Murgo 13.12.2006 10:01:26 (muokattu 13.12.2006 10:05:27) | |
---|
Eli paljonkos tuollaisesta kannattaisi suunnilleen maksaa? Miten vaikea tuollaisella on oppia soittamaan? Hupimielessä ajattelin laajentaa instrumenttivalikoimaa, mitään torvea en koskaan ole soittanut, metsästystorvea joskus kokeeksi puhaltanut ja siitä kyllä jotain ääntä sain lähtemään. Viulua olen vingutellut, joten sävelkorkeuden hakeminen korvakuulolta onnistunee. Tuossa ei ainakaan tarvitsisi muistaa mitään sormituksia kun ei ole venttiilejäkään.Eli sopisiko ensimmäiseksi torveksi ihan harraste/hupimielessä?Vai olisiko tavallinen trumpetti helpompi? Jos soundi lähtee sormista,niin miksi mun sormet kuulostaa eri kamoilla erilailla paskalta? |
Cliffies 13.12.2006 10:23:41 | |
---|
Eli paljonkos tuollaisesta kannattaisi suunnilleen maksaa? Miten vaikea tuollaisella on oppia soittamaan? Hupimielessä ajattelin laajentaa instrumenttivalikoimaa, mitään torvea en koskaan ole soittanut, metsästystorvea joskus kokeeksi puhaltanut ja siitä kyllä jotain ääntä sain lähtemään. Viulua olen vingutellut, joten sävelkorkeuden hakeminen korvakuulolta onnistunee. Tuossa ei ainakaan tarvitsisi muistaa mitään sormituksia kun ei ole venttiilejäkään.Eli sopisiko ensimmäiseksi torveksi ihan harraste/hupimielessä?Vai olisiko tavallinen trumpetti helpompi? Trumpetti olisi helpompi, toi slidetrumpetti menee ehkä enemmän sinne koominen kevennys osastoon... Suosittelisin trumpettia ihan jo sen takia että jos tekee mieli enemmän harrastaa niin on paljon mahdollisuuksia, slidetrumpetti olisi hyvä valinta jos olet suuntaamassa lätkän MM-kisoihin! :D BTW, Kalevi Ahon jossain sinfoniassa on slidetrumpetti-stemma! Sit vielä tuli mieleen että ainakin oma suppea käyrätorvistin mielipiteeni on että slaidi ei ole helpompi kuin venttiilit. (Max Reger: Kirje kriitikolle)
Istun taloni pienimmässä huoneessa.
Arvostelunne on edessäni.
Tuossa tuokiossa se on oleva takanani. |
Murgo 13.12.2006 10:53:24 | |
---|
Trumpetti olisi helpompi, toi slidetrumpetti menee ehkä enemmän sinne koominen kevennys osastoon... . No jotain sentapaista olen hakemassakin, eli ihan hupimielessä ja sävelkorvan treenaamiseksi puhaltelua,vakavissaan soittamiseen olen liian vanha. Ajatuksella että mitä vähemmän liikkuvia osia sen helpompaa ja vähemmän rikkoutuvaa/huollettavaa, kun kuitenkin halvemman hintaluokan soittimista on kyse, niin yksinkertaisuus lienee toimivuuden/kestävyyden kannalta etu. Täytyypä silti miettiä sitä "oikeaakin" trumpettia. Jos soundi lähtee sormista,niin miksi mun sormet kuulostaa eri kamoilla erilailla paskalta? |
Cliffies 13.12.2006 11:37:37 | |
---|
No jotain sentapaista olen hakemassakin, eli ihan hupimielessä ja sävelkorvan treenaamiseksi puhaltelua,vakavissaan soittamiseen olen liian vanha. Ajatuksella että mitä vähemmän liikkuvia osia sen helpompaa ja vähemmän rikkoutuvaa/huollettavaa, kun kuitenkin halvemman hintaluokan soittimista on kyse, niin yksinkertaisuus lienee toimivuuden/kestävyyden kannalta etu. Täytyypä silti miettiä sitä "oikeaakin" trumpettia. Jos iskunkestävää instrumenttia haet niin pasuuna ei ole paras vaihtoehto, slaidi kun on tarkkuustyötä ja ei kolhuja hirveästi kestä. Ei sillä että trumpettia saisi hakata mutta se kuitenkin toimii vaikka pieniä lommoja olisi paljon, liikkuvat osat on kuitenkin verrattain hyvin suojatut verrattuna pasuunaan tai siis slidetrumpettiin tässä tapauksesa. Mutta on se kyllä hauska peli! (Max Reger: Kirje kriitikolle)
Murgo 13.12.2006 12:49:30 (muokattu 13.12.2006 12:50:14) | |
---|
Joo, ei iskunkestävä tarvi olla, lähinnä tosiaan meinasin että yksinkertainen rakenne on todennäköisesti helpompi valmistaa toimivaksi ja kestäväksi,joten halvempikin instrumentti ehkä on käyttökelpoinen ilman että koko ajan vuotaa tai jumittaa jostain tai purkautuu käsiin. Lyömäaseena ei ole soittimia tapana käyttää :) Jos soundi lähtee sormista,niin miksi mun sormet kuulostaa eri kamoilla erilailla paskalta? |
Cliffies 13.12.2006 13:18:01 | |
---|
Joo, ei iskunkestävä tarvi olla, lähinnä tosiaan meinasin että yksinkertainen rakenne on todennäköisesti helpompi valmistaa toimivaksi ja kestäväksi,joten halvempikin instrumentti ehkä on käyttökelpoinen ilman että koko ajan vuotaa tai jumittaa jostain tai purkautuu käsiin. Lyömäaseena ei ole soittimia tapana käyttää :) Hyvä pointti. Sinälläänhän pasuunan rakenne ilman mitään venttiileitä on varsin simppeli. Kopsasin ton jostain sivulta: "The Jupiter Slide Trumpet is the only one I've found available and at only $300, it's the kind of instrument that people buy as a novelty and never get around to playing." (Max Reger: Kirje kriitikolle)
Sacce 13.12.2006 14:12:28 | |
---|
BTW, Kalevi Ahon jossain sinfoniassa on slidetrumpetti-stemma! Jep, sinfoniassa nro 10, Adagio-osassa. Vaikka säveltäjä itse puhuu sopraanopasuunasta. Osoitteessa www.fimic.fi Aho kertoo näin: "Laajassa kolmannessa osassa (Adagio) ollaan 10. sinfonian dramaattisessa ytimessä. Tämäkin osa alkaa aivan lyhyellä, epätarkalla sitaatilla, joka on peräisin Brucknerin 9. sinfonian 3. osan keskeltä. Adagiossa tapahtuu 10. sinfonian ’ratkaiseva taistelu’, osan sisältöä voisi kuvata hyvin vaikeaksi, mutta lopulta voitolliseksi nousuksi vuoren huipulle. Soolotrumpetisti vaihtaa 3. osassa instrumenttinsa paikoin sopraanopasuunaksi, ja ykköspasunisti soittaa koko tämän osan ajan alttopasuunaa. |
Murgo 13.12.2006 14:29:53 | |
---|
Täytyypä selvittää mihin hintaan toi irtois, olisihan siinä sekin hyvä että jos tuollaisella oppis soittelemaan niin voisi siirtyä myöhemmin vaikka pasuunaan jos vaikka alkaa puhaltaminen innostamaan :) Jos soundi lähtee sormista,niin miksi mun sormet kuulostaa eri kamoilla erilailla paskalta? |
isojussi 15.12.2006 22:06:21 | |
---|
Semmonen pari satkua lienee käypänen hinta??? Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
Murgo 17.12.2006 09:05:01 (muokattu 17.12.2006 10:14:48) | |
---|
No niin, torven hankin, maksoi 140 HuutoNetin kautta, joten ei tule konkurssia vaikken tuota oppisikaan soittamaan :) Jotain ääntä siitä kyllä jo irtosi, pitänee etsiä kirjastosta/netistä pasuunansoitto-ohjeita että osaa aloittaa oikein. Onko oikea nimi tälle muuten sopraanopasuuna, kun jollain löytämälläni sivulla väitettiin, että slidetrumpetti on eri asia? Edit no niin nyt työpaikalla pääsin koettamaan puhaltamista ilman häädön pelkoa. Kuulosti vihaiselta norsulta :) Montako säveltä yhdessä sliden asennossa pitäisi löytyä, tähän asti sain kolme? Jos soundi lähtee sormista,niin miksi mun sormet kuulostaa eri kamoilla erilailla paskalta? |
isojussi 17.12.2006 17:14:50 | |
---|
No niin, torven hankin, maksoi 140 HuutoNetin kautta, joten ei tule konkurssia vaikken tuota oppisikaan soittamaan :) Jotain ääntä siitä kyllä jo irtosi, pitänee etsiä kirjastosta/netistä pasuunansoitto-ohjeita että osaa aloittaa oikein. Onneksi olkoon!! Onko oikea nimi tälle muuten sopraanopasuuna, kun jollain löytämälläni sivulla väitettiin, että slidetrumpetti on eri asia? Mun tietääkseni ihan sama vempele, mutta sopraanopasuuna on se virallinen esa. Edit no niin nyt työpaikalla pääsin koettamaan puhaltamista ilman häädön pelkoa. Kuulosti vihaiselta norsulta :) Montako säveltä yhdessä sliden asennossa pitäisi löytyä, tähän asti sain kolme? Eiks siitä tuu ihan sama yläsävelsarja, kuin muillakin vaskilla. I-I-V-I-III-V-bVII-I-II-III jne.... Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
Sacce 17.12.2006 21:51:34 | |
---|
|
isojussi 17.12.2006 22:39:58 (muokattu 17.12.2006 22:41:02) | |
---|
Hehe - niin juu... liukutrumpetti on taas eri juttu. Mutta kyllä tässä on kai nyt kyse ihan modernista, eikä barokkisoittimesta. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
Murgo 18.12.2006 08:38:32 | |
---|
Jatkoa aiheesta: Minkä merkkinen sliderasva on paras? Onko Slide-o-mix hyvää? Toisekseen, kun tuosta vehkeestä lähtee aika kova möykkä, niin harjoittelusordiino olisi kiva, meneekö tuohon mikä tahansa trumpetin sordiino? Pitänee olla nimenomaan harjoittelu/ns. hotellisordiino että vaimentaa äänen kunnolla, että kehtaa kerrostalossa treenata? Sukan tunkeminen kelloon ei toimine :) Tuntuu, että runsaahko päivittäinen treenaus on tarpeen jos aikoo saada jotain järkevää irti,niin olisi kiva kun voisi aina kun on hetki luppoaikaa, vähän harjoitella ilman että tarvitsee aina lähteä erikseen treenikämpälle. Jos soundi lähtee sormista,niin miksi mun sormet kuulostaa eri kamoilla erilailla paskalta? |
Cliffies 18.12.2006 19:01:41 | |
---|
Jatkoa aiheesta: Minkä merkkinen sliderasva on paras? Onko Slide-o-mix hyvää? Toisekseen, kun tuosta vehkeestä lähtee aika kova möykkä, niin harjoittelusordiino olisi kiva, meneekö tuohon mikä tahansa trumpetin sordiino? Pitänee olla nimenomaan harjoittelu/ns. hotellisordiino että vaimentaa äänen kunnolla, että kehtaa kerrostalossa treenata? Sukan tunkeminen kelloon ei toimine :) Tuntuu, että runsaahko päivittäinen treenaus on tarpeen jos aikoo saada jotain järkevää irti,niin olisi kiva kun voisi aina kun on hetki luppoaikaa, vähän harjoitella ilman että tarvitsee aina lähteä erikseen treenikämpälle. Täällä oli joskus keskustelu treenisordinoista. Itse olen (edelleen ;D)kovin vastaan mutta jos ihan huviksensa soittelee niin joku silent brass voi tuoda jopa lisämaustetta meininkiin. Miinuksena tietysti iso hinta. Mikäli aiot harrastaa runsaahkoa päivittäistä treenausta niin ei ole huono idea käydä soittotunnilla laittamassa muutamat perusasiat kuntoon, jos et siis ole aiemmin vaskisoittimiin tutustunut. (Max Reger: Kirje kriitikolle)
Murgo 19.12.2006 07:50:25 (muokattu 19.12.2006 08:09:54) | |
---|
Siis tuollaista meinasin http://www.soitinlaine.fi/index.cfm … amp;pid=3121&mgid=3&sgid=83Ei kovin pahan hintainen, lähinnä, että onko noissa kellon muodoissa eroja, eli sopiiko tuo trumpetin sordiino suoraan.Soitinlaineelle pistin jo kyselyn sähköpostitse mutteivät ole vielä vastanneet. Treenikämpällä on mahdollisuus puhallella ihan niin kovaa kuin haluaa, mutta ainakin viulun kanssa olen havainnut tehokkaaksi keinoksi soitella joka päivä ja vieläpä useita kertoja päivässä vaikka vain 5-10 minuuttia kerrallaan kuin rykäistä pelkästään kerran viikossa kahden tunnin sessio(mitä kyllä myös tulee harrastettua). Sähköviulu on juuri siitä kätevä ettei häiritse naapureita. Eli näin alkuun varsinkin kun jo äänen saaminen on kyseenalaista ja huulet väsyy nopeasti,niin uskoisin että useat lyhyet rupeamat olisivat tehokkaimpia. Ja tosiaan huvikseni soittelen, hauska opetella uusia instrumentteja ja kehittää ehkä pikkuhiljaa jonkinlaista musiikillista perusosaamista siinä sivussa, tahtoo aikataulut olla sen verran epäsäännöllisiä, että soittotunteihin ei ihan helposti löydy aikaa,kun harrastettava on silloin kun sattuu kerkiämään. Eli sopivan luppohetken tullen, esim. äsken aamulla ennen töihinlähtöä, olen ottanut viulun tai kitaran käteen ja soittanut pari kappaletta, ei vie kuin 10 minuuttia, mutta ainakin mielestäni on hyvin tehokasta, asia jää hautumaan ja kehitystä tapahtuu jatkuvasti. Varsinainen harjoittelu sitten esim. viikonlopulla treenikämpällä täysillä volilla. Jos soundi lähtee sormista,niin miksi mun sormet kuulostaa eri kamoilla erilailla paskalta? |
isojussi 19.12.2006 23:03:19 | |
---|
Cliffiesille komppia sordiino- ja opetusasioissa. Mä oon ainakin tykänny voidella slaidin ensin kevyesti perinteisellä rasvalla ja sit laitan mustakorkkista (1-komponentti) Slide-o-mixiä valmistajan ohjeen mukaan. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |