Aihe: "Saksofonitabulatuureja"
1
fanjet
30.01.2007 07:24:02 (muokattu 30.01.2007 07:26:54)
Olen soitellut kitaraa ja törmännyt siten tabulatuurien ihmeelliseen maailmaan. Kitaran vinguttajille löytyy tabulatuurit netistä lähes kappaleesta kuin kappaleesta. Mutta miten on, löytyykö netistä "saksofonitabulatuureja" sellaiselle, joka ei tenorifoninsa kanssa jaksa opetella nuotteja ? (Tabulatuuri ei taatusti ole oikea nimi niille)

(Hurjilta näyttää nuo otsikon lainausmerkit....)
baron
30.01.2007 07:53:06

En oo nähnyt, mutta mieti vähän:
Kitaratabuissa pitää vain näyttää, mistä kohdasta mitäkin kieltä painetaan, jos fonitabuja olisi, niiden pitäisi näyttää 10 sormen paikka.
COB No 1 "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
isojussi
30.01.2007 15:16:28 (muokattu 30.01.2007 15:28:11)
"Ei jaksa opetella nuotteja"????

Korjaanpa pahimmat poies.

ELI: Ei oo - se on vaan nyt viitsittävä.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Klezberg
30.01.2007 16:47:27

"Ei jaksa opetella nuotteja"????

Korjaanpa pahimmat poies.

ELI: Ei oo - se on vaan nyt viitsittävä.

Näin on, kyllä tässä kohtaa nuotit vaan on paljon yksinkertaisempi ja selkeämpi kuin mikään sellainen merkintätapa jossa yritettäisiin osoittaa sormien paikkoja. Yksi selkeä syykin tähän on että puupuhaltimissa kaikkien sormien paikat yhdessä määräävät mikä ääni soi. Nuotista toiseen siirtyminen on yleensä sitä että osa sormista, yleensä useimmat, pysyvät paikallaan.

Teoriassa tuollainen fonitabulaatio voisi perustua siihen, että merkitään vain minkä sorm(i)en kohdalla on muutos. Tuollainen olisi siitä hankala, että sitä ei voisi käyttää kuin alusta alkaen.
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
fanjet
31.01.2007 17:27:03
No niinpä.....

Kuten sanoin, niin tabulatuuri on täysin väärä termi tuohon asiaan. Lähinnä tarkoitin siis esim. oheisella linkkisivustolla olevaa esitystapaa, josta tällainen urpokin asian ymmärtää:

http://www.ease.com.au/sax/
isojussi
31.01.2007 17:47:08
Joutuuhan tuossakin opeteelemaan, mikä sormitus on mikä nuotti, mutta aika-arvoja ei tarvitse VIITSIÄ opetella.

Tosin: Mites soitat tuolla systeemillä biisin, jota et ole koskaan kuuluut?

Tai treenaat stemmat etukäteen bändin harkkoihin?

Viitsi nyt vaan opetella ne nuotit - niistä on OIKEESTI hyötyä.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
qtm
01.02.2007 08:26:23
jos ymmärrät mitä a, b ym. tarkoittaa tuolla sivustolla, niin varmaan ymmärrät mitä ne tarkoittaa nuottiviivastollakin. Ei niiden opetteluun mene kauan.
IiroK
06.04.2007 21:46:30
Helpommalla pääsee opettelemalla nuotit.
mustix
18.04.2007 22:25:53
Siis, mä en nyt ihan ymmärtäny alkuperäistä viestiä??? Miten fonille voi kirjoittaa mitään tablatuureja? Kai ny pitäis nuottien aika-arvotkin tietää... Mä oon noitten rytmien kanssa ihan tumpelo, nuotit kyllä osaa lukea (siis osaan kyllä lukea aika-arvotkin, mutta sormet ei tottele, mitä aivot käskee...). EI nuottien lukeminen VOI OLLA NIIN VAIKEETA!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)