Aihe: Mikä suukappale kantsis ostaa
1
Saxygirl
15.11.2006 16:59:40
Harkitsin uutta suukappaleen ostoa alttofoniin Yamaha Yas-62 mulla on se alkuperäinen joka on tullut fonin mukana kun se ostettu ja ei kovin hyvä tai no kyllähän tuolla soittaa. Kun mulla oli kerran lainafoni siinä oli muistaakseni Meyerin 6 suukappale,mitä muuten noilla vahvuuksilla suukappaleissa tarkotetaan kun niitä on 5,6,7 etc.Siis eikö noi suukappaleet sitten passaa kaikkiin saksofonin kauloihin vai onko se sitten että esim.aloittelija ei pysty soittamaan vaikkapa 8 vahvuisella suukappaleella,ihan pihalla kyllä tässä asiassa.

Ajattelin Meyerin suukappaletta tai otto Linkiä mutta kun en yhtään sitten tiiä mikä se koko pitäis olla.
Klezberg
15.11.2006 17:09:12 (muokattu 15.11.2006 17:12:08)

Harkitsin uutta suukappaleen ostoa alttofoniin Yamaha Yas-62 mulla on se alkuperäinen joka on tullut fonin mukana kun se ostettu ja ei kovin hyvä tai no kyllähän tuolla soittaa. Kun mulla oli kerran lainafoni siinä oli muistaakseni Meyerin 6 suukappale,mitä muuten noilla vahvuuksilla suukappaleissa tarkotetaan kun niitä on 5,6,7 etc.Siis eikö noi suukappaleet sitten passaa kaikkiin saksofonin kauloihin vai onko se sitten että esim.aloittelija ei pysty soittamaan vaikkapa 8 vahvuisella suukappaleella,ihan pihalla kyllä tässä asiassa.

Mitä isompi numero sen isompi aukko. Aloittelijalle iso aukko on hankalampi/raskaampi ihan samoin kuin paksu lehti.

edit: Eiköhän suukappaleen valinta pitäisi perustaa omakohtaiseen kokeiluun. En ole mikään mestari näissä asioissa, mutta Meyerin kuutonen voisi kyllä olla hyvä valinta.
jag har trott att alla stormarna som rasat / i min själ skulle blandas till en vansinnig sång
V1lleK
15.11.2006 17:23:38
Olen täällä erityisesti kahdesta syystä: saadakseni päteä ja tullakseni huomioiduksi.
Saxygirl
15.11.2006 18:16:22
Joo mietin kans tuota Vandoren A25:ta ois aika edullinen,onko tuo sitten raskas puhaltaa.mitähän tuo 25 meinaa.Tosiaan kokeillahan se pitäis mutta kun täälläpäin ei sitä valikoimaa oo heti ja soitinliikkeeseen tehdään vaan varaus ja sen mukaan mennään tietty eihän sitä pakko oo ostaa mutta mutta..no ainaski se Meyer 6 on se varma valinta.Millähän kapulalla sais sellasen selkeän mutta pehmeän äänen lähinnä sellasta suukappaletta haen.mulla tosiaan se Yamahan 4 C kapula ja tosi huono ääni sellanen tukkonen ja tulee vaan paha mieli kun sillä yrittää tuutata.
Klezberg
15.11.2006 18:45:52

Joo mietin kans tuota Vandoren A25:ta ois aika edullinen,onko tuo sitten raskas puhaltaa.mitähän tuo 25 meinaa.Tosiaan kokeillahan se pitäis mutta kun täälläpäin ei sitä valikoimaa oo heti ja soitinliikkeeseen tehdään vaan varaus ja sen mukaan mennään tietty eihän sitä pakko oo ostaa mutta mutta..no ainaski se Meyer 6 on se varma valinta.Millähän kapulalla sais sellasen selkeän mutta pehmeän äänen lähinnä sellasta suukappaletta haen.mulla tosiaan se Yamahan 4 C kapula ja tosi huono ääni sellanen tukkonen ja tulee vaan paha mieli kun sillä yrittää tuutata.

http://www.vandoren.fr kertoo että A25:ssa on 1.86 mm aukko, siis pienemmästä päästä muttei pienin, ja facing on keskipitkä.
jag har trott att alla stormarna som rasat / i min själ skulle blandas till en vansinnig sång
V1lleK
17.11.2006 12:04:39
Ei kannata unohtaa Selmerin suukappaleita. Esimerkiksi Soloist -mallia kannattaa kokeilla ja niistäkin erityisesti kokoja C* ja C** (miksei myöskin D).

http://www.soitinlaine.fi/index.cfm … mp;pid=4156&mgid=2&sgid=140

Kannattaa kokeilla muutamaa eri kokoa ja käyttää kokeiltaessa kakkosen (tai kakspuolen) kieliä.

Tukkoisuus voi johtua monestakin asiasta. Ehkä painat suullasi lehteä liikaa ja se aiheuttaa tukehtumista tai ehkä lehti on liian pehmeä (lionnut liikaa).

Suukappaletta valittaessa olennaisinta on, että äänen tuottaminen ei saisi olla kovan työn ja tuskan takana. Kun alkuun saa helposti äänet syttymään voi siitä sitten jatkaa hyvän ja kauniin äänen kehittämistä.
Olen täällä erityisesti kahdesta syystä: saadakseni päteä ja tullakseni huomioiduksi.
funkylord
10.01.2007 22:29:08

http://www.vandoren.fr kertoo että A25:ssa on 1.86 mm aukko, siis pienemmästä päästä muttei pienin, ja facing on keskipitkä.

Itellänihän on A28 ihan vaan erikoisuuden multihuipentumana ;) Mutta ehkä tulen joskus kokeilemaan, sitä Lahden Penan tyyliä, eli joku Meyerin 4 , ja 4-5 paksuinen lehti
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)