Aihe: Ylä-äänet trumpetilla..
1 2 3 4 57 8 9 10 1114 15 16 17 18
Pete V.
22.04.2009 14:21:42
Staryhuj: Joka (torven, trumpan ym.) soittaja jonkun väittämän mukaan joutuu käymään läpi kaksi isompaa kriisiä soitossaan. Eka on jotakuinkin takana päin ja seuraavaa ootellessa pitää tukea niihin rutiineihin jotka on saanut rakenneltua- vuosien pirullisen duunin myötä siis ihan nollasta alkaen. Ei siinä tietenkään sormia tarvi vaihtaa eikä nuotinlukua unohtaa mutta kaikki muu voi olla ihan vierasta- kieli ja sen paikka hampaissa ainakin muuttu kun suupalaa joutu siirtämään. Jos tämmöistä opettajana lähtee jollain teettämään ottaa siinä ison riskin ja tietoa täytyy olla ja mielellään omista kokemuksista lähtien. Mutta sekään ei sitä takaa että samat metkut sopii semmoisenaan jollekin toiselle- niitäkin maikkoja on jotka laittaa oppilaat kopioimaan omaa naamaansa ja tulokset on ...tanan rumia suurimmalta osalta.
Naamasta on nyt jauhettu mutta kyllä siitä asiasta edelle ihan alun alkaen kuitenkin pitäis mennä tarkeydessä puhalluksen. Vaikka kaikki osaa sitä tehdä ja mitä pienemmästä alkaa sen luonnollisempaa se on mutta johonkin kohtaan sitä sitten tekee siitäkin hankalaa- se ero normihengittäjiin tässä on että meillä ne molemmat- sisään ja uloshengittäminen täytyy olla aktiivisia toimintoja joka vaatii hengityslihaksistolta enemmän. Niitä siis kannattaa treenata ihan erikseenkin ja siihen on myös apulaitteita olemassa. Tässä konsensushengessä jota nyt täällä rakennetaan minä myönnän etten oo koskaan tutustunut Arnold Jacobsin - tämän yksikeuhkoisen tuubistin- hengitystä käsittelevään kirjaan . Pitää varmaan kattoa netistä...

OK, yksi ansatsinvaihtokriisi ja melkein nollasta alkaminen käyty läpi n. 30 v. sitten, ja pitäisiköhän nyt odotella seuraavaa ...

Em. opettamiseen liittyvistä riskeistä johtuen olen pysynyt visusti poissa varsinaisesta opettamisesta, vaikka monasti on kysytty, mutta kyllä jotain olen kertonut kysyjille, jolloin siis takuu loppuu ja vastuu siirtyy kuulijalle kun suljen suuni ... näinhän täällä palstallakin ...
Staryhuj
22.04.2009 14:47:33
Pitääpä olla tarkkana kun täällä mainitsee jonkun ihmisen nimeltä: Arnold Jacobsilla oli sittenkin molemmat keuhkot mutta lapsuuden sairastelun takia niitten kapasiteetti ei ollut normaali- semmoista legendaa kuitenkin levitettiin että toinen olis puuttunut. Näin sitä oppii- siis jopa kysymällä tuubansoittajalta...
Baryton-B
22.04.2009 15:12:04

Pete V.: Tiedoksi tännekin toisen palstan vastauskirjoitelmani.
Myös, http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/ … +kuin+kilpaurheilija+/1135245367308

Uutinen ylitti uutiskynnyksen vähän joka lehdessä. Täällä asiaa käsitellään ehkä laajimmin.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/ … +kuin+kilpaurheilija+/1135245367308
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia"
Baryton-B
22.04.2009 16:37:04

Pete V.: Jaa-ha, tätä Burum'in lausumaa en ole vielä koskaan kuullutkaan, en myöskään ole anatomisti, että voisin ottaa kantaa ...

Otin tuon aika tosissani etsiessäni vikaa omasta ansatsistani. Kun olin romuttanut ansatsini ja alkanut rakentamaan sitä uudelleen ihan päristelemisestä asti, niin en olekaan niin varma, onko Burum oikeassa.

OK, näinkin varmaan on, mutta itselleni sopii oikeastaan vain yksi ja sama n. 30 v. aikainen tilaustyönä New Yorkissa tehty 3-osainen Giardinelli, ...

Mielenkiintoinen homma, hyvä että toimii. Minulla oli alahampaissa torahammas, jonka vasta viime vuonna vedätin pois. Hammaslääkäri osasi jännästi täyttää siitä jäävän pienen raon. Tämä aiheutti alkuaan sen, että suukappaleen asetin huulilla sivuun. Vasta kolmen vuoden soittamisen jälkeen huomasin sen kun katsoin soittoani peilistä. Tämä 'peiliin katsominen' on vähän sama asia; jos luulee osaavansa laulaa tai soittaa, niin kannattaa nahoittaa tuotoksensa...voi pettyä pahasti ;-)

Juuri näin kertovat jotkut, lyhyetkin tauot pitäisi hyödyntää huulten hetkelliseen vapauttamiseen, niin kestävyyttä riittää enemmän ...

Sinfoniaorkesterissa voi olla toisin (ei solistina). Minulla on tutkimus, jossa S-orkesterin jäsenet ovat saaneet arvostella muita soittajia. Viulistit ja käyrätorven soittajat asettuivat hienostelijoiden katekoriaan. Trumpetistien kuvaus; "kävelevät Alkon kassi kädessään kadulla" ;-) Oli myös tutkittu trumpetistien pulssia ennen tulevaa korkeaa ääntä. En muista lukua, mutta melko korkea se oli.
Täällä lienee enemmän tietoa muilla tästä asiasta. Tuo tutkimus on hyvin vanha.

Nenän kautta hengittäminen on varmaan hyvä joissain tilanteissa, mutta eiköhän sieltä tule ilmaa mukaan myös aina ... sen huomaa, kun nenä on tukossa, niin kyllä on paljon raskaampaa soittaa/hengittää.

Niin tai oppisiko sitä hengittämään molempien reikien kautta yhtä aikaa? Nenän tukkoisuuteen oli Nettisivulla Hilavitkuttimet jännä keksintö, eli laastari joka veti nenän päätä ylöspäin. Se muuten toimii. Koeta sormin tehdä tuo sama.

Niin, tällainen mahdollisuus tulee ehkä kaikillekin, joskus, mutta kyse on sitten vaan motivaatiosta ruveta ihmettelemään/poisoppimaan n. reilun 50 v. aikaisia tottumuksiaan, ja, jos huonosti käy niin häviävät nekin keikat mitkä vielä voisi tehdä ... mutta tuo hengitystekniikka jooga-viritteisenä taitaisi kyllä kiinnostaa ...

Minä en tule enää koskaan keikkailemaan. Minun keuhkoilla ei puhalleta enää pitkiä fraaseja. Se ei estä silti puhaltamista. Ei ole pakko harjoitellessa puhaltaa noita. Ja takapakkeja tulee aina välillä kuten nytkin. Olin sairaalassa kovassa kuumeessa viikon ja toisen toipumassa tiputuksessa. Minulta hävisi voimista 30% ja huulista tuli sellaisia kuin ei olisi koskaan soittanut mitään. Onhan ne jo palautumassa, mutta keljuttaa kun olin pääsemässä hyvään kuntoon ansatsin puolestakin. Antibiootit kuivasivat huuleni ja ansatsi pörisi. Onko kellään kokemuksia tällaisesta antibioottihoidon jälkeen?
Baryton-B
22.04.2009 17:05:31

Pete V.: OK, yksi ansatsinvaihtokriisi ja melkein nollasta alkaminen käyty läpi n. 30 v. sitten, ja pitäisiköhän nyt odotella seuraavaa ...

Em. opettamiseen liittyvistä riskeistä johtuen olen pysynyt visusti poissa varsinaisesta opettamisesta, vaikka monasti on kysytty, mutta kyllä jotain olen kertonut kysyjille, jolloin siis takuu loppuu ja vastuu siirtyy kuulijalle kun suljen suuni ... näinhän täällä palstallakin ...

Juu, mitä enemmän ansatsin syövereihin menen, niin sitä varmemmaksi tulee siitä, ettei uskalla ketään opettaa. Olisi kiva nähdä luettelo niistä opettajista, jotka eivät ole saaneet opetettua yhtään kelvollista trumpetistia ;-) Voisi joku sensaatiolehti uskaltaa tulokset julkaista ja joutua maksamaan kovat sakot.

Kun annoin trumpettini erään fysioterapeutin pojalle, niin sanoin, että ei saa puhaltaa ennenkuin menee hyvälle opettajalle. Jännitin asiaa, koska hän meni Lempäälässä asuvalle opettajalle jota en tuntenut. Kaikki olivat kuitenkin kehuneet että soittaa hyvin. Mutta kukapa 12-vuotiaalle menisi muutakaan sanomaan. Soitti kaksi vuotta kunnes rautalanka (kitara) vei mukanaan.

Väkisin tahtoo asiat mennä sivuun otsikon aiheesta. En oikein uskalla enää siitä kirjoittaa, koska tuota tuota hm...
Baryton-B
22.04.2009 17:09:06

Pete V.: Niin, ko. ketjun nimen pitäisi olla mahd. kuvaava, jotta se johdattelisi/houkuttelisi ko. asiat sinne, mutta eipä sentään "Mua pännii!" ...

Niin, kai olet huomannut, että täällä on jo perustettuna Cup-mute ryhmä? Ollut jo kauan ja paljon kirjoituksia.
Staryhuj
22.04.2009 17:31:00
Cliffies: Kyllä se on ihan totta. Kielenkärki alahampaiden takana on hyvin mahdollinen soittotapa. Kielen artikuloiva osa on silloinkin ihan vastaava kuin muissakin kielitystavoissa. Jos haluaa pitää kiinni pamahtavasta TAA-alukkeesta niin voi olla hankala, mutta hyvälle terveelle atakille (jossa ilmanpaine on heti kielen takana eikä t-kirjaimella pamauteta atakkia) on ihan hyvä tämäkin.

Kyllä kyllä. Ja sitten toisaalta -hyvää kaikkeen soittoon ja musiikintyyleihin istuvaa yleisatakkia ei mun mielestä ole vain yhtä ja ainoaa. Pitää olla valinnanvaraa samalla tavalla kuin erilaisia äänenvärejä eli erilainen atakki siihen jos niittaat tiukasti ylhäältä big bandissa tai uit sisään herkästi vaikka viulukonserton säestyksessä. Ja kaikissa variaatiossa ilma liikkuu nopeasti ja heti- niinkuin tuossa jo edellä totesi Cliffies - eikä vasta kielenkärjen irrottua hampaista ettei kuulostais kuoputtamiselta tai niekuttamiselta herkätkään sisääntulot. Ärsyttävä muoti on ollut jossain vaiheessa semmoinen että sen kielen olemassaolo on yritetty piilottaa kuuntelijalta ja soitto on jotenkin löysän ja lepsun oloista. Kyllä niin tekee hyvää joskus kuunnella ryssien vetävän Sostakoovitsiaan kunnon kovalla kielellä vaikkei kaikkien niin tarttisi tehdäkään. Ei saa pelätä kieltä.
Pete V.
22.04.2009 17:33:37
OK, ed. viitaten aiempi kirjoitelmani

Pete V.: Siis, olkoon vaikka steelysamin Cup-mute, mutta jotenkin ymmärsin senkin alkaneen jollain oikealla asialla ja sittemmin muuntuneen liian sekalaiseksi ja kuivuneen kasaan.

Tai, ehkäpä parempi ehdotus, että vaikka mode perustaisi tännekin oikeaoppisen uusiutuvan jutustelu/väittely/sättimis/tappeluhaaste/hyvää-päivää-kirvesvartta -paineidenpurkamisketjun!

No, tässä lienee myös kysymys mahd. keskustelijoiden innosta/kurista siirtyä aina välillä hetkeksi toiseen ketjuun, ja voi tietysti olla, että keskustelijoita on niin vähän, että ketju ei toimi kuin pätkittäin jos silloinkaan, ja siinä helposti tulee se kuivuminen ... pysyttäisiinkö täällä toistaiseksi ja ainakin suht. lähellä trumpetin/vaskisoiton asiaa ... hmmm, muitakaan puhaltimia unohtamatta, mutta eiköhän heillä ole omatkin tosi mielenkiintoiset keskustelunsa/väittelynsä ...
Staryhuj
22.04.2009 17:37:50
Pete V.: muitakaan puhaltimia unohtamatta, mutta eiköhän heillä ole omatkin tosi mielenkiintoiset keskustelunsa/väittelynsä ...

Eihän kai kuitenkaan sekoteta tähän juttuun...saksofonisteja ja klarinetisteja? Pärehöylän laulu vetää kumminkin jo joltisenkin matkaa ulos näiltä mailta.
Baryton-B
22.04.2009 18:17:00

Pete V.: OK, yksi ansatsinvaihtokriisi ja melkein nollasta alkaminen käyty läpi n. 30 v. sitten, ja pitäisiköhän nyt odotella seuraavaa ...

Osaatko kertoa tarkemmin mikä oli pielessä ja mitä muutit? Minulla kun noi kriisit tihenee iän myötä ;-)
Baryton-B
22.04.2009 18:57:16

Osaatko kertoa tarkemmin mikä oli pielessä ja mitä muutit? Minulla kun noi kriisit tihenee iän myötä ;-)

Ja kiinnostaisi tietää sekin, miksi eka ansatsisi oli pielessä? Aloititko ilman opettajaa vai oliko huono opettaja ja huomasiko uusi opettaja virheen vai huomasitko itse jne.?
Pete V.
22.04.2009 21:14:30 (muokattu 23.04.2009 03:27:31)
Baryton-B: Ja kiinnostaisi tietää sekin, miksi eka ansatsisi oli pielessä? Aloititko ilman opettajaa vai oliko huono opettaja ja huomasiko uusi opettaja virheen vai huomasitko itse jne.?

OK, aikasyistä tulee luultavasti jatkokertomus.

Ensimmäinen ansatsini oli jonkinlainen luonnonansatsi, mihin jouduin alussa, opettajan ohjaamana kyllä. Suukappale löysi paikkansa ehkä hampaiden johdosta hieman keskiviivan vasemmalle puolelle, huulten amorinkaaren ohueen kohtaan, ja torvi näin osoitti selvästi vasempaan. Ääni oli kuitenkin hyvä tiukka ja rekisteriä kohtuullisesti. Siitä se sitten kehittyi omia aikojaan eri tyyppisten harjoitusten (mm. Arban) ja kohta myös keikkojen myötä. Ei siihen siinä vaiheessa tullut kiinnitettyä vielä niin huomiota, koska se toimi kuitenkin 1. pultin tasolla ja alkoi tulla myös tanssi/viihde/big band/jazz/rock-keikkaakin. Kuitenkin kestävyys oli tietysti askarruttava ongelma, ja myös tuplakieli.

Kun sitten kuitenkaan n. 15 v. ja 300-400 keikan jälkeen en ollut tyytyväinen ansatsiin, päätin muuttaa sitä perusteellisesti, esim. suukappale keskelle suuta vahvemman huulen alueelle. Alussa meni vuosi harjoitellen ja hieman haparoiden myös keikoilla, mutta sitten olin taas kohtalaisessa iskussa. Tässä yhteydessä kävin läpi muutamia eri harjoitusvihkoja mm. Clarke, Gordon, ja alkoi tuntua taas varma olo keikoillakin. Jossain vaiheessa kuulin Carusosta ja sain hankittua sen, jonka jälkeen varmaan pari vuotta aika ahkerasti soittelin kaikkien näiden kolmen harjoituksia ja alkoi ylärekisterikin selvästi parantua. Mutta tuplakieli on sittemmin tarpeen/käytön puutteessa jäänyt vähälle huomiolle, eikä toimi enää hyvin kuin lyhyissä marssisignaaleissa tms. Tarina jatkunee ...
Baryton-B
22.04.2009 23:21:33

Mistä näitä cent... kuvia aina löytyy. Monennäköistä naamaa löytyy.

http://images.google.fi/images?hl=f … es&sa=N&start=0&ndsp=18

Seuraavasta kuvasarjasta löytyy röntgenkuva. Katsokaa missä kieli seikkailee eri äänissä.

http://images.google.fi/imgres?imgu … m%3D1&ei=5mrvSb3pF6WatAO8waHjAQ
kuismat
23.04.2009 19:32:33
Baryton-B: Katsokaa missä kieli seikkailee eri äänissä.

Tältä näytti mielestäni: pitkän äänen aikana kieli on aina alhaalla. Ylös mennessä se voi vähän nykäistä ylöspäin, mutta painuu sitten alas. Tosi ylhäällä se käy vain kaksoiskielellä soitettaessa. Taaksepäin-liike liittyy äänen aloittamiseen.

Tältä minusta tuntuu myös oma soittoni, minkä taisin muutama sivu taaksepäin jo sanoa.
Baryton-B
23.04.2009 22:50:27

kuismat: Tältä näytti mielestäni: pitkän äänen aikana kieli on aina alhaalla. Ylös mennessä se voi vähän nykäistä ylöspäin, mutta painuu sitten alas. Tosi ylhäällä se käy vain kaksoiskielellä soitettaessa. Taaksepäin-liike liittyy äänen aloittamiseen.

Noin minäkin sen näin ja noin soitan. Saattaa minulla kieli liikahdella ponnistusten tahdissa, mutta aina se on alhaalla.

Aikaisemmin oli puhetta 'hymytyylistä'. Se tarkoittanee huulien normaaliasentoa ja siihen lisättynä suupielet alaspäin varsinkin ylä-äänissä. Luin juuri jostain Trumpet On-linen sivulta (löytyy tarvittaessa), että silloin huulet kiristyvät ja huulien värinätaajuus nousee. Siis huulia vedetään hymyn suuntaan ja huuliliha kiristyy. Olit erimieltä?

Onko niin, että on kaksi koulukuntaa? Muistan kun katselin ihaillen opettajani Jalo Nuutisen soittoa, niin hän soitti 'töpöttävillä' huuliasennolla ja hyvin kevyesti. Olin silloin Voionmaan opistolla (v. -59) kursseilla ja Nuutinen opetuksensa tauoilla iltaisin harjoitteli pruuvisoittoa varten. Pyrki johonkin Hesalaiseen orkesteriin ja pääsi. Siis huulet olivat 'supussa' kaikissa rekistereissä. Olen myös netissä nähnyt tuollaisia huuliasentoja, mutta ovat vähemmistönä. Olisiko 'suukkoasento' kuvaava?
Staryhuj
23.04.2009 23:30:28
Baryton-B: Katsokaa missä kieli seikkailee eri äänissä.

Okei, muutama kommentti siitä mitä kuvassa mun ruudulla näkyy- yritystä erittelyynkin eli virheet vs. hyvät asiat. Aika moni juttu selkiää jo pelkän kuullun perusteella ja kuva kertoo mitä sattui. Sori vaan mutta pakko kysyä että mitähän kielen kohtaa te ootte tarkkailleet- sitä joka on hampaitten edessä vai takana? Mun silmään nimittäin tämä yksilö pitää kieltään aika korkealla ja koko ajan paitsi siinä kun soittaa pelkkää alarekisteriä- keskimäärin kumminkin kielellä nouseva tendenssi (sori tämä ranska) ylös ja laskeva alas. Kokeilkaas kattoa taaemmas eli kurkun suuntaan. Eli yritystä oikeaan on. Soiton opiskelijaksi veikkaisin.

Hyvät:

- Kurkkutorvi pysyy auki josta seuraus että soundi on aika avoin alhaalta sinne lähes ylös johon kaveri soittaa
- yksi melko hankala harjoitus jota kannattaakin treenata lisää että oppii sijoittamaan kielensä ylhäällä valmiiksi ylemmäs niin ettei kiksaa niissä isommissa intervalleissa ihan joka kerta- intervalleja pitää soittaa kaikin tavoin siis legato ja eri kielitykset koska niistä tää peli rakentuu- siis peräkkäisistä äänistä. Kattokaa uudestaan se pätkä jossa tyyppi yrittää osua ylä c:hen- kieli nousee vasta epäonnistuneen insatsin jälkeen eikä samaan aikaan ("Tii" eikä "Taii" ) niinkuin pitäis.
- työntää huulilla suukappaletta eteenpäin alarekkarissa
- leuka on kivasti edessä
- puhaltaa aika tasaisesti

heikot:

- puutteellinen vokaalien aaa-iii- käyttö josta epäonnistuneet ylä-insatsit
- löysä kielen liike ja artikulaatio varsinkin ylempänä- "K"- selvästi falskaa
- työntää huulilla suukappaletta eteenpäin pelkästään alarekkarissa ja lopettaa sen kun kipuaa ylemmäs eli siellä missä siitä olis oikeasti apua
- kieli vetäytyy liian hitaasti taaksepäin insatseissa ja aavistus hammasaukon aukomista kielittäessä

Siis henkilöä näkemättä tämä analyysi- tarkempaa tietoa sais kun istuis vieressä tai edessä.
Baryton-B
23.04.2009 23:43:37

Joku puhui asymmetrisestä suukappaleesta. Tuolla sitä esitellään (video).

http://www.youtube.com/watch?v=Ael3eJHrwWU&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=KOfpEDRCoXI&feature=related
Baryton-B
23.04.2009 23:48:12

Staryhuj: Okei, muutama kommentti siitä mitä kuvassa mun ruudulla näkyy-

Noita ajoituksia on vaikea arvioida. Lähes aina noissa videoissa ääni ja kuva ei ole synkroonissa, eli kuva tulee äänen perässä. En väitä, että tässä videossa olisi niin.
Staryhuj
23.04.2009 23:52:08
Joo, ei nämä tietenkään elävää esitystä vastaa mutta saahan tuosta vähän osviittaa- synkkaongelmaakin esiintyy varmaan monesti mutta ei tässä ainakaan mua häirinnyt.
Baryton-B
24.04.2009 00:01:18

Tuossa näkee niitä 'töpöttäviä' huuliasentoja ja 'suupielet' alas asentoja. Yhdestoista kuva:

http://images.google.fi/imgres?imgu … m%3D1&ei=5mrvSb3pF6WatAO8waHjAQ
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)