Aihe: Ylä-äänet trumpetilla..
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1014 15 16 17 18
Pete V.
20.04.2009 17:14:38
Kielen asennosta tuli mieleeni 1980-luvun alun kurssiopettajani Allan Botschinskyn, tanskalainen jazztrumpetisti, Jörgenin "kamu", kommentti, kun kysyin minkälaisessa asemassa hän pitää kieltään soittaessaan -> kielen kärki on alahampaiden takana!

Siis, on näitä kielen asentoja varmaan yhtä monia kuin soittajiakin ...
Staryhuj
20.04.2009 17:23:49
Pete V.: kielen kärki on alahampaiden takana! ...

Tuota neuvoo Spaulding tässä "4-viivainen c 37 viikossa"- koulussaan. Huulten asetekin on vähän eri pohjalta eli viheltämis-ote ja kielitystä kitalakeen kielen keskikohdalla. Tässä koulussa tavoitteet on nimenomaan vahva ylärekkari ja kestävyys tietenkin. Kunto-ohjelmaa löytyy ja kehonrakennusta. Soittoa joka toinen päivä ja sitten taas huilia. Ja sehän on - niinkuin me urheilijat tiedetään - se tapa millä lihasta kehittyy!
Pete V.
20.04.2009 17:48:40
Staryhuj: Tuota neuvoo Spaulding tässä "4-viivainen c 37 viikossa"- koulussaan. Huulten asetekin on vähän eri pohjalta eli viheltämis-ote ja kielitystä kitalakeen kielen keskikohdalla. Tässä koulussa tavoitteet on nimenomaan vahva ylärekkari ja kestävyys tietenkin. Kunto-ohjelmaa löytyy ja kehonrakennusta. Soittoa joka toinen päivä ja sitten taas huilia. Ja sehän on - niinkuin me urheilijat tiedetään - se tapa millä lihasta kehittyy!

OK, olen joskus nähnyt tuonkin harjoitusvihkon.

Kommenttina vaan, että Botschinsky oli enemmänkin trp-jazzsolisti eikä muistaakseni kummoisempi ylä-äänimies.
Baryton-B
20.04.2009 19:05:59

Baryton-B: Voisitko kirjoittaa tänne selvinpäin?

Voisin ja koeta sinäkin pitää vähän paussia niitten sienten ja jymyn polton kanssa.

Minä olen valitettavasti joutunut luopumaan viinasta, tupakista, kahvista ja vieraista naisista. Tilanteeni on siis tosi surkea. Yritän huvittaa itseäni kirjoittamalla sinulle puuta heinää.

Humanistisoitto-oppilaalle kun sanoo, että soita näin, niin hän tottelee ja jos homma toimii ei hän kysy miksi se toimii. Insinöörisoitto-oppilas haluaa tietää miksi se toimii. Minä en ole insinööri, mutta tutkin silti tarkemmin mitä siinä ilmapallo jutussa tapahtuu. En jaksanut puhaltaa sinne ilmaa, mutta venytin silti pallon suuta kertomallasi tavalla. Huomasin, että kumit (huulet) oli kiinni toisissaan. Kaveri puhalsi pallon täyteen ja tein saman uudelleen. Hyvin pärisi. Siis huulet olivat ensin kiinni ja ne aukesi puhaltamalla sen verran, että alkoivat päristä. Tätäkö tarkoitit? ;-/

Ite en viitti opetella pois soittoani helpottavista asioista niin kuin kielen KANNAN nosto mutta pidä toki kieltäs missä tykkäät.

Ei sinun varmaan kannatakaan ja minä säilytän tyylini. Kerro kuitenkin miksi se kielen kannan nosto auttaa ylä-äänissä? Selitykseksi ei kelpaa se, että ilmavirran nopeus kasvaa huulien kohdalla, koska se kasvaa sitä ennen kielen kannan kohdalla ja laskee heti sen jälkeen. Lopputulos; joudutaan turhaan puhaltamaan kahden (kielen kanta ja huulet) kuristuskohdan läpi?

Jos et ole vielä sammunut, niin katso värähteleekö alahuuli?:
http://www.youtube.com/watch?v=UHq7vCihaXg&feature=related

No ei värähtele. Oon mutten sittenkin nähny yhden joka päristi alahuulta hienosti mutta se oli sirkuksessa ja simpanssi.

Sorry, en tiennyt, että olet näkövammainen. Kerro se rohkeasti vain, minäkin olen liikuntavammainen. Voin kertoa, että siinä soitettiin pasuunaa ja huulten liike kuvattiin hidastettuna. Molemmat huulet jostain syystä värisi. Oli varmaan väärennetty video :-(
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia"
Staryhuj
20.04.2009 23:17:09
Baryton-B: Minä olen valitettavasti joutunut luopumaan viinasta, tupakista, kahvista ja vieraista naisista. Tilanteeni on siis tosi surkea. Yritän huvittaa itseäni kirjoittamalla sinulle puuta heinää.

Pakko arvostaa tuommoista vaivannäköä!! Mutta huumeet puuttuu vielä tuosta listasta...

Humanistisoitto-oppilaalle kun sanoo, että soita näin, niin hän tottelee ja jos homma toimii ei hän kysy miksi se toimii. Insinöörisoitto-oppilas haluaa tietää miksi se toimii. Minä en ole insinööri, mutta tutkin silti tarkemmin mitä siinä ilmapallo jutussa tapahtuu. En jaksanut puhaltaa sinne ilmaa, mutta venytin silti pallon suuta kertomallasi tavalla. Huomasin, että kumit (huulet) oli kiinni toisissaan. Kaveri puhalsi pallon täyteen ja tein saman uudelleen. Hyvin pärisi. Siis huulet olivat ensin kiinni ja ne aukesi puhaltamalla sen verran, että alkoivat päristä. Tätäkö tarkoitit? ;-/

No ite ent. humanoidisoitto-oppilaana aikatavalla jotain tuommoista- siis jos se on ilma joka sen äänen ja resonoinnin tekee eli tulos ei saa olla pakotettu puristettujen huulten välistä pääsevä kireä ääni. Aika vähällä (mutta tuetulla) puhaltamisella se tulee kun ei liikaa purista huulia keskeltä vaan pitää suupielet kiinni. Joustavuus pitää säilyttää joka kohdassa.

Kerro kuitenkin miksi se kielen kannan nosto auttaa ylä-äänissä? Selitykseksi ei kelpaa se, että ilmavirran nopeus kasvaa huulien kohdalla

Kielen asennolla (yhteistyössä huuliotteen, suukappaleen ja ilmavirran kanssa):

- lisätään vastusta puhallukseen, ns. tiivistetään ilmaa (rekisterin) eri asemia varten
- säädellään haluttua tiiviyttä leventämällä ja kaventamalla ilmavirtaa
- muodostetaan ansatsin (puhallus+kieli+huuliote+leuka) täsmällinen ja sopiva ääntiö-äänen muoto
- vaihdellaan kulmaa jolla ilmavirta ohjataan huulten välistä

(-D.R. Hickman -Trumpet pedagogy-, tätä mieltä mm. nämä: Chase Sanborn, R.Spaulding, Louis Maggio, Claude Gordon, Philip Farkas ) ...oma suomennos = kankea.

Itellä se auttaa kun näin olen treenannut.

koska se kasvaa sitä ennen kielen kannan kohdalla ja laskee heti sen jälkeen

Koska tilavuus kasvaa vai? Kielen nostolla ylä-äänien auttamiseen meinaan kyllä koko kielen kaareutumista eteen ja ylös kohti kitalakea.

Lopputulos; joudutaan turhaan puhaltamaan kahden (kielen kanta ja huulet) kuristuskohdan läpi?

Kaksinkertainen tehokkuus.

Sorry, en tiennyt, että olet näkövammainen. Kerro se rohkeasti vain, minäkin olen liikuntavammainen. Voin kertoa, että siinä soitettiin pasuunaa ja huulten liike kuvattiin hidastettuna. Molemmat huulet jostain syystä värisi. Oli varmaan väärennetty video :-(

Kyllä vammaa on monenlaista joo- liikkumaan tässä vielä pääsee mutta kaali on niin ja näin. Aina pitää netissä epäillä väärennöksiä mutta nyt kun kumminkin puhutaan trumpetista (!) niin se ei olekaan sama juttu- siis tottakai molempia huulia tarvitaan- ei kukaan soita yhdellä (O.Koskela) mutta trumpetissa se on ylähuuli joka suukappaleessa soi ja alahuuli tukee.
isojussi
20.04.2009 23:31:38
Pete V.: ....jazztrumpetisti ... kielen kärki on alahampaiden takana! ...

Älkää ny ihan kaikkee uskoko, mitä teitille valehdellaan.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Staryhuj
20.04.2009 23:37:15
Meillä kävi taas tänä jouluna ihan oikea pukki!
Staryhuj
21.04.2009 14:21:16
Hyvää Anselmin päivää ansatsiporukalle!
Baryton-B
21.04.2009 16:20:48

En käytä myöskään huumeita, kannabista saatan käyttää joskus särkyihin, jos ei muuta lääkettä löydy. Nyt kokeilussa on lääke Lyrica.

No ite ent. humanoidisoitto-oppilaana aikatavalla jotain tuommoista- siis jos se on ilma joka sen äänen ja resonoinnin tekee eli tulos ei saa olla pakotettu puristettujen huulten välistä pääsevä kireä ääni. Aika vähällä (mutta tuetulla) puhaltamisella se tulee kun ei liikaa purista huulia keskeltä vaan pitää suupielet kiinni. Joustavuus pitää säilyttää joka kohdassa.

En oikeastaan tiedä, miksi tästä asiasta pitää keskustella. Jos huulet on kiinni tai liikaa auki, niin ääntä ei tule lainkaan amen. Mutta kyllä korkeissa äänissä huulien keskiosan lihaksilla puristetaan huulia vastakkain enemmän kuin alaäänissä...tai siis ainakin minä ja monet muutkin huiput ;) puristaa.

Kielen asennolla (yhteistyössä huuliotteen, suukappaleen ja ilmavirran kanssa):
- lisätään vastusta puhallukseen, ns. tiivistetään ilmaa (rekisterin) eri asemia varten
- säädellään haluttua tiiviyttä leventämällä ja kaventamalla ilmavirtaa
- muodostetaan ansatsin (puhallus+kieli+huuliote+leuka) täsmällinen ja sopiva ääntiö-äänen muoto
- vaihdellaan kulmaa jolla ilmavirta ohjataan huulten välistä
(-D.R. Hickman -Trumpet pedagogy-, tätä mieltä mm. nämä: Chase Sanborn, R.Spaulding, Louis Maggio, Claude Gordon, Philip Farkas ) ...oma suomennos = kankea.
Itellä se auttaa kun näin olen treenannut.

Tuo sinun puolitieteellinen sepustuksesi voidaan hyväksyä, vaikka en siitä mitään ymmärtänytkään. Seuraavalla sivulla on samasta aiheesta ja kerrotaan, että hommaa on tutkittukin monessa paikkaa.
http://www.bbtrumpet.com/arch.html

Sepustus on kuitenkin vähän samaa tasoa kuin sivulla oleva äänilinkki (yritetään soittaa trumpettia): Sound file of me Teaching Tongue Arch during a lesson

Minä ihmettelen vaan sitä: jos kielen mongertaa alimmaisen kuvan mukaiseen asentoon, niin mitenkäs se kielitys onnistuu nopeasti?

koska se kasvaa sitä ennen kielen kannan kohdalla ja laskee heti sen jälkeen

Koska tilavuus kasvaa vai? Kielen nostolla ylä-äänien auttamiseen meinaan kyllä koko kielen kaareutumista eteen ja ylös kohti kitalakea.

Just niin. Aikaisemmin kerroit, että nostat ainoastaan kielen kannan?

Lopputulos; joudutaan turhaan puhaltamaan kahden (kielen kanta ja huulet) kuristuskohdan läpi?

Kaksinkertainen tehokkuus.

Höpö höpö

siis tottakai molempia huulia tarvitaan- ei kukaan soita yhdellä (O.Koskela) mutta trumpetissa se on ylähuuli joka suukappaleessa soi ja alahuuli tukee.

Tuon voi testata siten, että päristelee huuliaan ja painaa sormellaan alahuulta, niin pärinä jatkuu, mutta jos painat ylähuulta pärinä loppuu. Eli saatat olla oikeassa. Kun mennään suurempiin suukappaleisiin niin asia muuttuu. Tuubaa ei pysty soittamaan jos ei alahuuli värisisi. Olisi kiva nähdä hidastetuista tarkoista kuvista, minkä kokoisen suukappaleen kohdalla alahuuli alkaa värisemään. Saattaa väristä trumpetillakin pedaaliäänissä(?)

Minä muuten noudatan Caruson oppeja, eli hengitän nenän kautta. Sen kylläkin Carusoa ennen minulla opetti Koskela. Siihen on toinenkin syy. En halua imeä soittimen sisällä olevaa huonoa ilmaa sisääni. Minulla oli kerran lainassa Acre Karin pasuuna. Puhdistin sen. Putkesta tuli limainen putki ulos joka haisi tupakalle ja viinalle ;-)
Pete V.
21.04.2009 17:43:11
Baryton-B: En oikeastaan tiedä, miksi tästä asiasta pitää keskustella. Jos huulet on kiinni tai liikaa auki, niin ääntä ei tule lainkaan amen. Mutta kyllä korkeissa äänissä huulien keskiosan lihaksilla puristetaan huulia vastakkain enemmän kuin alaäänissä...tai siis ainakin minä ja monet muutkin huiput ;) puristaa.

Tuo sinun puolitieteellinen sepustuksesi voidaan hyväksyä, vaikka en siitä mitään ymmärtänytkään. Seuraavalla sivulla on samasta aiheesta ja kerrotaan, että hommaa on tutkittukin monessa paikkaa. http://www.bbtrumpet.com/arch.html Sepustus on kuitenkin vähän samaa tasoa kuin sivulla oleva äänilinkki (yritetään soittaa trumpettia): Sound file of me Teaching Tongue Arch during a lesson
Minä ihmettelen vaan sitä: jos kielen mongertaa alimmaisen kuvan mukaiseen asentoon, niin mitenkäs se kielitys onnistuu nopeasti?

Tuon voi testata siten, että päristelee huuliaan ja painaa sormellaan alahuulta, niin pärinä jatkuu, mutta jos painat ylähuulta pärinä loppuu. Eli saatat olla oikeassa. Kun mennään suurempiin suukappaleisiin niin asia muuttuu. Tuubaa ei pysty soittamaan jos ei alahuuli värisisi. Olisi kiva nähdä hidastetuista tarkoista kuvista, minkä kokoisen suukappaleen kohdalla alahuuli alkaa värisemään. Saattaa väristä trumpetillakin pedaaliäänissä(?)

Minä muuten noudatan Caruson oppeja, eli hengitän nenän kautta. Sen kylläkin Carusoa ennen minulla opetti Koskela. Siihen on toinenkin syy. En halua imeä soittimen sisällä olevaa huonoa ilmaa sisääni. Minulla oli kerran lainassa Acre Karin pasuuna. Puhdistin sen. Putkesta tuli limainen putki ulos joka haisi tupakalle ja viinalle ;-)

OK, lyhyet kommentit em. asioihin.

Väittäisin, että monet pienet yksityiskohdat ovat kyllä hyvinkin yksilöllisiä toteutukseltaan ja toteutusmahdollisuuksiltaan, ja siinä varmaan piilee se miksi joku pystyy soittamaan kevyemmin, nopeammin, kestävämmin, korkeammalle jne. jne., Asioita voi yrittää kehitellä/harjoituttaa itselleen eteenpäin, mutta voi myös olla että jotain asiaa ei vaan saa luontumaan ja/tai että yksi ihmisikä ei riitä asian toimivaksi harjoitteluun ...

Mainitsinkin juuri tuossa pari kirjoitelmaa sitten pienten/suurempien suukappaleiden ansatsien yksityiskohtien todennäköisten eroavuuksien olemassaolon.

Kielen asennosta on todella olemassa, jos ei ihan täysin niin kuitenkin lähes tieteellistä aineistoa. Kielen asennolla ja kielityksellä on varmaan aika läheinen kytkentä, vrt. ed. mainitsemani kielen kärki alahampaiden takana, paremmalla kielen asennolla lienee kielen toimintanopeudelle paremmat edellytykset ...

Saattaa olla jotenkin niin, että alahuulen värinää tarvitaan tietyltä Hz tasolta alkaen alaspäin, trumpetillakin, pitääpä kokeilla ... isommilla torvilla se lienee jo vakiota, mutta miten sitten, kun iso torvi on vingutusrekisterissään?

Muistelen jonkun kliinikon kertoneen, että nenän kautta hengittäessä saa keuhkot nopeammin täytettyä ja täydemmäksi, olisikohan näin?

Monet asiat ovat soittaessa vaan niin refleksiä ja automatiaa, ettei tule edes ajatelleeksi miten homma toimii, kun pitää kuitenkin keskittyä enemmänkin musiikin tuottamiseen ... mutta tässähän se pointti tietysti onkin, siis harjoittelemalla/harjoittamalla jotain tiettyä yksityiskohtaa tai pikemminkin osakokonaisuutta riittävästi, se muodostuu refleksiksi/automatiaksi eikä siihen sitten enää edes kiinnitä huomiota ...

Ja, vielä sitten yksi loppukommentti, en halua soitella toisten torvilla, saati sitten suukappaleilla huolellisesti pesemättä, enkä yleensä anna omiani toisten käyttöön näistä hygieniasyistä, mutta myöskin varjelusyistä, ihan varmasti toisen kädessä torvi kolahtaa ja lommoutuu johonkin pöydän kulmaan, nuotti/mikkitelineeseen tms. kun sitä joskus "hyvin harvoin" tapahtuu itsellekin ... ja, edelleen, kyllä torvi toisen kokeilun jälkeen yleensä tuntuu hetken soinnillisesti vähän kummalta ...
Staryhuj
21.04.2009 20:19:56
Baryton-B: En oikeastaan tiedä, miksi tästä asiasta pitää keskustella

Niinpä joo. En mäkään tiedä miksi enempää sinun kanssa keskustelisin kun tämä ei ole keskustelua nähnytkään. Tässä on vaan väittämiä ja vastaanväittämiä - laitat juttuja nippuun ja latelet sieltä niinkuin kiveen hakattuja faktoja ja ne haet muitten soittamista esimerkeistä ja kokemuksista. Omia hyviä kun ei vissiin oikein ole- trumpetista. Turha hakea säälipisteitäkään muuten eli vedä ihmeessä kannabista vaikka ihan muuten vaan.

Jos huulet on kiinni tai liikaa auki, niin ääntä ei tule lainkaan amen

Siinä taas yksi- ettäkö sitä huuliaukkoa ei voi tai saa sitten säätää? Häh. No jos on normaali tunto tallella huulissa niin kyllä niitä voi avata ja sulkea kun muistaa ja jaksaa puhaltaa tasaisesti- siinä on yksi tapa tehdä erilaista väriä soittoonsa jos yleensä ymmärtää torvensoittonsa musiikkina eikä puristamis-puhallus-suoritteina.

Mutta kyllä korkeissa äänissä huulien keskiosan lihaksilla puristetaan huulia vastakkain enemmän kuin alaäänissä...tai siis ainakin minä ja monet muutkin huiput ;) puristaa.

Mitä mahdat oikeasti tietää siitä miltä sellaisen oikeasti korkean äänen soittaminen tuntuu? Eikä tarvi sitten kaivaa tähän nyt jonkun pellen esitystä joutuubista vaan jotakin omaa tuntemusta. Kokeilin äsken jokusen kerran asteikkoa pienestä-kolmeviivaiseen g:hen ja takaisin. Se mitä minussa tapahtuu on näitä juttuja joista oon kirjoittanut- "pucker" eteenpäin. Ai niin-sulle se on vaikka sitten vastaanmenoa - huulilla työnnetään suukappaletta vastaan. Kieltä ylös ja eteen - pidin G3:tä ja tunnustelin- kieli on korkealla -iii . Ja päinvastoin- en purista voimakkaasti keskeltä vaan teen lihastyötä sekä eteenpäin että pitääkseni huuliaukon auki- siis ihan toiseen suuntaan kuin sä. Ja saan ne äänet tulemaan. Mites siellä?

Tuo sinun puolitieteellinen sepustuksesi

Lue tarkemmin ja laita se piippu pois- ei ollut minun. Vaikka tuskin kumminkaan tiedät ketään niistä tyypeistä joita siinä siteerasin kun ne raukat ei osaa suomea- joka varmaan sun julkaisusi jälkeen on trumpetinsoittajien valtakieli maailmassa. Ovat nyt kumminkin jonkunmoisia asiantuntijoita noiden amerikkalaisparkojen parissa- siis tämän torvensoiton kehitysmaan. Voin laittaa sen saman englanniksi ja saat ite kääntää sen jollain ohjelmalla itelles ymmärrettävään muotoon.

voidaan hyväksyä,

Kylläpäs helpotti! Kiitos tosi paljon.

vaikka en siitä mitään ymmärtänytkään.

Niin se on. Joskus vaan pitää semmoistakin hyväksyä mitä ei tajua- vaikka nyt avaruuden äärettömyys. Onpa helvetin hyvä ettei osuttu samoille palstoille siinä jutussa...

Seuraavalla sivulla on samasta aiheesta ja kerrotaan, että hommaa on tutkittukin monessa paikkaa. http://www.bbtrumpet.com/arch.html

Tutustu niihin tutkimuksiin. Ovatten vissiin vaan englanniksi... Tää esimerkki "Trumpet pops college..." jossa "opettaja" selittää ettei ite soita vaan oppilas jne. Mistä sä näitä löydät?
Hommahan paljastuis varmankin kun tajuais lukemansa. Hommaa jostain tää mistä kerroin : D.R. Hickman " Trumpet Pedagogy". Siinä on paljon kuvia joista - tää ei oo vinoilua- jo näkee aika lailla paremmin tämänkin jutun.

Sepustus

Myönnän sut asiantuntijaksi niissä!

on kuitenkin vähän samaa tasoa kuin sivulla oleva äänilinkki (yritetään soittaa trumpettia): Sound file of me Teaching Tongue Arch during a lesson

Onko se ihan pakko kaivaa sieltä netistä kaikenmaailman sontaa esimerkeiksi kun maailma on täynnä ihan oikeita tutkimuksia. Eihän noista jutuista kenenkään tarvi mitään vastuita ottaa mutta jos joku omalla nimellä tekee tuommoset 500 sivua tieteellistä tekstiä ja kuvia niin meinaatko että sen vois korvata jonkun turon nettiin työntämällä yritelmällä. Taikka voithan sä sen kyllä tehdä- on sitä tässä säikeessä jo sen verran tapahtunut.

Kuvasta ei ota mitään selvää-hommaa kunnon matskua josta näet paremmin.(Kts. ed.) Tässä ei näy kärkiosaa ollenkaan.

Aikaisemmin kerroit, että nostat ainoastaan kielen kannan?

Kerroinko noin? Taisin kertoa että en opettele pois soittoa helpottavista asioista kuten kielen kannan nosto mutta se oli sulle koska epäilin sun tajunneen koko homman väärin ja puhuvan kärjen heiluttelusta ylös alas. Mutta kokeile nostaa kielen kantaa ja pitää keskiosa alhaalla- työntämättä kieltä kokonaan suusta pihalle. Tai oo kokeilematta-aivan sama.

Ylähuuli resonoi ala- ja pedaalirekisterissäkin mutta kyllä se väristys tuntuu alahuulellakin. Tähän juttuun saan varmaan käkkyristitkin mukaan.

Minä se vetelen ilmaa suupielistä enkä torven läpi kun en pidä suuta ammollaan hengittäessä vaan ansatsin ja torven paikallaan. Joskus ylhäällä tai huvin vuoksi nenästä mutta se ei oo tehokasta eikä nopeaa.

Johan taas tuhraantu aikaa ja ihan hukkaan- veikkaan. Onneks ei oo leipä tästä kiinni enkä tainnu edes psykologiaa koskaan lukeakaan eikä tarvi hukata aikaansa kommentilla että sen huomaa.
Baryton-B
21.04.2009 23:20:12

Pete V. Olen pitkälle samaa mieltä kanssasi, jos ehdin voin kommentoida jotain kohtaa.

Baryton-B: En oikeastaan tiedä, miksi tästä asiasta pitää keskustella

. Tässä on vaan väittämiä ja vastaanväittämiä - laitat juttuja nippuun ja latelet sieltä niinkuin kiveen hakattuja faktoja

No voi pieru, kirjoitanko minä, faktojen vihaaja siihen tyyliin, että ne kuulostaa kiveen hakatuilta faktoilta? Mielestäni kerron mielipiteitäni (ei kaikki omia) ja toivon niihin rakentavia (en vittuilua) kommentteja oppiakseni lisää.

Turha hakea säälipisteitäkään muuten eli vedä ihmeessä kannabista vaikka ihan muuten vaan.

Ohoh, minäkö sinulta säälipisteitä, siehän sälli olet!? Kukahan huumeista ekaksi alkoi puhua?

Jos huulet on kiinni tai liikaa auki, niin ääntä ei tule lainkaan amen

Siinä taas yksi- ettäkö sitä huuliaukkoa ei voi tai saa sitten säätää?

Olenko sanonut ettei saisi? Minähän sanoin, että sitä pitää säätää. Jos puristaminen on väärä sana, niin kerro mitä sinä tarkoitat säätämisellä?

Mitä mahdat oikeasti tietää siitä miltä sellaisen oikeasti korkean äänen soittaminen tuntuu? Eikä tarvi sitten kaivaa tähän nyt jonkun pellen esitystä joutuubista vaan jotakin omaa tuntemusta

Kaivan kuitenkin Sergei Nakariakovin esityksen, olkoon sitten sinun mielestäsi vaikka pelle. Katso seuraavalta videolta 3 min 20 sek. kohdalta mitä Nakariakov tekee. Minä tarkoitan juuri tuota, olkoon sen nimi sitten puristamista, säätämistä, huulen kovettamista tai mitä hyvänsä. Voit klikata siis videon suoraan tuon ajan kohdalle, niin ei tarvi alusta asti katsoa ja kärsiä Nakariakovin surkeita esityksiä.
Miksi vihaat YouTubea?

(klip) lyhennetty juttua

Seuraavalla sivulla on samasta aiheesta ja kerrotaan, että hommaa on tutkittukin monessa paikkaa. http://www.bbtrumpet.com/arch.html

Tutustu niihin tutkimuksiin. Ovatten vissiin vaan englanniksi... Tää esimerkki "Trumpet pops college..." jossa "opettaja" selittää ettei ite soita vaan oppilas jne. Mistä sä näitä löydät?

Kun laittaa googleen hakusanoiksi high register.trumpet, niin löytää juttua, jotka liittyvät tämän ryhmän aiheeseen, eikö olekin yksinkertaista?

Hommahan paljastuis varmankin kun tajuais lukemansa.

Kun kävin kouluja ei opetettu kieliä, eikä kielitaitoa silloin tarvittukaan. Meidän ikäluokka järkkäsi sinunlaisille kiittämättömille kouluun kieliopetuksen.

Hommaa jostain tää mistä kerroin : D.R. Hickman " Trumpet Pedagogy". Siinä on paljon kuvia joista - tää ei oo vinoilua- jo näkee aika lailla paremmin tämänkin jutun.

Kiitos vinkistä, pitänee hankkia vai myisitkö sen minulle, kun jo osaat kaiken?.

Aikaisemmin kerroit, että nostat ainoastaan kielen kannan?

Kerroinko noin? Taisin kertoa että en opettele pois soittoa helpottavista asioista kuten kielen kannan nosto mutta se oli sulle koska epäilin sun tajunneen koko homman väärin ja puhuvan kärjen heiluttelusta ylös alas. Mutta kokeile nostaa kielen kantaa ja pitää keskiosa alhaalla- työntämättä kieltä kokonaan suusta pihalle. Tai oo kokeilematta-aivan sama.

Kun aloin etsiä vikaa huonoon ylärekisteriin (trumpetti), niin oletin yhdeksi viaksi sen, että puristin niin perkeleesti kielen kantaa kitalakeen ylä-äänissä, Siksi opettelin hallitsemaan kielen asentoa rekisteristä riippumatta. Osaan siis nostaa kielen kannan ylös, osaan sen laittaa ihan mihin vaan. Mutta vika ei ollutkaan siinä, vaan huulien keskiosan hallinnassa. Ja jos en ole vielä sanonut, niin minulla ei ole nyt ansatsin kanssa muuta ongelmaa kuin harjoittelun vähyys, johtuen syistä jotka ei kuulu sinulle. Silti olisi kiva kuulla mahdollisimman paljon eri mielipiteitä (asiallisia), jotta osaisi kirjoittaa oppilaalle ymmärrettävää tarinaa. En osaa vielä, koska sinäkin käsität kaiken väärin.
Kuningasajatuksena vuodessa rekisterit kuntoon ;-) tuo edellä tarkoittaa hymyä.

Olen kirjoittanut netin keskustelupalstoille netin alkuajoista lähtien (n. 20 vuotta). Ehkä siitä on tullut tapa kirjoittaa siten, että hienohelmat loukkaantuu, ottaa itseensä, jos en heti ole samaa mieltä jne. Pyydän anteeksi, ei ole tarkoitus, mutta kun ei ole akateemista loppututkintoa, niin ei ole tullut kaikkia sivistyssanoja opeteltua ;-) tuo ed. tarkoittaa hymyä.

Minä se vetelen ilmaa suupielistä enkä torven läpi kun en pidä suuta ammollaan hengittäessä vaan ansatsin ja torven paikallaan. Joskus ylhäällä tai huvin vuoksi nenästä mutta se ei oo tehokasta eikä nopeaa.

Ollaan sentään jossain asiassa samaa mieltä. Oikeaoppinen tapa on painaa venttiilejä sormenpäillä, silti monet huiput soittaa sormen juurilla. Monet asiat voi tehdä monella tavalla, mutta moniin asioihin löytyy myös lähes optimi tapa.

Johan taas tuhraantu aikaa ja ihan hukkaan- veikkaan. Onneks ei oo leipä tästä kiinni enkä tainnu edes psykologiaa koskaan lukeakaan eikä tarvi hukata aikaansa kommentilla että sen huomaa.

Olet selvästikin kiinnostunut väittelemään kanssani, mutta kun luonto ei anna periksi tunnustaa sitä ;-) Muutoinhan keskustelisit muiden kanssa. Tai voi olla, että kukaan ei kirjoittaisi tänne mitään, jos me lopetetaan? Tuntuu kuin olisin ainoa, joka kaipaa neuvoja ansatsiin, kaikilla muilla lienee asiat kunnossa, vaikka Trumpetisti Maynard Ferguson on sanonut: "- Kukaan ei vielä ole oppinut soittamaan trumpettia. Se on loputonta opettelua".
Meidän jutut kylläkin kuuluisi ryhmään Cup-mute, mutta en minä aihetta sivuraiteille vienyt.
Pete V.
22.04.2009 00:07:35 (muokattu 22.04.2009 00:08:58)
Baryton-B: Meidän jutut kylläkin kuuluisi ryhmään Cup-mute, mutta en minä aihetta sivuraiteille vienyt.

Hyvä idea! Tanssimuusikkopuolella tällaisen nimi on Aromakilta, jonne aina välillä jonkun asiallisen keskustelun ketjusta kehoitetaan siirtymään, jotta vältyttäisiin ketjun sulkemiselta ...

Jonkun kerran olen lakannut kirjoittelemasta johonkin ketjuun, joka menee liikaa sivuraiteille, tai tyyli/kielenkäyttö ala-arvoiseksi, eli, siis hyväkin asia voi "hukkua" likaveteen ja joutua viemäriin ...

Siis, olkoon vaikka steelysamin Cup-mute, mutta jotenkin ymmärsin senkin alkaneen jollain oikealla asialla ja sittemmin muuntuneen liian sekalaiseksi ja kuivuneen kasaan.

Tai, ehkäpä parempi ehdotus, että vaikka mode perustaisi tännekin oikeaoppisen uusiutuvan jutustelu/väittely/sättimis/tappeluhaaste/hyvää-päivää-kirvesvartta -paineidenpurkamisketjun!
Baryton-B
22.04.2009 00:54:37

Pete V.: Väittäisin, että monet pienet yksityiskohdat ovat kyllä hyvinkin yksilöllisiä toteutukseltaan ja toteutusmahdollisuuksiltaan, ja siinä varmaan piilee se miksi joku pystyy soittamaan kevyemmin, nopeammin, kestävämmin, korkeammalle jne. jne

Niinpä, Tuota on varmaan moni miettinyt. Stradivarius viulua on tutkittu kauan ja perusteellisesti, mutta salaisuudeksi on jäänyt. Salaisuudet kiinnostavat ja ehkä siksikin minä olen vuositolkulla tästä asiasta kiinnostunut. Heinz Burum kertoi: jos ei ylähuulen lihakset ulotu tarpeeksi lähelle huulen pintaa, niin soitto ei tule onnistumaan.

Mainitsinkin juuri tuossa pari kirjoitelmaa sitten pienten/suurempien suukappaleiden ansatsien yksityiskohtien todennäköisten eroavuuksien olemassaolon.

Olisiko kuitenkin kyseessä suukappaleen vaihtosairaus. Kun ansatsi on perusteellisesti kunnossa, niin jotkut hemmot soittaa vaikka millä piccolotrumpetista tuubaan asti. Tämäkin herättää kysymyksiä, että miten hitossa? Toki suukappaletta vaihdetaan musiikkityylin vuoksi.

Muistelen jonkun kliinikon kertoneen, että nenän kautta hengittäessä saa keuhkot nopeammin täytettyä ja täydemmäksi, olisikohan näin?

Luulisi, että suun kautta sen voisi tehdä nopeammin ja tehokkaammin(?) Se miksi Koskela opetti nenän kautta hengittämistä johtui siitä, että silloin voi huulien asennon säilyttää paremmin valmiina seuraavaa, ehkä vaikeaa korkeaa ääntä varten. Kun katsoo noiden huippujen soittoa, niin hyvin mieluusti ne ottavat torven huuliltaan pois joka tauon kohdalla. Heidän taito sallii sen ja ehkä näin huulet saa hengähdystauon.

Monet asiat ovat soittaessa vaan niin refleksiä ja automatiaa, ettei tule edes ajatelleeksi miten homma toimii, kun pitää kuitenkin keskittyä enemmänkin musiikin tuottamiseen ... mutta tässähän se pointti tietysti onkin, siis harjoittelemalla/harjoittamalla jotain tiettyä yksityiskohtaa tai pikemminkin osakokonaisuutta riittävästi, se muodostuu refleksiksi/automatiaksi eikä siihen sitten enää edes kiinnitä huomiota ...

Minä olin 20-vuotta soittamatta kun uudelleen innostuin ansatsia tutkimaan. Minulla oli tuhannen taalan tilaisuus tehdä se. Oli aikaa kun olin eläkkeellä. Ei ollut keikkavelvoitteita. Oli aikaa kokeilla vaikka mitä. Jokainen muutos vaati vähintään 3...6 kuukauden treenijakson, jotta sai tuntuman onko homma menossa eteenpäin vai tuleeko takapakkia. Tuli opeteltua ns. kevyt ansatsi. Opettelin myös soittamaan kuten Luis Amstrong, eli räkä valui suupielistä. Opettelin käyttämään kaikkia lihaksia toisistaan riippumatta ehkä tarpeettoman paljonkin.
Baryton-B
22.04.2009 00:58:15

Pete V.: Hyvä idea! Tanssimuusikkopuolella tällaisen nimi on Aromakilta, jonne aina välillä jonkun asiallisen keskustelun ketjusta kehoitetaan siirtymään, jotta vältyttäisiin ketjun sulkemiselta ...

Tunnustan, että minä olen ainakin osasyyllinen tähän sotkuun. Lupaan, tai ainakin kovasti yritän parantaa tapani, ellei sitten.... ;-)
Pete V.
22.04.2009 01:41:09 (muokattu 22.04.2009 02:13:57)
Baryton-B: Niinpä, Tuota on varmaan moni miettinyt. Stradivarius viulua on tutkittu kauan ja perusteellisesti, mutta salaisuudeksi on jäänyt. Salaisuudet kiinnostavat ja ehkä siksikin minä olen vuositolkulla tästä asiasta kiinnostunut. Heinz Burum kertoi: jos ei ylähuulen lihakset ulotu tarpeeksi lähelle huulen pintaa, niin soitto ei tule onnistumaan.

Jaa-ha, tätä Burum'in lausumaa en ole vielä koskaan kuullutkaan, en myöskään ole anatomisti, että voisin ottaa kantaa ... mutta, tämä yksityiskohtahan voisi selittää osin miksi joistakin voisi tulla jotain ja toisista taas ei niinkään ... tällaista ajatusta Simo Rantanen varmaan ajoi takaa vuosia sitten pohtimalla, eikö jollain tavoin voitaisi "mitata" aloittelevan trumpetistin anatomisia/fyysisiä ominaisuuksia suhteessa trumpetinsoiton vaatimuksiin ... jaa no, mitenkähän sitten psyykkiset/motivaatioasiat jne. ... soittotuntien välillä: no, en ole ehtinyt soitella/harjoitella kun on pitänyt pelata lätkää/jalkapalloa/tietokonepelejä tms. ja olla kavereiden kaa ...

Olisiko kuitenkin kyseessä suukappaleen vaihtosairaus. Kun ansatsi on perusteellisesti kunnossa, niin jotkut hemmot soittaa vaikka millä piccolotrumpetista tuubaan asti. Tämäkin herättää kysymyksiä, että miten hitossa? Toki suukappaletta vaihdetaan musiikkityylin vuoksi.

OK, näinkin varmaan on, mutta itselleni sopii oikeastaan vain yksi ja sama n. 30 v. aikainen tilaustyönä New Yorkissa tehty 3-osainen Giardinelli, vastaa lähinnä aiemmin käyttämääni Bachin 1X:ää josta leikattiin rimmi tähän, eli vanhaa Bachin 1:tä, uudemmassa 1:ssä rimmin sisäläpimitta on aavistuksen suurempi, taitaa olla jo 17mm ja se menee ohi hampaideni ja ikenieni "tukipisteiden". Jos vaihdan/kokeilen jotain muuta niin aina uppoan samaan suohon, ansatsi sekaisin eikä sitten tukevassa keikkakunnossa moneen päivään, tätä on koitettu joskus, mutta aina on äkkiä pitänyt palata entiseen ...

Mutta, tarkoitin tällä alkuperäisellä kommentillani trumpetin ja muiden isompien torvien suukappaleiden mittassuhteiden vaikutusta huulten värähtelyihin.

Luulisi, että suun kautta sen voisi tehdä nopeammin ja tehokkaammin(?) Se miksi Koskela opetti nenän kautta hengittämistä johtui siitä, että silloin voi huulien asennon säilyttää paremmin valmiina seuraavaa, ehkä vaikeaa korkeaa ääntä varten. Kun katsoo noiden huippujen soittoa, niin hyvin mieluusti ne ottavat torven huuliltaan pois joka tauon kohdalla. Heidän taito sallii sen ja ehkä näin huulet saa hengähdystauon.

Juuri näin kertovat jotkut, lyhyetkin tauot pitäisi hyödyntää huulten hetkelliseen vapauttamiseen, niin kestävyyttä riittää enemmän ... mutta on niin monta monessa, joku asia sopii jollekin, joku taas paremmin toiselle, riippuen kunkin ansatsin kymmenistä muista pikkuyksityiskohdista.

Nenän kautta hengittäminen on varmaan hyvä joissain tilanteissa, mutta eiköhän sieltä tule ilmaa mukaan myös aina ... sen huomaa, kun nenä on tukossa, niin kyllä on paljon raskaampaa soittaa/hengittää.

Minä olin 20-vuotta soittamatta kun uudelleen innostuin ansatsia tutkimaan. Minulla oli tuhannen taalan tilaisuus tehdä se. Oli aikaa kun olin eläkkeellä. Ei ollut keikkavelvoitteita. Oli aikaa kokeilla vaikka mitä. Jokainen muutos vaati vähintään 3...6 kuukauden treenijakson, jotta sai tuntuman onko homma menossa eteenpäin vai tuleeko takapakkia. Tuli opeteltua ns. kevyt ansatsi. Opettelin myös soittamaan kuten Luis Amstrong, eli räkä valui suupielistä. Opettelin käyttämään kaikkia lihaksia toisistaan riippumatta ehkä tarpeettoman paljonkin.

Niin, tällainen mahdollisuus tulee ehkä kaikillekin, joskus, mutta kyse on sitten vaan motivaatiosta ruveta ihmettelemään/poisoppimaan n. reilun 50 v. aikaisia tottumuksiaan, ja, jos huonosti käy niin häviävät nekin keikat mitkä vielä voisi tehdä ... mutta tuo hengitystekniikka jooga-viritteisenä taitaisi kyllä kiinnostaa ...
Staryhuj
22.04.2009 11:35:23
Baryton-B: Tunnustan, että minä olen ainakin osasyyllinen tähän sotkuun. Lupaan, tai ainakin kovasti yritän parantaa tapani, ellei sitten.... ;-)

Täällä se toinen. Pitää koittaa kattoa peiliin - vaikka olis asiastaan kuinka varma voi sitten käydä niinkin että joku päivä kaikki muuttuu.
Joka (torven, trumpan ym.) soittaja jonkun väittämän mukaan joutuu käymään läpi kaksi isompaa kriisiä soitossaan. Eka on jotakuinkin takana päin ja seuraavaa ootellessa pitää tukea niihin rutiineihin jotka on saanut rakenneltua- vuosien pirullisen duunin myötä siis ihan nollasta alkaen. Ei siinä tietenkään sormia tarvi vaihtaa eikä nuotinlukua unohtaa mutta kaikki muu voi olla ihan vierasta- kieli ja sen paikka hampaissa ainakin muuttu kun suupalaa joutu siirtämään. Jos tämmöistä opettajana lähtee jollain teettämään ottaa siinä ison riskin ja tietoa täytyy olla ja mielellään omista kokemuksista lähtien. Mutta sekään ei sitä takaa että samat metkut sopii semmoisenaan jollekin toiselle- niitäkin maikkoja on jotka laittaa oppilaat kopioimaan omaa naamaansa ja tulokset on ...tanan rumia suurimmalta osalta.
Naamasta on nyt jauhettu mutta kyllä siitä asiasta edelle ihan alun alkaen kuitenkin pitäis mennä tarkeydessä puhalluksen. Vaikka kaikki osaa sitä tehdä ja mitä pienemmästä alkaa sen luonnollisempaa se on mutta johonkin kohtaan sitä sitten tekee siitäkin hankalaa- se ero normihengittäjiin tässä on että meillä ne molemmat- sisään ja uloshengittäminen täytyy olla aktiivisia toimintoja joka vaatii hengityslihaksistolta enemmän. Niitä siis kannattaa treenata ihan erikseenkin ja siihen on myös apulaitteita olemassa. Tässä konsensushengessä jota nyt täällä rakennetaan minä myönnän etten oo koskaan tutustunut Arnold Jacobsin - tämän yksikeuhkoisen tuubistin- hengitystä käsittelevään kirjaan . Pitää varmaan kattoa netistä...
Pete V.
22.04.2009 12:51:49
Pete V.: Siis, olkoon vaikka steelysamin Cup-mute, mutta jotenkin ymmärsin senkin alkaneen jollain oikealla asialla ja sittemmin muuntuneen liian sekalaiseksi ja kuivuneen kasaan.

Tai, ehkäpä parempi ehdotus, että vaikka mode perustaisi tännekin oikeaoppisen uusiutuvan jutustelu/väittely/sättimis/tappeluhaaste/hyvää-päivää-kirvesvartta -paineidenpurkamisketjun!

Niin, ko. ketjun nimen pitäisi olla mahd. kuvaava, jotta se johdattelisi/houkuttelisi ko. asiat sinne, mutta eipä sentään "Mua pännii!" ...
Cliffies
22.04.2009 13:21:47
isojussi: Älkää ny ihan kaikkee uskoko, mitä teitille valehdellaan.

Kyllä se on ihan totta. Kielenkärki alahampaiden takana on hyvin mahdollinen soittotapa. Kielen artikuloiva osa on silloinkin ihan vastaava kuin muissakin kielitystavoissa. Jos haluaa pitää kiinni pamahtavasta TAA-alukkeesta niin voi olla hankala, mutta hyvälle terveelle atakille (jossa ilmanpaine on heti kielen takana eikä t-kirjaimella pamauteta atakkia) on ihan hyvä tämäkin.
Mmmmm, unexplained bacon...
Pete V.
22.04.2009 14:10:25 (muokattu 22.04.2009 15:01:11)
Tiedoksi tännekin toisen palstan vastauskirjoitelmani.

TiVe: http://www.kaleva.fi/plus/juttu792948_page0.htm
t. työläinen

Myös, http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/ … +kuin+kilpaurheilija+/1135245367308

Juu, tosirankkaa hommaa on, olen sivusta seurannut ja vähän seassakin ollut ...

Mutta, kuka uskoisi, että trumpetinsoittokin muistuttaa huippu-urheilua? Ja niin tietysti monet muutkin "raskaammat" soittimet. Joissakin tarvitaan ihan oikeasti hauistakin, mutta ennenkaikkea hyvin treenattua/koordinoitua vahvaa keskiruumista (elävää), eli "pallopaitaa", ja siitä sitten ylöspäin suun suuntaan lukemattomia pienempiä lihaksia ja niiden äärimmäisen tarkkaa hallintaa/koordinointia, joiden harjoittelussakin tulee noudattaa kehonrakennuksen periaatteita. Ja, jo saavutettu taso vaatii jatkuvaa lähes päivittäistä ylläpitoa, puhumattakaan sitten edelleenkehittämisestä ...

Olen joskus kuvannut asiaa, että tiukan 3 min. solistisen kappaleen soitto muistuttaa hyvin 1500 m juoksua, ja lyhyempi vaikka 15 sek. korkea big band lead osuus 110 m aitajuoksua, jossa nyt joku aita saattaa kaatuakin ...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)