Aihe: Saksofonin muovilehdistä
1
Saaruska
20.08.2007 19:18:41
Moikka. Voisitteko laittaa tänne kirjoitusta saksofonien muovisista/synteettisistä lehdistä? Itselläni on Legeren muovinen lehti,mutta en tiedä siitä oikein mitään.
Mitä hyviä puolia on muovisilla lehdillä ja mitä huonoja puolia? Kuinka kauan kestää? Ja paljon muuta tietoa, mitä teille nyt ikinä tuleekaan mieleen saksofonin lehdistä. KIITOS
Aki205dg
21.08.2007 14:23:54
Mä soitin vielä pari vuotta sitten tenoria muovilehdellä, mutta metallisuukappaleen myötä oon siirtynyt takaisin "puisiin".

Muovilehdet on siitä oivallisia, että sama lehti voi kestää pitkälti yli vuoden, jopa kolme. Ja jos ei jaksa valita parhaita lehtiä keikoille ja huonoimpia tekniikkatreeniin niin muovilehti on hyvä valinta, sillä se tarjoaa samaa päivästä toiseen. Eikä siis juurikaan hajoa, mikä myös auttaa asiaa.

Puulehdet ovat kenties sekä pehmeäpiä käsitellä että soundiltaan, mutta rohkenisin sanoa, että jos puhtaasti taiteelliselta kannalta mietitään on aivan sama kumpia käyttää. Kannattaa aina kokeilla, että saa rännistään ulos sen soundin joka omaa korvaa miellyttää.

Muista silti putsata suukappale kaikesta smäidästä niin ei tule ikäviä yllätyksiä.
Toivottavasti auttoi, jatkakaa nyt muutkin:)
"Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?" -Frank Zappa http://www.myspace.com/hammeroflove
hanhisuanto
23.08.2007 14:11:22
Itsellä käytössä Barin muovilehti. Kestänyt hyvin. Soundiltaan ei ( ainakaan minun korvaan ) eroa juurikaan minun käyttämistä puulehdistä. Soi suhteellisen helposti.
Saaruska
27.08.2007 18:01:42
Juu, kiitos paljon vastauksista. Muovilehden kuten puulehdenkin poistan aina soiton jälkeen suukappaleesta ja kuivaan ne.
sax machine
29.08.2007 16:25:39
Pysykää kaukana muovilehdistä.
You can't be idealistic in this world and not be crazy.
Saaruska
30.08.2007 09:25:37
Miksi muovilehtiä ei saisi käyttää soittamisessa? Voisitko perustella asiasi?
sax machine
12.09.2007 17:01:42
Tietenkin saa käyttää jos haluaa paskan saundin.
You can't be idealistic in this world and not be crazy.
gandar
13.09.2007 16:05:59
Omituisia kommentteja. Saa sen paskan soundin puukielestäkin.
Tietenkin puihin tottuneelle kestää aikansa saada muovin kanssa haluamansa ääni, mutta kyllä minä ainakin muovin hyvien puolien (kestävyys, ei "kuivu" vaan on tauonkin jälkeen soitettavissa yhtä hyvin kuin ennen taukoa, ei tarvitse valkata hyviä ja huonoja kieliä, ei hioa jne.) takia voin sen opettelun vaivan kerran nähdä.
Ceci n'est pas une signature
sax machine
16.09.2007 14:24:28
Muovilehti kuulostaa lähes yhtä hirveältä kuin metallisuukappaleen käyttö alttofonissa IMHO.
Hipness is not a state of mind, it's a fact of life!
Olli-Pekka
16.09.2007 14:59:19
Joillain soittajilla toimii, toisilla ei. Ja joillain foneilla paremmin kuin toisilla. Itse käytän Legeren muovilätyskää (3) tenorissa, mutta muilla foneilla en saa haluamaani soundia muulla kuin Vandorenin kolmepuolikkaalla... Turvasta se on kiinni. Esim mun laitteilla (raskaat setupit kaikissa) ei joku erilaisella ansatsilla soittava välttämättä saa edes ääntä. Mutta siis omat kokemukseni muovilehdestä tenorin osalta pelkästään hyviä.
chipie
19.09.2007 11:36:29
Mun mielestä soundi muovilehdissä on epäaidompi kuin "normaaleissa", mutta ero ei mitenkään erityisen suuri. Muovisissa tosiaan tuo kestävyys iso plussa, toisaalta taas tavislehdillä voi huomattavasti enemmän muokata soundia ja siinä on enemmän syvyyttä. Nämä tietysti perustuu vain omiin kokemuksiin ja joku voi sanoa täysin toista.

Niin ja Saxmachine, kyllä sillä metallisuukappale+altto-yhdistelmällä jotkut räjäyttää tajunnan myös positiivisessa mielessä :).
Blow me
Saaruska
21.09.2007 18:58:45
Kiitoksia paljon kaikkille vastauksista ja lisää saa myös laittaa. Olen myös huomannut muovilehdellä soitettaessa, että soundi on "epä aidompi" kuin ruokolehdellä soitettaessa. Minusta muovilehti sopii hyvin, jos joku kappaleen osa pitää treenata nopeasti, mutta kyllä orkesterissa ainakin vielä aion käyttää tavallisia ruokolehtiä. Käytän Rico Royal lehtiä ja niihin olen ollut tyytyväinen, 10 kpl paketissa ei ole kuin ehkä jokunen huono lehti.
V1lleK
21.09.2007 20:44:17 (muokattu 27.09.2007 00:03:49)
Mielenkiintoista keskustelua, kiitokset kaikille siitä. Itse en ole vielä päässyt kokeilemaan synteettisiä lehtiä johtuen lähinnä ennakkoluuloistani niitä kohtaan. Ja kait niiden hintakin on hieman mietityttänyt. Nyt olen kuitenkin utelias kokeilemaan niitä - laiskuudesta ei tällöin voi olla kyse, kikkailen kyllä ihan tottuneesti noiden aitojen päreiden kanssa.
tiron
26.09.2007 00:56:57
Jep, edellee ollu synteettisiin Fibraselleihi tyytyväine jo vuosia, tosin riippuu paljo naamasta, suukappalesta ja fonista yleisest tuo oikeen soundin löytö, vie aikaa nimim. kokemusta löytyy. Joskus kaik natsaa heti kohdallee, joskus ei, mut luovuttaa ei kande, lopussa kiitos seisoo. Iteki täs taasen vaihteeks haen parempaa soundii, kiitos Turkuun Soitin Laineelle ja timpalle, alttoon löyty jo ja tenoriinki löytyy pian ;)
SAXOFREENIKKO ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)