Aihe: Ylä-äänet trumpetilla..
1 2 3 4 5 6 7 814 15 16 17 18
Cliffies
16.04.2009 14:59:45
isojussi: Maailman parhaaks vaskiopettajaks tituleerattu Carmaine Caruso oli itse fonisti

Jep, ja ainoa keskustelussa mainittu fonisti mutta aiempi viittaukseni ei liittynyt häneen, se tuli vaan jostain ilmasta. :D Nyt on ainakin korjattu.
Mmmmm, unexplained bacon...
isojussi
16.04.2009 15:21:11
Cliffies: Jep, ja ainoa keskustelussa mainittu fonisti mutta aiempi viittaukseni ei liittynyt häneen, se tuli vaan jostain ilmasta. :D Nyt on ainakin korjattu.

Ei niitten fonistien kanssa oo koskaan liian varovainen...
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Pete V.
17.04.2009 04:14:10
P.S. Kiireiden johdosta en ole ehtinyt kommentoimaan lähipäivien kirjoituksia, palailen niihin ... mutta tässä yksi yleisemminkin ansatsiin liittyvä asia.

Olen taas joutunut kokemaan erään pienehkön ansatsin "sekoamisen", nimittäin kävin hammaslääkärissä ja uusittiin etuhampaan alakulman/takapinnan paikka, kaikinpuolin ihan hyvin tehty ja sinänsä OK purentatuntuma jne.

Mutta tiesin kokemuksesta, että jotain tapahtuu, ja niin tapahtuikin, purennan asento oli muuttunut pienen aavistuksen verran, eikä leuan tuki enää ollutkaan samanlainen kuin edellisenä päivänä ja siten soiton varmuus ja rekisteri selvästi heikompi ... palautuminen "ennalleen" tulee kyllä tapahtumaan muutaman päivän sisällä, kun ansatsi tottuu uuteen asentoon. Tässä on luultavasti kyse jostain vähän samansuuntaisesta asiasta kuin aiemmin mainitsemani "leukalukko".

Onko muilla jotain vastaavia kokemuksia, kommentteja, please.
Baryton-B
19.04.2009 00:47:13

Ennen kuin aloitetaan harjoitella Caruson ym. metodeja on ansatsin perustan oltava kunnossa. Esim. minä tein seuraavassa kerrotun virheen aikoinani ja vaikka harjoittelin noiden metodien mukaan 1,5 vuotta (Koskelan tuntien jälkeen), niin mitään kehitystä ei ylä-äänien osalta tapahtunut. Minusta asia on seuraavassa sanottu mahdollisimman selvästi. Silti asia ei ole noin yksinkertainen. Hommaan on lisättävä vielä esim. avoin kurkku, pallean ja kielen käyttö jne..

"Ansatsi koostuu kahdesta erikseen kontrolloitavissa olevasta huulten lihasryhmästä, suupielten lihasryhmäparista, joita käytetään esimerkiksi "ii"-ääntiön muodostamisessa, ja huulten keskiosan lihasryhmistä, joita käytetään esimerkiksi "mm"-kerakkeen ääntämisessä. Molempia lihasryhmiä voi käyttää toisistaan riippumatta, vaikka suupieliä puristaa tiukasti vastakkain, voi keskiosan lihaksia käyttää melko vapaasti.
Monella soittajalla on paha tapa ylärekisteriin mentäessä kiristää huulten reunaosien lihaksia ("ii-lihaksia") ja lisätä suukappaleen painetta, suukappaleen reunan sisällä olevan huulten osan lihasten jäädessä suhteellisen rennoksi. Kuitenkaan ei tietyn henkilöstä riippuvan rajan yläpuolelle päästä huulten värähtelevän alueen pysyessä liian rentona, kiristettiinpä huulten reunaosien lihaksia kuinka paljon tahansa tai lisättiinpä suukappaleen painetta miten paljon vain. "Kassakaappi" ei aukene, ennen kuin huulten keskiosan lihaksistoa (mm-lihaksia) osataan jännittää ja kiristää tarpeen mukaan. Edellä mainittua lihasryhmää on harjoitettava ja kehitettävä tietoisesti ylärekisteriä varten."

"Fred Fox
Vaskipuhallinten professori Kalifornian valtionyliopistossa Los Angelesissa ja saman yliopiston Northridgen osaston tiedekuntaneuvoston jäsen.

Aiemmin hän on toiminut soolokäyrätorvensoittajana seuraavissa orkestereissa:
National Symphony, Washington D.c.
Minneapolis Symphony Orchestra
Los Angeles Symphony Orchestra
Paramount- ja RKO-stuodioiden orkesteri"
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia"
isojussi
19.04.2009 03:03:03
Baryton-B: Ennen kuin aloitetaan harjoitella Caruson ym. metodeja on ansatsin perustan oltava kunnossa....

Eli sulla ei oo mitään käsitystä Noista Caruson jutuista. Näköjään.

Esimerkiks "six notes", joka on hänen tunnetuimpia juttujaan on juuri tarkoitettu perusansatsin rakentamiseen ja parantamiseen.

Olikos muuten se "norsuharjoitus" just Koskelan juttuja? Siinon kans vinguttajille pureksittavaa.

Perusasiat oortninkiin, niin kyllä se ylärekkarikin sit tulee.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Pete V.
19.04.2009 04:38:04
OK, yes, Caruso, Fox, Koskela, Heikkinen jne. kaikilta löytyy tarvittavia lisäeväitä, jos vaan anatomia, fysiologia, harjoitussitkeys ja vieläpä "pää" antavat niihin myöten ...

Nyt juuri illan soittorientojen päätteeksi en jaksa kirjoitella enempiä, mutta olen tässä muutamana päivänä välillä hetken pohtinut mahdollista trumpetin ja käyrätorven suukappaleen, ja miksei vaikka itse torvien ja putkien jne. selvää erilaisuutta näissä keskustelunalaisissa hienosäätöisissä pikku yksityiskohdissa ... palaillaan ...
Staryhuj
19.04.2009 13:50:11
Baryton-B: harjoittelin noiden metodien mukaan 1,5 vuotta (Koskelan tuntien jälkeen), niin mitään kehitystä ei ylä-äänien osalta tapahtunut. ...

Taisi olla 70-luvun loppua(?), kun minä kävin Hesassa erään toisen trumpetistin kanssa hänen tunnillaan. Kävimme toisenkin kerran ...

...täällä on jo yksi Ollin oppilas eli minä. Minä opettelen ja tutkin ansatsia juuri Ollin oppien mukaan.

No jes!Kaksi kokonaista soittotuntia eikä silti lähde ylhäältä- kai pyysit rahat takaisin? Mä olen nähnyt Maynard Fergusonin livenä Imatralla ja melkein päässyt juttelemaankin eli voisin vissiin kutsua itseäni hänen oppilaakseen! Yks puolitoista vuotta ansatsin kehittämisen eteen ei mun mielestä kovin suurta motivaatiota osoita ja ainakin kannattais lukea ne Koskelan koulun tekstit ennenkuin alkaa täällä isommin retostella miten muitten kannattais tehdä. Oon vissin aika inhottava nyt mutta
tökkii kun joku esittää asiantuntijaa ja lähes syyttää jotakuta edesmennyttä omasta osaamattomuudesta vaikkei ite oo edes harjoitellut. Ne teesit koulun sivulla 14 on Koskelan ittensä suusta samaten kun muutkin soitto-ohjeet -kerrankin selvällä Suomen kielellä! Siitä vaan lukemaan.
Baryton-B
19.04.2009 14:26:06

isojussi: Eli sulla ei oo mitään käsitystä Noista Caruson jutuista. Näköjään.
Esimerkiks "six notes", joka on hänen tunnetuimpia juttujaan on juuri tarkoitettu perusansatsin rakentamiseen ja parantamiseen.

http://translate.google.fi/translat … 2Bnotes%2Bcaruso%26hl%3Dfi%26sa%3DG

Tuollahan siitä kerrotaan "polje jalkaa 80 iskua/sek jne." Ja ensimmäinen harjoitus on niin korkealta, ettei se onnistu jos ei opettele ensin yllä olevaa (Fred Fox), eli jos ei ota huulien keskiosan lihaksia käyttöön.
Lue uudestaan, kerroin "asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen jne."

Miksi sinä et tuota "six tones" juttua kertonut tai antanut linkkiä, mistä sen voi lukea? Miksi et kerro mitä "norsuharjoitus"tarkoittaa? Vai onko tarkoitus (jälleen kerran) luetella kaikkien oppikirjojen nimet ja kertoa "mene hyvälle opettajalle"?
Jos en minä ymmärrä kaikkea, niin ole mielissäsi, että sinä ymmärrät.
Baryton-B
19.04.2009 14:45:09

Staryhuj: No jes!Kaksi kokonaista soittotuntia eikä silti lähde ylhäältä- kai pyysit rahat takaisin? Mä olen nähnyt Maynard Fergusonin livenä Imatralla ja melkein päässyt juttelemaankin eli voisin vissiin kutsua itseäni hänen oppilaakseen! .... ja vittuilu jatkuu

Kertomaani virhettä eivät huomanneet pitkäaikaisemmatkaan opettajat Emil Kivikoski (käyrätörvi T:reen kaupungin orkesteri), Jalo Nuutinen (T:reen kaupunginorkesteri) ja Olavi Koskela, jolla kävin Hesassa kaksi kertaa ja hän T:reella kerran ja jokaisella kerralla noin 5 tuntia putkeen. Tämän saman ongelman kanssa painii monta soittajaa harrastelijaporukoissa. He eivät vaan tahdo uskoa, että ansatsin rakentaminen on aloitettava nollasta uudelleen.

En siis osannut puristaa huulien keskiosan "mm"-lihaksilla. Kerro missä kohtaa Koskela sen kertoo kirjan sivulla 14?

Jos ei sinulla ole muuta asiaa kuin vittuilu, niin voisit häipyä.
Staryhuj
19.04.2009 15:00:57
Vittuilu virkistää ja katon että jonkun täytyy pitää kuolleittenkin puolta kun eivät ite oikein ehdi.:

Baryton-B:Minä sain häneltä (Koskela) hyvät neuvot - niitä muuten ei ole hänen kirjassaan. Ne omaksuin kuitenkin vasta 20-vuotta myöhemmin.

Onko tässä nyt joku ristiriita? Jos jotakin omaksuu niin sittenhän sen osaa? Lakkaa nyt mainostamasta itteäsi Koskelan oppilaaksi kun selvästkään et tajua pätkääkään hänen metodeistaan ja lue nyt edes ne tekstit sieltä kirjasta.
Ja pikku vinkki: Ansatsi ei ole pelkät huulet. Sekin siellä kerrotaan.
Pete V.
19.04.2009 16:15:15
Staryhuj: Mä olen nähnyt Maynard Fergusonin livenä Imatralla ja melkein päässyt juttelemaankin eli voisin vissiin kutsua itseäni hänen oppilaakseen!

OK, kai se nyt sitten vaan on ryhdyttävä tähän hetkeksi kirjoittelemaan jo viikko sitten miettimästäni aiheesta, MF ...

Olen kuunnellut Maynardia livenä 4 kertaa, hyvinkin läheltä seuraten, v. 1982(?) Porissa, sen jälkeen 2 kertaa Imatralla, ja v. 1999 New Yorkissa. Tietyllä tavalla mieliin painuvin näistä oli tämä New York, jonka yhteydessä pääsin Blue Note'n takahuoneeseen kättelemään ja vaihtamaan pari sanaa hänen kanssaan, ja, se jäikin sitten viimeiseksi tapaamisekseni hänen kanssaan ... Imatralla sain myös hetken kuulla hänen lämmittelyään ennen konserttia Valtionhotellin vanhan puolen huoneessaan ja sitten puistossa ikkunani alla, kun olin omassa huoneessani juuri lähdössä telttakonserttiin! Kohta sitten käveltiin peräkanaa telttaan, mutta en sillä kerralla tohtinut häiritä hänen keskittymistään konserttiin ...

Maynard kertoo tekniikkansa pohjautuvan hengityksen/ilmankäytön syvälliseen hallintaan. Tämän hän oli oivaltanut jo nuorena ja myöhemmin, 1960-luvun puolenvälin jälkeen muutti perheineen muutamaksi vuodeksi Intiaan, jossa paikallisten gurujen avulla edelleen syvensi tietämystään ja hallintaansa tässä asiassa, ja tietysti laajemminkin henkisen itsetutkiskelun parissa.

Tästä vetäisin sellaisen johtopäätöksen, että kun ilmankäyttö, tai vaikkapa "ilmansyöttö", on täysin hallinnassa, ml. kaikki asiaan liittyvät vatsan/selän/rinnan syvät ja pienemmätkin lihakset, tätä kutsuttaneen yleisemmin nimellä "palleatuki", niin ilmavirran voima riittää hyvin korkeampienkin äänien ottamiseen, ja varsinkin suun alueen kannalta keveämmin, jolloin kestävyyskin on parempi. Mutta, tietysti tähän asiaan liittyy kymmeniä muitakin pikku yksityiskohtia, niinkuin näissä kirjoitelmissa on jo tuotukin esiin.

Vielä loppukevennykseksi, Maynardhan kuului näiden "isokokoisten" trumpetistien joukkoon, mikä lie paino, mutta vatsanympärys pitkälle toista metriä, liekö puolitoista ... itse olen pääsemässä jo metriin, hoikka kun olen ...
Pete V.
19.04.2009 16:27:42 (muokattu 19.04.2009 17:27:25)
Baryton-B: http://translate.google.fi/translat … 2Bnotes%2Bcaruso%26hl%3Dfi%26sa%3DG

OK, vilkaisin linkin, ja kyllähän siinä Caruson perusoppeja oli, mutta ... kyllä automaattikäännös tuottaa vielä aikamoista "apinasuomea", varmaan 80%, kielioppi huh-huh ... mutta ymmärtääkseen tekstin oikein täytyy kuitenkin tietää kyseinen alkuperäinen engl.kielinen sana ja kääntää se sitten itse oikeaan merkitykseensä niistä muutamista tai lukuisista eri mahdollisuuksista ...
Pete V.
19.04.2009 16:32:14
Ja, sitten vielä ... TOIVOISIN ARVON KOLLEEGOILTA MALTTIA JA ASIALLISTA KESKUSTELUA, etteivät hyvää tarkoittavat asiat huku likaveteen ja mene veden mukana viemäriin ...
Staryhuj
19.04.2009 17:20:29
Jep, palataan ruotuun...Ei sille vaan aina mahda mitään että...

MF on ainoalaatuinen tapaus- en siis nyt puhu pelkästä rekkarista koska samoja ääniä saa ja on saaneet muutkin pihalle- vaan tyylistä ja soundista. On tottakai pakko ihailla sitä ulosantiakin ja kuinka nuoresta pojasta alkaen homma taittui mutta mua puhuttelee nimenomaan ne huumehörhöilyjä edeltäneet vuosikymmenet eli 50- ja 60-luvun ja varsinkin big band levytykset. Komeita sooloja ja hienoa BB-soittoa parhaimmillaan! Se on ihan selvä juttu että kropasta se ääni irtoaa eikä hänenkään soittonsa miltään kevyeltä näyttänyt -kyllä senverran tiivis oli huulten ja suupalan kontakti. Noin se vaan voi mennä kun osuu heti ekalla yrityksellä itelle oikeaan soittimeen- kyllä lahjoja oli mutta taisi myös treenata kunnolla. Ja henki lähti kun vaihto Monetteen...
Pete V.
19.04.2009 17:37:39 (muokattu 19.04.2009 18:01:53)
Staryhuj: Jep, palataan ruotuun...Ei sille vaan aina mahda mitään että...

MF on ainoalaatuinen tapaus- en siis nyt puhu pelkästä rekkarista koska samoja ääniä saa ja on saaneet muutkin pihalle- vaan tyylistä ja soundista. On tottakai pakko ihailla sitä ulosantiakin ja kuinka nuoresta pojasta alkaen homma taittui mutta mua puhuttelee nimenomaan ne huumehörhöilyjä edeltäneet vuosikymmenet eli 50- ja 60-luvun ja varsinkin big band levytykset. Komeita sooloja ja hienoa BB-soittoa parhaimmillaan! Se on ihan selvä juttu että kropasta se ääni irtoaa eikä hänenkään soittonsa miltään kevyeltä näyttänyt -kyllä senverran tiivis oli huulten ja suupalan kontakti. Noin se vaan voi mennä kun osuu heti ekalla yrityksellä itelle oikeaan soittimeen- kyllä lahjoja oli mutta taisi myös treenata kunnolla. Ja henki lähti kun vaihto Monetteen...

Ensimmäinen levy, jossa kuulin Maynardia oli ehkä n. v:lta 1956-58 Stan Kenton BB, en vaan enää muista mikä se oli, kun kuulin sitä jo v. 1963 eikä levy ollut oma.
Samoihin aikoihin kuunneltiin mm. Count Basien Atomic'ia.

Myöhemmin osui käteeni Musiikki-Fazerilla, olisiko ollut v. 1970-71, alennuslevyjen joukosta ... tuleva "aarteeni", The Ballad Style Of Maynard Ferguson, jonka A-puolen 1. kappale Born Free on tullut soitettua "puhki", toki useampi muukin ... Tämä levy lienee ensimmäinen/siä, jonka Maynard levytti muutettuaan Intiasta Englantiin v. 1969. Nyt vaan ei minulla enää ole vinyylisoitinta käytössä, ja tästä levystä olen saanut poimittua netistä muut tarpeelliset, mutta en vaan juuri tätä Born Free'tä, jossa on Maynardin ja ison viihdeorkesterin mahtavat soundit hienosti miksattuna ...

P.S. Jaa-a, mikäs siinä Holton -> Monette jutussa tuli vastaan?

P.P.S. Maynard aloitti muusikkovanhempiensa "innoittamana" 4-vuotiaana pianon ja viulun soiton, 9-vuotiaana kuultuaan kornettia kirkossa halusikin siirtyä siihen, ja sitten 12-vuotiaana Kanadan radiossa jne. jne.
Staryhuj
19.04.2009 18:30:10 (muokattu 19.04.2009 18:48:41)
Joo, eihän Maynard suoraan trumpetilla alkanut, vitsin tyyppisenä sitä tarjoilin samaten kuin sitä Monettejuttua loppukevennyksenä- hänelle siis loppuraskautuksena. Päätti päivänsä trumpetilla kuitenkin ja saappaat jalassa lähti iso mies. Omat suosikkibiisit löytyy tosiaan sieltä bb-puolelta- hyvä levy se on tämä viihdeorkesterin kanssa tehtykin mutta "Si!Si!" on aika ehdoton ja mistään ei saa tilattua sitäkään nykyään. Muita hämmästelyn kohteita livenä nähtyinä on A.Sandoval ja Jon Faddis. Porissa joskus 80-luvulla kateltiin monttu auki. Nythän mies (Faddis) käväisi Suomessa ja Tampereella -oliko reilut pari vuotta sitten.

P.S Ennenkuin kukaan ehtii- ei MF siis kirjaimellisesti päättänyt päiviään trumpetilla, sairaalassa kuoli sairauteen.
Pete V.
19.04.2009 18:56:54
Staryhuj: Joo, eihän Maynard suoraan trumpetilla alkanut, vitsin tyyppisenä sitä tarjoilin samaten kuin sitä Monettejuttua loppukevennyksenä- hänelle siis loppuraskautuksena. Päätti päivänsä trumpetilla kuitenkin ja saappaat jalassa lähti iso mies. Omat suosikkibiisit löytyy tosiaan sieltä bb-puolelta- hyvä levy se on tämä viihdeorkesterin kanssa tehtykin mutta "Si!Si!" on aika ehdoton ja mistään ei saa tilattua sitäkään nykyään. Muita hämmästelyn kohteita livenä nähtyinä on A.Sandoval ja Jon Faddis. Porissa joskus 80-luvulla kateltiin monttu auki. Nythän mies (Faddis) käväisi Tampereella -oliko vuosi vai kaksi sitten. P.S Ennenkuin kukaan ehtii- ei MF siis kirjaimellisesti päättänyt päiviään trumpetilla, sairaalassa kuoli sairauteen.

Niinpä, molempia AS ja JF olen myös kuullut livenä useampaankin kertaan, Faddisia mm. Porissa 1980-luvun lopulla, Helsingissä viimeeksi ehkä viitisen vuotta sitten ja New Yorkissa reilu vuosi sitten, Sandovalia Espoossa pari vuotta sitten jne. Faddis ja Sandoval pitivät Suomen vierailujensa yhteydessä myös klinikat, joissa minäkin innokkaasti mukana. Allen Vizzuttin piti myös tulla Suomeen käymään ja konsertoimaan/klinikoimaan ehkä joskus viisi vuotta sitten, mutta eipä vierailua sitten saatu loppuun asti sovittua ...
Pete V.
19.04.2009 20:08:10
Pete V.: Ensimmäinen levy, jossa kuulin Maynardia oli ehkä n. v:lta 1956-58 Stan Kenton BB, en vaan enää muista mikä se oli, kun kuulin sitä jo v. 1963 eikä levy ollut oma.

Muisti palaa pätkittäin ... levyn kannessa oli joku Amerikan pikajuna ja levyn nimenä jotain "Express" ... yhtenä trp-soittajana mukana Shorty Rogers ...
joku kappale varmaan Artistry In xxxx ...

Olisikohan näistä koordinaateista jotain apua tunnistamiseen, please.
Baryton-B
19.04.2009 20:32:19

Pete V.: OK, vilkaisin linkin, ja kyllähän siinä Caruson perusoppeja oli, mutta ... kyllä automaattikäännös tuottaa vielä aikamoista "apinasuomea", varmaan 80%, kielioppi huh-huh ...

Sorry, minulla on huono englanti ja suomensin sen. Tuossa on englannin kielisenä sama, joka oli tarkoitus tänne laittaa:
http://www.trombone.org/articles/library/letters-caruso2.asp

Hakusanoilla "six tones Caruso" löytyy vaikka mitä.
Staryhuj
19.04.2009 20:35:45
Tuolla olis myynnissä sitä balladilevyä:

http://shopping.yahoo.com/p:M.F.%20 … 5;_ylt=AvWDsJDU9Vc9nPB1Gw8LJXVUvQcF

Noi antamasi koordinaatit ei valitettavasti herättäneet mitään muistikuvia ja niitä "Artistry..." -biisejähän Kentonilla on useampiakin. Yksi levykin on nimeltään "Artistry in jazz" mutta sen kannessa ei ole "express"iä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)