Aihe: Alttonokkahuilu! 1 2 | |
---|---|
![]() 04.03.2007 18:33:33 | |
Kiitos Mrs Jones! Tätä yksinkertaista selitystä kaipasinkin. Soittelemme ihan omaksi iloksemme vaimon kanssa. Kaipasimme sopivaa soitinta kaksiäänisiin kappaleisiin. Se taisi löytyä. Onneksi kouluaikojen nokkiskokemukset ovat haihtuneet mielestä. Itse en ole vapaaehtoisesti ennen soittanut mitään soitinta, mutta nokkiksen soitosta löysin ihan uudenlaisen kipinän soittamiseen. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan kaikkia, joille kynnys soittamiseen on ollut liian korkea. | |
![]() 04.03.2007 22:23:12 | |
Hyvä jos selitys oli yksinkertainen :-D Itse pähkäilin pitkään saman ongelman kanssa nimittäin. Sama ongelma tuli vastaan nokkahuilukvartettien nuoteissa, kun katselin bassonokkikselle merkittyä stemmaa. Siis että ei kai basso soi noin matalalta. Sitten jossain englanninkielisellä sivulla kerrottiin, että basso merkitään samoin kuin subkontrabassonokkahuilu, että sekin sopraanon ja sopraninon tapaan merkitään oktaavia matalammalle mitä se oikeasti soi... Hienoa, että soittelette yhdessä! Välillä yritän miestä rohkaista soittelemaan, mutta eihän se hälle käy, kun pitäisi heti osata kaikki... Siskoni soitti ennen alttonokkista, mutta uudessa kämpässä ei kuulemma viitsi, kun naapurit kuulisivat. Harmittaa hiukan, kun hän lopetti. | |
![]() 14.03.2007 15:52:47 | |
Hmm, jahas jahas. Näyttää siltä että olisin kypsä kokeilemaan sitä alttonokkista. Osaisiko joku neuvoa mistä täältä SUOMESTA löytyisi kyseisiä vempeleitä? Hintaa saisi olla sen 30-40 e, jos ne kerran ovat hintaluokkaansa nähden parhaimpia yamahan huiluja. Niin ja sillä onko se Englantilainen vai Saksalainen ei ole väliä :D | |
![]() 16.03.2007 12:53:02 | |
Eipä tarvitsekaan enää neuvoa mistä löytyy^^ Löysin helsingistä kaupan jossa myydään barokkijärjestelmällä soitettavia alttonokkahuiluja alle 40e! Kätevää tietysti oli että liike oli Kampin vieressä:D | |
![]() 18.03.2007 16:33:11 | |
Voi olla hieman hölmöä kysyä mutta, olen soitellut nyt hieman aikaa tuota ostamaan nokkista ja hienoltahan se kuulostaa^^ Ainoa vaan että noi ylimmät äänet tuottavat vaikeuksia. Eikö niiden pitäisi "vinkua" korkeammalta kuin matalammat? Jossain vaiheessa tulee joku raja vastaan että ylempi ääni soikin pehmeämmin kuin nuo vinkuäänet. Saattaa olla omasta amatöörimäisyydestänikin kyse tietysti. | |
![]() 20.03.2007 20:57:08 | |
Onnea uudelle nokkahuilulle! Kerrotko vielä, että mitkä äänet tuottavat ongelmaa, ja jos osaat selittää, että miten niitä yrität soittaa, niin voin yrittää vastata elleivät viisaammat ehdi ensin :-) | |
![]() 25.04.2007 10:26:46 | |
Toki. Kun rupesin soittelemaan niin nuo ns. keskimmäiset äänet tuntuivat helpoimmin. You know, etusormi ja keskisormi käytössä yhdessä peukalo oktaavi aukon päällä tukevasti. Näiden äänien artikulointi on suht. helppoa. Matalimmatkaan äänet eivät ole ylivoimaisia, vaikka ne harjoitusta vaativatkin. Ongelmana taas on nuo korkeat äänet. Esimerkiksi: Kun vaihtaa oktaaviaukon kohdalla olevan peukalon asentoa niin että se peittää n. 3/4 osaa aukosta, ja ääni luonnollisesti menee korkeammaksi. C2 saan kuulumaan jotenkuten, mutta D2 tuntuu kuuluvan huonosti. Se kuuluu jopa matalammalta kuin ensiksi mainittu = O Taidan tehdä jotain todella väärin. | |
![]() 26.04.2007 18:13:21 | |
Homma helpottuu, jos leikkaat vasemman peukalon kynnen lyhyeksi, ja vaihdat sen asentoa oktaaviaukon päällä niin, että aukon ollessa kiinni kynnen reuna lepää huilussa kiinni. Sitten kun oktaaviaukkoa pitää avata, "räpsäytät" kynnen reunan reiän puolelle, ja ta-daa, oktaaviaukkoon tuleva ilmarako on ehkä 1/6 kokoinen. Toimintavarmuus on parempi kuin nahkaa/läskiä venyttämällä aikaansaatu ilmarako. Tämän neuvon antoi nokkahuiluopettajani, tiedän kyllä että Egil Cederlöf neuvoo kirjoissaan hieman toisin. Elikkä pienempi ilmarako ja enemmän puhallusta. Olet varmaankin katsonut, että käyttämäsi otteet ovat oikeat? | |
![]() 07.05.2007 11:48:23 | |
Kiitoksia vastauksistasi! En ole ainakaan huomannut mitään kauheampia virheitä otteissani. Olen koittanut seurata sellaisen ihan oikean Alttonokkahuilu-kirjasen ohjeita. (Vaikka en vähään aikaan ole soittanutkaan). Ja sen mukaan minä en ainakaan täysin päin seiniä tee otteiden kanssa taiteillessani. | |
![]() 07.05.2007 18:15:36 | |
Sitten ei varmaan muuta kuin hitaasti sävel säveleltä ylöspäin etenemään. Todennäköisesti ongelma löytyy puhalluksesta, jos sormien asento vain on oikea. Ylimmissä äänissä on vaan puhallettava kovempaa, terävämmin, ja suun asentokin on jotenkin "jäykempi" kuin matalia ääniä soitettaessa. | |
![]() 10.05.2007 16:48:42 (muokattu 10.05.2007 16:49:50) | |
Sitten ei varmaan muuta kuin hitaasti sävel säveleltä ylöspäin etenemään. Todennäköisesti ongelma löytyy puhalluksesta, jos sormien asento vain on oikea. Ylimmissä äänissä on vaan puhallettava kovempaa, terävämmin, ja suun asentokin on jotenkin "jäykempi" kuin matalia ääniä soitettaessa. Tai oikeastaan kielitettävä terävämmin, eli mikäli ajatellaan konsonantteina, kielen tekemä liike muuttuu 'd':stä enemmän 't':hen päin ylöspäin mentäessä. Samalla suuontelo supistuu; matalat sävelet puhalletaan "kuumalla ilmalla" ja korkeat taas kylmällä. Puhalluksella eli käytännössä pallealla ei sinänsä tehdä alukkeita (koska nopeassa soitossa se olisi mahdotonta), tarvittava paine toki muuttuu (vähän) sävelkorkeuden mukaan. Periaatteessa voi ajatella vaikka niin, että keuhkot puhaltavat ilmaa suht muuttumattomalla nopeudella, tarvittaessa suurempi paine sävelen syttymistä varten tukitaan kielellä ilman kulku hetkeksi ja voilà! tämän padon avautuessa kuulemme korkean ja kauniin äänen :) | |
![]() 17.05.2007 19:10:46 | |
Kumde selitti asian paremmin! Hyvä että saatiin ketjuun kokeneempi soittaja :-) | |
![]() 19.05.2007 11:57:09 | |
Nokkahuiluperheeni sai eilen perheenlisäystä, kun sopraanon ja alton seuraksi ostin Yamahan tenorinokkahuilun vaatimattomaan 85 euron hintaan. Mukava soitin, joskin F:n kanssa on ollut vähän ongelmia, itse kun olen sitä mieltä ettei se soi oikein millään sormitusvaihtoehdolla. Iloinenpa olen kuitenkin siitä, että moisen hankin. Yhteismusisointi olkoon ilomme! | |
![]() 27.06.2007 19:13:02 | |
Osuin hieman vahingossa tähän topiciin ja hyvä niin - koska huomaan, että täältä löytyy tietäviä ihmisiä. Seuraavassa kappaleessa pitkä intro ja sitten kysymys. Olen soitellut nokkahuiluja amatööritasolla kymmeniä vuosia; välillä pitäen vuodenkin taukoja kokeillen muita instrumentteja - viimeisin harrastuskohteeni on ollut parin vuoden ajan 2-rivinen haitari. Nyt paikkaan laiskuuttani ja sen kunniaksi hankin kaksi puista nokkahuilua: Küngin garklein flötleinin ja Moeckin Rottenburgh-alton. Muovisista pilleistäni aion hankkiutua eroon. Kysymykseni: mitä öljyä käytätte, puuhuilujen soittajat? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)