Aihe: Saksofonista
1
puhaltaja
21.03.2007 22:29:39
Ostin juuri alttosaksofonin ja olen sillä vähän puhallellut. Opettaja on parhaillaan hakusessa, mutta jos nyt ensihätään saisi muutamiin kysymyksiin vastauksia.
1. Miten pystyy soittamaan niin ettei oikea peukalo pahasti kipeydy? Kun tuntuu, että fonia joutuu tukemaan kauheasti sillä.
2. Kuuluuko saksofonin "viettää" soitettaessa vasemmalle?
3. Minkälainen "kaulahihna" on kaikkein paras? Nykyinen tuntuu aika pahasti hiertävän niskan takaa.
4. Jos lasken fonin pöydälle, niin kumpi kylki alaspäin? Se sileämpi vai se missä on lähes kaikki läpät ja vipstaakkelit, mutta myös sellaiset kumityynyt.

Kiitän vastauksista.
IrmaG
22.03.2007 02:48:21 (muokattu 22.03.2007 02:54:23)

Olen melko aloittelija alton kanssa itsekin, mutta... Voisko peukalon kipeytyminen johtua siitä että sulla on foni liian alhaalla, jolloin joudut nostamaan sitä peukalolla? Oikea korkeus on sellainen, että fonin voi mahdollisimman pienellä liikkeellä saada suuhun ja pois, peukalon tukiessa lähinnä tätä liikettä, eikä niin että pillin paino asettuu peukalolle. Tottumattomuus voi toki myös aiheuttaa kipeytymistä, kun oikea asento on muutenkin vielä hakusessa ja paikkoja tulee turhanpäiten jännitettyä, siihen auttanee vain soittaminen.

Ammoinen opettajani kertoi, että oikea soittoasento on sellainen että foni on tuossa edessä kohtuu keskellä, ja itse ryhdissä ja niin että kädet on rentoina sen molemmin puolin. Ei kyynärpäitä ylös, eikä olkapäitä, kyse ei ole tiputanssista! ;) Jos fonin antaa "viettää" lähtee sitä helposti seuraamaan, jolloin keho menee vääriin asentoihin. Itse kyllä heilun myös aika paljon fonin kanssa ja mukana, ja ero siihen kun malttaa ottaa oikean ryhdin ja asennon on aina huima; hönkää riittääkin yhtäkkiä ihan eri tavalla ja soittamisesta tulee tarkempaa...

Hihnoja kannattaa käydä kokeilemassa vaikka jossain saksofoneja myyvässä musiikkiliikkeessä, löytääkseen itselleen sopivimman.
42
Aki205dg
22.03.2007 12:08:39