Hekku56 03.01.2018 16:10:07 | |
---|
onko ideoita mitä voisi käyttää fonin neulajousien materiaalina. Kunnostelen harrastuksekseni vintage baritonia ja siihen ei löydy sopivaa tavallisista paikoista. En viitsisi porata reikää suuremmaksi. Jossain fonissa olen nähnyt pyöreää teräslankaa, saattaa olla pianon kieltä. Saan sitä kaverilta. Onko muita ideoita. Tiedän, että oikea vastaus olisi Thoman tai joku soitinkorjaaja mutta tässä projektissa pellepelotonosasto on myös tärkeä |
Kefiiri 04.01.2018 08:50:38 | |
---|
Hakaneulan pala? En ole musiikin asiantuntija. |
Hekku56 04.01.2018 14:53:49 | |
---|
hakaneula hyvä idea, täytyy kokeilla. Tarvin tosin aika pitkän tähän. Mietin jo tavallisia ompeluneulojakin. Onneksi tällä projektilla ei ole kiire |
Murgo 13.01.2018 10:02:23 (muokattu 13.01.2018 10:17:55) | |
---|
Pianolankaa kannattanee kokeilla, on tietty tasapaksua kun perinteiset neulajouset ovat kartiokkaita joten paksuuden kanssa voi hiukan joutua kokeilemaan että saa samanlaisen tuntuman. Toisaalta kartiokkuus on kyllä niin lyhyellä matkalla kärjessä ettei välttämättä paljon vaikuta. Ja on monessa fonissa tasapaksutkin, omassa itäsaksalaisessa tenorissani esimerkiksi. Jos ostamaan lähtee niin täällä: http://musicmedic.com/products/repair-supplies/springs.html on aika hyvät valikoimat ja ainkin viitisen vuotta sitten postittivat Suomeenkin ihan kohtuullisilla kuluilla. Löytyy myös tyynyjä yms. korjaustarvikkeita. Jos tarvitset vain yhtä, kahta tai kolmea niin minulla on jonkinlainen lajitelma jonka hommasin silloin kun omia fonejani korjailin: https://www.dropbox.com/s/l87mfh04m7a8nyq/P1010303.JPG?dl=0 . Voin pari ihan hyvin "lainata". Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
peke-tsu 14.01.2018 14:26:33 | |
---|
Miten neulan saa irti/kiinni? |
Murgo 14.01.2018 20:03:04 (muokattu 14.01.2018 20:09:18) | |
---|
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
Hekku56 15.01.2018 09:31:50 | |
---|
Murgolle kiitos hyvistä linkeistä. Itselläni on perusvarasto jousia ym mutta tähän projektiin en nyt löydä sopivaa. Tiedän jo mistä saan pianolankaa. Kaikkea täytyy kokeilla. Minulla on pieni alasin ja kevyellä vasaralla saa jousen pään taottua kylmänäkin litteäksi jolloin se pysyy hyvin paikoillaan. Tuota katkaisutapaa olen kokeillut mutta omasta mielestäni viilalla katkaiseminen on varmempaa. Rautakaupoista saa pieniä timanttiviiloja, jotka sopivat hyvin. Katkenneet jouset lähtevät napauttamalla pienellä vasaralla. Pienellä vasaralla tarkoitan todella pientä, hieman kynää paksumpi. Lasten työkaluistakin voi löytyä sopiva. Pihdit, joiden toisessa haarassa on kolo, niinkuin tuossa videossa, voi tehdä itsekin halvoista pihdeistä. Soittimien kunnostus on melkein yhtä kivaa kuin soittaminen. Ei kuitenkaan yhtä kivaa |
Hekku56 19.01.2018 15:25:26 | |
---|
sain niitä pianolangan pätkiä ja tuntuvat sopivilta. Niitä on useita paksuuksia. Kokeilen muutamaa |
Hekku56 07.02.2018 16:41:18 | |
---|
osaako joku neuvoa miten sellaista sinisiä neulajousia taivutetaan. Taipuu kyllä kun kuumentaa mutta karkaisu taitaa mennä. Jotkut katkeavat pienen käytön jälkeen. tyvestä saa taipumaan kun takoo sitä päätä litteäksi ja nostaa samalla hieman, se toimii monissa paikoissa mutta joskus pitäisi saada sitä jousta enemmän kaarevaksi |
konvehti 07.02.2018 22:06:15 | |
---|
Minulla on kuvan ( https://imgur.com/thk6iCu) mukaiset kärkipihdit, jotka toimivat ainakin ohuemmille neulajousille. Jousi kärkien väliin, ja liutetaan jousta pitkin samalla pitäen pihtejä sopivassa kulmassa. Ja suoristus vastaavasti kääntäen pihtejä toiseen suuntaan. |
Hekku56 08.02.2018 09:41:02 | |
---|
Kiitos, kokeilen. Jos vain ottaa pihdeillä kiinni ja taivuttaa, vääntö kohdistuu yhteen kohtaan ja muutaman olen katkaissut. Tuo tuntuu hyvältä keinolta |
Hekku56 14.02.2018 16:18:30 | |
---|
laitoin yhteen kohtaan sitä pianolankaa. Reikää täytyi suurentaa ja poraaminen sujui hyvin niin, että katkaisin pianolangasta pari senttisen pätkän ja Dremelin avulla porasin sillä sopivan reiän. Messinki on niin pehmeää, että meni helposti. Lanka oli katkaistu pihdeillä eli siinä oli vähän leikkaavaa pintaa kärjessä. Ei tarvi kuin vähän lyödä päätä vasaralla litteäksi niin kiilautuu hyvin reikään kiinni |