Aihe: Ylä-äänet trumpetilla..
1 2 3 4 5 6 7 8 914 15 16 17 18
Staryhuj
19.04.2009 21:01:31
Pete V.: levyn kannessa oli joku Amerikan pikajuna ja levyn nimenä jotain "Express" ... yhtenä trp-soittajana mukana Shorty Rogers ...
joku kappale varmaan Artistry In xxxx ...

Kurkkaapa olisko tuo:

http://www.amazon.com/Big-Shorty-Rogers-Express/dp/B0000073SC
Pete V.
19.04.2009 21:04:03 (muokattu 19.04.2009 21:05:41)
Staryhuj: Tuolla olis myynnissä sitä balladilevyä:

http://shopping.yahoo.com/p:M.F.%20 … 5;_ylt=AvWDsJDU9Vc9nPB1Gw8LJXVUvQcF

Noi antamasi koordinaatit ei valitettavasti herättäneet mitään muistikuvia ja niitä "Artistry..." -biisejähän Kentonilla on useampiakin. Yksi levykin on nimeltään "Artistry in jazz" mutta sen kannessa ei ole "express"iä.

OK, kiitokset linkistä, taidanpa käydä ostoksilla ...

Alkuperäisellä vinyylillä, jossa ko. punertava kansikuva, ovat vain kappaleet 9.-19. samassa järjestyksessä kahdella puolella, tähän uuteen kokoelma CD-painokseen on laitettu lisäksi 1.-8. ja nimeksi MF Horn, Vol. 2.

Kentonin levystä vielä, saattoi olla vaikkapa "Shorty Express" ja Artistry kappaleena Artistry In Boogie, mutta mistään näin vanhasta asiasta en voi olla enää varma, josko vaikka jo 10% dementia, toivottavasti ei vielä enempää ...

EDIT: Ouu-Yeeee, ehdit pari minuuttia ennen ... taidanpa pudottaa dementiani 1%:iin ...
Baryton-B
19.04.2009 21:05:45

Staryhuj: Jep, palataan ruotuun...Ei sille vaan aina mahda mitään että...

MF on ainoalaatuinen tapaus- en siis nyt puhu pelkästä rekkarista koska samoja ääniä saa ja on saaneet muutkin pihalle- vaan tyylistä ja soundista. On tottakai pakko ihailla sitä ulosantiakin ja kuinka nuoresta pojasta alkaen homma taittui mutta mua puhuttelee nimenomaan ne huumehörhöilyjä edeltäneet vuosikymmenet eli 50- ja 60-luvun ja varsinkin big band levytykset. Komeita sooloja ja hienoa BB-soittoa parhaimmillaan! Se on ihan selvä juttu että kropasta se ääni irtoaa eikä hänenkään soittonsa miltään kevyeltä näyttänyt -kyllä senverran tiivis oli huulten ja suupalan kontakti. Noin se vaan voi mennä kun osuu heti ekalla yrityksellä itelle oikeaan soittimeen- kyllä lahjoja oli mutta taisi myös treenata kunnolla. Ja henki lähti kun vaihto Monetteen...

Olenko käsittänyt tuon otsikon väärin. Oliko sittenkin tarkoitus kertoa hyvistä trumpeteista (tai vinguttajista), joita voi ihailla ja joita voi pitää esikuvanaan...ja jolle tasolle vain about 1% suomalaista pääsee. Vai oliko tarkoitus puhua sitä, miten rakentaa sellainen ansatsi, jolla ylärekisteri tulee jokapäiväiseksi utiiniksi?
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia"
Pete V.
19.04.2009 21:11:06 (muokattu 19.04.2009 21:16:44)
Baryton-B: Sorry, minulla on huono englanti ja suomensin sen. Tuossa on englannin kielisenä sama, joka oli tarkoitus tänne laittaa:
http://www.trombone.org/articles/library/letters-caruso2.asp
Hakusanoilla "six tones Caruso" löytyy vaikka mitä.

OK, minulla on Caruson alkuperäinen, jo hiukan käytössä kulunut ... harjoituskirja, jonka ostin joskus 1980-luvun alussa New Yorkista.

P.S. Vähän aiemmin Simo Salminen ja Markku Johansson olivat käyneet Carmine Caruson tunneilla säännöllisesti pidempäänkin muutaman kuukauden opintomatkallaan New Yorkissa.
Staryhuj
19.04.2009 21:18:56
Baryton-B: oliko tarkoitus puhua sitä, miten rakentaa sellainen ansatsi, jolla ylärekisteri tulee jokapäiväiseksi utiiniksi?

Mä sanoisin että tuota otsikkoa saa jokainen tulkita kuten tahtoo ja nää kaikki jutut mahtuu sen alle.

Vanhana kyynikkona sanon senkin että jos joku ihan oikeasti olis keksinyt miten kuka hyvänsä saa rakennettua itelleen hyvän ansazin -se ei varmasti levittelis sitä tietoa täällä ilmaiseksi. Mutta kun ei sitä ole kukaan keksinyt niin asiasta puhumiselle ei varmaankaan oo mitään rajoituksia. Kaikista ei tule huippuja -se on fakta ja se pitää hyväksyä jos haluaa säilyttää mielenterveytensä. Ja treenaaminen on ainoa keino löytää ongelmiin ratkaisu- ei oo fiktiota tämäkään lause eikä minun keksintöäni kumpikaan.
Pete V.
19.04.2009 21:25:03
OK, tänään olen kirjoitellut tavanomaista runsaamminkin, nyt laittelen itseni liikkeelle su-illan soittorientoihin, tällä kerralla tulee käytyä ehkä vaikka G3-A3 tuntumissa, mutta luultavasti vain jonkun tujauksen/pitkän äänen verran, ei siellä melodioita/stemmaa/choruksia niin vaan soitella ... heh-heh, palaillaan.
ewq
19.04.2009 21:37:00
Baryton-B: Olenko käsittänyt tuon otsikon väärin. Oliko sittenkin tarkoitus kertoa hyvistä trumpeteista (tai vinguttajista), joita voi ihailla ja joita voi pitää esikuvanaan...ja jolle tasolle vain about 1% suomalaista pääsee. Vai oliko tarkoitus puhua sitä, miten rakentaa sellainen ansatsi, jolla ylärekisteri tulee jokapäiväiseksi utiiniksi?

Tosiaan, jos suomalaisista 1% on "ton tasosia vinguttajia" ni niitähän riittää sitten ihan joka soittokuntaan useampiakin ;).

Eikös tässä keskustelussa ole jo tullut ilmi, että ainut tie ylärekkariin on työ, soittaa sitten minkäkin gurun treenejä tahansa?

Jos jengi käyttäis sen ajan jonka käyttää m.netissä tappelemiseen ja "me playing triple high g" - youtube videoiden toljottamisen sijaan treenaamiseen, ois Suomi huippuliidejä pullollaan.

Ottakaa iisisti veljet ja muistakaa, että trumpetilla voi soittaa musiikkiakin :).
Baryton-B
19.04.2009 21:41:42

Staryhuj: Vittuilu virkistää ja katon että jonkun täytyy pitää kuolleittenkin puolta kun eivät ite oikein ehdi.:

Vittuilun sijasta kuitenkin voisit keskittyä otsikon aiheeseen ja esim. siihen mitä Fred Fox kirjoittaa...vai luuletko olevasi professorin yläpuolella?
Koskela tuskin sympatioitasi kaipaa. Koskela ei huomannut, että minulla suukappaleen sisässä ei tapahtunut juuri mitään oikeaoppista M.O.T.

Baryton-B:Minä sain häneltä (Koskela) hyvät neuvot - niitä muuten ei ole hänen kirjassaan. Ne omaksuin kuitenkin vasta 20-vuotta myöhemmin.

Onko tässä nyt joku ristiriita? Jos jotakin omaksuu niin sittenhän sen osaa?

Koska olen sanonut, etten _nykyisin_ jo osaa? Sinä sen sijaan voisit laittaa ääninäytteen taidoistasi osoittaaksesi ettet ole pelkkä vittuilija? Minä etsin oppeja miten aloittelijalle saadaan neuvottua oikeaoppinen ansatsin perusta, jolle on hyvä rakentaa vaikka mitä. Fred Fox kertoo kaiken oleellisen. Niitä pitää kuitenkin tarkentaa ja 'suomentaa' oppilaalle.

Lakkaa nyt mainostamasta itteäsi Koskelan oppilaaksi kun selvästkään et tajua pätkääkään hänen metodeistaan ja lue nyt edes ne tekstit sieltä kirjasta.
Ja pikku vinkki: Ansatsi ei ole pelkät huulet. Sekin siellä kerrotaan.

Minä laitoin muistiin silloin kaiken minkä Koskela opetti. Niitä oppeja jostain kumman syystä ko. kirjassa ei ollut. Haluatko kuulla mitä hän minulle opetti? Vaikka turha se kai on heitellä helmiä sioille.
Pete V.
19.04.2009 21:46:04
Staryhuj: Kurkkaapa olisko tuo: http://www.amazon.com/Big-Shorty-Rogers-Express/dp/B0000073SC

Juu niin, tämähän se oli minkä muistin, mutta ... eihän tässä ole Kenton BB, ehkä vaan jotain samoja "ukkoja", enkä nyt ole varma onko tässä Maynardiakaan, kun nyt ei näy soittajaluetteloa ... eli, sittenkin joudun nostamaan dementiani vaikkapa 5%:iin, kun varmaan kaksi levyä on mennyt muistissani päällekkäin! ... Palaillaan.
Baryton-B
19.04.2009 21:50:58

ewq: Tosiaan, jos suomalaisista 1% on "ton tasosia vinguttajia" ni niitähän riittää sitten ihan joka soittokuntaan useampiakin ;).

Miksi poistit sanan 'about' 1%?

Eikös tässä keskustelussa ole jo tullut ilmi, että ainut tie ylärekkariin on työ, soittaa sitten minkäkin gurun treenejä tahansa?

Kuka sen on kieltänyt? Homma ei kuitenkaan mene niin, että torvi käteen ja Arbanin koulun eka sivu auki.
Staryhuj
19.04.2009 22:05:33
Baryton-B: Vittuilun sijasta kuitenkin voisit keskittyä otsikon aiheeseen.

Kukas tässä ei osaa lukea?Otsikko" Ylä-äänet trumpetilla". No niin- siis sulla barythooni ja ylä-äänet jotka puuttuu. Siinä pari ekaa virhettä.

Koskela ei huomannut, että minulla suukappaleen sisässä ei tapahtunut juuri mitään oikeaoppista M.O.T.

Voi voi, vaikka kävit parilla tunnilla ja kaikkea. Laita vaan muiden syyksi - se on helppoa varsinkin kun syytät kuolleita. Olisko OK:n sitten pitänyt nähdä sun läpi ja huomata kaikki asiat parilla kerralla? Aika paljon vaadittu ihmiseltä- sen olis varmaan pitänyt treenatakin sun puolestasi.

Koska olen sanonut, etten _nykyisin_ jo osaa? Sinä sen sijaan voisit laittaa ääninäytteen taidoistasi osoittaaksesi ettet ole pelkkä vittuilija? Minä etsin oppeja miten aloittelijalle saadaan neuvottua oikeaoppinen ansatsin perusta, jolle on hyvä rakentaa vaikka mitä. Fred Fox kertoo kaiken oleellisen. Niitä pitää kuitenkin tarkentaa ja 'suomentaa' oppilaalle.

Oon tottunut siihen että mun ääninäytteistäni maksetaan.
Eikä kaikkea tarvi sanoa suoraan - noista sun teksteistäsi sen näkee ettet tajua. Siis mitä ihmettä:

Täällä on esitetty, että huulet eivät saa olla kiinni toisissaan kun päristetään oikeaoppisesti. Kokeilin; avasin huulia kolme milliä ja puhalsin niin perkeleesti, ei värissyt huulet ;-) En tiedä mikä väärinkäsitys tässä on? Viisaammat selvittäkööt.

Osta vappupallo ja puhalla se täyteen. Jos et ite jaksa niin pyydä jotain muuta puhaltamaan ja sitten laske ilma pikkuhiljaa pihalle suuaukkoa venyttäen...valkeneeko?

Kieli; Minä olen opetellut pitämään kielen alhaalla aina kaikissa rekistereissä, sillä kielen nosto ei auta korkeaan ääneen, mutta mielikuvana se auttaa muuttamaan huulien asentoa. Kieli pitää saada mahdollisimman rennoksi, jotta nopea kielitys olisi mahdollista (tyky tyky tai tydyky tydyky) _kaikissa rekistereissä_.

Ei vaan päinvastoin- mitä...ttua tekee löysällä lihanpalalla lotkottamassa suun pohjalla- ei tommoista hei kukaan oikea soittaja allekirjoita.

Kielen asennolla voidaan muuttaa soundia varsinkin trumpetilla muutos on suuri. Kielen asento muuttaa suuontelon (kaikukammion) tilavuutta. Barytonilla ei muutosta juuri huomaa.

Kuulotesti! Eikä varmaan huomaakaan jos ei siihen ränniin puhalla-kunnolla!

Myöskään vokaalien ajattelu ei vaikuta ääniin mitenkään, mutta se auttaa muuttamaan huulien asentoa siten kuin vokaalien lausuminenkin muuttaa. ooo eee iiii, -> lähes normaali huuliasento muuttuu siihen 'kiisteltyyn' hymyasentoon. Ei tuo muutos tarvitse olla suuri. Pedaaliäänissä tahtoo tapahtua monella selkeä naamanilmeen (huulien) asennon muutos. Monet kallistavat torvea ylöspäin, jolloin alahuuli pääsee värähtelemään kunnolla (pedaaliäänet).

Jne.- täyttä hölynpölyä- "alahuuli värähtelee". Hoh hoijaa. Ja Fred Foxin jutut samoin.

Minä laitoin muistiin silloin kaiken minkä Koskela opetti. Niitä oppeja jostain kumman syystä ko. kirjassa ei ollut. Haluatko kuulla mitä hän minulle opetti? Vaikka turha se kai on heitellä helmiä sioille.

Ei kiitos. Joo säästä vaivojas vaan mun puolestani.
Baryton-B
19.04.2009 22:06:51

Staryhuj: Mä sanoisin että tuota otsikkoa saa jokainen tulkita kuten tahtoo ja nää kaikki jutut mahtuu sen alle.

Minusta sitä ei voi tulkita miten haluaa. Kunnioittaisin sitä toivetta, jonka tämän säikeen ensimmäisen kirjoittaja esittää.
Staryhuj
19.04.2009 22:11:12
Pete V.: Juu niin, tämähän se oli minkä muistin, mutta ... eihän tässä ole Kenton BB, ehkä vaan jotain samoja "ukkoja", enkä nyt ole varma onko tässä Maynardiakaan, kun nyt ei näy soittajaluetteloa ... eli, sittenkin joudun nostamaan dementiani vaikkapa 5%:iin, kun varmaan kaksi levyä on mennyt muistissani päällekkäin! ... Palaillaan.

On siellä Maynard mukana ja lauma muitakin starbuja- hyviä soittoja -palaillaan!
Baryton-B
19.04.2009 23:01:46

Staryhuj: Osta vappupallo ja puhalla se täyteen. Jos et ite jaksa niin pyydä jotain muuta puhaltamaan ja sitten laske ilma pikkuhiljaa pihalle suuaukkoa venyttäen...valkeneeko?

Voisitko kirjoittaa tänne selvinpäin?

Ei vaan päinvastoin- mitä...ttua tekee löysällä lihanpalalla lotkottamassa suun pohjalla- ei tommoista hei kukaan oikea soittaja allekirjoita.

Kyllä allekirjoittaa monikin. Kielellä muutetaan ylä-äänissä soundi 'paremmaksi' (trumpetti ja makuasia), eli nostetaan kieltä ylöspäin. Minä soitan legatossa luonnonsävelet c (1-viiv.)......c (3-viiv.) kieli alhaalla...miksi? Olen opetellut pitämään kielen missä haluan soiton aikana. Kun sen oppii niin huomaa, että voi nousta ylä-ääniin ilman kielen apua. Kielen nouseminen ylös mentäessä on luonnollinen reaktio, josta voi opetetella poiskin.

Jne.- täyttä hölynpölyä- "alahuuli värähtelee". Hoh hoijaa. Ja Fred Foxin jutut samoin.

Jos et ole vielä sammunut, niin katso värähteleekö alahuuli?:
http://www.youtube.com/watch?v=UHq7vCihaXg&feature=related
ewq
19.04.2009 23:44:33
Baryton-B: Miksi poistit sanan 'about' 1%?

Kuka sen on kieltänyt? Homma ei kuitenkaan mene niin, että torvi käteen ja Arbanin koulun eka sivu auki.

Hei nyt oikeasti, chelax.
isojussi
20.04.2009 00:56:06
...Ja ensimmäinen harjoitus on niin korkealta...

?????

Pasuunan helpoin rekisteri pieni F - pieni Bb.

Miksi sinä et tuota "six tones" juttua kertonut tai antanut linkkiä, mistä sen voi lukea? Miksi et kerro mitä "norsuharjoitus"tarkoittaa?

Se on six NOTES. Löytyy googlettamallakin.

"Norsuharjoitus": Soitetaan kokonuotteina tempoon 60 suuren oktaavin F:stä alkaen kvinttiympyrän mukaisesti mahdollisimman matalalta jokaisen duuriasteikon viisi ensimmäistä säveltä ylös ja takaisin ynnä kolmisointuarpeggio perään. lopuksi vielä F-meininki uusiks.

Huomaa, että mennään nyt pasuunan rekkareiden mukaan, ja ne täytyy sit pienemmille tai isommille ränneille mukauttaa.

Noissa perurharjoitteissa on ihan helvetin tärkeää, että

- ei soita liian kovaa.
- time on kohdallaan ja intonaatio huolellinen
- äänen laatu ja fokus on mahdollisimma hyvä.

Mähän oon - toisin, kuin esmes Crhistian Lindbergin ope - pelkällä suukappaleella ja pelkillä huulilla soittamisen koulukuntaa. Meinaan jos ei se saundi ja vire oo jo niillä kohdillaan, ei sitä enää sittä torvellakaan pysty parantamaan. Tässä kohden täytyy sit toki muistaa, että ne treenit on turvalle niin rankkoja, että pitää nauttia hyvin hillityin annoksin.

Yleensäkin haluan edelleen painottaa sen perusduunin tekemistä, vasitenkin korvien auki pitämistä ja asioiden "löytämistä" sen kautta.

Jollain tasolla aikoineen kehonrakennustakin harrastaneena tiedän senkin, että kun tässä kuitenkin kanssa ollaan käytännössä lihastreenin kanssa tekemisissä, niin pitää muistaa harjoitteiden monipuolisuus ja myös levon merkitys.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Pete V.
20.04.2009 05:18:48
ewq: Hei nyt oikeasti, chelax.

Ouuu-keeeyyy ... nyt palattuani su-yön soittoharharetkiltäni, soitettuani rankan riffittelyn jälkeen esim. muutaman F#3 loppuäänen taivuttaen A3-H3 kohti, sävellajista riippuen, voin vaan todeta, että jotenkin jotkut asiat ovat kohdallaan, mutta, en menisi kuitenkaan suoraan TV-lähetykseen esittämään samaa ... minulle riittää tietää, että ne äänet ovat jotenkinkaan edes olemassa, otollisissa live- tai koti-olosuhteissa ... Voin tarp.muk. palata joihinkin näihin asioihin liittyviin yksityiskohtiin ...

Ja nyt siis, vielä kerran, ewq:n toisto, che/relax, ja omani ... KIVEMPAA KOMMUNIKOIDA ASIALLISTEN KIRJOITELMIEN KANSSA ... luultavasti palaan, ja varmaan joudunkin palaamaan, tähän pikku yksityiskohtaan, vielä kohtapuoleen ...
Baryton-B
20.04.2009 13:26:39

isojussi: ????? Pasuunan helpoin rekisteri pieni F - pieni Bb.

Joo, sorry, aina diskanttiklaavia lukeneena huomasin tuon B-klaavin vasta kun olin kirjoittanut.

"Norsuharjoitus": Soitetaan kokonuotteina tempoon 60 suuren oktaavin F:stä alkaen kvinttiympyrän mukaisesti mahdollisimman matalalta jokaisen duuriasteikon viisi ensimmäistä säveltä ylös ja takaisin ynnä kolmisointuarpeggio perään. lopuksi vielä F-meininki uusiks.

Ok. Barytonin ja miksei pasuunankin pedaaliäänet lähentelee jo melkein kuin päristelisi 'hevosmaisesti'. Minä mieluusti soittelen niitä...välillä niin, että ylähuulta - joka väsyy nopeammin - on reilusti enemmän suukappaleen sisällä.

Pois leikattu ok.

Mähän oon - toisin, kuin esmes Crhistian Lindbergin ope - pelkällä suukappaleella ja pelkillä huulilla soittamisen koulukuntaa. Meinaan jos ei se saundi ja vire oo jo niillä kohdillaan, ei sitä enää sittä torvellakaan pysty parantamaan. Tässä kohden täytyy sit toki muistaa, että ne treenit on turvalle niin rankkoja, että pitää nauttia hyvin hillityin annoksin.

Minä myös, johtuu laiskuudesta kun ei vitsi aina torvea kaivaa. Olen huomannut, että siinä tulee harjoiteltua helposti liian korkeita ääniä ja sit huulet tulevat liian kimmoisaksi ja äänien 'syttyminen' vaikeutuu. Minä silti aina kokeilin alkuaikoina niitäkin tarkistaakseni, että huulet oppivat olemaan valmiina ylä-ääniä varten ("mm-lihakset"), vaikka alhaalta soitankin. Ja ok. suukappaleella voi harjoitella myös fiksusti alaääniä oikeaoppisesti pallea mukana ja kuten sanoit soundin huomaa siinäkin.

YouTubesta löytyy kaikkea. Myös lisälaite torveen johon voi kiinnittää suukappaleen siten, ettei se johda mihinkään (kuin soittaisi pelkällä suukappaleella). Kaveri soitti torveen esim. kaksi ääntä sävelaskeleen välein, kiinnitti suukappaleen toiseen reikään ja pyrki puhaltamaan siihen samat äänet mahdollisimman tarkkaan. Vaihteli koko ajan jne. Joku metodi kai tämäkin? Soitto asento oli koko ajan sama, koska pasuuna oli kädessä.

Jollain tasolla aikoineen kehonrakennustakin harrastaneena tiedän senkin, että kun tässä kuitenkin kanssa ollaan käytännössä lihastreenin kanssa tekemisissä, niin pitää muistaa harjoitteiden monipuolisuus ja myös levon merkitys.

Minusta tuntuu, että kaikki jankuttaa tuota samaa - toki tärkeimpiä asioita - . Minulla on käynyt tuttu fysioterapeutti jo vuosia. Hänellä on myös yritys, missä opetetaan Pilatesta, hengitysharjoituksia laulajille ja puhetyöläisille jne. Siksi nuo asiat ovat minulle tuttuakin tutumpia. Olemme keskustelleet - hieman väitelleetkin - tuntitolkulla oikeasta hengitystavasta, missä sijaitsevat eri lihakset vatsan, pallean ja yläpallean seuduilla.

Myös heillä on se nyrkkisääntö "lihakset kehittyvät taukojen aikana". Vaikka tuo ei 100%:sti pidäkään paikkaansa, niin soittoharjoituksissa ei ole pahitteeksi vaikka sen uskoisi 100%:sti.
Staryhuj
20.04.2009 16:01:55
Baryton-B: Voisitko kirjoittaa tänne selvinpäin?

Voisin ja koeta sinäkin pitää vähän paussia niitten sienten ja jymyn polton kanssa.

Kyllä allekirjoittaa monikin. Kielellä muutetaan ylä-äänissä soundi 'paremmaksi' (trumpetti ja makuasia), eli nostetaan kieltä ylöspäin. Minä soitan legatossa luonnonsävelet c (1-viiv.)......c (3-viiv.) kieli alhaalla...miksi? Olen opetellut pitämään kielen missä haluan soiton aikana. Kun sen oppii niin huomaa, että voi nousta ylä-ääniin ilman kielen apua. Kielen nouseminen ylös mentäessä on luonnollinen reaktio, josta voi opetetella poiskin.

Taitaa olla aika lyhyt nimilista alahuulten pärrääjiä...
Ite en viitti opetella pois soittoani helpottavista asioista niinkuin kielen KANNAN nosto mutta pidä toki kieltäs missä tykkäät.

Jos et ole vielä sammunut, niin katso värähteleekö alahuuli?:
http://www.youtube.com/watch?v=UHq7vCihaXg&feature=related

No ei värähtele. Oon mutten sittenkin nähny yhden joka päristi alahuulta hienosti mutta se oli sirkuksessa ja simpanssi.
Pete V.
20.04.2009 17:05:37
Staryhuj: Taitaa olla aika lyhyt nimilista alahuulten pärrääjiä...
Ite en viitti opetella pois soittoani helpottavista asioista niinkuin kielen KANNAN nosto mutta pidä toki kieltäs missä tykkäät.

Ohessa lainaus parin päivän takaisesta kirjoitelmastani

"Olen tässä muutamana päivänä välillä hetken pohtinut mahdollista trumpetin ja käyrätorven suukappaleen, ja miksei vaikka itse torvien ja putkien jne. selvää erilaisuutta näissä keskustelunalaisissa hienosäätöisissä pikku yksityiskohdissa"

Nyt laajennankin saman asian koskemaan isompia suukappaleita/torvia, siis, luulenpa, että isommilla torvilla asiat/yksityiskohdat ovat mittasuhteista tms. johtuen hieman erilaisia kuin trumpetilla! Kommentteja, please.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)