Aihe: Trumpetilla..
1 2
Trumpelo
15.10.2006 22:01:14
Minoon kans Arbanista samaa mieltä. Se on meitin Koraani. (Toivottavasti kukaan esim. Osama ei loukkaannu tästä vertauksesta :) )
Musiikin tekeminen, jossa ei ole sydäntä on tarpeetonta
Cliffies
16.10.2006 10:28:07
Minoon kans Arbanista samaa mieltä. Se on meitin Koraani. (Toivottavasti kukaan esim. Osama ei loukkaannu tästä vertauksesta :) )

Mää oon samaa mieltä vaikka käkkyristi oonkin... Se on kyllä kanssa hieno soittaja tuo Arban Ugnas.
(Max Reger: Kirje kriitikolle) Istun taloni pienimmässä huoneessa. Arvostelunne on edessäni. Tuossa tuokiossa se on oleva takanani.
ewq
16.10.2006 15:49:17 (muokattu 16.10.2006 15:50:21)
Kyllä kyllä, nyt sitten pistin tuon tilaukseen paikallisesta musaliikkeestä :D.
Eli voitte vaik jo valmiiks ehottaa jotain hyviä, mutta ei kuitenkaan liian vaikeita harjoituksia. Löytyykö esim. mitään ansatsia/kestävyyttä kehittäviä harjoituksia?

Tekniikkapuoli pitäisi ainakin olla todella hyvässä jamassa kun tuon kirjan opettelee :D.
Baryton-B
16.10.2006 16:35:01

Eli voitte vaik jo valmiiks ehottaa jotain hyviä, mutta ei kuitenkaan liian vaikeita harjoituksia. Löytyykö esim. mitään ansatsia/kestävyyttä kehittäviä harjoituksia?

Tekniikkapuoli pitäisi ainakin olla todella hyvässä jamassa kun tuon kirjan opettelee :D.

Kun saa turvan kuntoon, tekniikan harjoittelu on hauskaa, siis ensin turpa kuntoon. Jos harjoittelee liian aikaisin nopeaa tekniikkaa voi unohtua monta tärkeää seikkaa laadukkaan, kestävän ja kauniin äänen saamiseksi. Minä joka osaan jo nuotit jotenkuten en pidä nuottitelineessä nuotteja vaan ohjeita: esim. skaaloja soittaessa paperissa saattaa lukea:
- puhalla äänet resonassikohdan keskikohtaan, paitsi legatoharjoituksissa esim. g-c-g-c-g-c
- soita äänet täysipitkiksi
- muista "mum"-lihasten käyttö (huulien keskiosan puristusvoima)
- muista pallean käyttö
- yritä saada ylä-äänet houkuttemalla, ei prässäämällä
- yritä saada legatot kauniin taipuisiksi
- muista pitää taukoja paljon
- mieti taukojen aikana, mitä voisi tehdä vielä paremmin
- etsi ylä-ääniin mentäessä ideaalinen balassi; suukappalen paine, "mum"-lihasten käyttö, pallean käyttö. Niiden oikea yhteiskäyttö pitää osata.
- huulien sivuosia ei puristeta ylä-äänissä liikaa, se on keskiosan puristuvoimasta pois
jne.

Minä teen näin, muut voi tehdä toisin
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Trumpelo
16.10.2006 21:08:58

Sepä se onkin Arbaninsoiton taito, että ei ala tahkoamaan sitä päättömästi alusta loppuun.Silläkurin tuohoaa nopsasti naamaansa ja soittoilonsa. Se vitsi onkin siinä,että pitää huolella harkita mitä asioita sitä on hakemassa. Jos siis on flexibility huolia, niin ei kannata harjoitella trilliharjoituksia :) Itse pidän skaalatreenien lisäksi must-juttuina seuraavia: Intervalliharjoitukset( vain 1-2 /päivä ja kaikilla legatovariaatiolilla),kromaattiset skaalat kaikilla kielityksillä legatojen lisäksi sekä tietty single,tupla ja triplakielitreenit.
Siinä sitä on kovasti pakettia yhdelle päivälle ja H Clarken sanoin pitää muistaa, että siinä missä pari tippaa lääkettä parantaa 10 voi tappaa(vai kuis se ny meni). Se siis varoituksena liikaharjoittelusta.
Onko muuten kellään hyviä kokemuksia Schlosbergin koulusta? Itselleni liian rankkoja, mutta jossain maailman turkujen nettisivuilla sitä kehua retostelivat. Taisivat olla Texasilaisia;)
Musiikin tekeminen, jossa ei ole sydäntä on tarpeetonta
ewq
16.10.2006 22:46:29
Hei!

Tämän otsikon alle voisin heittää vielä tällaisen jatkokysymyksen:

Nyt kun keväällä alkaa puskemaan päälle paineita tuon jatko-opiskelujen kanssa (peruskoulu loppuu) niin olen alkanut vakavasti harkitsemaan hakemista johonkin (lue joihinkin) musiikkipainotteiseen lukioon/musiikin ammatilliseen peruskoulutukseen.

Päällimäisenä pyörii mielessä Savonlinnan Taidelukio ja Pop & Jazz Konservatorio. PJK.han varmasti on paljon vaikeampi ja vaativampi paikka opiskelulle ja pääsyvaatimuksetkin ovat luultavammin hitusen korkeammat kuin esim. Taikkarissa.

Joten olisiko teillä jotain hyviä ehdotuksia näistä opiskelumahdollisuuksista.

Itsestäni voisin kertoa sen verran, että saisi jonkinlaisto näkemystä tasosta/taidoista.
Elikkäs, kuten jo aikaisemmin tässä ketjussa olen sanonut, niin olen trumpetin soiton aloittanut ollessani 2. luokalla. Suoritettuina ovat perustutkinto 2/3 ja Teoria/Säveltapailu 3/3. Tällä hetkellä käyn Yleisen musiikkitiedon tunneilla ja vähän jo olen alkanut 3/3.sen kurssitutkinnon matskua maistelemaan (tältä lukuvuodelta se kuitenkin jää suorittamatta, uskoisin).

Kiinnostuksina minulla on eniten pop/rytmimusa, jazz ja bigband musiikki, eli kaiken näköistä kevyttä matskua tulee soiteltua/haluaisin soittaa.
Mutta, koska en ole nirso musiikin suhteen klassistakin tykkään soittaa.

Sivuinstrumenttinani on virallisesto kontrabasso, mutta sitä ennen olen itseoppinut sähköbasisti :D. Kontrabassosta ei ole vielä suoritettuna mitään tutkintoja.
Ja kaipa tuon flyygelitorvenkin jonkinlaiseksi sivuinstrumentiksi laskee.

Musiikinteknologiakin kiinnostaa jonku verran, sillä kaverin kanssa on tullut nauhoteltua jotain omia biisejä. Jos siitä jotain hyötyä olisi opiskelupaikkaa hakiessa.

Noniin, siinä sitä löpinää tuli.
Mutta jos teillä olisi jotain ehdotuksia/vinkkejä mihin kannattaisi hakea ja minkälaiset mahdollisuudet esim. minulla (vaikeahan se on sanoa kun ei ole soittoani kuullut, mutta edes noiden tutkintojen perusteella) olisi päästä Pop & Jazz Konservatorioon.

tööt
Baryton-B
16.10.2006 23:00:15

... ja minkälaiset mahdollisuudet esim. minulla (vaikeahan se on sanoa kun ei ole soittoani kuullut, mutta edes noiden tutkintojen perusteella) olisi päästä Pop & Jazz Konservatorioon.

Laita musiikkinäyte tänne, vaikka omiin tietoihisi, sama koskee muitakin jotka uskaltaa ;-) Minä uskallan (ei ole mitään menetettävää) vaikka olen tavalllinen tööttääjä. Soittakaa niitä skaaloja kukin tavallaan 'vokaalien' kanssa ja ilman tjms. "älä soita näin, soita näin" jne.
Mahdollisuudet on rajattomat.
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Musiikkimyyrä
23.10.2006 20:35:38
Kuis se sitten menee...? Mitä se tarkottaa, kun musiikkilukiot mainostaa niitä oman instrumentin soittotunteja? Tahtooko se sanoa, että saa sitten konsutuntien lisäksi 'ylimääräisiä' musiikkilukion soittontunteja?
Kai se on totta, että kannattaa pyrkiä musiikkilukioon, jo sen ihmeellisen C-solffan takia. Periaatteessahan voisin soittaa kyseiseen lukioon ja kysyä suoraan sieltä, mutta laiska kun olen...

Mutta...hehehee...monologiksi menee, tyyliin: ollako, vai eikö olla?
Aamu sarastaa pitkän yön jälkeen ja pelloilla on usvaa. Keijut tanssivat, tanssivat. Minä otan trumpettini ja soitan heille.
ewq
24.10.2006 16:16:01
Varmaan se riippuu vähän lukiosta, mutta ite oon saanu sellaisen käsityksen, että varsinaisen kouluajan ulkopuolella ne soittotunnit.
kontrabasisti
26.10.2006 14:08:23
Kuis se sitten menee...? Mitä se tarkottaa, kun musiikkilukiot mainostaa niitä oman instrumentin soittotunteja? Tahtooko se sanoa, että saa sitten konsutuntien lisäksi 'ylimääräisiä' musiikkilukion soittontunteja?
Kai se on totta, että kannattaa pyrkiä musiikkilukioon, jo sen ihmeellisen C-solffan takia. Periaatteessahan voisin soittaa kyseiseen lukioon ja kysyä suoraan sieltä, mutta laiska kun olen...

Mutta...hehehee...monologiksi menee, tyyliin: ollako, vai eikö olla?

Meidän musalukiossa saa valita yhden (ilmaista tämä kaikki toki)sivuaineen (suositellaan että ei ota samaa soitinta, jota jo soittaa esim konsalla) itse soitan koulussa sähköbassoa ja konsalla kontrabassoa. ja laulutunnin viikossa saa vielä soittotunnin lisäksi jos haluaa.

käytännössä tunnit on n. 30 min, mutta saa siinä jotain aikaan jos itsellä on innostusta. tunnit on vapaa-ajalla (hyppytunnit, koulun jälkeen...) ja soittotunneista saa yhden lukiokurssin vuodessa ja samoin laulusta.

konservatorio on ihan eri luokkaa musiikkilukioden kanssa, taso mikä pitää olla on ihan eri. meillä on täällä kohta C-tutkintoja suorittavia ja niitä jotka on jo soittamisen lopettaneet. osa lähtee lukion jälkeen konsalle muusikon tutkintoa suorittamaan. joillain rahkeet riittää toki esim AMK tasolle.
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)