Aihe: Digitaalinen trumpetti
1 2 3 4 59 10 11 12 1324 25 26 27 28
Jari Jokinen
24.09.2006 19:22:59
Mihinkäs se Jari on kadonnut? Onko kovin harjoiteltu EWI:llä vai joko on myyty pois?

EWI:n soitto on jäänyt vähemmälle.

Ostin pari päivää sitten käytetyn Yamaha VL70-m:n. Ihan hauska peli, mutta MIDI asettaa rajoituksensa - EWI4000s:n oman syntikan vaste on nopeampi ja tarkempi. VL70-m:ssä on kylläkin erillinen (mahdollisesti MIDI:ä nopeampi) liitäntä Yamahan WX-sarjan puhallinohjaimille.

Olen vähän suunnitellut omaa analogista puhallinkontrolleria: Suukappaleen saisi MDT:stä: Puhallusosa irti ja siitä säätöjännite ulos. Soitin voisi olla kaksiosainen: Suukappaletta pidetään vasemmassa kädessä ja oikea käsi hoitelee portaatonta (äänenkorkeuden) ohjainta. Kahdella säätöjännitteellä saa jo ihmeitä aikaan, kun niillä ohjaa pientä modulaarista analogisyntikkaa. Ainoa iso ongelma on se säätöjännitteen ulos saaminen MDT:stä... Eri asia on sitten, jaksanko tai osaanko toteuttaa ajatusta käytännössä.

Esimerkkejä valmiista portaattomista ohjaimista:
http://www.analoguesystems.co.uk/Reviews/fconnection_review.htm
http://www.monstersynths.com/
Klezberg
24.09.2006 20:03:45 (muokattu 24.09.2006 22:15:08)

Ihan hauska peli, mutta MIDI asettaa rajoituksensa - EWI4000s:n oman syntikan vaste on nopeampi ja tarkempi.

Tuo on mielenkiintoinen kysymys. En suoralta kädeltä osta ajatusta että midin asettamat rajoitukset olisivat noin selvästi havaittavissa. Jostakin muustakin voi olla kysymys. Toki midi tuo viivettä ja myös epätarkkuutta, mutta jos sillä olisi ratkaiseva vaikutus, niin Yamahan käyttäjiä ei olisi niin paljon. Akai vs. Yamaha -keskusteluissa tuo asia ei ole ollut etusijalla.

Sen sijaan midin kanssa on paljon asioita jotka voivat mennä pieleen.

VL70-m:ssä on kylläkin erillinen (mahdollisesti MIDI:ä nopeampi) liitäntä Yamahan WX-sarjan puhallinohjaimille.

Tuskin on nopeampi. Luulisin, että tuossa on ainoastaan ohitettu MIDI:n virtasilmukka. Vanhoissa Yamahoissa, kuten tuo minun WX7, itse puhaltimesta tulee midi jännitetasona, joka sitten paristokotelossa muutetaan virtasilmukaksi. Siksi luulen että tuossa VL70m:ssä on mahdollisuus ohittaa tuo paristokotelo, jolloin se samalla syöttää virtaa soittimelle. WX5:ssa on sitten midiliitäntä suoraan soittimessa.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Klezberg
24.09.2006 20:07:35

Suukappaletta pidetään vasemmassa kädessä ja oikea käsi hoitelee portaatonta (äänenkorkeuden) ohjainta. Kahdella säätöjännitteellä saa jo ihmeitä aikaan, kun niillä ohjaa pientä modulaarista analogisyntikkaa. Ainoa iso ongelma on se säätöjännitteen ulos saaminen MDT:stä... Eri asia on sitten, jaksanko tai osaanko toteuttaa ajatusta käytännössä.

Syntheditillä voisi kai myös värkätä PC-pohjaisen jänniteohjatun syntikan, isoin homma lienee saada PC:hen jännitetulot. Voisikohan audiokäyttöön tehdyllä a/d-muuntimelle lukea tuota säätöjännitettä?
Klezberg
24.09.2006 22:22:06 (muokattu 25.09.2006 08:42:33)

Olen vähän suunnitellut omaa analogista puhallinkontrolleria: Suukappaleen saisi MDT:stä: Puhallusosa irti ja siitä säätöjännite ulos. Soitin voisi olla kaksiosainen: Suukappaletta pidetään vasemmassa kädessä ja oikea käsi hoitelee portaatonta (äänenkorkeuden) ohjainta.

Kuulostaa puhallinpuolen vastineelta thereminille. Tuohonhan voisi kyllä tehdä jostain painikkeista venttiilit myös ja siitä muodostaa jännitteen, jos haluaa soittaa hieman perinteisemmin. Sitten jää vielä oktaavin valinta ja vibraaton teko.

Mitenkähän tuollaiset pelkät puhallusanturit kuten Yamahan BC-sarja toimisivat tuossa? En ole oikein perillä mitä ne sähköisesti oikein ovat. Minulla pitäisi jossain olla sellainen, vähän vain kummastuttaa etten ole sitä kymmeneen vuoteen nähnyt ja välissä on ollut pari muuttoakin.
Baryton-B
24.09.2006 23:50:34

Olen vähän suunnitellut omaa analogista puhallinkontrolleria: Suukappaleen saisi MDT:stä: Puhallusosa irti ja siitä säätöjännite ulos. Soitin voisi olla kaksiosainen: Suukappaletta pidetään vasemmassa kädessä ja oikea käsi hoitelee portaatonta (äänenkorkeuden) ohjainta.

Mielenkiintoista. Minä olen ideoinut myös kaikennäköisiä juttuja, mutta ne perustuu mekaniikkaan ammattini vuoksi. Voihan niitä lähetellä Yamahan suunnitelijoille. Yksi idea on, että mitataan suukappaleseen kohdistuvaa painetta paineantuilla. Paine siirtää äänialuetta neljän puoliäänen tarkuudella, Jos niin tarkkaan pystyy puhaltamaan (painamaan suukappaletta huulia vasten), ei tarvittaisi oktaavinvaihtoja lainkaan (trumpetin sormitus). Ilmavirtaa mitataan tietysti entiseen tapaan. Jos oikein ymmärsin, niin se tekisi saman toiminnon mitä suunnittelet?
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
kopave
25.09.2006 00:01:02
Sorry, että potkin aisan yli ja tulen tänne digipuolen ihmeelliseen maailmaan, mutta on ollut kiva seurata tätä teknistä chattailua tietämättä yhtään mistä puhutaan. en edes tiedä minkä näköinen tämä digitaalinen trumpetti on. Mutta, jos, ja kun te varmaan pidätte jossain kaksisteen konsertin, niin haluan ostaa sen ensimmäisen lipun. Ettehän jätä salien ulkopuolelle?
"Se parhaiten nauraa, jolla on paras lääkitys"
Baryton-B
25.09.2006 00:03:34

Ostin pari päivää sitten käytetyn Yamaha VL70-m:n. Ihan hauska peli, mutta MIDI asettaa rajoituksensa - EWI4000s:n oman syntikan vaste on nopeampi ja tarkempi. VL70-m:ssä on kylläkin erillinen (mahdollisesti MIDI:ä nopeampi) liitäntä Yamahan WX-sarjan puhallinohjaimille.

Tarkoittaako tuo sitä, ettei EWI synkkaa oikein VL70-m:n kanssa?
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Baryton-B
25.09.2006 00:05:52

Sorry, että potkin aisan yli ja tulen tänne digipuolen ihmeelliseen maailmaan, mutta on ollut kiva seurata tätä teknistä chattailua tietämättä yhtään mistä puhutaan. en edes tiedä minkä näköinen tämä digitaalinen trumpetti on. Mutta, jos, ja kun te varmaan pidätte jossain kaksisteen konsertin, niin haluan ostaa sen ensimmäisen lipun. Ettehän jätä salien ulkopuolelle?

Katso minun henkilötiedoista kuva siitä ja on siellä ääninäytekin, tosin vielä harjoittelen sitä vempelettä. Kuva suurenee kun klikkaat sitä.
kopave
25.09.2006 00:09:49 (muokattu 25.09.2006 00:23:14)
Katso minun henkilötiedoista kuva siitä ja on siellä ääninäytekin, tosin vielä harjoittelen sitä vempelettä. Kuva suurenee kun klikkaat sitä.

Aina sitä oppii, kun elää. Tosin , jos näin äkkinäiseltä kysyttäisiin, että instrumentti, vai moottorisaha, niin... Entäs se konsertti?

Nyt täytyy vielä lisätä, että kuunteli Barytonisoolo näytteen, ja jos olit itse solistina ,niin kiitän ja kumarraan. En tarkoittanut mottorisahaa tähän näytteeseen. Onnea vaan oikeasti jos olit itse äänessä.
kopave
25.09.2006 00:42:23
Suututinko nyt taas jonkun? Ei kyllä ollut tarkoitus...
Baryton-B
25.09.2006 00:56:38

Entäs se konsertti?

Sitä saat kyllä odottaa aika kauan, mutta olen netissä törmännyt demoon, jossa brass bändissä kaikki soittaa EWI:llä. Niillähän voi soittaa kaikkia puhallinääniä tuubaa myöden.

Nyt täytyy vielä lisätä, että kuunteli Barytonisoolo näytteen, ja jos olit itse solistina ,niin kiitän ja kumarraan. En tarkoittanut mottorisahaa tähän näytteeseen. Onnea vaan oikeasti jos olit itse äänessä.

Itse soitin molemmissa näytteissä ja oikeastaan eka yritys 'tulkita' oli se EWI:llä soitettu (...Argentiinaa). Oikealla barytonilla minulla oli niin huono ansatsi, että hitaat oli vaikeinta, kuten varmaan huomasit siitä consertosta joka oli soitettu oikealla barytonilla,
kopave
25.09.2006 01:16:20

Oikealla barytonilla minulla oli niin huono ansatsi, että hitaat oli vaikeinta, kuten varmaan huomasit siitä consertosta joka oli soitettu oikealla barytonilla,

No, varmaan ymmärsit, että arvostan sitä OIKEAA soittoa, minkä teitkin. Hieno juttu. Sillä ei mielestäni ole väliä, että ollanko nk. amaattillaisia tai jotain muuta, mutta se musiikki , ja sen tekeminenen. Tekniikka pitää tietysti olla halluusa, mutta se ei saa olla pääosassa, ei digi- eikä missään muussakaan roolissa. Vielä kiitos siitä oikeesta brassisoundista.
Baryton-B
25.09.2006 01:17:14

Aina sitä oppii, kun elää. Tosin , jos näin äkkinäiseltä kysyttäisiin, että instrumentti, vai moottorisaha,

Tuo on soitettu elektronisella trumpetilla. Varmaan arvaat, etten tuota soita ;-)
http://www.kolumbus.fi/juhani.kukkula/DanceOfTheComedians.mp3
kopave
25.09.2006 01:38:15 (muokattu 25.09.2006 01:42:41)
Tuo on soitettu elektronisella trumpetilla. Varmaan arvaat, etten tuota soita ;-)
http://www.kolumbus.fi/juhani.kukkula/DanceOfTheComedians.mp3

No mitä tähänkin...
Kone(insinöörin suunnittelema) soittaa (ääntelee) virheettömästi ääniä peräkkäin. Tämäkö on se ihanteesi? Tuskin. Saan onneksi työni pulesta kuunnella tämmöistä soittoa, sekä vasemmalta että oikealta puolelta päivittäin. Tosin koneesta se eroaa siinä, että nämä kollegat pystyväy vaihtamaan soittotavan aina semmoiseksi kuin kapellimestari vaatii. Siihen ei kone pysty. Kun itte osais...

Siis en päivittäin konemaista soittoa, vaan teknisesti täydellistä tarkoitan tietty zzzz...
Jari Jokinen
25.09.2006 10:30:45
Tuo on mielenkiintoinen kysymys. En suoralta kädeltä osta ajatusta että midin asettamat rajoitukset olisivat noin selvästi havaittavissa. Jostakin muustakin voi olla kysymys. Toki midi tuo viivettä ja myös epätarkkuutta, mutta jos sillä olisi ratkaiseva vaikutus, niin Yamahan käyttäjiä ei olisi niin paljon. Akai vs. Yamaha -keskusteluissa tuo asia ei ole ollut etusijalla.

Sen sijaan midin kanssa on paljon asioita jotka voivat mennä pieleen.

Itselleni tuo ero on kuitenkin selvä. VL70-m:ään en ole jaksanut vielä perehtyä, mutta EWI4000s + Yamaha SY99 yhdistelmässäni säädöt ovat aivan varmasti kohdallaan.

Hyvä testi on tehdä "eloton" ääni jota muotoillaan pelkästään puhaltamalla. Sitten voi kuunnella vaikkapa miten paljon saa vaihtelua alukkeisiin. Tai koittaa, miten hyvin amplitudimodulaatio/moniääninen efekti onnistuu:
http://www.esnips.com/web/jarijokinensOtherStuff
Jari Jokinen
25.09.2006 10:36:46 (muokattu 25.09.2006 11:08:33)
Syntheditillä voisi kai myös värkätä PC-pohjaisen jänniteohjatun syntikan, isoin homma lienee saada PC:hen jännitetulot. Voisikohan audiokäyttöön tehdyllä a/d-muuntimelle lukea tuota säätöjännitettä?

Tavalliset audiosisäänmenot eivät pysty vastaanottamaan tasajännitettä. MIDI:ä nopempia dataväyliä olisivat ainakin USB ja Firewire, mutta en tiedä onko olemassa sopivia muuntimia, tai löytyykö ohjelmia datan saamiseksi käytettävään muotoon. Muutenkaan en ajatellut ottaa Bill Gatesia mukaan sotkemaan. Jos vain ne säätöjännitteet saa aikaiseksi, loppukin hoituu analogisesti.

Muuten, oletko kokeillut SynthMaker:iä?.
Jari Jokinen
25.09.2006 10:41:11 (muokattu 25.09.2006 11:11:16)
Kuulostaa puhallinpuolen vastineelta thereminille. Tuohonhan voisi kyllä tehdä jostain painikkeista venttiilit myös ja siitä muodostaa jännitteen, jos haluaa soittaa hieman perinteisemmin. Sitten jää vielä oktaavin valinta ja vibraaton teko.

Nimenomaan. Ainakin Moogin theremineissä on ulostulot säätöjännitteille. Voisi olla hupaisan näköistä: Vasemmassa kädessä joku vapputorven näköinen vehje ja oikea käsi heiluu ilmassa...

Thereminin on melko epätarkka. Sen sijaan harvinainen ja kallis Ondes Martenot on ihan oikea musiikki-instrumentti ja ranskalaiset ovat sille säveltäneet konserttimusiikkia:
http://www.cslevine.com/ondes/index.html
Trautonium-tyyppistä ratkaisua voisi myös harkita:
http://www.analog-synth.de/synths/trautonium/traut.htm
Sekä Ondeds Martenot:ssa että Trautoniumissa on vaihtoehtoisena soittotapana painikkeiden käyttö.
Jari Jokinen
25.09.2006 10:53:58 (muokattu 25.09.2006 11:05:17)
Yksi idea on, että mitataan suukappaleseen kohdistuvaa painetta paineantuilla. Paine siirtää äänialuetta neljän puoliäänen tarkuudella, Jos niin tarkkaan pystyy puhaltamaan (painamaan suukappaletta huulia vasten), ei tarvittaisi oktaavinvaihtoja lainkaan (trumpetin sormitus). Ilmavirtaa mitataan tietysti entiseen tapaan. Jos oikein ymmärsin, niin se tekisi saman toiminnon mitä suunnittelet?

Sellaista paineohjausta pitäisi tietysti ensin kokeilla ja ehkä harjoitellakin. Kuitenkin ensimmäisenä tulee mieleen, että mitään "lukkiutumista" haluttuun ääneen vaskipuhaltimien tapaan ei siinä tapahdu.

Säätö tapahtuisi käsillä eikä ansatsilla... Uskaltaisiko sitä sitten liikahtaakaan kesken pitkän äänen? Entä venttiilien tai näppäimien aiheuttama tärinä? Voisi auttaa, jos vaihto toiseen ääneen ei tapahtuisi aivan äkkiarvaamatta: Äänessä pitäisi siis kuulua jonkinlainen vihje siitä, ollaanko "keskellä", vai lähellä vaihtoa ylös- tai alaspäin.

Minun ideani on erilainen ja käytetty jo ensimmäisissä sähkösoittimissa. Äänen korkeus määrätään yhdellä koko äänialan kattavalla portaattomalla säätimellä. Uutta voi olla puhalluksen mukaan ottaminen - Thereminissä tai Ondes Martenot:ssa äänen voimakkuutta säädellään vasemmalla kädellä.
Jari Jokinen
25.09.2006 10:55:32
Mutta, jos, ja kun te varmaan pidätte jossain kaksisteen konsertin, niin haluan ostaa sen ensimmäisen lipun. Ettehän jätä salien ulkopuolelle?

Hehe. En kyllä näillä hilavitkuttimilla kehtaisi kokonaista konsertttia pitää...
Jari Jokinen
25.09.2006 10:57:09
Tarkoittaako tuo sitä, ettei EWI synkkaa oikein VL70-m:n kanssa?

Kyllä se on varmasti yksi parhaista syntikoista tähän käyttötarkoitukseen. Onhan sentään puolet tehtaan soundeista tehty nimenomaan puhallusohjattaviksi. Pieni ja kätevä laite. Vika on MIDI:ssä. Riippuu soundeista ja soittotavasta, häiritseekö MIDI:n hitaus ja epätarkkuus tai huomaako niitä ollenkaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)