Toivoin alle 10 vuotiaana saksofonia Joulupukilta, nokkahuilun sain.
Poikani joka harrastaa kitaransoittoa toivoi myös saksofonia, muttei kehdannut laittaa sitä toivomuslistalle, koska oli niin kallis.
Nyt kun täytin 50v. sain alttosaksofonin lahjaksi.
Pokani täyttää 20v. parin viikon päästä.
Kuinka soitan Paljon Onnea Vaan kappaleen,kun en tiedä sormituksista mitään, enkä näppäimistä? Jos olet nokkahuilua soittanutkin, niin tuon pitäisi kyllä onnistua ainakin sormituksen puolesta, kunhan löydät kaikille sormille paikat. Sormitus on niin lähellä nokkahuilua että ainakin itse löysin sävelmiä jo ensimmäisenä iltana. Ansatsi on toinen juttu, kannattaa lukea nuo FAQ:t niin kyllä siitä äänen saa, soundi voi olla sitten vähän karu.
EDIT: tuosta fonin sormituspuolesta oli juttua jo aiemmin kts.
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=46&t=124161&co=30 Tuo "paljon onnea vaan" voisi helpoiten mennä kun soitat sen ikäänkuin sopraanonokkahuilun f-duurista, jolloin ääniala menee yhden oktaavin c:stä c:hen. Alttofoni soi silloin as-duurissa. Sormituksessa täytyy vain löytää oikean käden pikkusormelle se c-nappula ja Bb:n sormitus katsoa tuolta taulukosta, niitä on kaksikin vaihtoehtoa.
Näin pitäisi selvitä menemättä toiselle oktaaville, rekisterin vaihto kun vaatinee hieman treenaamista. Ala-c voi muodostua ongelmaksi, kaikki eivät saa alimpia ääniä heti soimaan. Kurkku mahdollisimman auki äläkä purista lehteä liikaa.
Itse olin 47 kun hankin saksofonin.