoluokan suukappaleella, ja tietysti oktaavia alempaa.

isojussi: Bassotrumpetti varmaankin.

Ettei olisi marssipasuuna, jollainen on soittimena kiinnostanut itseäkin. Tässä kuva Blessingin soittimesta:

http://www.thomann.de/fi/blessing_m_200_s_marching_posaune.htm

Olisi kiva kokeilla. Sormitus ja vireyshän olisivat samat kuin trumpetilla, mutta pasuunalle kirjoitetut nuotit täytyisi transponoida suurella sekunnilla ylöspäin; muistaakseni pasuunalle kirjoitetaan samalle korkeudelle kuin millä se soi.

Herättäisi kummastusta jos pasuunasektiossa yhdellä on tälläinen "töpö" ilman pitkää sankaa...
Baryton-B
26.04.2009 21:52:18

Nythän sie sälli kirjoitit sen jutun, joka olisi pitänyt kirjoittaa ensimmäiseksi, hienoa! Olisi säästynyt paljon paskanjauhantaa ;-)

Lähtötasosta työnnän leukaa eteenpäin kun hampaat muuten on alapurennassa-

Joo, noin myös teen. Minua on vain ihmetyttänyt ne jutut "leualla ponnistaminen", "leukojen väsyminen". Voi olla suomennosvirheitäkin.

Pikku pätkä D.Hickmanin "Trumpet pedagogy"sta
käänt. Vanha K.

Tarkoittaakohan tuo Vanhan K. samaa kuin Vanha käpy? jos tarkoittaa, niin olet kolleega ;-) Tuo Hickmanin kirja on hyvän tuntuinen. Löysin sivun, jossa esiteltiin muutamia sivuja, kuvia kiitettävästi, joten minäkin siitä hyötyisin. Taisi olla puhallusvoimasta ja suukappaleen puristusvoimasta käyriäkin. Onko sinulla tuo kirja ja tuhlasitko postimaksuineen n. 100 $? Mikä ei tietysti ole paljoa antiin verrattuna.

1. Tiivistys, eli huulten ja niitä ympäröivien lihasten keskittäminen kohti suukappaletta.

Löytyy tuon tyylin soittajia YouTubesta (Allison, Marsalis y,m.). Yhteistä kaikille, ettei naamavärkistä paljoa näe, onko menossa korkea vai viivaston c.

Ammattisoittaja todennäköisesti pystyy säilyttämään ansatsin kaiken aikaa

Etkö sinä ole ammattisoittaja? Jos haluat, ei tarvi vastata tähän tunkeilevaan kysymyksen.

3. Kielen paikka suussa vaikuttaa suuresti äänen väriin ja se on lisäksi erittäin tärkeä tekijä siinä, miten tuotetaan ääniä eri rekistereissä. Kielen kaarella ja sen säätelyllä helpotetaan ilmavirran suuntaamista huulille ja se on avainasemassa suukappaleeseen menevän ilmavirran muodon ja tulokulman ohjaamisessa.

Tässähän olemme olleet eri mieltä, mutta uskon minä tuon jo vihdoinkin, kun sitä tarpeeksi kauan minun päähän taotaan. Ymmärrän hyvin tarkan kuvauksesi. Sitä paitsi näin netissä kirjan sivulla olevat kuvat kielen asennosta. Olen kokeillut sitä, mutta en ole saanut hyötyä siitä. Ehkä teen jotain väärin.

4. Ilmaa työnnetään ulos ja saadaan aikaan (ilman)virtaus. Suuri osa ilman työnnöstä tapahtuu rentouttamalla pallea ja kylkiluiden väliset lihakset, mikä mahdollistaa vaivattoman ilman virtaamisen. Ylävartalon tulisi olla hyvässä ryhdissä ja kohtuullisen rentona jotta ilman virtaus saataisiin maksimoitua ja ilman kulku keuhkoihin ja sieltä ulos olisi esteetöntä.

Kerrot asian niin kuin olen sen lukenut, en vain ihan ymmärrä sitä. Olen käsittänyt, että puhalletaan pallean avulla. Pallea toimii kaikissa rekistereissä tukena tarkoituksena, että yläpää (esim. avoin kurkku) voi olla mahdollisimman rentona. Tärkeä esim. laulussa. Koskelakin kuvasi ylä-äänien soittoa "kuin istuisi WC pytyllä ponnistamassa". Eli haluaisin tarkennusta?

Leikkasin aika rajusti, koska yhdyn pitkälti kirjoittamaasi. Toivottavasti muutkin uskaltavat kommentoida. Hyvä opettavainen kirjoitus! Homma on oikeastaan melko yksinkertaista, mutta kuitenkin niin pirun vaikeaa reaalielämässä ja oppilaan kanssa.
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia"
Staryhuj
26.04.2009 22:36:16
Baryton-B:
Tarkoittaakohan tuo Vanhan K. samaa kuin Vanha käpy?

Vanha k..pä, joku sen jo keksi suomennella...

Tuo Hickmanin kirja on hyvän tuntuinen. Löysin sivun, jossa esiteltiin muutamia sivuja, kuvia kiitettävästi, joten minäkin siitä hyötyisin. Taisi olla puhallusvoimasta ja suukappaleen puristusvoimasta käyriäkin. Onko sinulla tuo kirja ja tuhlasitko postimaksuineen n. 100 $? Mikä ei tietysti ole paljoa antiin verrattuna.

No ei mun mielestä ole paljon, tarkkaa hintaa en nyt muista- netistä tilasin ja kannattihan se. 500 sivua painavaa asiaa, paras yksiin kansiin pakattu yleisopus tähän hommaan ainakin toistaiseksi . Tämän Hickmanin soittokoulut on kovaa valuuttaa nekin.

Löytyy tuon tyylin soittajia YouTubesta (Allison, Marsalis y,m.). Yhteistä kaikille, ettei naamavärkistä paljoa näe, onko menossa korkea vai viivaston c.

Löytyy lähempääkin- kotimaisia kovia poikia klassisella puolella- esim. Harjanne ja Pirinen.

Etkö sinä ole ammattisoittaja? Jos haluat, ei tarvi vastata tähän tunkeilevaan kysymyksen.

Siihen "Kommentti"in asti teksti on suoraa tai semmoisen yritystä käännökseen, eli Hickmanin sanoja ja hän siinä puhuu todennäköisyyksistä. Kai se niin sitten onkin - jonkinmoisella todennäköisyydellä.

Tässähän olemme olleet eri mieltä, mutta uskon minä tuon jo vihdoinkin, kun sitä tarpeeksi kauan minun päähän taotaan. Ymmärrän hyvin tarkan kuvauksesi. Sitä paitsi näin netissä kirjan sivulla olevat kuvat kielen asennosta. Olen kokeillut sitä, mutta en ole saanut hyötyä siitä. Ehkä teen jotain väärin.

Näissä 4:ssä P:ssä pariin otteeseen puhuttiin siitä balanssista eli näitten kohtien keskinäisestä tasapainosta. Jos siis joku kohta on ali- taikka ylimitoitettua suhteessa niihin muihin on seuraus jonkinlainen ansatsiongelma. Vaikkapa nyt se että naama ei pysty ottamaan puhallusta vastaan koska lihakset ei pidä-posket pullistuu koska ovat löysänä ja lihakset käyttämättä, ilma ei mene suoraan torveen.Tai liian tiukka naama suhteessa huonoon puhallukseen, liian iso aukko hampaitten välissä pieneen ilmamäärään verrattuna, huulet liikaa supussa ja jäykät jolloin joutuu tekemään turhaa työtä että saa aikaan edes pientä värinää. Yliprässäystä tai yritystä soittaa köykäisesti ilman kunnon puhallusta ja niin edelleen- vaihtoehdot on monet.

Kerrot asian niin kuin olen sen lukenut, en vain ihan ymmärrä sitä. Olen käsittänyt, että puhalletaan pallean avulla. Pallea toimii kaikissa rekistereissä tukena tarkoituksena, että yläpää (esim. avoin kurkku) voi olla mahdollisimman rentona. Tärkeä esim. laulussa. Koskelakin kuvasi ylä-äänien soittoa "kuin istuisi WC pytyllä ponnistamassa". Eli haluaisin tarkennusta?

Tästä osiostakaan en ite ota vastuuta sanamuotojen suhteen paitsi heikon käännöksen puolesta. Ennenvanhaan ja varmaan nykyäänkin jossain käsketään pitämään palleaa kovana ja tosi hieno pedagooginen juttu on ollut se kun opettaja käskee oppilasta- siis lasta- lyömään itteään palleaan että tuntee kuinka se on kova! Suurimman työn ulospuhaltamisessa kuitenkin tekee nämä kylkiluitten välissä olevat lihakset joilla keuhkot puristuu kasaan- pallea- tämä kapea kaistale sinä alla- ottaa kyllä osaa mutta vain osana.
Tukena pitkillä äänillä ja alukkeessa tai aksenteissa se on tärkeä mutta puhallusvoima tulee kyljistä, siltä ainakin tuntuu...Rentona sen on ihan pakko olla sisäänhengityksessä koska siinäkään ei ylimääräiset kipsit paljon auta.

Leikkasin aika rajusti, koska yhdyn pitkälti kirjoittamaasi. Toivottavasti muutkin uskaltavat kommentoida. Hyvä opettavainen kirjoitus! Homma on oikeastaan melko yksinkertaista, mutta kuitenkin niin pirun vaikeaa reaalielämässä ja oppilaan kanssa.

Sepä se. Simppelien ihmisten helppoa hommaahan tää -sen kun vaan aina muistais.
Baryton-B
26.04.2009 23:53:33

netistä tilasin ja kannattihan se. 500 sivua painavaa asiaa, paras yksiin kansiin pakattu yleisopus tähän hommaan ainakin toistaiseksi . Tämän Hickmanin soittokoulut on kovaa valuuttaa nekin.

500 sivua ja sinä kerroit sen parilla A4:lla ;-) Onhan siinä kirjassa muutakin asiaa kuin ansatsi, vanhoja torven kuvia jne. mutta kauppamies hänkin on. On myös keksinyt "maailman parhaan" suukappaleen. Minä voisin sorvata mittatilaustyönä niitä pilvin pimein.

Löytyy lähempääkin- kotimaisia kovia poikia klassisella puolella- esim. Harjanne ja Pirinen.

Harjanne ja Välimäki n T:reen poikia. En ole vaan kuullut kumpaakaan koskaan. Harjanne esitti YLE:n Teemalla jonkun nykymusiikkikappaleen josta en ymmärtänyt mitään.

. Suurimman työn ulospuhaltamisessa kuitenkin tekee nämä kylkiluitten välissä olevat lihakset joilla keuhkot puristuu kasaan- pallea- tämä kapea kaistale sinä alla- ottaa kyllä osaa mutta vain osana.

Jotkut viisaat jakavat kropan kolmeen osaan: alemmat vatsalihakset, pallea ja yläpallea. Minulle riittää, kun puhallan pallealla sanan laajassa merkityksessä. Kovassa ponnistuksessa on alemmat vatsalihakset mukana. Fysioterapeutin kanssa näistä on jutellut paljon ja hän on yrittänyt herätellä minun ylempiä vatsalihaksia.

Jalo Nuutinen siellä kurssilla käski minun mennä selälleen. Hän tunnusteli mikä kohta minusta nousee kun hengitän. En muista mitä hän sanoi, olin aika nuori pojankloppi, jolle tuplakieli oli tärkeämpää, kuin joku hemmetin pallea :) Koskelan jälkeen opin pallealla hengittämisen niin hyvin, että minulla nousee nukkuessakin vatsa kun hengitän.

Netistä löydetty:
1. Good posture. Chest, arms and head up. Relax jaw and open throat.
2. Teeth 1/2 inch apart. Jaw forward.
3. Pull the mouth corners in toward your lips. Say "M".
4. 'a' Roll both lips in slightly.
jne.

Minä olen vahvistanut huulien mm-lihakset tarkoituksella, koska ne on luonnostaan heikot huulien sivulihaksiin verrattuna. En sitä tehnyt tätä ansatsia varten, mutta siitä lienee hyötyä kun painetaan huulia suukappaletta vasten siten, että huulet puristavat joka suunnasta yhtä paljon? Kun tuossa kehotetaan sanomaan M, niin siinä kaiketi tarkoitetaan sitä mitä kerroitkin, eli kuvataan huulien asentoa asetettaessa suukappaletta huulille. Saattaapi treenatuista mm-lihaksista olla haittaakinliian kovat (?)

Tekstistäni varmaan tulee selväksi se, että treenaan jo tätä ansatsia ja alku on lupaava..kuten uusi suukappalekin on aina aluksi parempi kuin vanha :-/

Mitä eroa on Costello-Stevens ansatsilla ja D.Hickmanin ansatsilla?

Lueskelin netistä, useammastakin paikkaa, että hampaiden väli pitäisi olla puolöi tuumaa, eli noin 13 mm. jotta ilma pääsee virtaamaan vapaasti. Tuo tarkoittaa sitä, ettei alahuulella ole tuentaa lainkaan. Mutta tämä ansatsi ei taida sitä tarvitakaan? Pienet hammasvirheetkään ei häiritse? Ilmaa kyllä mene tarpeeksi 3 mm:n raostakin.
Baryton-B
27.04.2009 00:25:48

javirta: Ettei olisi marssipasuuna, jollainen on soittimena kiinnostanut itseäkin. Tässä kuva Blessingin soittimesta:

http://www.thomann.de/fi/blessing_m_200_s_marching_posaune.htm

Kaverilla on ihan samannäköinen, mutta nimeltään baryton. Painava kantaa. Hän soittaa postin Sinettiseitsikossa. Ne halusivat kaikki soittimet saman näköisiksi. On myös tuon näköisiä tuubia.
isojussi
27.04.2009 09:01:51
Baryton-B: Kaverilla on ihan samannäköinen, mutta nimeltään baryton. Painava kantaa. Hän soittaa postin Sinettiseitsikossa. Ne halusivat kaikki soittimet saman näköisiksi. On myös tuon näköisiä tuubia.

Mulla on muistikuva Helsingissä kadunvarressa soittavasta venäläisestä, jolla oli juurikin bassotrumpetti.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
javirta
27.04.2009 09:27:00
Baryton-B: Kaverilla on ihan samannäköinen, mutta nimeltään baryton. Painava kantaa. Hän soittaa postin Sinettiseitsikossa. Ne halusivat kaikki soittimet saman näköisiksi. On myös tuon näköisiä tuubia.

Ne ovat nimenomaan niitä marssisoittimia, mm. marching euphonium (baritoni) ja mellophone (tenoritorvi?)

Jenkithän ovat nimenomaan erikoistuneet tuohon marssisoittoon...
kuismat
27.04.2009 10:45:30
Staryhuj: Lähtötasosta työnnän leukaa eteenpäin kun hampaat muuten on alapurennassa- pitää antaa ylähuulelle elintilaa soida

Hampaiden ja leuan muoto vaikuttaa varmaan merkittävästi siihen mikä toimivan ansatsin löytämisessä on kullekin vaikeaa. Tarkoittaako alapurenta, että alahampaasi ovat lepotilassa ylähampaiden edessä? Itselläni on päinvastoin: vasen yläetuhammas on 13 ja oikea 9 mm alahampaiden tason edessä. Soittaessa minun siis pitää suuta avata ja työntää alaleukaa noin 10 mm eteenpäin. Ja kun etuhampaat ovat näin epätasaiset ei niitä vastaan voi puristaa. Pucker kuitenkin toimii.

Voiman suunta on siis eteenpäin mutta vähemmän kuin vihellyksessä.

Suunnilleen tältä minustakin tuntuu.

ettei kaikki tarvitse tätä kielen kaareutumista ylös-alas liikkeessä

Yritin aiemmin ehdottaa, että kielen liike on tärkein muutoshetkellä. Esim. trillin ilman venttiileitä ainakin itse soitan kielellä ylös-alas. Mutta pitkässä äänessä ei kieltä tarvitse jättää ylös.

"closed lip" eli suljetuin huulin muodostettavaa ansatsia jossa kielen kaaren merkitys ilman kompressoinnissa olis sitten vähäisempi.

Kukaanhan ei soita suljetuin huulin mutta ehkä toisilla perustila on iso aukko, jota suljetaan ja toisilla pieni aukko, jota avataan. Jälkimmäisillä kompressio keskittyy huuliin ja kielen merkitys vähenee.

Toi kynttilävertaus tunnetaan meilläkin päin ja tähän vielä lisäys sinne mielikuvapuolelle- eli semmoinen fiilis että pelkällä puhalluksella pystyy kannattelemaan koko torvea ilmassa on vähän kuin lentoonlähtö- vastus on kohdillaan ja ilma liikkuu rennosti!

Toinen usein kuultu ja aika osuva mielikuva on keiton jäähdyttäminen. Puhalla niin kuin jäähdyttäisit kuumaa keittoa.

Staryhuj, sinähän olet varsinainen ansatsianalyytikko!
Staryhuj
27.04.2009 11:38:09
kuismat: Hampaiden ja leuan muoto vaikuttaa varmaan merkittävästi siihen mikä toimivan ansatsin löytämisessä on kullekin vaikeaa. Tarkoittaako alapurenta, että alahampaasi ovat lepotilassa ylähampaiden edessä?

Nyt on ehken menneet termit sekaisin- normaalipurenta se mullakin on eli hampaat yhteenpurtuna alahampaat jää ylähampaitten taakse. Jos oliskin se alapurenta valmiina niin saattais säästyä muutamalta niskasäryltä-tai sitten niitä olis koko ajan kuten oon myös kuullut tapahtuneen.

Soitossa tää eteentyöntö tuntuu kuin alaleuka olis edempänä vaikka onkin vain hampaat linjassa-siis ei "upstream" eli leuka voimakkaasti edessä ja torven kulmakin silloin vähintään kohtisuoraan eteen. Tää on varmasti juuri yksi niitä tekijöitä jotka voi olla rasite jos tekee esimerkiks vaikka nyt mallin mukaan ja yrittää saada oman naaman ja soittoasennon näyttämään hyvältä: Kaveri soittaa torvi suorassa ja oma oliskin mieluummin vähän alaviistoon- eikä ite hahmota että toisella on syystä tai toisesta alaleuka edempänä.

Siitä koitan pitää kiinni että alahuulelle tulis aina se isompi osa paineesta- jota ilman en ite ainakaan saa käyttökelpoista soundia missään rekkarissa - ja ylähuuli saa resonoida vapaasti tai ainakin vapaammin.

Itselläni on päinvastoin: vasen yläetuhammas on 13 ja oikea 9 mm alahampaiden tason edessä. Soittaessa minun siis pitää suuta avata ja työntää alaleukaa noin 10 mm eteenpäin. Ja kun etuhampaat ovat näin epätasaiset ei niitä vastaan voi puristaa. Pucker kuitenkin toimii.

Joskus tuostakin on pitänyt antaa periksi esimerkiks etuhampaan katkettua. Jos alettais viivottimella mittailla niitä joilla suupala on tasan keskellä ja sitten sivussa- puhutaan milleistä- onkin yllättävää kuinka monella se on edes pikkuisen vinossa. Ja haittaako se muka jotain? Jotkut sanoo että: Lihakset symmetrisesti molemmin puolin suupalaa on optimi ja siksi keskellä on paras. Kysymys: Kumpi kätesi on vahvempi ja miksi? Oma anu on pikkuisen sivussa mutta se on ollut sitä lähes alusta- jo ennen remppaa ja väitän etä jos mitattais puristusta huulissa kummankin puolen ei lukemat sanottavasti heittelis koska treenamaalla saa nämä pienetkin lihakset tasapainoon. Auttaa tietty jos tän tietää töitä tehdessään.

Antaa mennä sivuun vaan- siitä voi olla jopa yllättävää etua ilman kulullekin ja jos ei oo leipä kyseessä voi ja kannattaa kokeilla tuotakin.

Kukaanhan ei soita suljetuin huulin mutta ehkä toisilla perustila on iso aukko, jota suljetaan ja toisilla pieni aukko, jota avataan. Jälkimmäisillä kompressio keskittyy huuliin ja kielen merkitys vähenee.

Kyllä näin on - isompi hammas- ja huuliaukko vaatii naaman lihaksilta työtä joka ulottuu kauemmas suukappaleesta- posket ja leuka mukana ja kielellä iso rooli. Pientä aukkoa käyttävillä lihastyö on lähempänä suupalaa eli suupielten ja huulten lihaksilla- posket voi olla aika löysätkin (kts. U. Agnas) ja tämmöinen tapa onkin puhalluksen säätelyn ja suukappaleen paineen ym. puolesta herkempää kuin ensimmäinen. Tää "closet...closed lips" saattaakin olla (pitää lukaista joku kerta) jotakin semmoista jossa huulet puhalletaan auki ja pidetään reikä pienenä koko ajan - tutkitaan.

Onko se bassotrumpan soittaja siis vähän vanhempi (staryj) kundi (paren)? Semmoinen ryssä täällä on pyörinyt useampana vuonna -eläkkeellä jostakin Pietarin soittokunnasta.
Baryton-B
27.04.2009 12:58:52

Pete V.
27.04.2009 17:44:33
isojussi: Mulla on muistikuva Helsingissä kadunvarressa soittavasta venäläisestä, jolla oli juurikin bassotrumpetti.

OK, kyseessä on kyllä varmaan bassotrumpetti, pitkänoloinen, ei mikään näistä "marching" soittimista, ja muistelisin nähneeni ehkä "saman" kaverin useampaankiin otteeseen Helsingissä lähivuosina.
Baryton-B
27.04.2009 23:56:02

Mikähän systeemi tää on SCREAMIN method?

http://72.14.221.132/translate_c?hl … =ALkJrhhMIw3tYm4f5VDrNbjugB-YRn_9Dw

Tilasin sen D.Hickmanin raamatun, 110 $ (=83 euroa). Joku saa puolen vuoden päästä halvalla kirjan, jos se sieltä jenkeistä edes tulee.
Baryton-B
28.04.2009 00:25:11

Jim Manley and Bill Carmichael soittavat ns. "suljetut huulet" tekniikalla. Jos joku selventäisi mitä se tarkoittaa? Ääninäytteet näistä vinguttajista. Toisessa kai jotain opetetaankin, mutta kielitaidon puute suojelee mina.

http://www.youtube.com/watch?v=Y90QGekgarU
http://www.youtube.com/watch?v=-At_upbYTRA
Staryhuj
28.04.2009 10:17:10
Baryton-B: Mikähän systeemi tää on SCREAMIN method?

Eivät kerro- pitää tilata video joka "Aukaisee sinulle ansatsin mysteerit"! Lupaavat rekkaria, kestävyyttä voimaa ja soundia mutta ei ilman kovaa duunia eli nää muistaa mainita sen ettei kyseessä ole mikään kikka. Vaikka ite kylläkin lähestyisin tätäkin pitkällä kepillä- jos ei tämä asenteeni vielä oo tullut täällä selväksi.

Jos tää olis SE tapa jolla ihan oikeasti ja takuuvarmasti joka jannu sais naamansa superhyper-rekisteri-kestävyys-kuntoon niin luulenpa että se olis yleisemmin tiedossa eikä näitten tarttis netissä kerjätä asiakkaita vaan tilanne olis toisinpäin. Kaverit jotka saa torvesta ihan hienosti pihalle koettaa vaan leventää leipäänsä myymällä ihmelääkettä joka ei siis tällä kertaa lupaa kaljuille uutta tukkaa vaan epätoivoiselle uutta ansatsia : "Screamin- lopullinen ansatsimetodi".

Tilasin sen D.Hickmanin raamatun, 110 $ (=83 euroa). Joku saa puolen vuoden päästä halvalla kirjan, jos se sieltä jenkeistä edes tulee.

Kyllä se sieltä tulee ja kato nyt ite mutta oma arvostukseni pysyy joka tapauksessa- joitakin siinä mainittuja "metodeita" tai tutkimuksia tekis mieli hommata kokonaisinakin.
Staryhuj
28.04.2009 11:11:58 (muokattu 28.04.2009 13:37:36)
Baryton-B: Jim Manley and Bill Carmichael soittavat ns. "suljetut huulet" tekniikalla. Jos joku selventäisi mitä se tarkoittaa?

Hickmanista, kiänt. mä:

Suurin osa trumpettipedagogeista on yhtä mieltä siinä, että huulten ulompi punainen kudos (lääk.tiet. ns.limakalvoiho) on niiden parhaiten värähtelevä kerros. Tärkeimmät tähän vaikuttavat syyt ovat:

1. Huulten ulompi kudos on pehmeämpää, kuin sisempi ja tuottaa helpommin kirkasta, "puhdasta" värähtelyä.

2. Ylähuulen ulompi kudos on kiinteää ja pystyy värähtelemään tiheämmin, joka parantaa ylärekisteriä.

(..nyt-siitä suljetusta...:)

Huulten ( etenkin ylä- myös ala-) sisäänpäin kääntämisen tai "käärimisen" käsite on myös laajalle levinnyt ja opetettu tapa. Huulten sisäänpäin kääntämisen määrä vaihtelee lievästä litistyksestä - jossa suuri osa huulten punaisesta kudoksesta häviää näkyvistä - huulten täydelliseen sisäänpäin kääntämiseen, jolloin ne peittävät etuhampaiden kärjet. Kun huulia käännetään huomattavasti, käytetään siinä yhteydessä tähän muunnettua tapaa huulten tiivistämisestä, joka edellyttää suuremman hammasaukon käyttöä soitettassa.

Jep. Sitten on sitaatteja eri staroilta (Walt Johnson, Chase Sanborn, Walter Myers, Clint McLauglin, Jeff Smiley) joista useimmat kertoo tuon edellämainitun joko lievemmin tai isommin tehtynä. Ja sokerina pohjalla vanha kunnon J.Callet -joka sanoo näin:"...Molempia huulia vedetään sisäänpäin ja paksunnetaan tuomalla alaleukaa ylemmäs ja suupielet rentouttamalla...Ylemmäs mentäessä ja volyymin kasvaessa täytyy huulia tuoda asteittain sisemmäs."

Elikkäs yleisimmin näitä viimeksi mainittuja menetelmiä kutsutaan sitten näiksi "suljetuiksi" ansatzeiksi joita yhtistää ilman kulun vastustaminen huulilla vastakohtana "avoimille" anuille joissa huulet hädin tuskin koskettaa ja ilma kulkee huulten välitse suht helposti huulten auttaessa ja reagoidessa herkkiin voimavaihteluihin.

Kirjoittaja mainitsee tutkimustensa kautta todenneensa että Avoimet anut on yleisempiä ja hallitsevat klassisella puolella kun sitten Suljettua tapaa käytetään yleisemmin kaupallisella ja showpuolella -lead-soittajien keskuudessa.

Oman aika vähäisen kokemuksen ja aikoinaan tehtyjen - epämääräisten ja epätoivoistenkin kokeiluitten myötä huomasin huulten isomman käärimisen vievän ison osa herkkyyttä mennessään jos tosin aika railakkaan ja römäkänkin äänen sai onnistuessaan aikaan-ei kovin nättiä kumminkaan. En sitten ruvennut.

-Eipä kestä!
Pete V.
28.04.2009 13:12:56
Staryhuj: Kirjoittaja mainitsee tutkimustensa kautta todenneensa että Avoimet anut on yleisempiä ja hallitsevat klassisella puolella kun sitten Suljettua tapaa käytetään yleisemmin kaupallisella ja showpuolella -lied-soittajien keskuudessa.

Oman aika vähäisen kokemuksen ja aikoinaan tehtyjen - epämääräisten ja epätoivoistenkin kokeiluitten myötä huomasin huulten isomman käärimisen vievän ison osa herkkyyttä mennessään jos tosin aika railakkaan ja römäkänkin äänen sai onnistuessaan aikaan-ei kovin nättiä kumminkaan. En sitten ruvennut.

Kiitokset hienoista valaisevista kirjoitelmista/käännöksistä, tuli uutta täsmentävää tietoa mukavasti mutu-tietoihini, ja mahd. varovasti kokeiltavaksi, kuten itsekin mainitsit tehneesi ...

Mutta sitten, kielipoliisi täällä, "lied-soittaja" on engl. "lead-player", suomeksi siis "lead-soittaja" ja joskus "liidi-soittaja" ... "lied-laulajia" on sitten kyllä paljon olemassa ...
Staryhuj
28.04.2009 13:35:18 (muokattu 28.04.2009 13:38:15)
Pete V.: Kiitokset hienoista valaisevista kirjoitelmista/käännöksistä, tuli uutta täsmentävää tietoa mukavasti mutu-tietoihini, ja mahd. varovasti kokeiltavaksi, kuten itsekin mainitsit tehneesi ...
Mutta sitten, kielipoliisi täällä, "lied-soittaja" on engl. "lead-player", suomeksi siis "lead-soittaja" ja joskus "liidi-soittaja" ... "lied-laulajia" on sitten kyllä paljon olemassa ...

Mutta kun meinasinkin juuri näitä Fischer-Dieskaun lajitovereita jotka vetää Winterreisea trumpetilla...No ei maar- tarkkuus on paikallaan kun kerran rupeaa. Liiditrumpetiseja ne on puhekielessä.

(Muokkasin sen edelliseen -ktos!)
lmfmis
28.04.2009 15:28:19 (muokattu 28.04.2009 15:30:14)
Baryton-B:

Tämäkin on jännä miten tässä luodaan mielikuvia...

Pallea on siis sisäänhengityslihas, Juu, on se.

Kokeillaanpa:

0. Vedä keuhkot täysin täyteen (pallea tekee tämän) - ja rentouta

1. Ilma poistuu siis aluksi kun keuhkot palautuvat rentoutuneeseen tilaan.

2. Sitten rupea puhaltamaan ja "tunnustele" mitkä lihakset sitä työtä tekee...(tämä on se vessanpyttykohta)

3. Onkos se pallea?

Eipä ole, vaan rintakehän ymäröivät lihakset. Jännää.

Palleatuki on kyllä erittäin hyvä pedagoginen ilmaisu mutta sillä itseasiassa tarkoitetaan keskivartalon tukilihaksia. No, ei se pallea ole osaton mutta ei kyllä määräävä lihas tässä prosessissa.

Kuten tuossa aikaisemmin kirjoitinkin se on vähän niinkuin MF painia kun sitä vastapainetta luodaan.

Itse olen nykyään löytänyt hyvän lihastuen alaselästä joka myös aiheuttaa sellaisen selän kaarelle menon. Ja bonuksena kello nousee ylöspäin. Toimii tänään. Jotain muuta sitten ensiviikolla. :-)

Ja taas: käykää useilla opettajilla.
Pete V.
28.04.2009 15:51:10
lmfmis: Tämäkin on jännä miten tässä luodaan mielikuvia...
Pallea on siis sisäänhengityslihas, Juu, on se.
Kokeillaanpa:
0. Vedä keuhkot täysin täyteen (pallea tekee tämän) - ja rentouta
1. Ilma poistuu siis aluksi kun keuhkot palautuvat rentoutuneeseen tilaan.
2. Sitten rupea puhaltamaan ja "tunnustele" mitkä lihakset sitä työtä tekee...(tämä on se vessanpyttykohta)
3. Onkos se pallea?
Eipä ole, vaan rintakehän ymäröivät lihakset. Jännää.

Palleatuki on kyllä erittäin hyvä pedagoginen ilmaisu mutta sillä itseasiassa tarkoitetaan keskivartalon tukilihaksia. No, ei se pallea ole osaton mutta ei kyllä määräävä lihas tässä prosessissa.

Kuten tuossa aikaisemmin kirjoitinkin se on vähän niinkuin MF painia kun sitä vastapainetta luodaan.

Itse olen nykyään löytänyt hyvän lihastuen alaselästä joka myös aiheuttaa sellaisen selän kaarelle menon. Ja bonuksena kello nousee ylöspäin. Toimii tänään. Jotain muuta sitten ensiviikolla. :-)

Ja taas: käykää useilla opettajilla.

Jaa-ha, mitenkähän minulla tuo pallea tuntuu reagoivan kohdassa 2. erittäin voimakkaasti ja painuvan sisäänpäin, onkohan tullut ylitreenattua ... muiden rintakehän lihasten liikettä tuskin tunnistan, tässäköhän piilee "vajaavuuteni" ...
Baryton-B
28.04.2009 17:55:51

Olet niin paljon tutkinut asiaa ja mikä parasta ja olennaisinta, osaat tuoda sen havainnollisesti julki, että voisin suositella sinua opettajaksi.

Baryton-B: Jim Manley and Bill Carmichael soittavat ns. "suljetut huulet" tekniikalla. Jos joku selventäisi mitä se tarkoittaa?

1. Huulten ulompi kudos on pehmeämpää, kuin sisempi ja tuottaa helpommin kirkasta, "puhdasta" värähtelyä.

Ajattelemmeko erilailla. Minusta _sisempi_ tarkoittaa lähempänä suuonteloa olevaa? Eli minusta huulen etuosan liha on kiinteämpää ja vaaleaa. Sisempi pehmeämpää ja punaista?

Kun nuorena himoitsin korkeita ääniä, niin teorisoin; kun laittaa huulen etuosan kiinteän lihan värähtelemään (kääntää huulia sisäänpäin) niin saa helpommin ylä-äänet. Jostain syystä hommaa ei toiminut ja lisäksi legato soittoni oli heikkoa. En voinut mitenkään ymmärtää, että huulien löysä punainen liha voisi värähdellä korkealla taajuudella.

Mutta voihan se: hymy ansatsissahan korkeat äänet otetaan pingottamalla huulia venyttämällä niitä hymyasentoon ja mm-lihaksilla puristetaan huulia vastakkain niin maan per...ti. En tiedä käännetäänkö siinä huulia.

Vaikeaa on ymmärtää se, miten huuliliha värähtelee korkeammalla taajuudella tässä "pucker" ansatsissa, kun ei saa huulia puristaa vastakkain, eikä niitä kiristetä venyttämällä ja kaiken lisäksi soitetaan huulten punaisella löysällä osalla? Netistä lainattua: "Jos on ongelmia, niin yhdeksän kymmenestä ei rentouta huulia tarpeeksi ja siten ei pääse ylä-ääniin". On vaikeaa ymmärtää: kun ponnistaa epätoivoisesti yli viivaston ja ei onnistu, että siinä tilanteesta pitäisi jotain rentouttaa, viimeksi mieleen tuleen huulet.
Huulien puristamisella tarkoitan; ei saa puristaa huulien koko leveydellä ylös-, alas suunnassa vastakkain.

Vai yritänkö ymmärtää sellaista asiaa joka pitää uskoa ymmärtämättä sitä? ;-)

Huulten ( etenkin ylä- myös ala-) sisäänpäin kääntämisen tai "käärimisen" käsite on myös laajalle levinnyt ja opetettu tapa. Huulten sisäänpäin kääntämisen määrä vaihtelee lievästä litistyksestä - jossa suuri osa huulten punaisesta kudoksesta häviää näkyvistä

Jossain luki, että jos soitetaan huulen punaisella osalla (takaosalla), niin on suuri vaara, että huulet vaurioituu. Samaan hengenvetoon kirjoittaja totesi, että silloin paksuhuulisten neekeröh, tummien olisi lähes mahdotonta soittaa muulla tavalla.

. vastakohtana "avoimille" anuille joissa huulet hädin tuskin koskettaa ja ilma kulkee huulten välitse suht helposti huulten auttaessa ja reagoidessa herkkiin voimavaihteluihin.

Äkkiseltään on vaikea uskoa että tuolla tavalla onnistuu myös Manleyn and Bill Carmichaelin tapainen vingutus vähemmillä ponnistuksilla ja vähemmällä suukappaleen painamisella, mutta pakko uskoa.

Mietin myös kuinka opettaa ihan aloittelijaa. Jos laittaa huulet kurtistamis-asentoon (lähes vihellysasentoon) niin huulien päristeleminen on vaikeampaa. Eikös päristeleminen ole ollut se paras tapa opettaa oppilas oikeaan huuliasentoon? Siinä oppii käyttämään ja vahvistamaan huulien keskiosan mm-lihaksia, joita ihminen ei luonnostaan käytä. Vain onko sekin jo vanhanaikaista? Tästähän periaatteestahan minut on tuomittu täälläkin alimpaan helv...n. Kyllä tämän "pucker" ansatsin yhteydessäkin on neuvottu pitämään lyijykynää huulien välissä, jotta opitaan käyttämään mm-lihaksia.
Vaiko onko tämä pucker hymyytyli kuitenkin niin paljon hymyilevä, että päristeleminen huulilla onnistuu?

Ja tämä kaikki pitäisi soveltaa barytonin suukappaleeseen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)