Aihe: Saksofonista
1
puhaltaja
21.03.2007 22:29:39
Ostin juuri alttosaksofonin ja olen sillä vähän puhallellut. Opettaja on parhaillaan hakusessa, mutta jos nyt ensihätään saisi muutamiin kysymyksiin vastauksia.
1. Miten pystyy soittamaan niin ettei oikea peukalo pahasti kipeydy? Kun tuntuu, että fonia joutuu tukemaan kauheasti sillä.
2. Kuuluuko saksofonin "viettää" soitettaessa vasemmalle?
3. Minkälainen "kaulahihna" on kaikkein paras? Nykyinen tuntuu aika pahasti hiertävän niskan takaa.
4. Jos lasken fonin pöydälle, niin kumpi kylki alaspäin? Se sileämpi vai se missä on lähes kaikki läpät ja vipstaakkelit, mutta myös sellaiset kumityynyt.

Kiitän vastauksista.
IrmaG
22.03.2007 02:48:21 (muokattu 22.03.2007 02:54:23)

Olen melko aloittelija alton kanssa itsekin, mutta... Voisko peukalon kipeytyminen johtua siitä että sulla on foni liian alhaalla, jolloin joudut nostamaan sitä peukalolla? Oikea korkeus on sellainen, että fonin voi mahdollisimman pienellä liikkeellä saada suuhun ja pois, peukalon tukiessa lähinnä tätä liikettä, eikä niin että pillin paino asettuu peukalolle. Tottumattomuus voi toki myös aiheuttaa kipeytymistä, kun oikea asento on muutenkin vielä hakusessa ja paikkoja tulee turhanpäiten jännitettyä, siihen auttanee vain soittaminen.

Ammoinen opettajani kertoi, että oikea soittoasento on sellainen että foni on tuossa edessä kohtuu keskellä, ja itse ryhdissä ja niin että kädet on rentoina sen molemmin puolin. Ei kyynärpäitä ylös, eikä olkapäitä, kyse ei ole tiputanssista! ;) Jos fonin antaa "viettää" lähtee sitä helposti seuraamaan, jolloin keho menee vääriin asentoihin. Itse kyllä heilun myös aika paljon fonin kanssa ja mukana, ja ero siihen kun malttaa ottaa oikean ryhdin ja asennon on aina huima; hönkää riittääkin yhtäkkiä ihan eri tavalla ja soittamisesta tulee tarkempaa...

Hihnoja kannattaa käydä kokeilemassa vaikka jossain saksofoneja myyvässä musiikkiliikkeessä, löytääkseen itselleen sopivimman.
42
Aki205dg
22.03.2007 12:08:39
fonin perusasento on kun seisoo ryhdikkäästi soitin kaulassa nenä kohti horisonttia niin suukappale tulee suoraan suuhun, ja soitin on kokolailla suorassa muutenkin. Tottakai ihmiset soittavat niinkuin hyväksi kokevat (ks. Lester Young) mutta tuo "matemaattisesti oikea" asento kannattaa osata, teki loppupeleissä mitä hyvänsä. hyvässä soittoasennossa on rento soittaa, vartalo on täydessä kontrollissa eikä mikään paikka kipeydy.

jos yhtään veikkaan oikein, peukalosi on kipeä samasta syystä kuin niskasi hiertyy, eli tuet peukalolla soitinta niin paljon että se tuntuu hihnassa asti. siksi kenties monet hankkivat itselleen "henkselit" eli hihnan, joka on lähempänä nelipisteturvavöitä kuin hihnaa. Etenkin baritonisaksofonistit tuntuvat suosivan tätä mallia, sillä ko. soittimessa todellakin on kannateltavaa. kuten IrmaG sanoi jo, tottumattomuus lienee pääsyy kipeytymisiisi, eli soittamalla rennosti ja etsimällä hyvää asentoa.

Foni kannattaa laskea pöydälle "lusikat", eli vasemman käden kämmenläpät, ylöspäin. parasta olisi kuitenkin hankkia soittimelle ihan oma ständi.
"Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?" -Frank Zappa
rairsilf
28.03.2007 22:04:15
Alttofoni pidetään kuulemani mukaan keskellä, ja isommat fonit (eli tenori ja barska) jätetään vasemmalle, koska ne on niin isoja. Kannattaa muuten aloittaa 1,5-paksuisella lehdellä ja siirtyä sitten myöhemmin paksumpaan. Sanon nyt vaan, kun itse aloitin 2,5-paksuisella raivottamaan, ja tuloksena oli, että jaksoin noin 5 minuuttia kerralla treenata =)
Aki205dg
29.03.2007 00:07:21
ja isommat fonit (eli tenori ja barska) jätetään vasemmalle, koska ne on niin isoja.

ja toi vasemmalle on siis ilmeisesti peilistä katsoen. on meinaan hankala soittaa jos joutuu oikealla kädellä nivusten edestä kurottamaan että ylettyy helmiäisiin, ja kun pitäisi vielä kannatellakin sitä messinkimöhkälettä:)

(kaikkein isoimpia, eli kontrabasso- ja subkontrabassosaksofonia, soitetaan korkealta tuolilta. haluaisin nähdä miehen joka sellaista viitsii kannatella. tosin, ei niitä taida tänäpäivänä kukaan soittaakaan...)
"Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?" -Frank Zappa http://www.myspace.com/hammeroflove
yaou
22.04.2007 15:51:10
Mulla oli kans semmonen kova kaulahihna ostin sit semmosen vähän niin kui neopreeni päälysteisen kaulahihnan on olut hyvä ostos
IiroK
01.05.2007 11:37:58
Ostin juuri alttosaksofonin ja olen sillä vähän puhallellut. Opettaja on parhaillaan hakusessa, mutta jos nyt ensihätään saisi muutamiin kysymyksiin vastauksia.
1. Miten pystyy soittamaan niin ettei oikea peukalo pahasti kipeydy? Kun tuntuu, että fonia joutuu tukemaan kauheasti sillä.

Oletko huomannut, että oikean peukalon tukea voi siirtä itselleen parhaaseen asentoon. Koitappa säätää jos löytäisit paremman asennon.

2. Kuuluuko saksofonin "viettää" soitettaessa vasemmalle?

Ei, yleensä altto- ja sopraanofonia pidetään soitettaessa keskellä. Tenoria ja barskaa itsestä katsottuna oikealla.

3. Minkälainen "kaulahihna" on kaikkein paras? Nykyinen tuntuu aika pahasti hiertävän niskan takaa.

Jos niska kipeytyy kaulahihnasta suosittelen kokeilemaan valjaita. http://www.soitinlaine.fi/index.cfm … amp;pid=4153&mgid=2&sgid=79

4. Jos lasken fonin pöydälle, niin kumpi kylki alaspäin? Se sileämpi vai se missä on lähes kaikki läpät ja vipstaakkelit, mutta myös sellaiset kumityynyt.

Se missä on läpät, mutta ei kannata laskea fonia usein pöydälle. Nimittäin jos olet samanlainen tunari kuin minä, se luultavasti tippuu. Jos soiton välissä haluaa välistä laskea fonin kädestään kannattaa hommata teline. Teline on myös kätevä keikoilla .
http://www.soitinlaine.fi/index.cfm … amp;pid=4594&mgid=2&sgid=79
ZaGaali
01.05.2007 12:53:28
(kaikkein isoimpia, eli kontrabasso- ja subkontrabassosaksofonia, soitetaan korkealta tuolilta. haluaisin nähdä miehen joka sellaista viitsii kannatella. tosin, ei niitä taida tänäpäivänä kukaan soittaakaan...)

Kontraa soitetaan joko seisoaltaan niin että foni on joko sylissä tai sitten siihen tarkoitetulla telineellä. Subkontraa ei oikeasti ole ikinä edes tehty, ainakaan fonin mallista. Onhan Eppelsheimin Bb tubax mutta se ei ole "virallinen saksofoni"..

Tubax : http://www.eppelsheim.com
Ja miten sitä kontraa nyt soitettiin.. : http://www.jayeaston.com/gallery_index.html
Aki205dg
01.05.2007 20:08:00
Kontraa soitetaan joko seisoaltaan niin että foni on joko sylissä tai sitten siihen tarkoitetulla telineellä. Subkontraa ei oikeasti ole ikinä edes tehty, ainakaan fonin mallista. Onhan Eppelsheimin Bb tubax mutta se ei ole "virallinen saksofoni"..

Tubax : http://www.eppelsheim.com
Ja miten sitä kontraa nyt soitettiin.. : http://www.jayeaston.com/gallery_index.html

jaa että noin. se kontra minkä olen nähnyt Pariisissa oli kuin iso baritoni, ja siihen tarjottiin baarituolia käyttöön...

siitäkin huolimatta joku voisi kertoa mitä soitannollista hyötyä on niin matalalta soivassa saksofonissa tarjolla? luulisi ulostuvan äänen olevan vain matalaa pörinää...
"Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?" -Frank Zappa http://www.myspace.com/hammeroflove
IiroK
02.05.2007 15:28:12
siitäkin huolimatta joku voisi kertoa mitä soitannollista hyötyä on niin matalalta soivassa saksofonissa tarjolla? luulisi ulostuvan äänen olevan vain matalaa pörinää...

Kuunteleppa noita näytteitä tuolta saitilta, ei sitä aivan pörinäksi voi mielestäni sanoa. Tietysti tuubassa ääni on paljon pehmeämpi. Matalissa foneissa ääni voi kyllä joskus olla ehkä hieman liian raaka ainakin klassiseen musiikkiin.
funkylord
03.05.2007 11:23:55

Kuunteleppa noita näytteitä tuolta saitilta, ei sitä aivan pörinäksi voi mielestäni sanoa. Tietysti tuubassa ääni on paljon pehmeämpi. Matalissa foneissa ääni voi kyllä joskus olla ehkä hieman liian raaka ainakin klassiseen musiikkiin.

Ehkä bassossa ja tubaxissa, mutta barskan saa kultivoitua kovalla työllä hyvinkin salonkikelpoiseksi. Ja se kuullostaa jopa kauniilta. Kaukana siitä T.O.P pörinästä. Jazzin puolella kultivoitunein soundi on Gerry Mulliganilla. Itse jouduin kerran lyömään päätä seinään kun barskalla sain komppaus keikan. Solistina oli viulisti.
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
Aki205dg
03.05.2007 15:45:04
Ehkä bassossa ja tubaxissa, mutta barskan saa kultivoitua kovalla työllä hyvinkin salonkikelpoiseksi. Ja se kuullostaa jopa kauniilta. Kaukana siitä T.O.P pörinästä. Jazzin puolella kultivoitunein soundi on Gerry Mulliganilla. Itse jouduin kerran lyömään päätä seinään kun barskalla sain komppaus keikan. Solistina oli viulisti.

yhdyn mielipiteeseen, ja suosittelen kuunneltavaksi Gerry Mulliganin ja Astor Piazzollan yhteislevyä.
Drugg
21.06.2007 14:30:42
Itsekkin ostin vähän aikaa sitten alttosaksofonin ja ostin myös hammassuojia joka asetetaan suukappaleeseen. Kuinka usein se hammassuoja pitäisi vaihtaa?
gandar
21.06.2007 16:27:04
Siinä vaiheessa kun vanha on rikki ?
Ceci n'est pas une signature
kardaani
21.06.2007 16:36:46
Suosittelen, ota pari soittotuntia pätevältä opettajalta, säästyt paljolta harmilta!

-kari
Wozcu
23.07.2007 09:51:24
Sanon nyt vaan, kun itse aloitin 2,5-paksuisella raivottamaan, ja tuloksena oli, että jaksoin noin 5 minuuttia kerralla treenata =)

Mä oon ihan alusta asti soittanut 2,5:lla ja mun mielestä ne on aina ollut ihan helppoja ja hyviä ;) sehän on semmoinen suht normaalipaksuus joka jättää äänelle muokkaamiseen varaa. Eräs kaverini meni vähän aikaa aloitettuaan ostamaan F-musiikista uusia lehtiä ja pyysi juuri näitä 2,5 kun oli 2-paksuudella aloittanut. F-musasta oli sitten epähuomiossa annettu vitosen lehtiä ja kaveri mietti miksi on niin vaikea saada ääntä mutta opetteli siinä samalla kunnon hengitystekniikat sun muut kun ei muuten ääntä ulos tullut. Opettaja sitten huomas ne kielet ja huomas kyllä kun alotti "hieman" vaikeemmilla niin oli lopputulos sitten ohuemmilla lehdillä ihan loistava =)

Suosittelen kyllä katsomaan mitä lehtiä ostaa myös, mutta ehkä juuri jotain 1,5-2,5 paksuisia. Missään nimessä ei ainakaan ohuempia tai hirveästi paksumpia!

Kaulahihnoista suosittelen laineen Neotechiä mutta jos niska kipeytyy niin kannattaa vaan vetää fonia ylemmäs koska ilmeisesti kumarrat hieman eteenpäin soittaessasi ja samalla myös hengittäminen hankaloituu. Jos kaulahihnan "vara" ei riitä niin suosittelen myös valjaita jotka on eritoten loistavia juuri selkä- ja niskakivuista kärsiville ja lyhyemmille ihmisille.

Itsekkin ostin vähän aikaa sitten alttosaksofonin ja ostin myös hammassuojia joka asetetaan suukappaleeseen. Kuinka usein se hammassuoja pitäisi vaihtaa?

No siinä vaiheessa viimeistään kun vanha irtoaa, mutta ei ne hirveän helposti/usein tunnu irtoilevan joten suositeltavaa olisi ainakin 2 kuukauden välein noin. Omakin oli 2 kuukautta kiinni mutta rupesi ärsyttämään että sen olisi jo pitänyt irrota niin vaihdoin sen ihan siitä syystä. Näiden vaihto riippuu myös siitä että kuinka usein sitä töräyttelee, että jos aktiivisesti soitat niin se 2kk välein ainakin mutta jos se foni nyt lojuu jossain kantolaukussa ja soitat vain valtavien inspisten saatossasi niin suosittelen että silloin kun se irtoaa tai rupee itseä ahdistamaan (:
hanhisuanto
23.07.2007 11:25:46
En muuta sano , kuin että kannattaa koittaa myös muovikieltä , mm. Bari .
Kestävyyttä löytyy.
ZaGaali
01.08.2007 13:59:04
En muuta sano , kuin että kannattaa koittaa myös muovikieltä , mm. Bari .
Kestävyyttä löytyy.

Kyllä olet oikeassa että kestävyyttä löytyy, mutta en IKINÄ lähtisi soittamaan nillä keikalle. Saundi ei ole meinaan puukielen vertainen. Ja puhun kokemuksesta. Itse suosittelen kieltä harjoitteluun, ei siksi että se on muovinen, enkä siksi että ei tarvitse kostuttaa vaan siksi koska se on vain yksinkertaisesti kestävä. Mutta keikalle ehdottomasti aito päre.
gandar
01.08.2007 14:35:44
^ Aika mielipidekysymys. Itse kyllästyin puukielien kanssa kikkailuun ja vaihdoin suosiolla Fibracelliin. Hieman totuttelemista se vaati, mutta varsinkin useampaa saksofonia soittaessa ei tarvitse pelätä lepovuorossa olevan kielen kunnon perään vaan voi olla varma, että se toimii. Toisaalta Fibracell onkin soundillisesti mielestäni lähempänä puukieltä kuin esimerkiksi BARI.
Ceci n'est pas une signature
tiron
17.08.2007 23:16:06
Mulla kans ollu jo vuosia Fibracell käytös, varma lehti ja loppuu sit ku loppuu, en enää käytä ku sopraanos puupärettä, siin ei synteettine oikee pelittäny, mut altos ja tenoris ne on varmoi valintoi, soi aina. ja tuo soundijuttu löytyy treenil ja hakemal kiristin oikeesee kohtaan, siit noi cellit on tarkkoi, mut kun oikee kohta ja kireys löytyy, nii avot!!
SAXOFREENIKKO ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)