Moi, pistän tän tänne kun luulen että puhaltimissa on monesti messinkisiä osia; Eikö messinki ole sellainen jonka kiilto ajanmyötä himmenee ja siitä tulee himmeää ja vähän ikävännäköistä(itse pidän messingistä että se on jees kun se kiiltää). Voiko messinkiä hoitaa jotenkin, että kiilto säilyisi? Entä voiko himmentyneen messiki-osan kiillottaa jotenkin kotikonstein? |
Eikö messinki ole sellainen jonka kiilto ajanmyötä himmenee ja siitä tulee himmeää ja vähän ikävännäköistä(itse pidän messingistä että se on jees kun se kiiltää). Kyllä himmenee (hapettuu). Voiko messinkiä hoitaa jotenkin, että kiilto säilyisi? En muuta keinoa tiedä kuin lakkaus, mutta sitä ei kannata soittimille (esim. trumpetti) tehdä, sillä se vaikuttaa sointiin. Voi olla, että löytyy soitinkorjaamoita jotka hallitsevat senkin homman, eli tietävät oikeat lakat. Lakattuja trumpetteja myydään kyllä. Jos esine on koriste, niin ohut lakkaus lienee paras keino. Olen joskus yrittänyt ehkäistä hapettumista vahaamalla hopeoituja palkintoja, mutta ei auttanut. Entä voiko himmentyneen messiki-osan kiillottaa jotenkin kotikonstein? Myytävänä on hyviä kiilloitusnesteitä teräkselle, hopealle, kuparille ja messingille. Vähän joutuu hankaamaan ja suttuista hommaa, mutta kiiltävää tulee. Kiilloitusaine kannattaa pyyhkiä kunnolla pois. Kotikonsteja ei taida olla jos tarkoitat mäntysuopaa tjms. ;-) "EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida" |
Vaskisoittimethan ovat pääsääntöisesti valmistettu messingistä - vaskihan on vanhaa suomea ja tarkoittaa messinkiä. Messinki taas on kuparin ja sinkin seos, jossa sinkin määrää muuntelemalla pyritään vaikuttamaan vaskisoittimen sointiin ja soitto-ominaisuuksiin. "Normaali", ns. Yellow brass on noin 70% kuparia ja 30% sinkkiä, kultamessingissä sinkkiä on vain noin 15% ja "red bressissa" kymmenisen prosenttia. Mitä vähemmän sinkkiä, eli mitä punaisempi kello, sitä lämpimämpi ja yläsävelsarjarikkaampi saundi on, kun taas keltamessinki on paljon selkeämpi ja projisoivampi. Jollei vaskisoitinta ole hopeoitu (tai joissain tapauksissa jopa kullattu) ovat uudet soittimet AINA lakattuja. Lakkaamattoman saa yleensä vain erikoistilauksesta. Lakattua pilliä ei tarvii kuin säännöllisesti vähän pyyhikä ja pestä. Mutta toki lakkauksien laatu vaihtelee valmistajittain ja ajanoloonhan se toki sitten kuluukin pois. Lakkamatonta messinkiä voi pitää kiiltävänä puhdistamalla se säännöllisesti esim. hopeakiillotteella. Päteviä kiillotusaineita saa vaikka kultasepänliippeistä. Toki jotkut strippaavat lakan pois saadakseen torvensa soimaan hieman herkemmin, mutta kyllä se taitaa olla jo vähän henki,maailman hommia. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |