Aihe: Fonin soiton aloittaminen
1 2 3 4 58 9 10 11 12 13 14 15 16
ellainkeri
03.04.2011 22:17:51
Minkä ikäisenä pitäisi fonin soitto aloittaa ? Täytän puolen vuoden päästä viistoista ja haluan tietää että onko jo liian myöhästä ? Olen soittanut kuusivuotiaasta klassista pianoa ja sen kanssa kolme kautta kolmoset on suoritettu . Onko siitä mitään hyötyä ?
baron
03.04.2011 23:33:43 (muokattu 03.04.2011 23:33:56)

ellainkeri: Minkä ikäisenä pitäisi fonin soitto aloittaa ? Täytän puolen vuoden päästä viistoista ja haluan tietää että onko jo liian myöhästä ? Olen soittanut kuusivuotiaasta klassista pianoa ja sen kanssa kolme kautta kolmoset on suoritettu . Onko siitä mitään hyötyä ?

1. Ei ole myöhäistä
2. Klasaripianosta on hyötyä soitat sä mitä tahansa loppuelämässäsi.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Juicefani11
04.04.2011 21:10:34
Miten on, onko Startone -merkistä mihinkään, kun saksofonia haluaisin alkaa puhaltamaan, ja altto lähinnä miellyttää, koska tenori on niin kallis? Ei ole Startone kallis, mutta entäs laatu?
Kitara, basso, mandoliini, huuliharppu, piano, banjo, ja steel-kitara ovat miehen parhaat ystävät...
herkko83
17.05.2011 19:04:55
Itellä on tuommonen saksan startone tenori ja hyvin on soinu.. Oon ite soitellu jo toista vuotta ja tunteja ottaessa opettaja jopa kehui tuota startonea. Tosin taitaa olla vaan ihan lottoamista jos tuollaisen ostaa. Mutta ainahan niissä on palautus oikeus jos ei ole tyytyväinen.
Murgo
18.05.2011 05:16:17

Minä myös aloitin Startone-tenorilla, alttokin oli jossain vaiheessa. Täysin soittokelpoisia kummatkin, toki "maanantaikappaleiden" riski kannattaa aina ottaa huomioon eli hyvä olisi jos esim. kokeneempi soittaja testaisi että kaikki on kunnossa.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Täystorvi
23.10.2011 15:53:29
Jatketaan vanhaa topiccia. Itse soitin alttofonin alkeita reilu 20 vuotta sitten ja sittemmin on ollut melko hiljaista. Foni on vielä tuossa kotelossa tallessa ja orastava kiinnostus nostaa päätään. Foni on siis miltei soittamaton Conn 20M, tekeekö sillä ylipäätään aloittelija mitään?

Entä miten on tuon kuuluisan itseopiskelun laita, olisiko jotain hyviä eeppoksia raadilla suositeltavaksi? Jonkunmoinen perustuntemus on nuoteista, mutta kertaus ei olisi lainkaan pahitteeksi.

Haulla koitin tosta torvesta jotain etsiä, vaan eipä löytynyt...
Armando Bugari
23.10.2011 16:32:14
Haulla koitin tosta torvesta jotain etsiä, vaan eipä löytynyt...
Googlettamalla löytyy sivukaupalla tekstiä ko. fonista - lähinnä positivista.
Klezberg
23.10.2011 16:36:02

Armando Bugari: Googlettamalla löytyy sivukaupalla tekstiä ko. fonista - lähinnä positivista.

Jos se on 20 vuotta ollut käyttämättömänä niin saattaa olla huollon tarpeessa kuitenkin?
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Täystorvi
23.10.2011 18:18:39
Klezberg: Jos se on 20 vuotta ollut käyttämättömänä niin saattaa olla huollon tarpeessa kuitenkin?

Eli käytännössä teen / teetätän siihen mitä, jos haluat joskus luritella?
Sax-pappa
23.10.2011 21:22:35 (muokattu 23.10.2011 21:23:06)
Täystorvi: Eli käytännössä teen / teetätän siihen mitä, jos haluat joskus luritella?

Tyynyt saattaa olla kuivaneet noin pitkän seisomisen aikana. Mekanismitkin ehkä kaipaavat jonkun öljytipan. Mutta kokeilemalla selviää kunto parhaiten. Jos omat taidot tuntuu vajavaisilta, niin ehkä joku tuttu fonisti voisi pillin tarkistaa onko tarvetta tyynyremonttiin.

Ja siihen itseopiskeluun on oiva teos "The Complete Saxophone Player" joka on olemassa myös suomennettuna "Täydellinen saksofonisti". Kirjastostakin varmaan löytyy.
jthereal
26.10.2011 19:30:37
Älä osta Startonea. Käytä vähä enemmä fyrkkaa ja saat vielä joskus rahasi takasin. Startonea ei sulta kukaan osta sitku joskus haluut vaihtaa parempaan.
M line freak on a funky tip.
Murgo
27.10.2011 06:30:38 (muokattu 27.10.2011 06:51:31)

jthereal: Älä osta Startonea. Käytä vähä enemmä fyrkkaa ja saat vielä joskus rahasi takasin. Startonea ei sulta kukaan osta sitku joskus haluut vaihtaa parempaan.

Ainakin itselläni olleet kaksi Startonea menivät kaupaksi melko kivuttomasti n. 75% ostohinnasta-hinnoittelulla eli "takkiin" ei euromääräisesti paljoa tullut kun ostohinta on pari hassua satasta. Molempiin olin myös ihan tyytyväinen, tenorin myin kun ostin vanhan käytetyn barskan, kaduin myöhemmin ja hommasin sitten vanhan käytetyn tenorinkin joka maksoi kahden Startonen hinnan ja vaati parin päivän työn ennenkuin oli kunnossa. Alton myin kun ei sille sitten niin käyttöä ollutkaan.

Mutta kuten joku tuossa totesi, hiukan tuurikauppaahan nuo "superhalvat" aina ovat, pientä säätöä voi tarvita (korkit saattavat olla huonosti liimattuja yms.) mutta kolmen yksilön kokemuksella (tällä hetkellä on Thomann-brändillä oleva käyrä sopraano "reissutorvena", sekin toimii, tosin ääni ylärekisterissä ei ole korvia hivelevä mutta siitä syytän kyllä omaa soittotaitoani enemmän kuin soitinta) nuo ajavat kyllä asiansa harrastelijan käytössä. Ja onhan niissä tosiaan se palautusoikeus jos sattuu aivan susikappale kohdalle.

Toki vanhoja käytettyjäkin aina välillä liikkuu kohtuuhintaan mutta niissä riski on sikäli suurempi ettei palautusoikeutta/takuuta ole ja kulunut torvi vaatii todennäköisesti kuitenkin vähintään "pientä laittoa".

Mutta kukin tavallaan, jos on tosissaan (ja varakas) niin ilman muuta helpoin vaihtoehto on uusi tai vanha kunnostettu laatutorvi mutta kun sellaisen hinnalla alkaa saada 2-4 halppista niin satunnaisen harrastelijan kannattaa kyllä miettiä toinenkin kerta. Ja jos vaihtoehdot ovat, kuten itselläni kun foni oli käytännössä puhdas heräteostos tyyliin "olisi kiva koettaa tuotakin", joko Startone (tai muu halppis) tai koko foninsoittoajatuksen unohtaminen soittimen kalleuden vuoksi niin ei kun kokeilemaan. Esim. itselläni olisi jäänyt koko foninsoitto aloittamatta jos olisin uskonut väitteitä että "kunnon soitinta ei saa alle tonnilla, halvemmilla ei tee yhtään mitään" kun ei olisi tullut mieleenkään sijoittaa sellaista summaa pelkkään huvinvuoksi kokeiluun.

Aiheesta "halvat fonit" löytyy sivukaupalla keskustelua kokemuksia ja mielipiteitä puolesta ja vastaan mm. täältä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=46&t=161931&o=0
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
calf
30.10.2011 14:03:52

Heippa!

Olen kiinnostunut saksofonin soitosta ja kiikarissa olisi hyvin vähän soitettu (käytännössä vain kokeiltu), muutaman vuoden vanha Yamaha YAS-275. Paljon tuommoisesta fonista kannattaa maksaa?
There are no wrong notes
Wazup
04.12.2011 18:52:59
Hei!
Hmm, saksofonin soitto kiinnostaisi ja kovasti. Kokemustakin löytyy hieman, toissavuonna soitin yksityistunneilla alttofonia. No, seuraavana vuonna opetus olisi siirtynyt puhallinorkesteriin ja tunnit olivat liian usein minulle. Mitä nyt olen tutkinut asiaa, halpisfonit on haukuttu ihan lyttyyn ja laadukkaammat ovat liian kalliita minulle.

Ääh, en tiedä mitä hain tällä viestillä. Pitäis varmaan lopettaa haaveilu tms :D
V1lleK
05.12.2011 00:57:48
Wazup: Hei!
Hmm, saksofonin soitto kiinnostaisi ja kovasti. Kokemustakin löytyy hieman, toissavuonna soitin yksityistunneilla alttofonia. No, seuraavana vuonna opetus olisi siirtynyt puhallinorkesteriin ja tunnit olivat liian usein minulle. Mitä nyt olen tutkinut asiaa, halpisfonit on haukuttu ihan lyttyyn ja laadukkaammat ovat liian kalliita minulle.

Ääh, en tiedä mitä hain tällä viestillä. Pitäis varmaan lopettaa haaveilu tms :D

Älä ihmeessä luovu haaveilusta! Hanki juuri sellainen pilli mihin sulla on varaa ja päivitä sitten joskus aikanaan parempaan, jos tarve vaatii. (Halpis)foneissa riittää kyllä valikoimaa, että niistä löytyy kyllä varmasti sun tarpeisiin ja kukkarolle sopiva töötti ;)
You can play a shoestring if you're sincere ~ John Coltrane (1926-1967)
Wazup
05.12.2011 15:55:37
V1lleK: Älä ihmeessä luovu haaveilusta! Hanki juuri sellainen pilli mihin sulla on varaa ja päivitä sitten joskus aikanaan parempaan, jos tarve vaatii. (Halpis)foneissa riittää kyllä valikoimaa, että niistä löytyy kyllä varmasti sun tarpeisiin ja kukkarolle sopiva töötti ;)

Kiitos kannustuksesta. No ehkä jatkan nettikauppojen & musiikkiliikkeiden selailua :) tänään tajusin, ettei tuon haaveilun lopettaminen onnistuisikaan. Kävin puhallinorkesterin konsertissa, ja siinä se aika taisikin mennä, niiden saksofonien ihailemisessa nimittäin :D
shak12ti
30.01.2012 18:34:27
Morjens,

Ostin Startonen tenorifonin reilu kuukausi sitten. Ihan hyvältä on tähän mennessä vaikuttanut ja innostustakin on piisannut. Nyt kuitenkin huomasin, että fonin sointi on noussut yhden askeleen korkeammaksi. Eli tyhjä torvi antaa H:ta eikä Bb:tä niinkuin pitäisi. (Digipianon mukaan)

Mistäs tämmöinen vireen nousu voisi johtua? Mitään ulkopuolista damagea ei soitin ole saanut.

Ainiin, pelkkä suutkappale antaa E:n. Osaako joku sanoa, onko se oikein vai ei?
Klezberg
30.01.2012 18:56:15 (muokattu 30.01.2012 18:57:08)

shak12ti: Morjens,

Ostin Startonen tenorifonin reilu kuukausi sitten. Ihan hyvältä on tähän mennessä vaikuttanut ja innostustakin on piisannut. Nyt kuitenkin huomasin, että fonin sointi on noussut yhden askeleen korkeammaksi. Eli tyhjä torvi antaa H:ta eikä Bb:tä niinkuin pitäisi. (Digipianon mukaan)

Mistäs tämmöinen vireen nousu voisi johtua? Mitään ulkopuolista damagea ei soitin ole saanut.

Ainiin, pelkkä suutkappale antaa E:n. Osaako joku sanoa, onko se oikein vai ei?

Häh? Kun ei paina mitään, niin fonin kirjoitettu vire on cis. Ja kun tenorifoni on Bb-vireinen, eli soi kokosävelaskeleen alempaa, niin soiva vire on silloin juuri tuo h.

Se että soitin on Bb-vireinen, ei tarkoita että se "tyhjänä" antaa Bb:n, vaan että kun soitetaan kirjoitettu C, soiva vire on Bb.

Se toimii siis nyt oikein. Oletko varma että se olisi joskus soinut eri lailla?
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
shak12ti
30.01.2012 19:09:07
Klezberg: Häh? Kun ei paina mitään, niin fonin kirjoitettu vire on cis. Ja kun tenorifoni on Bb-vireinen, eli soi kokosävelaskeleen alempaa, niin soiva vire on silloin juuri tuo h.

Se että soitin on Bb-vireinen, ei tarkoita että se "tyhjänä" antaa Bb:n, vaan että kun soitetaan kirjoitettu C, soiva vire on Bb.

Se toimii siis nyt oikein. Oletko varma että se olisi joskus soinut eri lailla?

Joo olen varma, aluksi tuli Bb:tä tyhjällä torvella, mut jos nyt toimii oikein niin hieno homma! :)

Erikoista silti...
Klezberg
30.01.2012 23:18:36

shak12ti: Joo olen varma, aluksi tuli Bb:tä tyhjällä torvella, mut jos nyt toimii oikein niin hieno homma! :)

Erikoista silti...

Aika vaikea uskoa, kyllä , että olisi ollut puoli sävelaskelta alavireinen. Jos joku läppä jumittaa, siellä keskivaiheilla on semmoinen joka voisi sitä tehdä, niin se voisi aavistuksen laskea virettä, muttei noin paljon tyhjällä putkella.

Enemmän epäilisin jotain ihan muuta virhettä, niinkuin että digipianossa on ollut transpoosi päällä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)