Aihe: ylärekisterin soitto poikkihuilulla
1
jone86
04.10.2006 10:57:20
Olen juuri aloittanut huilun soiton vanhalla Yamahan huilulla (22-n) ikää n. 16vuotta, siis huilulla ei soittajalla. Olen saanut ala ja keskirekisterin soimaan melko hyvin mutta ylärekisteri tuottaa vaikeuksia.. Voiko olla että huilun kunnossa olisi jotain joka estäisi ylärekisterin hyvän soinnin vai onko vika vain soittajassa?..
Mimi
04.10.2006 16:16:16
Olen juuri aloittanut huilun soiton vanhalla Yamahan huilulla (22-n) ikää n. 16vuotta, siis huilulla ei soittajalla. Olen saanut ala ja keskirekisterin soimaan melko hyvin mutta ylärekisteri tuottaa vaikeuksia.. Voiko olla että huilun kunnossa olisi jotain joka estäisi ylärekisterin hyvän soinnin vai onko vika vain soittajassa?..

Kai se voi olla vähän molemmista kiinni, mutta yleensä ylärekisteri on alkuun melko hankala soittaa. Huolehdi siitä, että ilma riittää ja sulla on keskivartalossa (pallea!) riittävästi tukea, muuten ylä-äänet menee pihinäksi. Ja onhan sulla opettaja? Kannattaa ottaa aluksi soittotunteja, että soittoasento ja ansatsi ei kerkeä muotoutua vääräksi. Niitä voi olla hankala korjata myöhemmin. Opettaja voisi myös testata sitä huilua ja antaa siitä vähän paremman lausunnon, tarvitseeko se huoltoa tms...

Onko tuo pilli ollut pitkään säilössä ja onko sitä huollettu koska viimeksi? Itse aloitin taannoin jonkun vuoden soittamattomana lojuneella (ei mitään käryä miten pitkään se oli varastossa lojunut, mutta jostain konservatorion kellarista se kaiveltiin, kun oli pakottava tarvis saada lainahuilu) vanhalla "romu" huilulla, josta en saanut alarekisteriä soimaan laisinkaan. Edes opettajani ei siinä oikein onnistunut, joten se oli siis täysin huilusta kiinni (läpät vuosi (?) ja korkki kuivunut, todennäköisesti). Eli jos tuo on esimerkiksi siitä korkista kiinni, niin se saattaa parantua kun jaksaa sinnikkäästi soitella. Soittamalla se korkki kostuu ja huilu alkaa toimia paremmin.
Todellisuussamuraiamatsoni
jone86
06.10.2006 18:48:12
Huilu on ollut soittamattomana n. 5-10 vuotta... en ole opettajaa ottanut ja ajattelin että voisin opetella itse kirjojen avulla (tulee edullisemmaksi)
huilu ei ole oma joten olen hankkimassa uutta lähiaikoina, olen kuullut kehuja yamahan huiluista ja ajattelin sellaisen hankkia n. 500 hintaisen soittimen. Jos on tiedossa jotain hyviä ohjeita aloittelijalle mm. hengityksestä etc. perusjutuista niin olisin kiitollinen jos kertoisitte..
Mimi
06.10.2006 19:50:16
Huilu on ollut soittamattomana n. 5-10 vuotta... en ole opettajaa ottanut ja ajattelin että voisin opetella itse kirjojen avulla (tulee edullisemmaksi)

Lienee siis huilusta kiinni, mutta ne ylä-äänet on myös aloittelijalle vaikeita. Suosittelen ihan oikeasti, että älä säästä tuossa soiton aloittamisessa. Kirja ei nimittäin neuvo sua korjaamaan mahdollisesti väärää soittotekniikkaa. Jo muutama soittotunti ensialkuun auttaa siinä, että saisit opittua kunnollisen puhallustekniikan ja soittoasennon. Koeta löytää paikallisesta konservatoriosta/jostain musiikki-oppilaitoksesta joku opiskelija neuvomaan, pitäävät yleensä soittotunteja melko halvalla (esim. mun entinen huiluopettaja 10e/45 min, kyllä tuon kärsi kerran viikossa maksaa).

huilu ei ole oma joten olen hankkimassa uutta lähiaikoina, olen kuullut kehuja yamahan huiluista ja ajattelin sellaisen hankkia n. 500 hintaisen soittimen. Jos on tiedossa jotain hyviä ohjeita aloittelijalle mm. hengityksestä etc. perusjutuista niin olisin kiitollinen jos kertoisitte..

Yamaha on hyvä hinta-laatu -suhteeltaan, itse ostin juurikin sen kalliimman (viiden sadan kieppeillä oli) perusYammun, kun kellään ei ollut siitä halvemmasta tietoa. Mua käskettiin tsekkaamaan myös Pearl-merkkiset huilut, mutta eipä moisia täältäpäin löytynyt... Kierrä käytetyt kaukaa, ellet saa pätevää kaveria auttamaan ja testaamaan niitä sun puolesta, ettei sitten vahingossa tule ostettua ihan susipaskaa soitinta.
Teollisuussamuraiamatsoni
jone86
08.10.2006 17:04:12
Jo muutama soittotunti ensialkuun auttaa siinä, että saisit opittua kunnollisen puhallustekniikan ja soittoasennon. Koeta löytää paikallisesta konservatoriosta/jostain musiikki-oppilaitoksesta joku opiskelija neuvomaan, pitäävät yleensä soittotunteja melko halvalla

Kyllä tuota varmaan pitää miettiä ja kyllä se varmaan hyödyllistä olisi näin alkutaipaleella. Jos vain Haminan seudulta löytyisi noita opettajia....
Mimi
08.10.2006 18:18:34
Kyllä tuota varmaan pitää miettiä ja kyllä se varmaan hyödyllistä olisi näin alkutaipaleella. Jos vain Haminan seudulta löytyisi noita opettajia....

No pistät vaikka tänne Wanted-palstalle ilmoituksen ja eiköhän Haminastakin nyt jokin musiikkiopisto löydy. Sinne vaan ilmoitustaululle lappua että opettajaa kaivataan....
Teollisuussamuraiamatsoni
ap78
14.10.2006 11:16:16

eikös hamina ole jossain kouvolan tai kotkan lähellä..?
molemmissa kaupungeissa löytyy hyviä soitonopettajia,mutten usko että ihan 10euroa/45min riittää..
lähinnä 20-25euroa on ammattilaisten hinta.
Mimi
14.10.2006 13:06:44
eikös hamina ole jossain kouvolan tai kotkan lähellä..?
molemmissa kaupungeissa löytyy hyviä soitonopettajia,mutten usko että ihan 10euroa/45min riittää..
lähinnä 20-25euroa on ammattilaisten hinta.

Ammattiopiskelijat pitää halvemmalla yleensä, ja niistäpä itse puhuinkin.
to see things the way I do just walk a mile in my shoes
jone86
15.10.2006 15:40:37
Onko kukaan kokeillut noita netin tarjoamia harjoituspaikkoja esim. fluteland.com ,onko ne mistään kotoisin vai pelkkää rahastusta??
rairsilf
23.11.2006 23:22:42

Kannattaa viedä huilu huoltoon, jos sitä ei ole pitkään aikaan soitettu. Varmasti löytyy paljonkin säädeltävää. Kuitenkin, ylärekisterin ongelmat tuskin johtuu enimmäkseen huilusta. Ylärekisterin äänet on nyt vaan hankala saada aluksi soimaan, eikä niitä heti kannata yrittääkään, koska liialla yrityksellä voi syntyä turhia jännityksiä, joista on sitten taas vaikea päästä eroon. Rennosti vaan. Ja katso, että otteet on oikein - ne ei siis ole samat kuin ekoissa kahdessa rekisterissä!

Huilunsoitosta löytyy paljon asiaa Suomen huiluseuran sivuilta: www.siba.fi/huiluseura
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)