Aihe: Oman käyrätorven hankkiminen
1
Enns
02.10.2007 15:34:28
Tarkoituksenani olisi hankkia ihan ikioma käyrätorvi! Joten apua kaivataan..

Olen keskiverto harrastajasoittaja, soittelen omaksi ilokseni sekä harrastusmielessä parissa orkesterissa. Soittotunneilla en enää käy, mutta ei ole mahdotonta että menisin joskus tulevaisuudessa jonkun osaavamman oppiin. Tällä hetkellä käytössäni on "puolioma" käyrätorvi, jota saan soittaa ja käyttää mieleni mukaan sitä vastaan, että käyn orkesteriharjoituksissa. Haluaisin kuitenkin ostaa ihan oman torven, joten antakaapas nyt vinkkejä mistä sellaisen, hyvän, löydän?

Olen ajatellut, että torven hinta saisi olla korkeintaan 3500 €. Kannattaako tuolla rahalla ostaa ihan uusi torvi (esim. Hans Hoyer) vai yrittää hankkia jostakin käytetty (esim. Alexander)? Onko minulla mitään mahdollisuutta saada hyvää torvea kohtuuhinnalla? Missä torvissa on hinta-laatusuhde kohdallaan?

Ei viitsisi opiskelija tehdä hukkaostoksia.. :/
Cliffies
02.10.2007 20:10:20
Tarkoituksenani olisi hankkia ihan ikioma käyrätorvi! Joten apua kaivataan..

Olen keskiverto harrastajasoittaja, soittelen omaksi ilokseni sekä harrastusmielessä parissa orkesterissa. Soittotunneilla en enää käy, mutta ei ole mahdotonta että menisin joskus tulevaisuudessa jonkun osaavamman oppiin. Tällä hetkellä käytössäni on "puolioma" käyrätorvi, jota saan soittaa ja käyttää mieleni mukaan sitä vastaan, että käyn orkesteriharjoituksissa. Haluaisin kuitenkin ostaa ihan oman torven, joten antakaapas nyt vinkkejä mistä sellaisen, hyvän, löydän?

Olen ajatellut, että torven hinta saisi olla korkeintaan 3500 €. Kannattaako tuolla rahalla ostaa ihan uusi torvi (esim. Hans Hoyer) vai yrittää hankkia jostakin käytetty (esim. Alexander)? Onko minulla mitään mahdollisuutta saada hyvää torvea kohtuuhinnalla? Missä torvissa on hinta-laatusuhde kohdallaan?

Ei viitsisi opiskelija tehdä hukkaostoksia.. :/

Onnea vaan, oman torven hankinta kannattaa aina! Molemmat vaihtoehdot on ihan kannattavia. Itselläni on käytössä nykyään käytettynä ostettu Alexander 103 (hinta vähän alle 3000) johon olen ollut todella tyytyväinen. Alexandereiden välillä on suuria yksilökohtaisia eroja ja torvenakaan se ei ole helpoimmasta päästä, vaikkakin vastineeksi se myös antaa paljon. Kannattaa katsella vain opettajan kanssa.

Käytettyjä soittimia voi etsiskellä esim. Suomen käkkyräklubin sivuilta http://www.hornclub.fi/FI/Ilmoitustaulu tai sitten voit laittaa viestiä klubin postituslistalle jolloin mahdollisimman moni torvisti saa tietää soitinhankinnastasi. Listalle voi liittyä osoitteessa http://www.hornclub.fi/FI/Ajankohtaista ja liityhän myös klubiin samalla! :D Huuto.nettiä en suosittele.

Käytettyjen soitinten kohdalla kannattaa aina tehdä kauppaa niin että tapaa myyjän joka mieluiten on ammattalainen (soittaja/opettaja) tai että ainakin joku soitinten päälle ymmäträvä tarkistaa soittimen. Siksi tuo klubin lista voi olla aika hyvä, siellä varmasti joku tietää jonkun jolla voisi olla käytetty torvi myynnissä.

Nuo Hans Hoyerit ovat kyllä varsin hyviä hinta-/laatusuhteeltaan joten jos rahkeet riittää niin voin suositella uutta moista tai vähän käytettyä. Todella kivoja torvia eikä kovin kaukana edes Alexanderin laadusta.

Noita Lidlejä ja Jupitereja en suosittele, vaikka joku voikin olla toista mieltä. On kivempi sitten joskus kaupata käytettyä Hoyeria kuin Lidliä... Kalisoneissa oli vissiin joskus ihan hyvä hinta/laatusuhde mutta en tiedä tuoko joku niitä maahan kun se thedaskin vaihtoi maata hiljattain.

Mikäli siis voit noin paljon satsata niin sillä pitäisi saada kelpo (alle 10 vuotta) käytetty peli, ei mitään "vähän" rytättyä. Soitinkorjaajalla kun käytättää niin hyvin palvelee ja pitkään. Mun suositus olisi uusi Hoyer.

Pistä klubin listalle kysymyksesi niin saat varmasti useita asiantuntevia vastauksia, ja luultavasti useita tarjokkaita. Harkitse rauhassa kerta sinulla soitin on ja muista ostoksilla että kauppamiesten suositukset on sitten vielä erikseen. :D
(Max Reger: Kirje kriitikolle) Istun taloni pienimmässä huoneessa. Arvostelunne on edessäni. Tuossa tuokiossa se on oleva takanani.
isojussi
02.10.2007 20:14:30
Mä kokisin, että ekassa pillissä olis tärkeetä, että mekaniikka toimii ja persuvireet on paikallaan - muuten ei tarvii olla niin "pro".

Mutta tää näin vis... eiku vaskista yleisesti - Cliffies tietää sitten käyrätorvista paljon paremmin.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Cliffies
02.10.2007 21:49:52
Mä kokisin, että ekassa pillissä olis tärkeetä, että mekaniikka toimii ja persuvireet on paikallaan - muuten ei tarvii olla niin "pro".

No, kysyjä lienee jo sen verran iällä (opiskelija) ettei ihan sitä perusmoukaria kannata hankkia vaan jo ihan aikuisen torvi. Joku perus-Hoyer on hyvä, riittää vaikka ammattilaiselle ja on helppo soittaa eikä kallis. Olisihan joku Engelbert Schmidt vielä iisimpi pilli mutta se kymppitonnin hinta ei ole enää niin iisi... Alexia en äkkiseltään suosittele ellei sitten sillä ole alkanut.

Mutta tää näin vis... eiku vaskista yleisesti - Cliffies tietää sitten käyrätorvista paljon paremmin.

Joo tiedän enemmän vaskista kuin viskistä mutta koitan kuroa tätä tietämyseroa umpeen aina kuin tilaisuus tarjoutuu! ;D
(Max Reger: Kirje kriitikolle) Istun taloni pienimmässä huoneessa. Arvostelunne on edessäni. Tuossa tuokiossa se on oleva takanani.
isojussi
02.10.2007 23:46:44
No, kysyjä lienee jo sen verran iällä (opiskelija) ettei ihan sitä perusmoukaria kannata hankkia vaan jo ihan aikuisen torvi....

Niinpäs onkin - luin hätäisesti - sorry.

Hmmm.... kaks asiaa:

- Helppo soittaa
- Vastaa omaa saundiajatusta.
Enns
04.10.2007 23:13:02
Kiitos vinkeistä!

Taitaakin tämä homma mennä nyt niin, että otan yhteyttä entiseen soitonopettajaani. Hänellä on tietoa ja tuttuja, ja uskon, että tuntee tuota klubinkin porukkaa. Jospa tämä torvenhankinta-asia lähtisi sitä kautta sujumaan parhaalla mahdollisella tavalla. :)
isojussi
05.10.2007 00:03:52
Juurikin noin.
Cliffies
05.10.2007 11:36:30
Pohjan Sotilassoittokunta järjestää käytettyjen soittimien
huutokaupan soittokunnan tiloissa Hiukkavaarassa
tiistaina 16.10.2007 klo 12.00 alkaen
Myytävänä olevat kohteet:

Kantoteline, marssirumpu 2 kpl
Marssirumpu ASBA (DDR) 2 kpl
Viulu, sekalainen 1 kpl
Käsilautaset 1 kpl
Bassovahvistin trace Elliot 1 kpl
(sähkövikainen)
Oboe Marigaux 1 kpl
Tuuba Es Besson 1 kpl
Tuuba b Besson 1 kpl
Piccolohuilu Gemainhart 1 kpl
Trumpetti Bach Stradivarius 4 kpl
Käyrätorvi Holton H-180 1 kpl
Patarumpusarja Premier
(30 28 25 22) koko sarja

Kohteet ovat nähtävillä samana päivänä klo 11.00 alkaen. Huutokaupan pitäjä
pidättää itsellään oikeuden hyväksyä tai hylätä tarjous. Tiedusteluihin vastaa
luutnantti Petri Aho, puh. 050 300 5217. Maksu käteisellä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)