Aihe: miksi tenorifoni altoa suositumpi
1 2
badcompany
30.10.2006 22:21:38
mikä on teidän näkemyksenne asiaan.
jjylli
31.10.2006 09:28:41
mikä on teidän näkemyksenne asiaan.

miehekkäämpi soundi. helpompi vire, c-vireisten soitinten kanssa käytettynä.
jjylli
31.10.2006 09:30:19
ehkä myös "rokimpi" ulkonäkö.
gandar
31.10.2006 13:08:35 (muokattu 31.10.2006 13:09:15)
Onko tenori alttoa suositumpi? Melkein voisin väittää päinvastaista.
Ceci n'est pas une signature
V1lleK
31.10.2006 19:00:39
Onko tenori alttoa suositumpi? Melkein voisin väittää päinvastaista.

Tältä minustakin tuntuu. Sopraano on vaikea, baritoni on kookas ja kallis, tenoriinkaan ei kaikkien fysiikka sovellu ja altto sopii niin klassiseen kuin populaariin musiikkiin. Eiköhän se altto kuitenkin ole saksofoniperheestä suosituin. Tenori tulee hyvänä kakkosena.
Olen täällä erityisesti kahdesta syystä: saadakseni päteä ja tullakseni huomioiduksi.
Janus
31.10.2006 19:22:44
Alttofonilla ei hirveästi pienemmissä rock/soul/rnb -kokoonpanoissa hirveesti juhlita - jos noissa kokoonpanoissa on vain yksi pilli, se on useimmiten tenorifoni. Altolla on tarvetta lähinnä jazzkomboissa ja big bandeissa.

Tenorifoni on myös paljon kätevämpi istuttaa pieneen sektioon (esim. trpt+tsax) Bb-vireisyyden ansiosta. Trumpetti ja tenorifoni voivat nimittäin soittaa torviriffit samoista Bb-lapuista ja soivat oktaavin päässä toisistaan.
ZaGaali
01.11.2006 21:42:05
Alttofonisteja on enemmän suomessa kuin tenoristeja. Ettekö ole ikinä soittokunnissa käynyt?

Porissa on varmaan 15 alttoa yhteensä ja tenoreja 5.
ZaGaali
01.11.2006 21:47:02 (muokattu 01.11.2006 21:49:21)
Tenorifoni on myös paljon kätevämpi istuttaa pieneen sektioon (esim. trpt+tsax) Bb-vireisyyden ansiosta. Trumpetti ja tenorifoni voivat nimittäin soittaa torviriffit samoista Bb-lapuista ja soivat oktaavin päässä toisistaan.

En tod ole samaa mieltä. Tottakai ne soinnillisesti sopii yhteen, mutta ei niiden vireydellä ole mitään väliä. Saman asian ajaa vaikka pasuuna ja tenori. Sitä paitsi tuo oktaavin ero ei edes jammaa hyvin. Jos sen lapun on kirjoittanut jo Bb:lle niin kyllä sen Eb:kin kirjoittaa yhtä nopeasti jos vaan ajasta tai paperin hinnasta ei ole kiinni.
jjylli
02.11.2006 17:54:41
Alttofonisteja on enemmän suomessa kuin tenoristeja. Ettekö ole ikinä soittokunnissa käynyt?

Porissa on varmaan 15 alttoa yhteensä ja tenoreja 5.

niin mutta jos ne viisi tenoria onkin suositumpia ku ne 15 alttoo.
badcompany
02.11.2006 18:39:23

soittaako Zookin basisti fonia:)
Cliffies
02.11.2006 20:11:37

päivän pelastus, plussat tuli! :D
(Max Reger: Kirje kriitikolle) Istun taloni pienimmässä huoneessa. Arvostelunne on edessäni. Tuossa tuokiossa se on oleva takanani.
ZaGaali
02.11.2006 22:35:20

Tuohon kyllä yhdyn. =) mutta altoja on enemmän..
jjylli
04.11.2006 04:32:10
soittaako Zookin basisti fonia:)

harrastelija barskan ja klarinetin ym. pillien tuuttaaja.
badcompany
04.11.2006 17:41:05 (muokattu 04.11.2006 17:43:58)
harrastelija barskan ja klarinetin ym. pillien tuuttaaja.

millonko rupeat soittaa barskalla bassokuvioita keikoilla sen music manin sijaan:)?.t: Zooks and yours fan
kontrabasisti
01.12.2006 11:09:27
No kyllähän kun mennään lähelle ammattitasoa niin fonistit osaa soittaa kaikkia foneja. joitain vähän paremmin ja joitain heikommin mutta kuitenkin. Altto on yleinen soittoa aloittaessa nuoremmilla ja tenori taas vanhemmilla. barska ja sopraano on aika harvinaisia aloitussoittimia, ne on yleensä niitä sivusoittimia sitten...
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
funkylord
01.12.2006 17:27:22

No kyllähän kun mennään lähelle ammattitasoa niin fonistit osaa soittaa kaikkia foneja. joitain vähän paremmin ja joitain heikommin mutta kuitenkin. Altto on yleinen soittoa aloittaessa nuoremmilla ja tenori taas vanhemmilla. barska ja sopraano on aika harvinaisia aloitussoittimia, ne on yleensä niitä sivusoittimia sitten...

Noniin. olin jo kirjoittamassa samaa, mutta eipä siinä...

Ja tuosta tenorin ja trumpetin soundaamispolitiikasta ja vireisyydestä olen zagaalin kanssa erimieltä. Tenorifoni ja trumpetti on puhallinarrien sovittajalle hyvä yhdistelmä, koska ei tarvitse tehdä kun yksi lappu, ja Pystyy tekemään uniksia enemmän juuri tämän oktaaviasettelun takia.
Itse en ole kokenut alttoa tärkeäksi yhdessäkään viihde proggiksessa, vaikka se pääsoitin onkin. Orkestereissa altto on siksi yleinen koska se on niin yleinen aloitussoitin, eikä tenorilla ole oikeastaan mitään mukavaa soitettavaa isoissa orkestraatioissa (minun näkemys).
Altto on siksi huono noissa viihde hommissa, koska sen ääni ala on niin lähekkäin trumpetin kanssa. Oletteko koskaan nähnyt pelkästään kahta trumpettia puhallinsektiossa? Jos blosareita onkin 3 eli (trb,trp,sax) silloin altto voi olla hyvinkin toimiva.
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
ZaGaali
02.12.2006 18:58:30
Ja tuosta tenorin ja trumpetin soundaamispolitiikasta ja vireisyydestä olen zagaalin kanssa erimieltä. Tenorifoni ja trumpetti on puhallinarrien sovittajalle hyvä yhdistelmä, koska ei tarvitse tehdä kun yksi lappu, ja Pystyy tekemään uniksia enemmän juuri tämän oktaaviasettelun takia.

Tässä hommassa voi olla monta eri mieltä, mutta puolustan vielä omaani.. Varsinkin tuosta "yhden lapun" edusta, että jos arrien kirjoittaja on noin laiska niin vaihtakaa kirjoittajaa. Ja tottakai unikset kuulostavat hyvältä tietyissä kohdissa, mutta musiikista saadaan paljon massiivisemman kuulosta jos ne kirjoitetaan muuten. Mutta en minä sitä kiellä etteivät ne voisi kuulostaa hyvältä yhdessä (trp&t.sax), mutta kun ääniala on niin lähellä toisiaan ja tämä hankaloittaa "hyvien" arrien kirjoittamista. Mutta t'mähän on vain minun mielipiteeni..
funkylord
04.12.2006 06:37:19

Mutta en minä sitä kiellä etteivät ne voisi kuulostaa hyvältä yhdessä (trp&t.sax), mutta kun ääniala on niin lähellä toisiaan ja tämä hankaloittaa "hyvien" arrien kirjoittamista. Mutta t'mähän on vain minun mielipiteeni..

Heeetkinen? Tenorifoni ja törpötti liian lähellä toisiaan?
Altto on kvintin alempana kun trumpetti. Tenorifoni soi oktaavin alempaa, ja barska oktaanin ja kvintin alempaa.

Tarkotatko sitten tolla toisiensa lähentelyllä sitä, että pitäs olla barska ja trumpetto että sais tehtyä "hyviä" arreja....

Jee tapellaan makuasioista.
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
ZaGaali
04.12.2006 19:28:12
Heeetkinen? Tenorifoni ja törpötti liian lähellä toisiaan?
Altto on kvintin alempana kun trumpetti. Tenorifoni soi oktaavin alempaa, ja barska oktaanin ja kvintin alempaa.

En tod.. :) No otetaan tämä huumorilla.. Tottakai esim. 2 trumpettia kuulostaa hyvältä. tarkoitan vain lähinnä sitä että tottakai se kuulostaa paremalta niin että nuotteja on "levitetty" laajemmalle. (en osaa selittää tuon paremmin).. .. .. Eihän orkesteritkaan ikinä soita samaa melodiaa samasta soivasta sävelestä, mutta vain eri oktaaveista.. ;) Teidät varmaan mitä ajan takaa.. Nyt en enää ajanut tuota soitin asiaa.. tarkoitin lähinnä tuota samasta lapusta soittamista..
Chemo
04.12.2006 20:56:10

Eihän orkesteritkaan ikinä soita samaa melodiaa samasta soivasta sävelestä

Soittavat, ja tälle on oikein virallinen musiikkitermikin: unisono. Puhekielessä puhutaan "uniksessa" soittamisesta.

http://www.havanto.fi/Musiikki/musiikkisanasto.html

Takaisin asiaan: ehkä jotkut tykkäävät kovasti niistä tenorin samettisista alimmista sävelistä. Siltihän tenorilla voi soittaa semmoisia rokkirääkäisyjäkin - eli se tarjoaa varsin laajat ilmaisumahdollisuudet.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)