Aihe: Rakastan saksofonia..
1
sproily
07.06.2007 22:26:16
Ja haluaisin aloittaa soittamaan sitä, ja rakastaa sitä vielä senkin jälkeen.. Käytössäni ei ole paljon rahaa, mutta huomattuani Thomannilla olevan tämän http://www.thomann.de/fi/startone_sas75_altsaxophon.htm saksofonin olevan erityisen halpa, aloin pohdiskelemaan kannattaisiko minun sitä ostaa.

En ole ikinä ennen soittanut puhallinta.. ja mietin siksi kannattaisiko minun ostaa koko vempelettä, jos siitä ei vaikka tulisi yhtään mitään.. Onko saksofoni vaikea opeteltava? Soitan kyllä kitaraa mutta se on aivan toinen juttu.

Kiitos!
Klezberg
08.06.2007 00:27:20

Ja haluaisin aloittaa soittamaan sitä, ja rakastaa sitä vielä senkin jälkeen.. Käytössäni ei ole paljon rahaa, mutta huomattuani Thomannilla olevan tämän http://www.thomann.de/fi/startone_sas75_altsaxophon.htm saksofonin olevan erityisen halpa, aloin pohdiskelemaan kannattaisiko minun sitä ostaa.

En ole ikinä ennen soittanut puhallinta.. ja mietin siksi kannattaisiko minun ostaa koko vempelettä, jos siitä ei vaikka tulisi yhtään mitään.. Onko saksofoni vaikea opeteltava? Soitan kyllä kitaraa mutta se on aivan toinen juttu.

Kiitos!

Suosittelen kokeilemaan fonia. Oletko soittanut nokkahuilua? Siitä löytyy perusidea sormien käyttöön, mutta puhallus menee kyllä eri lailla. Kyllä sen oppii jos haluaa. Thomannin halpissoittimista en itse tiedä, mutta on niihin jotkut olleet tyytyväisiäkin.

Foneja voi myös yleensä kokeilla musiikkiliikkeissä, ja asiantunteva myyjä saattaa jopa neuvoa miten ääni otetaan. Siitä lähdin itse liikkeelle, tosin ostin sitten fonin samasta kaupasta -se on minusta reilu peli. Jotkut kaupat myös vuokraavat foneja; niinkin voi lähteä liikkeelle.
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
sproily
08.06.2007 08:01:08 (muokattu 08.06.2007 08:03:21)
Kiitos vastauksesta! Tarvitseeko puhaltamisen oppetelemiseen opettajaa vai voiko sen opetella hyvin itse?

Ja odotan vastauksia/kokemuksia tuosta fonin mallista.. :)

edit. ainiin, paljonkohan opettaja maksaa? Olen pirkanmaalta, tre, jne.
Klezberg
08.06.2007 11:18:59

Kiitos vastauksesta! Tarvitseeko puhaltamisen oppetelemiseen opettajaa vai voiko sen opetella hyvin itse?

Ja odotan vastauksia/kokemuksia tuosta fonin mallista.. :)

edit. ainiin, paljonkohan opettaja maksaa? Olen pirkanmaalta, tre, jne.

Kyllä alkuun on hyvä ottaa tunteja, ainakin joitakin. Itse soitin kolme viikkoa ennenkuin menin tunnille ja sitten piti oppia väärät tavat pois. Kysymys ei oikeastaan ole "puhaltamisesta" vaan ansatsista, eli miten suu ja sen ympäristön lihakset toimivat siinä suukappaleen ympärillä, ja sitten hengityksestä. Fonin soiton aloittamisesta on hyvä FAQ-ketju täällä.

Tunnin hinta taitaa olla siinä parikymppiä.

Noista Thomannin halpispuhaltimista on aika vähän kuulunut ensi käden kokemuksia täällä. Halpispuhaltimen hankinta tilaamalla on aina riski, mutta toisaalta nuo ovat sen verran halpoja että riskin voinee ottaa. Jos soitin on viallinen, sen voinee palauttaa. Eli olisi hyvä jos joku kokenut voisi testata soittimen heti kun se on saapunut.

Itse tein fonin kanssa kyllä niin, että ostin laatumerkin jonka arvo säilyy, sillä ajatuksella että saa rahojaan pois jos soitto ei lähde sujumaan. Tosin siinäkin kyllä arvo tipahtaa enemmän kuin tuon halpisfonin hinnan verran.
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
Zarmo
08.06.2007 15:53:10

Meidän edesmenneen progepändin ykkösdemolla vierailleella tenorifonistilla oli silloin muistaakseni joku thoomannin foni. Kyllä se sillä soitti.
"Kyllä mä uskon että osaat soittaa, ilman että pitää joku näyte kuunnella." -KMT RR4E:lle
Vapinamonologeja
Haussa lauantain 5.5 Itä-Häme
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)