Aihe: Saksofonin soiton aloittaminen
1
Unissakävelijä
29.01.2009 08:58:56
haluaisin oppia soittamaan saksofonia, mutta ikää on jo 17 vuotta, onko jo liian myöhäistä aloittaa sen soittaminen? soitan myös pianoa, bassoa ja käyn laulutunneilla, että musiikista on kokemusta.

onko saksofonin perusteiden oppiminen miten vaikeaa? paljonko sellainen kohtalaisen hyvä soitin maksaa?
Frye
29.01.2009 09:24:38
Ei ole liian myöhäistä. Itte alotin kun kolmenkympin kriisi iski... Soittimen hankinnasta on täällä useampikin keskustelu, mutta mikäli uutta haluaa, ja Suomesta on ostettava, niin kyllä melkein tonnin laskuun on syytä varautua. Jos käytetty kelpaa ja on joku kaveri jolta voi pyytää apua soittimen kunnon tarkistamiseen, niin selviää parhaassa tapauksessa about viidellä sataa.
Samuli Järvinen
Sax-pappa
29.01.2009 09:35:22 (muokattu 29.01.2009 09:39:48)
haluaisin oppia soittamaan saksofonia, mutta ikää on jo 17 vuotta, onko jo liian myöhäistä aloittaa sen soittaminen? soitan myös pianoa, bassoa ja käyn laulutunneilla, että musiikista on kokemusta.

onko saksofonin perusteiden oppiminen miten vaikeaa? paljonko sellainen kohtalaisen hyvä soitin maksaa?

Ei koskaan ole liian myöhäistä aloittaa. Itse aloitin 38 vuotiaana.

Perusteiden oppiminen ei ole liian vaikeaa. Suosittelen ehdottomasti opettajan käyttöä ainakin alkuvaiheessa.

Tunnettujen merkkien (esim. Jupiter, Yamaha) alttosaksofonien hinnat ovat uutena n. 600 - 1000 EUR. Käytettynäkin saattaa löytyä. Halvimpia (esim. Thomann) en aloittelijalle suosittele edullisesta hinnasta huolimatta. Niistä saattaa löytyä ihan kelvollisiakin yksilöitä, mutta toisaalta aloittelijan into saattaa lopahtaa jonkin pienen vian tai säätöpuutteen takia jota ei osaa tunnistaa tai korjata.

Edit: Hinnat siis halvimpien oppilasmallien hintoja.
ZaGaali
29.01.2009 09:36:40
Ja myös kannattaa selvittää onko mahdollista vuokrata soitinta ja rauhassa kokeilla miltä soittaminen tuntuu.. Että onko se se sun juttu vai ei..
Soitinvuokrausta voi kysellä paikallisilta soittokunnilta ja musiikkiopistoilta.
Muutenkin suosittelen vuokrausta aluksi, koska siitä saa heti kunnon soittimen pienellä sijoituksella ja eikä tarvi pelätä sitä soittimen "huonoutta"..
Jos ei muuten, niin sitten fiiliksellä..
ZaGaali
29.01.2009 09:37:33
Tunnettujen merkkien (esim. Jupiter, Yamaha) alttosaksofonien hinnat ovat uutena n. 600 - 1000 EUR. Käytettynäkin saattaa löytyä. Halvimpia (esim. Thomann) en aloittelijalle suosittele edullisesta hinnasta huolimatta. Niistä saattaa löytyä ihan kelvollisiakin yksilöitä, mutta toisaalta aloittelijan into saattaa lopahtaa jonkin pienen vian tai säätöpuutteen takia jota ei osaa tunnistaa tai korjata.

Nimenomaan.. Mut siltikin kannattaa selvittää vuokrausmahdollisuus.
Jos ei muuten, niin sitten fiiliksellä..
Aki205dg
29.01.2009 09:45:03 (muokattu 29.01.2009 12:20:35)
Ei koskaan ole liian myöhäistä aloittaa. Itse aloitin 38 vuotiaana.

Perusteiden oppiminen ei ole liian vaikeaa. Suosittelen ehdottomasti opettajan käyttöä ainakin alkuvaiheessa.

asiaa. (sait plussan)

Musiikki on harrastus, joka kestää parhaimmillaan koko eliniän, kantaa hedelmää myös itse harrastamisen ulkopuolella, tutustuttaa uusiin paikkoihin ja ihmisiin, kulkee aina mukana ja on harrastettavissa kaikkialla. eli oli soitin mikä hyvänsä, koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa (en ehkä ole uskottavin henkilö tätä kirjoittamaan, mutta tuo on ehdoton kantani asiaan:)).

Mutta tosiaan, sitä on nähty että fonia toista vuottaan soittava kommentoi "muuten hyvä fiilis mut mul nää pari ääntä jää aina falskiksi/ei soi/on hankalia tulla ylhäältä-alas-linjoissa. en sit tiiä mikä tää juttu on, oon kokeillut kaikkii eri tekniikoit. ehkä mä vaan en oo kauheen hyvä soittaa" ja sitten kokeneempi puhaltaja kokeilee kerran ja lähetyttää ko. soittimen huoltoon.

Soittamisessa on monia asioita joita ei kukaan opettaja voi opettaa, mutta ne loput eli sen suurimman osan innostunut soittaja oppii ihan oikeasti paikalla olevalta ja elävältä opettajalta useimmiten paremmin kuin internetistä tai opuksista. Opettajilta sun muilta mentoreilta oppii myös nopeasti metodeja joita voi myöhemmässä itseopiskelussaan sitten soveltaa.
"Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?" -Frank Zappa
Klezberg
29.01.2009 12:40:15

Itse aloitin fonin soiton 48-vuotiaana ja klarinetin heti perään noin vuotta myöhemmin.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
V1lleK
29.01.2009 13:11:06

Et ole ollenkaan liian vanha aloittamaan soittoharrastusta fonilla. Itse olin 18-vuotias, kun aloitin tenorifonin soittamisen ja sitä ennen oli kokemusta vain nokkahuilusta ala-asteella. Itse tein sen rohkean päätöksen, että hankin kunnon soittimen ennen ensimmäistäkään soittotuntia. Olin saanut kuitenkin kokeilla paikallisen soitonopettajan tenoria saadakseni vähän tuntumaa hommaan ennen oman pillin hankkimista. Komppaan kyllä täysin muita aiemmin vastanneita, että kohtuullisen hyvä torvi vaan vuokralle jostain ja sitten soitonopettajan pakeille. Tonnilla lähtee jo aika hyvä aloitussoitin, etenkin jos sellaisen saa jostain käytettynä. Silloin pitää tosin voida jo käyttää bulvaania hyödyksi eli kolmas osapuoli tarkistaa pillin ennen ostamista. Näin menettelin itse aikoinaan, kun hankin torven käytettynä ammattimuusikolta ja sain apua torven tarkistamiseen ja testaamiseen konservatorion soitonopettajalta.
Armando Bugari
29.01.2009 18:03:59
Et ole ollenkaan liian vanha aloittamaan soittoharrastusta fonilla. Itse olin 18-vuotias, kun aloitin tenorifonin soittamisen ja sitä ennen oli kokemusta vain nokkahuilusta ala-asteella. Itse tein sen rohkean päätöksen, että hankin kunnon soittimen ennen ensimmäistäkään soittotuntia. Olin saanut kuitenkin kokeilla paikallisen soitonopettajan tenoria saadakseni vähän tuntumaa hommaan ennen oman pillin hankkimista. Komppaan kyllä täysin muita aiemmin vastanneita, että kohtuullisen hyvä torvi vaan vuokralle jostain ja sitten soitonopettajan pakeille. Tonnilla lähtee jo aika hyvä aloitussoitin, etenkin jos sellaisen saa jostain käytettynä. Silloin pitää tosin voida jo käyttää bulvaania hyödyksi eli kolmas osapuoli tarkistaa pillin ennen ostamista. Näin menettelin itse aikoinaan, kun hankin torven käytettynä ammattimuusikolta ja sain apua torven tarkistamiseen ja testaamiseen konservatorion soitonopettajalta.

Sivusta keskustelua seuranneena. Sinulla on aivan erinomainen linkkilista "fonistiikasta".
http://muusikoiden.net/jasenet/43476
juufoni
05.02.2009 19:17:23 (muokattu 09.02.2009 07:49:22)
edit. Kysymykset selvisi ja tänään ensimmäinen soittotunti, joten poistan turhan viestin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)