Aihe: Ideaali kombinaatio pillisektiossa?
1 2
steelysam
07.01.2007 15:36:21
Mitäs mieltä olette?

Jos pillisektio on..

2 pilliä?

3 pilliä?

4 pilliä?

5 pilliä?

Mielenkiinnolla odotan teidän kombinaatioita!
Ja huom. tarkentakaa aina mikä foni on kyseessä!

Tattis.
Möllisty
Martso
07.01.2007 15:48:50 (muokattu 07.01.2007 15:56:52)
Mitäs mieltä olette?

Jos pillisektio on..

2 pilliä?

3 pilliä?

4 pilliä?

5 pilliä?

Mielenkiinnolla odotan teidän kombinaatioita!
Ja huom. tarkentakaa aina mikä foni on kyseessä!

Tattis.

Nämähän tietysti aina riippuu aika pitkälti musastaki, mutta tämmöstä tuli mieleen:

trp - tsax

trp - tsax - trb

trp - trp - tsax - trb

trp - trp - asax - tsax - trb tai bsax

Vaikiaa on tämä. Onneksi nykyajan puupuhaltajat hallitsee aika hyvin laidasta laitaan noita foneja sekä huilua, jotku jopa klaraaki.

Mitä mieltä olet noista valinnoista hyvänä pilliarraajana?

Edit: kieliasua.
Kaikki käy, eihän siinä mitään!
steelysam
07.01.2007 15:55:22
Nämähän tietysti aina riippuu aika pitkälti musastaki, mutta tämmöstä tuli mieleen:

trp - tsax

trp - tsax - trb

trp - trp - tsax - trb

trp - trp - asax - tsax - trb tai bsax

Vaikiaa on tämä. Onneksi nykyajan puupuhaltajat hallitsee aika hyvin laidasta laitaan noita foneja sekä huilu ja jotku jopa klaraaki.

Mitä mieltä olet noista valinnoista hyvänä pilliarraajana?

Hyvänä ja hyvänä. Toimiihan noi. Vaihtaisin ehkä tossa viiden pillin sektiossa järjestykseen trp - trp - tsax - trb - bsax. Altto kun ei toimi noin isossa sektiossa ihan yhtä hyvin sinä toisena fonina mun mielestä. tenori on outputilta voimakkaampi. Mutta sitten kun ajattelee taas jotain SNL-sektiota joka kuulosta aina ihan vitun hyvältä ja sehän on ollut jo yli 30 vuotta trp - asax - tsax - trb - bsax, niin kyllähän noi aina soittajista on kiinni....
Möllisty
isojussi
07.01.2007 17:30:14 (muokattu 07.01.2007 17:32:06)
Yks parhaan ja tasapainosemman kuuosia sektioita (toki makuasioita) joita oon kuullu oli yhessä Kuubalaisbändissä Imatralla taannoin:

trp-tsax-trb(~.500")-trb(~.547")

Mä laittaisin

2: trp-tsax
3: trp-tsax-trb
4: trp-asax-tsax-trb tai trp-tsax-trb-barsax
5: trp-asax-tsax-trb-barsax

Mahdankohan mä tapani mukaan puhua taas ihan eri asiasta?

EDIT: Nyt vasta luin Steelyn toisen kommenti - eli siis juu.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
steelysam
07.01.2007 17:42:38
Yks parhaan ja tasapainosemman kuuosia sektioita (toki makuasioita) joita oon kuullu oli yhessä Kuubalaisbändissä Imatralla taannoin:

trp-tsax-trb(~.500")-trb(~.547")

Mä laittaisin

2: trp-tsax
3: trp-tsax-trb
4: trp-asax-tsax-trb tai trp-tsax-trb-barsax
5: trp-asax-tsax-trb-barsax

Mahdankohan mä tapani mukaan puhua taas ihan eri asiasta?

EDIT: Nyt vasta luin Steelyn toisen kommenti - eli siis juu.

Sä selvästi diggaat semmosesta rouheesta, juurevasta sektiosaundista enemmän. Kun mä taas on enemmän tota Phoenix-Horns osastoa....kyllä jossain texas- bluesbändin sektiossa toimii semmonen perus trp - tsax - tsax - bsax myös helvetin hienosti. Ei sitä pasuunaa aina tarvitse....uskomatonta että sanoin tuon...
Möllisty
isojussi
07.01.2007 17:47:30
Sä selvästi diggaat semmosesta rouheesta, juurevasta sektiosaundista enemmän.

Säähän luet mua kun avointa kirjaa - hehe. Ei vaan - kyllä mä tykkään, että sektio ei oo "liian kimakka" tai jotakin.

...Ei sitä pasuunaa aina tarvitse....uskomatonta että sanoin tuon...

No jopas!
steelysam
07.01.2007 17:51:35

No jopas!

Niinhän se on kuitenkin hyvin usein, että se viimeinen kikkeli sektiooon kuin sektioon tulee vasta pasuunan myötä. Sen takia mm. Tower Of Power- levyillä on kaikissa biiseissä yleensä pasuuna mukana. Yleensä toinen trumpetisti soitaa myös pasuunaa (Mic Gilette, Lee thornburgh jne.)
Möllisty
isojussi
07.01.2007 17:55:45 (muokattu 07.01.2007 17:57:35)
Niinhän se on kuitenkin hyvin usein, että se viimeinen kikkeli sektiooon kuin sektioon tulee vasta pasuunan myötä....

Ammen, plussaa ja se on siinä!

EDIT: Perustelen sen verran, että se rouhii juuri siinä hieman basson yläpuolella, eikä leikka niin rajusti läpi, kuin trumppa. Toisaalta saundi on (oikein soitettuna) projisoivampi, kuin saxoilla.
Baryton-B
07.01.2007 18:42:16

"Pillikokoonpano"?
Minä hylkään saxofonit kokonaan, sillä niiden sointi ei sovi vaskien kanssa paitsi suurissa orkestereissa joissa niitä on paljon. Vihaan saxofoneja (saxofonisteja), koska kaikki tahtovat kaikissa tilanteissa repiä niistä äänet rikki. Fonia kun voi soittaa pehmeästikin. Mutta jos nekin pitää valita, niin
1. sopraanofoni
2. alttofoni
3. tenorifoni
4. b-foni
voisi tuohon tietysti lisätä vielä klarinetit.

...mutta näinhän sen kuuluu mennä:

1. I-trumpetti
2. II-trumpetti
3. Tenoritorvi, corno/käyrätorvi tai flygeltorvi
4. baryton tai pehmeä-ääninen pasuuna
5. Tuuba

Esimerkkinä Canadian Brass

Eiköhän se vanha vaskiseitsikko ole kaikkein paras ;-)
Tuollainen sivukin on olemassa:
http://www.jyu.fi/move/koulutus/soi … taulukko/soittimet/kontra_altto.htm
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
steelysam
07.01.2007 18:45:12
"Pillikokoonpano"?
Minä hylkään saxofonit kokonaan, sillä niiden sointi ei sovi vaskien kanssa paitsi suurissa orkestereissa joissa niitä on paljon. Vihaan saxofoneja (saxofonisteja), koska kaikki tahtovat kaikissa tilanteissa repiä niistä äänet rikki. Fonia kun voi soittaa pehmeästikin. Mutta jos nekin pitää valita, niin
1. sopraanofoni
2. alttofoni
3. tenorifoni
4. b-foni

1. I-trumpetti
2. II-trumpetti
5. Tuuba

Joo, no me puhuttiin tosin pillisektioista eli tosta pop ja jazz- puolen jutusta. Kaikki kunnia kvinteteille ja seitsikoille tosin!
Möllisty
Martso
07.01.2007 18:47:12 (muokattu 07.01.2007 18:47:57)
"Pillikokoonpano"?
1. sopraanofoni
2. alttofoni
3. tenorifoni
4. b-foni

1. I-trumpetti
2. II-trumpetti
5. Tuuba

Minä luulen, että Steely tarkoitti lähinnä sektiokokoonpanoja vaikka esim kompin ohessa: komppi + 2 puhallinta, komppi + 3 puhallinta etc.

E: sieltähän se maestro ehtikin hätiin itse.
sax machine
07.01.2007 20:49:22
minusta komen pillin sektio toimii paremmin trp-asax-trb
Martso
07.01.2007 20:52:45 (muokattu 07.01.2007 20:59:10)

Munsta tuossa ei ole tarpeeksi sitä kikkeliä. Ja toinen juttu on, että trp ja asax pyörii samalla alueella, että pitää olla melkosen hyvät soittajat, että kuulostaa hyvältä. Mut, mikä ettei.
steelysam
07.01.2007 20:58:10

Toihan on se legendaarinen reggaesektion koostumus. Altto jää vaan helposti jalkoihin kun soitetaan vähän kovempaa. Trumppa ja pasuuna on niin voimakkaita.
Möllisty
sax machine
07.01.2007 21:33:57
Toihan on se legendaarinen reggaesektion koostumus. Altto jää vaan helposti jalkoihin kun soitetaan vähän kovempaa. Trumppa ja pasuuna on niin voimakkaita.

Joo, no toinen hyvä vaihtoehto olisi asax-tsax-trb ála Maceo Parker.
steelysam
07.01.2007 21:51:58

Niin, no siinä Maceo on itse liidissä. Kyllähän se ylä reksiterissä ja altissiomossa tulee ihan saatanan kovaa!
Möllisty
isojussi
07.01.2007 23:36:50
....Vihaan saxofoneja (saxofonisteja),...

Ettet vaan olis vanha soittokuntalainen.....ja oletkin hoho!

No joo - tässähän se kevyen ja klasarin (tosin esim. saxojen keksimisen aikaa just marssimusa oli sitä kevyttä) ero onkin Kevyessä musassa brassien kuuluukin projisoida voimakkaasti, mutta klassisella puolella nimeomaan ei kuulu.

Yks elämäni hankalampia paikkoja on ollut soittaa kakkosta, kun liidipasuunassa on ollut umpiklsari soittaja. Ei vaan toimi sitten millään.

5. Tuuba on aina hyvä lisä sektioon - mutta sitä pitää vetää niinkun Roger Johnsson tai niinku minä kloppina.

Orkesterimuotona aivan mielettömän ihana.
BaariMikko
28.01.2007 19:13:27

Meillä on reggaebändissä tällä hetkellä tsax-asax/huilu. Ihan käytännön syistä, eli moiset soittajat on onnistuttu haalimaan. Trumpetti saatetaan ehkä saada mukaan, pasuuna olis asiallinen mutta mistäs semmonen löytyis...

Itsehän en tästä aiheesta paljoa ymmärrä, mutta mielenkiinnolla seuraan sivusta.
"Se on toi taiteilija elämä. Viina, kosketin arrit ja naiset." -Sam Other
Tellus: Pinnalla
Selitys - uusin teksti 16.1
Dr Dominant
05.02.2007 19:34:34 (muokattu 06.02.2007 12:41:42)

Hyvä ratkaisuhan tuokin on.

Tässä ketjun aloituksessa ei ollut määritelty mihin tarkoitukseen ideaali kombinaatio. Oletan että tarkoitettiin allaround-meininkiä, että samalla sektiolla pärjäis mahdollisimman laajasti ottaen tyylistä toiseen.

Jos mennään allaround-reittiä niin äänestäisin trumpetti + foni + pasuuna-sektiossa tenorin puolesta. Se mahdollistaa mm:

Plussat:

+ tykimmän trumppa ylhäällä, tenori ja pasuuna alhaalla oktaaviunisonosoundin,
+ Trumpetti - tenori oktaaviuniksen (niin, pasuunalla voi olla joskus taukoakin!! minähän olen siis ex-pasunisti ...)
+ Tenori - pasuunauniksen joka on etenkin hiljaisemmilla nyansseilla hemmetin hieno
+ Jos pitää olla yksi foni sektiossa, niin solistisena soittimena sekä teemojen että soolojen osalta tenorilla saa minun mielestäni laajemman soundikirjon peitettyä. Altto on hieno soitin mutta siitä ei saa samaa subtone-meininkiä sieltä alhaalta kuin tenorista ja siten sulkee tietyn väripaletin pois käytöstä. Tenorilla taas voi vinguttaa ylhäältä ja siinä mielessä se osasto ei jää pois vaikka valitseekin tenorin. Kuten aiemminkin jo mainittiin, tenorista saa enemmän ääntä, joten sellaisissa tyyleissä joissa tykitetään, tenori antaa paremman balanssin sektiossa.

Miinukset:

- Jos pitää soundin/tyylin vuoksi kirjoittaa ahdasta sektionaalista satsia ja trumppaliidi menee yhtään 2-viivaisen kirjoitetun d:n yläpuolelle, tenori joutuu kakkostemmassa liian ylös. Tän voi tietty ratkaista hajottamalla satsin mutta sitten ei saa sitä ahdas asettelu soundia. Tää on kyllä tosi pieni miinus koska laajasti ottaen tähän ongelmaan ei juurikaan törmää. Eli aika teoreettinen ongelma mielestäni.

Tällaista tuli mieleen ...

Sivujuonne: voin olla väärässäkin, mutta muistaakseni olen parilla livellä nähnyt Phil Collinsin bändissä Trpt - Trpt - Asax - Trbn -sektion jossa sitten matsku oli pelkkää kääkkää oktaaviuniksessa alusta loppuun. Siihen soundiin toimii kyllä hemmetin hyvin, ei ole tosin allaround-ratkaisu.

Kivaa että ihmiset jaksaa vielä innostua arraamisesta!! :)
"Dr. Dominant, I presume?"
Aki205dg
08.02.2007 15:42:57
Tosiaan, jos yhdellä fonilla pitää mennä on tenori varma valinta. Tosin olen kyllä pohtinyt olisiko duosta asf - trbn mihinkään?

korjatkaa jos olen ihan hakoteillä, mutta Tower of Powerhan blåsaa trpt - trpt/flg/trbn - tsf - tsf - bari kombinaatiolla. Eikö tosta karsittu mutta toimiva versio olisi trpt - trpt - tsf? Siitä mielestäni saisi forcea sektioon, eli ainakin kolmen äffän iskut lähtis.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)