Aihe: klarineteista??
1
soettajako
22.11.2006 20:14:03
Elikkäs semmosta oisin teiltä kysässy, jotka asiasta jotain tietää, että millanen ois hyvä klarinetti. Fonia oon soittanu jo jonkusen vuoden, ja nyt tahtoisin klarinettia koittaa. Pari kertaa oon semmoseen tötteröön puhaltanu, mutta muuta käsitystä minulla ei niistä oikeen oo. Kannattaisko olla puuta vai onko muoviset/hartsiset yms. hyviä? Ja sitten se, että luin jostain niistä böhmiläisistä ja niistä toisenlaisista, että kumpikas ois hyvempi? Tai että mitä niillä oikeestaan on eroa? Ja hintakaan ei passais kovin hirviä olla tälle opiskelijabudjetille. Eli millasta kannatais sitten harkita?
Klezberg
22.11.2006 22:21:13

Elikkäs semmosta oisin teiltä kysässy, jotka asiasta jotain tietää, että millanen ois hyvä klarinetti. Fonia oon soittanu jo jonkusen vuoden, ja nyt tahtoisin klarinettia koittaa. Pari kertaa oon semmoseen tötteröön puhaltanu, mutta muuta käsitystä minulla ei niistä oikeen oo. Kannattaisko olla puuta vai onko muoviset/hartsiset yms. hyviä? Ja sitten se, että luin jostain niistä böhmiläisistä ja niistä toisenlaisista, että kumpikas ois hyvempi? Tai että mitä niillä oikeestaan on eroa? Ja hintakaan ei passais kovin hirviä olla tälle opiskelijabudjetille. Eli millasta kannatais sitten harkita?

Yamahalta löytyy kelvolliset muovi- (YCL250) ja puuklarinetit (YCL450) aloittelijalle. Itse hankin alkuvuodesta tuon YCL450:n ja se on ihan kelpo soitin. Muovisen saa selvästi halvemmalla ja se on myös vaivattomampi, puisen kanssa pitää varoa ettei se vaurioidu kosteuden ja lämmön vaihteluista. Toiset sanovat kyllä että muovisessa ei olisi niin hyvä ääni ja aikanaan haluaa kumminkin vaihtaa.

Kaikki täällä myydyt klarinetit ovat Boehmin koneistolla eikä muuta kannata hankkia jos ei todella tiedä mitä on tekemässä. Saksalaisissa on jonkin verran eri sormitus ja myös suukappaleet ja lehdet hieman eri kokoiset.
jag har trott att alla stormarna som rasat / i min själ skulle blandas till en vansinnig sång
Olga
23.11.2006 17:58:38
Yamahalta löytyy kelvolliset muovi- (YCL250) ja puuklarinetit (YCL450) aloittelijalle. Jos käytettyä katselet niin kannattaa huomioida myös selmer ja buffet merkkiset pillit.
BbAnni
23.12.2006 20:16:40
Liekö enää ajankohtaista, mutta... Itse olen todennut pillejä kokeillessa, että Buffet'n oppilasmallit on hieman niin ja näin. E-13 kyllä toimi itselläni pitkään, ammattiopintoihin asti. Lähinnä ihmetystä itselläni on herättänyt rekisteriläpän suunnittelu, muistaakseni esim. E-11-mallissa rekkari on melko koholla. Niinkuin rekisterinvaihto ei muuten olisi alussa ongelmallista! Puisen soittimen soundi on parempi, ja kyllä se kunnossakin pysyy, kun huolellisesti hoitaa. Kosteutusta talviajalle ja sitä rataa...
Ehdottomasti kannattaa kysellä käytettyjä, ja jos löytyy joku klarinetin soiton jo suunnilleen hallitseva, niin kokeiluttaminen "pätevämmällä" auttaa kans.
Onnea matkaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)