Aihe: Digitaalinen trumpetti
1 2 3 4 58 9 10 11 1224 25 26 27 28
Klezberg
15.09.2006 22:06:01 (muokattu 15.09.2006 22:28:21)

Native Instruments FM7. v1.10.006-Oxygen .zip
Tuollaista myös kokeilimme. Se tunnistaa Breat:n ja siinä voi säätää jopa näppäiviivettä, mutta ei onnistunut silläkään.

FM-syntikan säätäminen tottelemaan puhallusta on taas ihan oma tieteensä. Olen sitä tehnyt kauan sitten. Näyttäisi että tuo FM7 lukee ainakin DX7 patcheja. Tunteekohan se myös TX81Z:n. Tai SY77:n. Tuolle jälkimmäiselle minulla on Mattin soundipankit. Ja TX81Z:lle on jotain myös, mutta hankalilla formaateilla (kasetilla ja kirjan muodossa).

EDIT: Tosin fm-syntikoiden soundi on varmaan enemmän EWI:n tyylinen kuin luonnollinen.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Klezberg
15.09.2006 22:12:27

Minkä päätteisiä ne pitäisi olla; wav mp3 nki ?
Onhan minulla vaikka mitä, mutta ne on pirun suurissa paketeissa, mutta kai sieltä poimia voi yksittäisen soittimenkin.

sf2

Minulla on kyllä sf2:sia, joista voi säätää jotakin, mutta jos olisi joku ääni joka olisi jo alkujaan kelvollinen...

Jos on jotain muuta, niin pitäisi mielellään saada ensin tuohon sf2-muotoon, jota tuo synth-edit ymmärtää. Minullakin on välineet muuttaa sampleja sf2:iksi mutta aika tahtoo loppua aina.
Baryton-B
15.09.2006 22:58:23

sf2

Muutin juuri Extreme convertterilla Bandstandin trumpetti samplen tuohon muotoon. Se oli muodossa .wav. Siitä tuli 14 Mt kokoinen sample. Mutta en tiedä toimiiko se. Pitää kokeilla jos vaikka Kontakt osaisi sitä lukea.
Miten saisin sen sinulle? Olikos sulla joku osoite johon voi lähettää isompia tiedostoja vai pitäiskö yrittää Messengerin avulla?
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia ja ei tarvi osata transponoida"
Baryton-B
15.09.2006 23:04:55

Muutin juuri Extreme convertterilla Bandstandin trumpetti samplen tuohon muotoon. Se oli muodossa .wav. Siitä tuli 14 Mt kokoinen sample. Mutta en tiedä toimiiko se. Pitää kokeilla jos vaikka Kontakt osaisi sitä lukea.

Heh, sehän toimi kuin unelma (Kontakt) ja aika hyvä äänikin.
Baryton-B
15.09.2006 23:59:08

Siellä se pitäisi olla postilaatikossasi, ainakin näytti lähtevän.
Klezberg
16.09.2006 11:53:30 (muokattu 16.09.2006 12:20:00)

Nyt ehdin vähän kokeilla syntheditin kanssa. Ensimmäinen raakile on tuolla http://goldenepave.com/trumba.se1 . Se tarvitsee toimiakseen syntheditin, koska on turha vääntää siitä vst:tä ennenkuin siihen on tyytyväinen. Syntheditin saa ilmaiseksi www.synthedit.com . Sillä saa tuon auki jolloin näkee jo ruudulla syntikan lohkokaavion. Edit>preferences pitää asettaa omat midiportit ja audioajurit. Audion kanssa pitää olla tarkkana että valitsee oikean ajurin, itselläni se oli m-audion ASIO. Muilla tulee latenssia.

Syntikan ytimenä on soundfont oscillator, joka soittaa sf2-sampleja. Haluttu sample pitää ladata painamalla load. Soiva sample viedään sitten vahvistimeen, jota ohjataan midin kautta tulevalla puhallustiedolla. Itselläni ääni kuului turhan hiljaa, joten laitoin liukusäätimen jolla ohjaustietoa voi vähän kasvattaa.

Perässä on vielä suodin, jolla voi vaikuttaa äänen kirkkauteen/pehmeyteen. Jatkossa sitä kannattaa ohjata midillä, mutta nyt siinä on vain liukusäädin jolla voi kokeilla sen vaikutusta.

Jos ääntä ei ala kuulumaan vaikka asetukset ovat oikein, auttanee kun painelee kuvassa näkyvää pikku koskettimistoa. En tiedä mistä johtuu, mutta vaikuttaa siltä että ääni ei muuten mene päälle.

EDIT: Vaihdoin tuonne samalle nimelle hieman korjatun version. Midiltä tulevaa "velocity"-tietoa EI kannata sellaisenaan kytkeä ohjaamaan oskillaattoria (se nimenomaan aiheuttaa että volyymi jää alhaiseksi eikä puhaltamalla saa täyttä dynamiikka-aluetta). Sen sijaan velocitya voisi kokeilla säätämään suodatinta, mutta sekin vaatii kokeilua.
Baryton-B
16.09.2006 14:11:41

Sain pyydystettyä Tassmanin, lähetän jos tarvit? Koko 15,3 Mt
Klezberg
17.09.2006 11:50:20 (muokattu 17.09.2006 13:03:01)

Virittelin vielä tuota synthedit-viritystä. Uusi on http://goldenepave.com/trumba2.se1 .
Nyt puhallus ohjaa myös filtteriä, niin että hiljempaa puhaltaessa ääni on pehmeämpi. Äänenväri-säätimellä voi vaikuttaa tähän. Edelleenkin on aika raakile, mutta kun en ole vaskipuhaltaja, en osaa itse arvioida mikä on hyvä.
Baryton-B
17.09.2006 12:59:25

Klezberg
17.09.2006 13:03:35 (muokattu 17.09.2006 14:08:06)

Tuo linkki ei toimi?

Joo, kirjoitusvihre. http://goldenepave.com/trumba2.se1 .

Nyt siellä on trumba3.se1 myös, jossa on ledipatsas näyttämässä äänenvoimakkuutta. Sitä katsomalla saattaisi jos on latenssiongelmaa.
Baryton-B
17.09.2006 14:28:40

En muistanutkaan, että mulla on pirun monipuolinen äänikortti...no olihan se kalliskin. Sillä voi tehdä melkein mitä vaan, mutta kun ei osaa. En löydä mistään ASIO:n bufferia. Latency on 3 ms. Olen kokeillut pitkiäkin lasency aikoja mutta huonompaan suuntaan menee. Alle 2 ms. antaa jo sitten lisäpörinää ääneen.
Käytätkö sinä Synthedittiä cubasen kautta vai suoraan? En instauksessa huomannut ohjata plug:a cubaseen, mutta teen sen vielä, että voi sielläkin sitä katsoa.
Klezberg
17.09.2006 14:45:08 (muokattu 17.09.2006 14:51:36)

En muistanutkaan, että mulla on pirun monipuolinen äänikortti...no olihan se kalliskin. Sillä voi tehdä melkein mitä vaan, mutta kun ei osaa. En löydä mistään ASIO:n bufferia. Latency on 3 ms. Olen kokeillut pitkiäkin lasency aikoja mutta huonompaan suuntaan menee. Alle 2 ms. antaa jo sitten lisäpörinää ääneen.

Nykyään olen sitä mieltä, että äänikortin on oltava simppeli, loput tehdään muilla keinoin. Esim. m-audion audiophile on hyvä ja varma musiikkikäyttöön.

EDIT: Ei sieltä välttämättä löydy sitä bufferia, ilmeisesti se latenssin säätö tekee saman asian. Itse vain huomasin eilen, kun oli latenssia, ja avasin syntheditin asetuksissa "ASIO setup", niin siellä oli 2048 samplen puskuri! Ei ihme että ääni tuli viiveellä. Se oli Directx ASIO -ajuri, ja kun vaihdoin äänikortin omaan ajuriin, sain pudotettua 64 sampleen.

Käytätkö sinä Synthedittiä cubasen kautta vai suoraan? En instauksessa huomannut ohjata plug:a cubaseen, mutta teen sen vielä, että voi sielläkin sitä katsoa.

Ei sitä voikaan tuollaisena käyttää cubasen kanssa. On oma hommansa muuttaa syntheditillä tehty ohjelma vst-muotoon, ja sitten sitä ei voi enää editoida. Eli viritetään kuntoon sellaisenaan, sitten sen voi kokeilla muuttaa vst-pluginniksi.
Baryton-B
17.09.2006 15:04:14

Trumpetin ääni oli ehkä parempi, mutta se itse ongelma ei poistu ja sitä on hieman vaikea kuvata, mutta yritän.

Hitaiden soitto legatossa onnistuu. Mutta jos soittaa vaikka 1/16 nuotteja peräkkäin staccaossa, niin ei se onnistu mitenkään...menee sotkuksi. Ja tämä on koko ajan se pääongelma. Se ei ole oikeastaaan viivettä, melkein päinvastoin. Ohjelma reagoi niin nopeaan näppäinten kosketukseen, että on mahdotonta soittaa ilman klikkiääniä. Eli pitäisi pystyä säätämään näppäinviivettä suuremmaksi.
Toisaalta esim. trioli (1/16 nuotteina) onnistuu?!

Vaskeilla puhallettaessa ei ole tätä ongelmaa, koska esim. 'oktaavihyppy' tehdään huulilla...se sallii pienen näppäinvirheen koska huulien pärinäkorkeus on aina itse hallittavissa. Eli vaskeilla kun tapahtuu klikki, niin se johtuu melkein aina huulista. Jos se johtuu näppäimmistä, niin se on moka. EWI:ssä kun esim, oktaavin vaihdossa tapahtuu n. o.o1 sek.pituinen näippäinvirhe ko. ohjelma tekee siitä klikin. Kukaan ei pysty soittamaan niin tarkasti. EWI yksistään ei ole noin arka virhenäppäilyille. Noin sen kuvaisin, mutta kun se toisaalta tuntuu viiveeltäkin, niin en oikein osaa sitä oikein kertoa
Klezberg
17.09.2006 15:22:40 (muokattu 17.09.2006 15:34:22)

Trumpetin ääni oli ehkä parempi, mutta se itse ongelma ei poistu ja sitä on hieman vaikea kuvata, mutta yritän.

Hitaiden soitto legatossa onnistuu. Mutta jos soittaa vaikka 1/16 nuotteja peräkkäin staccaossa, niin ei se onnistu mitenkään...menee sotkuksi. Ja tämä on koko ajan se pääongelma. Se ei ole oikeastaaan viivettä, melkein päinvastoin. Ohjelma reagoi niin nopeaan näppäinten kosketukseen, että on mahdotonta soittaa ilman klikkiääniä. Eli pitäisi pystyä säätämään näppäinviivettä suuremmaksi.
Toisaalta esim. trioli (1/16 nuotteina) onnistuu?!

Tarkoittaako tämä sitä, että EWI:ssä asetettu näppäinviive auttaa kun kuunnellaan EWI:n omaa ääntä, mutta ei midin kautta? Jos noin on niin kuulostaa suunnittelumokalta.

Vaskeilla puhallettaessa ei ole tätä ongelmaa, koska esim. 'oktaavihyppy' tehdään huulilla...se sallii pienen näppäinvirheen koska huulien pärinäkorkeus on aina itse hallittavissa. Eli vaskeilla kun tapahtuu klikki, niin se johtuu melkein aina huulista. Jos se johtuu näppäimmistä, niin se on moka. EWI:ssä kun esim, oktaavin vaihdossa tapahtuu n. o.o1 sek.pituinen näippäinvirhe ko. ohjelma tekee siitä klikin. Kukaan ei pysty soittamaan niin tarkasti. EWI yksistään ei ole noin arka virhenäppäilyille. Noin sen kuvaisin, mutta kun se toisaalta tuntuu viiveeltäkin, niin en oikein osaa sitä oikein kertoa

Jaahah... tähän asti olen keskittynyt siihen että saadaan sample soimaan puhallusohjattuna eikä samplerin oman mieleen mukaan. Nyt aletaan tulla asiaan, mutta siinä on se ongelma etten ihan pysy perässä siinä mielessä etten taida saada ongelmaa itse toistettua kun en ole vaskisoittaja. Tuosta ymmärrän lähinnä tuon oktaaviklikin ja se on itsellenikin ongelma. Ehkä tuolla syntheditillä voisi jotain rakentaa siihenkin, pieni viive ja liian lyhyiden äänien suodattaminen pois. Voisit itsekin perehtyä rakentelemaan sillä, se on aika samanlaista puuhaa kuin elektroniikkarakentelu lohkokaaviotasolla.

EDIT: kävin itse taas testailemassa. Seuraa kielitystä niin nopeasti kuin itse pystyn, mikä ei välttämättä ole kauhean nopeata. Sormituksilla en pysty soittamaan samaa tahtia, mutta siinäkin seuraa mukana sitä tahtia kuin pystyn soittamaan. Olisikohan että kuitenkin jokin EWI-spesifinen ongelma. Yritin äänittää tuota, mutta cubase ei suostu toimimaan samanaikaisesti tuon syntheditin kanssa, eivät pysty samaan aikaan ohjaamaan äänikorttia.
Klezberg
17.09.2006 15:50:10 (muokattu 17.09.2006 16:16:40)

Tein yhden kokeilun, se on sitten trumba4.se1 . Laitoin säädettävän viiveen (Viive-liuku) joka on kytketty niin että äänenkorkeutta ei viivästetä. Eikös sillä luulisi saavan klikit pois? Koetapa, mutta säädä viive mieleiseksesi.

EDIT: Nyt sain siitä tehtyä VSTi:n, joten tässä omaa kokeiluani äänitettynä http://goldenepave.com/trumbatest.mp3 . En laitan vsti:tä vielä jakeluun, kun siinä ei käyttöliittymä ole kunnossa (kaikki säätimet päällekkäin).
Baryton-B
17.09.2006 16:18:27

Tarkoittaako tämä sitä, että EWI:ssä asetettu näppäinviive auttaa kun kuunnellaan EWI:n omaa ääntä, mutta ei midin kautta? Jos noin on niin kuulostaa suunnittelumokalta.

Kun soittaa pelkästään EWI:llä, niin näppäiviiveen säätö ei oikeastaan vaikuta paljon mitään. Säätöalue on 0...30 ja minulla se on säädetty maksimiin 30. Näyttää siltä, ettei midilähetyksessä ole mitään viivettä. Tein lyhyen demon.
Alussa räpylöin näppäimiä ja kuulet että ohjelma reagoi niihin hiton nopeasti. Seuraavaksi yritän soittaa ääniä ylöspäin koko ajan nopeuttaen, menee melkein heti sotkuksi:
http://www.kolumbus.fi/juhani.kukkula/synthedit_koe.mp3

Tuo on äänitetty Cubase/Kontakt, mutta täsmälleen sama ongelma on Syntheditin kanssa.
Baryton-B
17.09.2006 16:24:56

Nyt sain siitä tehtyä VSTi:n, joten tässä omaa kokeiluani äänitettynä http://goldenepave.com/trumbatest.mp3 . En laitan vsti:tä vielä jakeluun, kun siinä ei käyttöliittymä ole kunnossa (kaikki säätimet päällekkäin).

Vaikka et soita tuossa kovin nopeaan, niin en pysty näillä ohjelmilla lähellekään tuota, jonka varmaan huomaat siitä mun demosta.
Yritin etsiä kohtaa "viive", mutta en löydä. Jos saat rakennettua mulle valmiin Synthedit demon, niin olisi kiva kokeilla.
Klezberg
17.09.2006 16:33:11 (muokattu 17.09.2006 16:34:52)

Vaikka et soita tuossa kovin nopeaan, niin en pysty näillä ohjelmilla lähellekään tuota, jonka varmaan huomaat siitä mun demosta.
Yritin etsiä kohtaa "viive", mutta en löydä. Jos saat rakennettua mulle valmiin Synthedit demon, niin olisi kiva kokeilla.

Se viiveliuku on siis vasta tuossa nelosversiossa. Tein siitä nyt vst-plugarin, http://goldenepave.com/trumba.dll . Se vain Cubasen plugarikansioon ja kokeilemaan. Säätimien kanssa kannattaa leikkiä. Ja tuossahan ei nyt ole mitään trumpettispesiaalia, eli se on puhallinohjattu samplesoitin, joten sitä voi kokeilla muillakin soundfonteilla.

EDIT: Tämähän on ollut hyödyllinen harjoitus, opin tekemään vst-syntikan.
Baryton-B
17.09.2006 19:06:27

Laitoin sulle kuvan EWI:n 'sisuskaluista'
Kokeilin; säädin EWI:n näppäinviiveen nollaan ja en huomannut mitään eroa maksimiasentoon verrattuna.
Baryton-B
18.09.2006 23:00:35

Mihinkäs se Jari on kadonnut? Onko kovin harjoiteltu EWI:llä vai joko on myyty pois?
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)