Klezberg 06.12.2010 12:39:43 (muokattu 06.12.2010 20:55:23) | |
---|
Kokeilin tässä vertailun vuoksi soittaa saman kappaleen thomannin huilulla ja oikealla. Tulos: http://htoyryla.dyndns.org/music/nigun-azumi.mp3 http://htoyryla.dyndns.org/music/nigun-thomann.mp3 (FL200R) Pidän edelleen tuota Thomannin huiluakin soittokelpoisena. Se taitaa vähän vuotaa jostain, kun alemmat äänet tulevat niin terävinä, tahtovat lipsahtaa ylempään oktaaviin. Ja ala-ceetä en ole siinä saanut koskaan soimaan. Edit: ja minä en siis varsinaisesti osaa soittaa huilua enkä ole (vielä) ottanut yhtään tuntia. Edit2: Rupesin katsomaan tuon Thomann-huilun säätöjä, sain sen vähän paremmin soimaan alapäästä, jopa ala-ceekin lähti jotenkuten. Mutta en suosittele ellei kokeiluihin ole ylimääräistä halpishuilua kuten nyt tässä. Tuo ei ole kovin helppoa, opettavaista kyllä. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
HunnyYummies 09.12.2010 10:15:09 (muokattu 15.12.2010 12:07:05) | |
---|
Thomannin huilulla pääsee kyllä alkuun, mutta järkevämpää olis sijoittaa Yamahan perusoppilashuiluun. Käytettynä lähtee alle 300 euron. Jos on hyvin pidetty, niin ei mitään ongelmaa ja kestää varmasti aikaakin. :) Umpiläpät helpottaa puhtaan ääneen saamisessa alkuun, kun tekniikka ei vielä ole niin hyvä. Itse alotin kuusi vuotta sitten Yamahan umpiläppäisellä ja nyt pari vuotta sitten vaihdoin Pearlin avoläppäiseen. Kokeilin kahta eri Pearlia, n. 700 euron ja toista 1400 euron. Mulle parempi oli tuo kalliimpi, mutta kaverilla oli päinvastoin. Molemmat saa kyllä soimaan nätisti, riippuu toki soittajastakin vähän. Puhallustekniikan kanssa ei kannata tuskastua heti, jos ei soi puhtaasti. "Humina" etc. johtuu useimmiten siitä, että puhallus menee ohi. "Tulevaisuutta on kaikki, mitä ei ole vielä tapahtunut, mutta mikä voisi tapahtua." - Esko Valtaoja |
Klezberg 09.12.2010 12:13:36 | |
---|
HunnyYummies: Thomannin huilulla pääsee kyllä alkuun, mutta järkevämpää olis sijoittaa Yamahan perusoppilashuiluun. Käytettynä lähtee alle 300 euron. Jos on hyvin pidetty, niin ei mitään ongelmaa ja kestää varmasti aikaakin. :) Umpiläpät helpottaa puhtaan ääneen saamisessa alkuun, kun tekniikka ei vielä ole niin hyvä. Eiköhän tuo riipu hiukan siitä millä mielellä on liikkeellä. Jos aikoo tosissaan opetella soittamaan huilua, varmaan tuolla perus-Yamahalla kannattaa aloittaa. Jos haluaa kokeilla miltä huilu tuntuu, Thomann voi olla sopiva, tai sitten vuokrahuilu. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
ekikoo 14.12.2010 00:20:21 | |
---|
En tätä kirjoittaessa nyt muista mitä oon huudellut tuolla edellisellä sivulla, mutta millaista on ostaa käytettynä puhallinsoitin? Kuinka usein jengin voisi olettaa puhdistavan kuolansa, ja pitäisikö itse tehdä joku operaatio ennen omaa käyttöä jos tuollaisen ostaa? Voisin olla kiinnostunut tuosta viimeisimmästä torin lisäyksestä. Jos hommasta ei tulisi mitään, olisko jakoja saada jotenkuten omat takaisin tai vähäisellä tappiolla? Tattista. All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! |
Murgo 14.12.2010 06:35:36 (muokattu 14.12.2010 06:37:47) | |
---|
ekikoo: En tätä kirjoittaessa nyt muista mitä oon huudellut tuolla edellisellä sivulla, mutta millaista on ostaa käytettynä puhallinsoitin? Kuinka usein jengin voisi olettaa puhdistavan kuolansa, ja pitäisikö itse tehdä joku operaatio ennen omaa käyttöä jos tuollaisen ostaa? Voisin olla kiinnostunut tuosta viimeisimmästä torin lisäyksestä. Jos hommasta ei tulisi mitään, olisko jakoja saada jotenkuten omat takaisin tai vähäisellä tappiolla? Tattista. Putsaustiheydessä lienee aika paljon vaihtelua eri ihmisten välillä, ainakin ne kaksi fonia jotka olen käytettyinä ostanut olivat tässä suhteessa ääripäitä, baritoni oli todella likainen sekä päältä (mustaksi hapettunut, vanhan öljyn ja pölyn sekoitusta mekanismissa) että sisältä kun taas tenori oli "puhdas kuin pilli", tosin maalattu kullanvärisellä spraymaalilla :). Molemmista kuitenkin "tiskasin" tietysti suukappaleen ja kaulan heti aluksi ja pienen tutustumisen jälkeen purin kummankin osiksi ja putsasin kunnolla (ja tenorista poistin maalin). Itse pyrin siihen että vedän rätin pillin läpi ja huuhtelen suukappaleen ja lehden joka käytön jälkeen. Mutta kyllähän sen näkee jo päältä että miten huolellisesti soitinta on putsattu, huilussa sisäpinnankin näkee kokonaan. Puhdistamattomuus johtaa ainakin fonin kaulassa ja suukappaleessa ajanmittaan kalkkikertymiin eli sellaista vaaleahkoa "karstaa" alkaa tulla seinämiin, myös ummehtunutta hajua voi esiintyä. Hopeoitu soitin lisäksi tietysti tummuu ulkopinnoiltaan. Jonkun tappavan (tai edes kiusallisen) taudin saaminen käytetystä soittimesta lienee kuitenkin aika epätodennäköistä mutta onhan se joka tapauksessa hyvä putsata ainakin suuhun tulevat osat. Huilussa kai sen "suukappaleosan" voinee ihan pestä vedelläkin, siinä kun ei ole läppiä? Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
HunnyYummies 15.12.2010 12:11:32 | |
---|
Murgo: Mutta kyllähän sen näkee jo päältä että miten huolellisesti soitinta on putsattu, huilussa sisäpinnankin näkee kokonaan. Puhdistamattomuus johtaa ainakin fonin kaulassa ja suukappaleessa ajanmittaan kalkkikertymiin eli sellaista vaaleahkoa "karstaa" alkaa tulla seinämiin, myös ummehtunutta hajua voi esiintyä. Hopeoitu soitin lisäksi tietysti tummuu ulkopinnoiltaan. Jonkun tappavan (tai edes kiusallisen) taudin saaminen käytetystä soittimesta lienee kuitenkin aika epätodennäköistä mutta onhan se joka tapauksessa hyvä putsata ainakin suuhun tulevat osat. Huilussa kai sen "suukappaleosan" voinee ihan pestä vedelläkin, siinä kun ei ole läppiä? Itse ainakin puhdistan huilun aina soittamisen jälkeen kuivaamalla sen sisältä. Kiillotettua tulee lähinnä konsertteihin. Sormenjäljet kun tulee pintaan jo heti koskiessa, eikä niitä oikeastaan voi välttää. Tappavia tauteja tuskin tosiaankaan saa. Suukappaletta en huilusta lähtisi pesemään, ettei korkki ota osumaa. Desinfiointiaineella oon itse puhdistanut säännöllisesti tota suukappaletta. Varsinkin sen jälkeen kun on ollu flunssassa tms. "Tulevaisuutta on kaikki, mitä ei ole vielä tapahtunut, mutta mikä voisi tapahtua." - Esko Valtaoja |
Armando Bugari 15.12.2010 20:12:23 | |
---|
HunnyYummies: Desinfiointiaineella oon itse puhdistanut säännöllisesti tota suukappaletta. Varsinkin sen jälkeen kun on ollu flunssassa tms. Tuskin se oma flunssasi Sinulle tulee suukappaleesta takaisin:-) |
ekikoo 15.12.2010 23:34:07 (muokattu 15.12.2010 23:34:37) | |
---|
Stna nyt joku myykää mulle tollane! :-------P e: jos tulee vastaan nii voipi ehdotella tähänkin ketjuun All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! |
ekikoo 20.12.2010 11:58:20 (muokattu 20.12.2010 11:58:50) | |
---|
Kopsaisin tähän muutamasta tuotteesta kuvauksia: Pearl PF 505 RE Preferred Series Flute - nickel silver body, headjoint and keys, silver plated, offset G, 'E' mechanism, open holes, French pointed keys, 'C' foot, includes case. Yamaha YFL-261 concert flute, open hole, offset, without split E mechanism, nickel silver, silver plated, case incl. Yamaha YFL-211 flute, covered keys, offset G, E- mechanism, body- foot- and headjoint made of nickelsilver, complete silver plated, CY- headjoint, ergonomic key positions, incl. case Englanti-suomi-selkokieli- käännöksiä olisin siis vailla. Offset, w/ split mechanism, C-foot jne? All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! |
Klezberg 20.12.2010 12:06:54 (muokattu 20.12.2010 12:08:28) | |
---|
ekikoo: Kopsaisin tähän muutamasta tuotteesta kuvauksia: Pearl PF 505 RE Preferred Series Flute - nickel silver body, headjoint and keys, silver plated, offset G, 'E' mechanism, open holes, French pointed keys, 'C' foot, includes case. Yamaha YFL-261 concert flute, open hole, offset, without split E mechanism, nickel silver, silver plated, case incl. Yamaha YFL-211 flute, covered keys, offset G, E- mechanism, body- foot- and headjoint made of nickelsilver, complete silver plated, CY- headjoint, ergonomic key positions, incl. case Englanti-suomi-selkokieli- käännöksiä olisin siis vailla. Offset, w/ split mechanism, C-foot jne? Offset G tarkoittaa että G-läppä on vähän ulompana, ei samassa rivissä muiden kanssa. Ainakin minä olen tykännyt, on minun vasemman käden asennolle sopiva. Split mechanismilla on jotain merkitystä kun mennään kolmanteen oktaaviin, itse en ole vielä päässyt sinne asti. C-foot tarkoittaa että huilun alin ääni on c. On myös h-jalkoja, joilla pääsee puoli sävelaskelta alemmas. Et tarvitse h-jalkaa eikä sitä yleensä noissa aloittelijan huiluissa ole. YFL-261 on avoläppäinen, et tarvitse sitä. Ota noista tuo YFL-211. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
ekikoo 20.12.2010 12:36:12 (muokattu 20.12.2010 12:41:02) | |
---|
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! |
Klezberg 20.12.2010 12:58:45 | |
---|
ekikoo: Erittäin huonostin on nyt käytettyjä liikkeellä, joten alkais tehdä mieli tuo toomannin pilli tilata. Kai silläkin nyt saa jonkinlaisen kuvan soittimen mielekkyydestä? http://www.thomann.de/fi/thomann_fls_querfloete.htm http://www.thomann.de/fi/thomann_fl300_querfloete.htm Siinäpä olis yli huntti eroa, tekstin perusteella vain headjointti poikkeaa, kenties mekaniikkakin. Mulla on tuommoinen FL200, avoläppäinen malli, kyllä sillä on päässyt hakemaan tuntumaa huilun soittoon. Kovin kestävä se ei ole, alkaisi kaivata huoltoa mitä ei tuon hintaiselle taida viitsiä tehdä. Saatan hankkia noista vielä jomman kumman joskus kesälomahuiluksi. Tuo "headjointti eroaa" ei ole mikään pikku juttu. Halvimmissa huiluissa kaikki on nikkeliä yleensä hopeoituna. Pelkkää nikkeliä ei kannata edes harkita. Seuraavassa hintaluokassa suukappale on kokohopeaa, ja siitä seuraavassa myös muu huilu on kokohopeaa. Suukappaleella on paljon isompi vaikutus soundiin ja soivuuteen kuin muulla huilulla, kunhan huilu on muuten kunnossa. Mutta silti, jos vain haluat kokeilla huilua, niin tuo FL200 hoitaa sen, ei siihen hopeasuukappaletta tarvita. Mutta jos tilaat tuommoisen, kannattaisi saada joku testaamaan huilu kun se saapuu. Jos siinä on vikaa, niin palautukseen. Huilun opettelussa on vaivaa muutenkin, viallinen huilu ei auta yhtään. Sama kyllä pätee myös kaupasta ostettuun. Kun kävin äskettäin testaamassa huiluja Helsingin liikkeissä, siellä oli huiluja joissa säädöt pielessä. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
Klezberg 20.12.2010 13:16:08 | |
---|
Vielä: jos arvelet rupeavasi soittamaan huilua pitempään, niin YFL-211 on varmasti parempi hankinta. Jos olet enemmän kokeilumielessä liikkeellä, niin sitten tuommoinen FL200 voi olla paikallaan. Kyseessä ei taida kuitenkaan olla hetken päähänpisto, joten Yammu taitaisi olla parempi, jos vain rahat löytyy. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
ekikoo 21.12.2010 18:27:41 (muokattu 21.12.2010 18:28:21) | |
---|
Tuppaan itse olemaan vähän sinisilmäinen, mutta jos käytettyä olen hakemassa, onko aiheellista surutta noudattaa suht yleispätevää OVH*0,7-kaavaa? Jos huilua on käytetty about vuosi, ja ollut sitten käyttämättömänä pidempään ollen siten hyvässä kunnossa... Paikallisen liikkeen 550e*0,7=385 tuosta pyöristämään ehkä ylöspäin. Käytettyhän on kuitenkin aina käytetty ja se pitää myyjän hyväksyä :) All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! |
Klezberg 21.12.2010 19:01:45 | |
---|
ekikoo: Tuppaan itse olemaan vähän sinisilmäinen, mutta jos käytettyä olen hakemassa, onko aiheellista surutta noudattaa suht yleispätevää OVH*0,7-kaavaa? Jos huilua on käytetty about vuosi, ja ollut sitten käyttämättömänä pidempään ollen siten hyvässä kunnossa... Paikallisen liikkeen 550e*0,7=385 tuosta pyöristämään ehkä ylöspäin. Käytettyhän on kuitenkin aina käytetty ja se pitää myyjän hyväksyä :) En ota tuohon muuten kantaa, mutta puupuhaltimilla tuo että "ollut käyttämättömänä pitempään" ei ole ollenkaan hyvä asia. Semmoinen soitin tarvinnee heti huollon, mihin menee tuo hintaero. Eli kitarapuolelta ei voi tähän ottaa mallia. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
ekikoo 21.12.2010 20:47:36 (muokattu 21.12.2010 20:48:11) | |
---|
Mietityttää vielä tuo huoltotouhu. Säännöllisestihän sitä suositellaan huollettavan, mutta kuinka usein, ja kuinka paljon on keskimääräinen hinta jollekin tarkastukselle. Mitään totista touhua sillä ei tulla tekemään (elikkä keikkoja, konsertteja yms missä sen pitäisi olla priimassa aina), vaan kaikkea muuta mitä sillä "kuuluisi" soittaa ;) Eli ei lainkaan klassista, vaan leadia tyyliin wanhat progepumput ja improa. (Tähän kyllä menee aikaa mutta jospa 10v päästä sitten) All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! |
Klezberg 21.12.2010 20:52:15 | |
---|
ekikoo: Mietityttää vielä tuo huoltotouhu. Säännöllisestihän sitä suositellaan huollettavan, mutta kuinka usein, ja kuinka paljon on keskimääräinen hinta jollekin tarkastukselle. Mitään totista touhua sillä ei tulla tekemään (elikkä keikkoja, konsertteja yms missä sen pitäisi olla priimassa aina), vaan kaikkea muuta mitä sillä "kuuluisi" soittaa ;) Eli ei lainkaan klassista, vaan leadia tyyliin wanhat progepumput ja improa. (Tähän kyllä menee aikaa mutta jospa 10v päästä sitten) No, mä en ole mitään mun puupuhaltimia vielä käyttänyt huollossa jotain takuuhommia lukuunottamatta, ovat 2 - 6 vuotta vanhoja. Vien sitten kun tulee tarvetta. Mutta jokainen sen mukaan mitä katsoo tarvitsevansa. Tarkoitin tuossa edellisessä postauksessa sitä, että pitempään soittamatta ollut soitin kyllä vaatii tsekkausta. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
HunnyYummies 21.12.2010 21:38:05 | |
---|
Armando Bugari: Tuskin se oma flunssasi Sinulle tulee suukappaleesta takaisin:-) Ei toki tule, mutta märkärupi on kiva kaveri. Soitelkaa raivokkaan yskimisen jälkeen, niin kyllä teillekin hautoutuu sellainen nätti tulehdus tohon alahuuleen. :D Ja kun sen kerran saa, se tulee tosi herkästi flunssaisena uudestaan. "Tulevaisuutta on kaikki, mitä ei ole vielä tapahtunut, mutta mikä voisi tapahtua." - Esko Valtaoja |
ekikoo 23.12.2010 01:02:00 | |
---|
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! |
ekikoo 03.01.2011 16:22:09 | |
---|
Nooh, pilli on nyt hommattu ja ekan oktaavin c-duuri- ja kromaattista skaalaa otettu haltuun tässä. Opellehan se olis hyvä mennä mutta kyllä tässä joutuu itsekseen miettimään jotain juttuja vielä. Kuka kertois, miten toimii tuo että puhallusvoimakkuudella tuotetaan seuraava oktaavi, jos esim. harjoittelen a-molliskaalaa. Lähden aasta puhaltaen normaalisti, sormitukset vissiin loppuu tuohon C5een, jolloin aloitan taas alhaalta missä suurin osa nappuloista on painettuna, puhaltaen vain terävämmin? Tästä oon katsellut http://www.fluteinfo.com/Fingering_chart/modern.php Simppeli kysymys vielä: Mitä kaikkia nuotteja saadaan useammalla eri tavalla, esim. puhallusvoimakkuudella ja eri sormituksilla? All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! |