Aihe: Fonista lakka veks? 1 | |
---|---|
![]() 03.08.2009 02:07:58 | |
Morjensta! Mulla on tommonen vanha Champion -merkkinen, hopeoitu tenorisaksofoni, josta pilkistää osittain hopean alta mukavampaa kultamaista väriä. Tästä tuli ajatus, että voisko ton hopean saada jotenki pois tosta ja muokata fonia sillä reteemmän näköseks? Oon kuullu, että tollanen toimenpide vois jotenkin kusta metallin jännitettä. Mitä mielipiteitä teillä on tästä? Yleisesti, haluaisitteko kertoa vinkkejä miten homma kannattais hoitaa? Kuuleman mukaan lakan/"hopean" poistaminen olis kuitenkin ihan mahdollista ja mielestäni melkoisen kiinnostava ajatus. Kiitti jo etukäteen, Tenho Mattila | |
![]() 03.08.2009 07:01:13 (muokattu 03.08.2009 07:05:27) | |
Jos kyseessä on lakka (todennäköisesti ei), sen pitäisi lähteä esim. maalinpoistoaineella. Hopeoinnin poistaminen taas onkin sitten hankalampaa, pikaisella googlauksella selvisi että sen voi joko liuottaa pois lämpimällä rikkihapon ja typpihapon seoksella http://www.ehow.com/how_4898690_remove-silver-plating.html (ei mitään kovin terveellisiä aineita, ei kannata ruveta jos ei ole varma että tietää mitä tekee, on myös olemassa riski että ko. seos syövyttää hopeoinnin lisäksi myös alla olevaa messinkiä tai juotoksia mikä saattaa aiheuttaa ongelmia, joten kappaletta ei saa liottaa hapossa kauempaa kuin on tarpeen hopean poistamiseksi) tai poistaa elektrolyyttisesti samalla tavalla kuin se tehdäänkin, mutta tietysti toisinpäin. Mekaaninen poistaminen rättilaikalla ja sopivalla hioma-aineella on myös mahdollista, mutta fonin tapauksessa luultavasti äärettömän työlästä johtuen sen monimutkaisesta muodosta. Hopeoinnin kemiallisenkin poiston jälkeen messinkipinta on todennäköisesti kiillotettava, mutta ei ihan niin rajusti kuin hopean poistamiseksi. Yksi (hyvä mutta mahdollisesti kallis) mahdollisuus olisi etsiä joku hopeointia tekevä firma, he todennäköisesti osaavat myös poistaa sen. Pinnoitteen vaikutus soundiin näyttää olevan fonipiireissä ikuinen kiistanaihe, itse en tieteellisen maailmankatsomuksen omaavana henkilönä usko että fonin pintakäsittelyllä tai edes materiaalilla olisi merkittävää vaikutusta. Toisaalta kannattaa huomioida että pinnoittamaton messinki ei kauaa pysy kirkkaana ilman jatkuvaa kiillottamista eli on varsin työläs hoidettava ellei sen sitten anna patinoitua, mikä on kylläkin myös hyvännäköistä. Juuri tästä syystä soittimet yleensä joko hopeoidaan tai lakataan. Ulkonäkö on vahvasti makuasia, itse en aiemmin juuri pitänyt hopeoitujen soittimien näöstä, mutta nyt kun minulla on niitä kaksi niihin on tottunut ja ne näyttävät komeammilta kuin kirkkaan kullanväriset lakatut instrumentit. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)