Hei! Puhallinsoitinummikkona päräytin ostaen tuollaisen Hohnerin blues-a-harpun ja nyt pitäisi ehkä tietää jotain sen soittamisestakin. Nuottikorva on luokkaa kitaran saan öbaut vireeseen. Joten, mistä minun tulisi aloittaa harrastus? Mitä tärkeää minun on tiedettävä? Mitä eroa sillä on, puhaltaako harppuun vai "imeekö", saundaa erilaiselta nimittäin. "Happiness to me is getting stoned." -Ozzy Osbourne |
Olen joskus aiemminkin aiheesta kirjoittanut näillä sivuilla... A-bluesharpulla soitetaan bluessia siis E-duurista. Äänien taivuttaminen kannattaa opetella, koska muuten bluesskaalaa ei saa aikaan. Äänet taipuvat 1-4 ja 6 reikien imuäänistä, 8-10 puhallusäänistä ja erikoistekniikoilla melkein mistä vaan. Perustekniikoita on kaksi. Yksinkertaisempi on ns. vihellystekniikka, jossa suu laitetaan törrölleen kuin vihellettäessä ja mahdollisimman kevyesti kiinni harppuun, kuitenkin niin, ettei ilma karkaa. Tällä tekniikalla on helpompaa oppia taivuttamaan, mutta tarjoaa ainoastaan yhden tai muutaman äänen nipun kerrallaan. Haastavampi tekniikka on ns. kielitekniikka, jossa harppu tungetaan reilusti suuhun ja huulilla taas vaan kevyesti estetään ilman karkaaminen. Kielellä peitetään suussa olevista harpun avoimista rei'istä kaikki paitsi yksi toisesta reunasta. Tällä tekniikalla saa yleensä helpommin tukevamman soundin, koska suu tulee pidettyä rennompana ja avoimempana. Kun soittamisen opettelee molemmista reunoista ja muutenkin hallitsemaan kieltä, niin voi soittaa oktaaveja sekä käyttää kieltä rytmin tai sointujen tuottamiseen "läpsyttämällä". Tässä siis 4-5 reikää on huulten tiivistämän alueen sisäpuolella. Mitä tahansa tekniikkaa päätätkään käyttää, niin opettele ensin soittamaan kunnolla, hallitusti ja puhtaasti yksittäisiä ääniä. Teksasin keltaruusu ja Oh when the saints pitää mennä kunnolla ennen kuin alkaa murehtimaan noita taivutuksen saloja. Vaikeinta on saada tukevuutta siihen soundiin... Netistä löytyy runsaasti ohjeita niin englanniksi kuin suomeksikin. Kirjastoista löytyy myös soitonoppaita, joita kannattaa katsoa. Ja eikun harputtelemaan... |